Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Intrebari utilizatori
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 12.05.2011, 18:42:06
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AdrianAamz Vezi mesajul
Masurile de pedepsire corporala care s-au luat impotriva unor clerici, fie ei eretici sau dimpotriva, ortodocsi, le-au luat autoritatile de stat, nu cele ecleziastice.
Tot așa a fost și la catolici. De exemplu, în răsunătorul proces al Templierilor, Inchiziția nu a făcut decât ceea ce a făcut întotdeauna: s-a limitat la propria competență. Sentința și executarea ei era apanajul puterii laice, în acel caz fiind supravegheată de Filip cel Frumos în persoană.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #2  
Vechi 12.05.2011, 18:54:14
AdrianAamz AdrianAamz is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.02.2010
Locație: Elada / Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 523
Implicit

In cazul Templierilor, e clar ca a fost o "reglare de conturi", care nu avea de-a face cu probleme de invatatura de credinta _ adica, de natura dogmatica, sau morala...
Era problema de putere, de influenta si de bani.

Dar nici o cazuistica, zic eu, nu justifica infiintarea unui organism de represiune cum a fost inchizitia.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 12.05.2011, 19:45:55
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Tot așa a fost și la catolici. De exemplu, în răsunătorul proces al Templierilor, Inchiziția nu a făcut decât ceea ce a făcut întotdeauna: s-a limitat la propria competență. Sentința și executarea ei era apanajul puterii laice, în acel caz fiind supravegheată de Filip cel Frumos în persoană.
Am dat in alt mesaj citate chiar de pe newadvent:
"Inca din 1254 Inocentiu IV a interzis pedeapsa cu moartea fara consimtamantul episcopal. Ordine asemanatoare au dat si papa Urban IV in 1262, Clement IV in 1265, Grigore X in 1273, Boniface VIII si Clement V. scopul acestora era ca sentinta sa nu fie influentata de posibilele capriciile sau lipsa de obiectivism a inchizitorilor."
"Era o povara foarte grea pentru un inchizitor, aceea de a alege -indirect- intre viata si moarte."

Asadar dupa ce inchizitorul spunea decizia care ducea la omorarea inculpatului, episcopul trebuia sa-si dea consimtamantul ca sa fie executat. Vedem aici o dubla incredintare a faptului ca papa si BC erau de acord si incuviintau omorarea unor eretici.
Dar nici nu se pune problema ca BC nu ar avea legatura cu aceasta chiar in articolul de pe newadvent. Acolo se incepe cu parerea sfintilor si a BIsericii din primul mileniu despre chinuirea si omorarea ereticilor, toti fiind impotriva. Apoi explica de ce BC a adoptat o alta conceptie.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 12.05.2011, 20:17:53
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Am dat in alt mesaj citate chiar de pe newadvent:
"Inca din 1254 Inocentiu IV a interzis pedeapsa cu moartea fara consimtamantul episcopal. Ordine asemanatoare au dat si papa Urban IV in 1262, Clement IV in 1265, Grigore X in 1273, Boniface VIII si Clement V. scopul acestora era ca sentinta sa nu fie influentata de posibilele capriciile sau lipsa de obiectivism a inchizitorilor."
Dacă e așa, e un lucru foarte bun și înțelept acesta făcut de papa Inocențiu al IV-lea.

Citat:
"Era o povara foarte grea pentru un inchizitor, aceea de a alege -indirect- intre viata si moarte."
Deci, inchiztorul alege indirect, fiindcă cea care alege direct este justiția laică, așa cum a fost și la ortodocși (e adevărat, cu mai puțin efort probator și cu mai mult arbitrar)

Citat:
Asadar dupa ce inchizitorul spunea decizia care ducea la omorarea inculpatului, episcopul trebuia sa-si dea consimtamantul ca sa fie executat. Vedem aici o dubla incredintare a faptului ca papa si BC erau de acord si incuviintau omorarea unor eretici.
Dar nici nu se pune problema ca BC nu ar avea legatura cu aceasta chiar in articolul de pe newadvent. Acolo se incepe cu parerea sfintilor si a BIsericii din primul mileniu despre chinuirea si omorarea ereticilor, toti fiind impotriva. Apoi explica de ce BC a adoptat o alta conceptie.
Și ieri, ca și azi, unii teologi sunt de părere că pedeapsa cu moartea este un lucru necesar, alții că nu (mai) e un lucru necesar. Că erezia este o crimă deosebit de gravă, cu asta sunt de acord toți teologii. La fel în ceea ce privește vrăjitoria.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #5  
Vechi 12.05.2011, 20:56:54
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Dacă e așa, e un lucru foarte bun și înțelept acesta făcut de papa Inocențiu al IV-lea.
A facut un lucru intelept doar pentru a limita abuzurile, dar in alt sens isi da consimtamantul, autorizeaza omorarea ereticilor.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Deci, inchiztorul alege indirect, fiindcă cea care alege direct este justiția laică, așa cum a fost și la ortodocși (e adevărat, cu mai puțin efort probator și cu mai mult arbitrar)
Laicii doar executau pedeapsa, judecarea ereticului se facea o singura data. In urma acestei judecari ereticul primea o pedeapsa usoara (rugaciuni sau altele) mergand pana la pedepse corporale si chiar moarte in caz ca nu-si recunostea vina. Dar evdem ca in urma torturii oricine spunea ca a facut tot ce il intrebau.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Și ieri, ca și azi, unii teologi sunt de părere că pedeapsa cu moartea este un lucru necesar, alții că nu (mai) e un lucru necesar. Că erezia este o crimă deosebit de gravă, cu asta sunt de acord toți teologii. La fel în ceea ce privește vrăjitoria
Partea de inceput din prezentarea inchizitiei pe newadvent este opinia sfintilor si Bisericii in primul mileniu cu privire la omorarea sau torturarea ereticilor.
Se incepe cu exemplul sf. Pavel, care a exclus doar din comunitate niste eretici. Apoi scrie: De fapt, crestinii primelor trei secole nici nu concepeau alta atitudine.
Continua cu un citat din Tertulian: "Cu alte cuvinte, el ne spune ca legea naturala permite oricarui om sa-si urmareasca vocea interioara, in practica unei anumite credinte, din moment ce este o chestiune de proprie vointa, nu de fortare."
Apoi sf. Ciprian si Lactanius: "Religia este o chestiune de proprie dorinta, ea nu poate fi fortata nimanui. La ce folos este cruzimea? Ce legatura are roata de tortura cu pietatea?Cu siguranta adevarul nu are nimic de-a face cu violenta… Este adevarat ca nu exista nimic la fel de important precum religia si ca trebuie aparata cu orice pret. Este adevarat ca trebuie protejata, insa murind pentru ea, nu omorand pe altii; prin proprie tortura, nu prin violenta; prin credinta, nu prim crima."
Ei spuneau de ce faceau laicii, in nicun caz nu facea Biserica asta.

"Invatatii si invatatorii crestini, ai primelor trei secole, au insistat mult pe libertatea religioasa completa. Pe langa asta, de fiecare data cand comparau legea crestina si cea mozaica, subliniau faptul ca , in cea dintai pedeapsa ereticilor era spirituala, iar in cea din urma, ea se concretiza in torturi si moarte."
"Totusi, sf. Hilar din Poltiers si multi altii au protestat vehement impotriva oricarei folosiri a fortei in religie, atat pentru raspandirea crestinismului, cat si pentru pastrarea credintei. In acest scop au cerut de multe ori inlocuirea decretelor crude din Vechiul Testament cu invataturile blande ale lui Christos. "
Erau proteste impotriva puterii laice, de a folosi represalii.

In schimb se arata ca arienii, donatistii si alti eretici si schismatici foloseau aceast forta.
La executarea lui Priscilian "marele episcop din Milan, sf. Ambrozie, a descris executia respectiva drept o crima."
In concluzie sfintii apuseni (pentru ca ei sunt analizati) spuneau:
"Biserica nu ar trebui sa verse sange sub nici un pretext(sf. Augustin, sf. Ambrozie, sf. Leo si altii) "

Dupa Schisma BC a adoptat pozita care era de fapt a ereticilor si schismaticilor din primul mileniu: biserica poate colabra cu statul in prigonirea ereticilor.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 12.05.2011, 22:20:33
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Că, în primul mileniu, în același fel erau tratați ereticii în Răsărit ca și în Apus vedem din multe surse. Spre exemplu, "Sfântul" împărat Constantin, cel căruia ortodocșii îi spun "întocmai cu apostolii", a condus personal o campanie de represalii contra donatiștilor. Prietenul său Eusebiu, abia scapă cu exilul. Un edict constantinian îi pedepsește pe eretici cu confiscarea averii, un altul prevede condamnarea la moarte a celor care dețin cărți arianiste (sursa: http://www.1902encyclopedia.com/H/HER/heresy.html ).
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #7  
Vechi 13.05.2011, 09:09:39
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Că, în primul mileniu, în același fel erau tratați ereticii în Răsărit ca și în Apus vedem din multe surse. Spre exemplu, "Sfântul" împărat Constantin, cel căruia ortodocșii îi spun "întocmai cu apostolii", a condus personal o campanie de represalii contra donatiștilor. Prietenul său Eusebiu, abia scapă cu exilul. Un edict constantinian îi pedepsește pe eretici cu confiscarea averii, un altul prevede condamnarea la moarte a celor care dețin cărți arianiste (sursa: http://www.1902encyclopedia.com/H/HER/heresy.html ).
Desi il treceti intre paranteze, Sfantul Constantin cel Mare este sfant si in Biserica greco-catolica, din care faceti parte. Este chiar mare sfant, fiind sarbatoare cu rosu: http://www.catholica.ro/calendar-greco-catolic-2011/05/
Apoi acele represalii tin mai mult de puterea seculara a imparatului, decat de vointa Bisericii. Nu prea cred ca Biserica l-a insarcinat sa duca niste represalii, asa cum nu a fost vina Bisericii ca a avut unele excese de imparat, omorand sotia si fiul.
La fel, Sfantul Apostol Pavel, inainte de a deveni crestin ii prigonea pe crestini si lupta impotriva lui Hristos.
Cum scrie si in articolul de pe wikipedia, odata cu botezul i s-au sters pacatele si astfel a devenit sfant. Sunt sfinti care au fost toata viata preoti pagani si s-au convertit cu putin timp inainte sa moara, fiind mucenici.
Biserica a luat faptele sale bune.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 14.05.2011, 21:53:58
AdrianAamz AdrianAamz is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.02.2010
Locație: Elada / Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 523
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Că erezia este o crimă deosebit de gravă, cu asta sunt de acord toți teologii. La fel în ceea ce privește vrăjitoria.
Din punct de vedere crestinesc, erezia este PACAT, iar nu crima. Si la fel si cu vrajitoria.
Biserica trebuie sa se ocupe de vindecarea pacatosilor, iar nu de vanarea si pedepsirea criminalilor.
Aceasta este cauza pentru care inchizitia a fost o mare greseala.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 14.05.2011, 22:24:58
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AdrianAamz Vezi mesajul
Din punct de vedere crestinesc, erezia este PACAT, iar nu crima. Si la fel si cu vrajitoria.
Biserica trebuie sa se ocupe de vindecarea pacatosilor, iar nu de vanarea si pedepsirea criminalilor.
Aceasta este cauza pentru care inchizitia a fost o mare greseala.
Biserica lui Cristos, prin Sfântul Oficiu al Inchiziției (astăzi numit Congregația pentru Doctrina Credinței) este abilitată să spună tuturor celor botezați ce este păcat și ce nu este păcat. Ea a primit o poruncă și un mandat de la Cristos ca să facă asta. Exact asta a făcut, face și va face mereu, până ce Mirele va veni din nou, în toată maiestatea Sa.
Este sarcina statelor creștine să facă astfel încât Legea lui Dumnezeu să devină Legea Cetății. Este sarcina lor să incrimineze păcatul, să îi urmărească pe păcătoși, să facă probatoriul și să administreze pedepse proporționale cu gravitatea păcatului și cu caracterul ocazional sau recidivat al păcatului. Iar păcatele ereziei și vrăjitoriei sunt de extremă gravitate. Pedeapsa este un aspect al justiției, iar justiția este un lucru bun. Prin urmare, pedeapsa justă este un lucru bun. Eu nu am citit în Evanghelie că păcătoșii nu ar trebui judecați de judecători, nici nu am citit că tribunalele nu mai sunt necesare.
Din păcate, în statele de azi, care nu mai sunt creștine, erezia și vrăjitoria nu mai sunt incriminate, la fel cum hula nu mai e incriminată, prostituția nu mai e incriminată și uciderea de prunci nu mai este incriminată. În logica dv, ar trebui ca nici tâlhăria să nu fie incriminată, fiindcă trebuie să avem iubire față de tâlhari. Ucis între doi tâlhari, Domnul nostru nu a spus nicio clipă că pedepsirea lor nu ar trebui făcută: dv din ce Evanghelie citiți ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #10  
Vechi 14.05.2011, 22:29:04
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Biserica lui Cristos, prin Sfântul Oficiu al Inchiziției (astăzi numit Congregația pentru Doctrina Credinței) este abilitată să spună tuturor celor botezați ce este păcat și ce nu este păcat. Ea a primit o poruncă și un mandat de la Cristos ca să facă asta. Exact asta a făcut, face și va face mereu, până ce Mirele va veni din nou, în toată maiestatea Sa.
Adica sunteti de acord cu crimele facute de Inchizitie?
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Casatoria in afara Bisericii Ortodoxe, recunoscuta sau nu? Marius22 Nunta 168 26.06.2025 00:02:34
Mantuirea in afara Bisericii catalin2 Dogmatica 280 23.09.2013 13:30:05
tainele bisericii umilinta Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 24 23.01.2009 00:20:13
Botezul in afara Bisericii maggie Botezul 8 03.12.2008 14:43:57
Despre tainele Bisericii Ortodoxe strajeru Secte si culte 0 26.11.2007 01:39:33