Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 17.07.2011, 02:21:39
spre_rasarit spre_rasarit is offline
Banned
 
Data înregistrării: 29.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 544
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Asadar , nimeni nu va gresi DACA VA SPUNE DOAR CEEA CE EL INSUSI A TRAIT . . . Nu in cuvant , ci in fapta sta puterea lui Dumnezeu ! ( * Va urma )
Apropo de ce a trait fiecare, am vazut pe IIsus si apoi m-am rugat de Dumnezeu sa vad un inger si Dumnezeu mi-a aratat un inger.

Nu trebuie sa fii sporit duhovniceste ca sa vezi un inger trebuie doar sa te rogi lui Dumnezeu sa te lase sa vezi un inger pe tine si pe alti oameni. Daca te rogi si pentru alti oameni pentru orice, Dumnezeu iti primeste mai repede rugaciunea.

Daca nu ai vazut un inger probabil ca nu te-ai rugat sa vezi un inger. Daca te-ai rugat sa vezi un inger si ai vazut un inger dar experienta ti-a fost spre cadere, probabil ca nu te-ai rugat ca experienta sa-ti fie pentru ajutor.

Sa ai grija sa te rogi ca experienta sa-ti fie de folos si nu de cadere. Multi am vazut pe IIsus batand la usa sufletului , cati au zis, IIsuse intra in sufletul meu si du-ma in rai. Daca n-ai zis asa e bine sa zici.

Zi urmatoarea rugaciune:

"Doamne forteaza-ma sa ma mantuiesc si forteaza toata omenirea sa se mantuiasca. Te rog restaureaza toata Creatia la starea fara de pacat. Amin."

Daca vrei poti sa mai zici:

"Doamne, da-mi sa vad raiul si fa ca aceasta experienta sa-mi fie de folos si nu de cadere. De asemenea forteaza-ma sa iau ceea ce stii tu ca am nevoie si ca imi e spre bine. Ia tu deciziile cele mai importante din viata mea cu privire la mantuire, familie, cariera, religie, probleme materiale , familiale si spirituale. Da-mi o viata fara durere atat pe Pamant cat si in eternitate. Fa-ma sa inteleg toate religiile din lume cum le stii tu si sa urmez religia cu cea mai buna cale de mantuire. Ajuta toata omenirea sa aiva aceasta intelegere si ia tu toate deciziile cele mai importante pentru omenire si pentru Romania. Amin."

Gandeste-te la viata pe care o vrei si roaga-te lui Dumnezeu sa se intample. Sunt mari sanse ca sa se intample, nu acum imediat, dar peste un timp.

Last edited by spre_rasarit; 17.07.2011 at 02:30:21.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 28.07.2011, 13:17:56
Melissa
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Sfaturi în Vremuri de Prigoană - Starețul Nicon de la Optina - Editura Egumenița 2009

"Odată mi-am deschis jurnalul la pagina unde era scris ceea ce mi-a spus batiușca Varsanufie:
,,Un mirean m-a întrebat: ,,Batiușca, cum să trăiesc?” eu m-am gândit ce să-i răspund, ce învățătură scurtă să-i dau. Apoi l-am întrebat: Ați citit Psaltirea? -,,Da, am citit”. –Dacă ați citit, trebuie să vă amintiți că acolo într-un psalm există următoarele cuvinte. ,,Îndrepta-va (Domnul) pe cei blănzi la judecată, învăța-va pe cei blânzi căile Sale” (Ps.24, 10). Ce înseamnă, așadar, cuvintele acestea? Cuvintele acestea înseamnă că Domnul Însuși ne învață căile Lui, nu omul, că nu mai Domnul Însuși ne poate învața căile Sale.
Dar nu pe toți oamenii îi învață Domnul, ci numai pe cei blânzi, deoarece cine se smerește cu inima, acela își face sufletul apt pentru primirea învățăturii lui Dumnezeu. Numai pe aceștia îi învață Domnul.
Aici în jurnalul meu este pus punct. Însă ieri m-am gândit mai mult la acest lucru și am ajuns la o judecată mai amănunțită.

Consider că, dacă omul ar putea să-i învețe pe ceilalți căile Domnului, adică să-i învețe cum să trăiască pentru a se mântui, atunci teologii ar fi primii care s-ar mântui. Însă în relitate nu este așa, foarte mulți oameni învățați nu merg pe căile Domnului. Să-i luăm de exemplu, pe teologii care au terminat Academia – cel mai adesea ei nu merg pe căile Domnului, ci, dimpotrivă, pe calea păcatului. Mi-a fost dat să mă întâlnesc cu oamenii care au terminat cursurile ștințelor teologice și mi-au spus că ar prefera să se ocupe cu ceva ușor, numai cu teologia nu. Dar, în același timp, se lăudau cu faptul că cunoșteau duhul creștin și chiar cu faptul că scriau lucrări duhovnicești.
Ce îi trebuie însă omului ca să învețe căile Domnului? Trebuie ca omul să fie blând, smerit. Și atunci Domnul Însuși îi va învăța cum să meargă pe căile Lui. A ști acest lucru este deosebit de important în vremurile de astăzi, când este o așa mare criză de povățuitori duhovnicești. Smerește-te cu ajutorul lui Dumnezeu, fii blând, să nu ai răutate față de aproapele, pregătește-te-ți printr-o viață blândă și bună sufletul tău pentru primirea învățăturii dumnezeiești – Domnul Însuși te va învăța căile Lui...

Dacă vom cerceta Scriptura, vom vedea că în ea există multe expresii, care vorbesc despre căile Domnului și înțelesul lor duhovnicesc. De exemplu: ,,Îndrepta-va pe cei blânzi la judecată...”
Această cugetare se tâlcuiește așa. Pe oamenii blânzi Domnul îi va înzestra cu judecată duhovnicească. Așa înțelege acest lucru episcopul Ignatie Brianceaninov. În psalmul 1, care începe cu cuvintele ,,Fericit bărbatul”, este scris: ,,De aceea nu se vor ridica necredincioșii la judecată, nici păcătoșii în sfatul drepților”, (Ps.1, 5).

Această cugetare Sfântul Ignatie o tâlcuiește așa: nici-un suflet necredincios și păcătos nu se va ridica la înălțime duhovnicească, nu va avea judecată duhovnicească.
Episcopul Ignatie Brianceaninov a dus o viață creștină, ascetică. Și s-a învrednicit la judecata duhovnicească și a înțeles duhovnicește învățătura lui Hristos și, în general, toată Sfânta Scriptură. Așadar, omul blând va fi îndreptat de Domnul pe calea lui Hristos. "
Reply With Quote
  #3  
Vechi 27.12.2011, 23:42:18
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Arsenie Papacioc

Cum sfătuiți părinții să își crească copiii ca să ajungă niște buni creștini?

Trebuie să fii un bun creștin. Să-l educi, să fie educat creștinește. A ieșit o fetiță de aici, înaintea voastră, cu o doamnă mai tânără. Eu am întrebat-o dacă e măritată, căci părea prea tânără. Și mi-a spus: „Părinte, am 7 copii“. Am întrebat-o despre avort. Și a pus problema serios și mi-a plăcut de ea. Avortul este unul dintre cele mai mari păcate. Copilul acela e autonom, nu are voie mama să dispună de viața lui. A ales Dumnezeu ca loc de formare a pruncului pântecele mamei. Ar putea cineva să-mi spună un loc mai bun ca pântecele de mamă? E o iubire și o jertfă uriașă. Lupoaicele, când întâlnesc copii de om, îi alăptează. Și mamele lor îi ucid?! Așa este. Fiarele acestea țin la puii lor cumplit, pe viață și pe moarte. Am văzut o luptă între câinii de la o stână și o lupoaică cu doi pui. Și eu, când am văzut că-i acolo o bătălie, m-am dus spre tufișul acela, în pădure, și, cu cât mă apropiam eu, cu atât mai multă îndrăzneală aveau câinii asupra ei. Eu îi strigam: „Sunt de partea ta! Nu te speria, sunt de partea ta!“. Ea, însă, văzând primejdia, că mă apropiam, săraca, a luat un pui în gură și a fugit. Și unul l-am luat eu. Am văzut ce iubire de mamă! Ce jertfă nemaipomenită! Orice animal, pentru orice fel de pui, chiar și chior, șchiop, se luptă pe viață și pe moarte.
Deci, este un foarte mare păcat avortul. Ca duhovnici, să atragem atenția părinților că au o canonisire nițel mai mare. Oprire de la împărtășit ani de zile, cu canon. Copilul ăsta, vedeți, nu face decât ceea ce faci tu: nu mișcă decât după cum vede mișcarea ta. Nici unul dintre părinți nu-l învață pe copil să vorbească. Și totuși, copilul, după doi-trei ani, începe să vorbească. De ce? Pentru că te aude pe tine. Dar și face ceea ce faci tu. El ia tot ceea ce faci tu. Și atunci, ia fiecare mișcare și fiecare cuvânt. Trebuie să fii controlat întotdeauna, când este vorba de viața și educația copiilor tăi. Să nu fie desfrâu, beții, certuri. Acestea toate și nepotrivirile au distrus familiile. Creșterea copiilor este, de fapt, așa cum vorbeam, creșterea frățiilor voastre cu frica de Dumnezeu. Cu orice chip trebuie băgată ideea de Dumnezeu în sufletele copiilor. Și pe urmă, cizelați cu adevărul de credință, așa cum l-a propovăduit Mântuitorul, cu tradiția Bisericii, cu toate. Și cu iubire, mai ales. Copiii, mai ales, nu cresc ciuntiți dacă nu există ceartă sau indiferență între soț și soție. Armonie, pace creștină trebuie! (Dialog cu părintele Arsenie Papacioc, Despre călugărie și căsătorie)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.12.2011, 22:05:29
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit " Bucuria Sfantului Duh in viata liturgica a credinciosilor "

  • Un raspun dat de :
    Pr. asist. univ. dr. Adrian Covan, Facultatea de Litere, Istorie și Teologie din Timișoara


Înainte de a se revela în planul creat, Dumnezeu acționează în planul intratreimic numit de Sfântul Grigore Teologul "planul teologic". Ce trebuie înțeles și precizat este faptul că Tatăl este Tatăl Fiului numai "în" și "prin" Sfântul Duh, El fiind Cel care posedă plenitudinea ipostatică și este Duhul iubirii Tatălui față de Fiul și în același timp răspunsul prin care Fiul atestă în mod deplin că este Fiu al Tatălui.
Ca să stabilim modurile prin care Dumnezeu se revelează lumii, ridicându-i pe Tatăl și pe Fiul la o ultimă realitate, trebuie să accentuăm pe rolul Duhului la creație. Ni se spune în primul capitol al Genezei că Duhul se purta deasupra apelor. Această purtare a Duhului e înțeleasă de Sfântul Vasile cel Mare după chipul în care o cloșcă își încălzește puii. Scriitorul bisericesc Tertulian, considerat formatorul triadologiei apusene, spune că Duhul este un Duh inseminator de viață. Purtarea Duhului simbolizează fertilizarea creației. Chiar termenul duh, în ebraică ruah, este de genul feminin, ceea ce arată caracterul matern, propriu Sfântului Duh. Fecundarea apelor primordiale a materiei amorfe reprezintă pregătirea nimicului primordial pentru primirea Cuvântului primordial, al Logosului, Cel care organizează, sistematizează și denumește fiecare frântură de materie în parte. Părinții Apostolici îl numeau pe Domnul Hristos, Cel ce este Cuvântul întrupat "Învățătorul care a zis și s-a făcut". Prin această sintagmă este evidențiat rolul de creator pe care Fiul lui Dumnezeu îl are în planul creației.
Din aceeași ediție:


Cum este prezent Duhul Sfânt în viața liturgică a Bisericii?
Referindu-ne la spațiul liturgic, având în prim-plan centrul comuniunii omului cu Dumnezeu, care este Sfânta Euharistie, vom vedea că epicleza nu este hristologică, precum în apus, ci triadologică.
Îl rugăm pe Tatăl să îl trimită pe Duhul și să ni-L arate pe Hristos sub forma vinului și a pâinii. Însă nu putem vorbi despre o ipostază exclusivistă a unui ipostas divin, ci Sfânta Treime lucrează în comun datorită aspectului perihoretic. Fiecare dintre ei poartă pe ceilalți doi. La modul concret, plecând de la principiul eclesiologic paulin, vom vedea că Duhul este cel care se roagă în noi cu suspine negrăite, El este cel care strigă "Avva Părinte!" și în același timp nimeni nu poate să spună că Domn este Hristos decât în Duhul Sfânt.
Rugăciunea inimii, "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi", la care au acces toți creștinii, este o rugăciune treimică. Domnul Hristos este Fiul lui Dumnezeu Celui viu în Duhul Tatălui. Duhul este cel care se revelează mai adânc în inima Apostolilor după Înălțarea la cer a lui Iisus Hristos. Duhul este cel care ne incorporează în Hristos, Cel care ne face, cum spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, să devenim fiecare dintre noi un Hristos virtual, nu după ființă, ci după har.
Sfânta Liturghie debutează cu o rugăciune pnevmatologică, dar și pneumatică în același timp, cu rugăciunea "Împărate ceresc". Ecfonisele liturgice cuprind formule doxologice de tipul "Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh", datorită faptului că persoana Tatălui este principiul ipostatic și ființial al Treimii. Tatăl este Cel care ipostaziază ființa Treimii în Fiul prin naștere și în Duhul prin purcedere.
În sinergia teandrică, raportul dintre Dumnezeu și om, numit "anabasis", Tatăl se descoperă prin Fiul, în Duhul Sfânt, iar în raportul om și Dumnezeu, numit "katabasis", prin Duhul, Domnul Hristos coboară în inima noastră și astfel fiecare dintre noi devine fiu al Tatălui ceresc.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 28.12.2011, 22:27:52
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit " Mandria este insasi indrazneala de a pacatui "

  • Un raspuns dat de :
    Pr. asist. univ. dr. Grigore Dinu Moș, Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca



Aș începe cu o definiție a mândriei dată de Fericitul Augustin: "Mândria este iubirea de sine până la disprețuirea lui Dumnezeu, pe când smerenia este iubirea lui Dumnezeu până la disprețuirea de sine". Mândria este mama tuturor păcatelor și viciilor, pentru că produce o separare a omului de Dumnezeu și, fără Dumnezeu, omul nu poate să facă nimic (Ioan 15, 5). Trufia presupune o cugetare confuză, întrucât ea constă în două neștiințe: a ajutorului lui Dumnezeu și a neputinței proprii (Sfântul Isaac Sirul).
Sfântul Casian Romanul ne avertizează că mândria nu strică doar o parte a sufletului, ci întreg sufletul. Ea este de mai multe feluri: trupească, sufletească și duhovnicească. Primele două sunt ușor de identificat: mândria trupească este atunci când ne lăudăm cu lucrurile materiale pe care le deținem, iar mândria sufletească este ceva mai subțire, când ne lăudăm cu anumite virtuți naturale, fie că suntem inteligenți, fie că avem putere de muncă sau dragoste, fie cu o presupusă smerenie etc. Mândria duhovnicească este foarte greu de identificat, este ascunsă în om și chiar oamenii cu o viață sfântă duc o îndelungată luptă pentru a o dezrădăcina. Pentru a o identifica, trebuie mai întâi să ne luptăm cu primele forme de mândrie și să dobândim mai multă lumină de la Domnul în suflet.
Starea adevărată a smereniei duhului se află undeva între nădejdea mincinoasă în sine, unde se ascunde o mândrie, și deznădejde. Deznădejdea este tot o mândrie, e cealaltă față a mândriei, pentru că, într-un sens adânc, numai omul mândru deznădăjduiește, deoarece el crede despre sine că poate ceva, iar atunci când realitatea infirmă această prezumție, întemeiat în sine fiind, el deznădăjduiește. Deci, marea problemă a omului de astăzi este că trăiește într-o deznădejde pe care nu o conștientizează, nu mai crede în propria înviere, nu crede în dragostea lui Dumnezeu. Lupta cu mândria poate să înceapă cu lupta împotriva deznădejdii, iar omul trebuie să învețe să mulțumească mereu, acesta e un mod pozitiv de a renunța la mândrie.
Într-o lume în care omul muncește, se străduiește să câștige cât mai mult, să dobândească anumite bunuri, odată ce le obține are senzația că i se cuvin, că i-au venit prin propria-i muncă, nu vede mândrie în atitudinea sa. Cum să conștientizeze el că, deși a muncit pentru ele, sunt tot un dar de la Dumnezeu?
Problema, spunea un părinte, nu e darul pe care îl ai, ci dracul mândriei care "călărește" acest dar. Și identificarea mândriei e tot în acea încercare continuă, cu cât mai multă frecvență, de a pune totul în legătură cu Dumnezeu. Nu-ți vezi păcatul dacă nu te raportezi la Dumnezeu. Omul mândru se vrea centrul lumii. Cum spunea Sfântul Siluan, pe omul mândru chiar dacă îl pui în Rai, el nu va fi mulțumit de locul ocupat, de faptul că altul e mai sus decât el. Știți, omul mândru e un om chinuit, se chinuie foarte mult, pe când omul smerit se bucură chiar de darurile pe care Dumnezeu le-a pus în alții.
Părinte, lumea se modernizează pe toate planurile, iar diavolul își actualizează constant metodele de a-i ispiti pe creștini. Putem vorbi și de o mândrie "la modă", cu forme raportate la ceea ce trăim în zilele noastre?
Există și astfel de forme în ce privește mediul virtual, pentru că mândria este ea însăși o virtualitate, o minciună. Ea creează un univers virtual în care omul este centrul, iar astăzi avem mijloacele moderne ale tehnicii care pot amplifica acest univers. Gândiți-vă la universul unui tânăr dependent de calculator, e tot o formă de mândrie, pentru că el acolo face ce vrea, intră pe ce site vrea, stă de vorbă cu cine vrea și când vrea și are mereu impresia unor nenumărate posibilități. Acest lucru dilată acel "ego", face să crească acea minciună din care se hrănește. La fel e cu telefonul, faptul că oricând poți să suni pe cine vrei și asta poate să dea o stare de virtualitate. Și cum poate omul să conștientizeze că e așa? Încercând să renunțe treptat... și va simți o lipsă.
Dar exact libertatea aceasta constituie punctul de mândrie al tinerilor, în anturajul lor. Cum să renunțe tocmai la aceasta?
Înțelegând că în această libertate se ascunde o robie mai adâncă, cineva să le arate, poate părinții lor, că de fapt ei sunt dependenți, că libertatea pe care o au e superficială și că ei nu se cunosc nici pe ei înșiși și nu Îl cunosc nici pe Dumnezeu. E greu, iar până nu ajunge omul să se întâlnească cu Hristos, să trăiască în atmosfera Bisericii, nu văd nici o soluție. Părinților le spun să se roage pentru copii, chiar mai mult decât a le vorbi. Părintele Porfirie le spunea părinților să vorbească mai mult cu Dumnezeu despre copiii lor decât cu copiii lor despre Dumnezeu. De multe ori încercarea aceasta frontală de a le impune niște reguli pe linie morală se trezește cu o rezistență, iar atunci cuvântul părinților poate să pară lipsit de putere, mai ales dacă nu vine din propria lor trăire. Mândria este chiar îndrăzneala de a păcătui, iar în momentul în care conștientizăm această îndrăzneală și ne înfrânăm de la păcat, deja am făcut un pas spre smerenie. Dar mai mult decât orice alt mijloc de luptă cu mândria, cel mai important e să ne rugăm Domnului să ne învețe El cum să ne smerim.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 29.12.2011, 19:04:07
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Puterea Sfintei Cruci - Parintele Calciu

Mare este puterea crucii Tale, Doamne, cå s’a înfipt in loc si lucreazå în lume. Ea face din pescari Apostoli si din pågâni mucenici, ca så se roage pentru sufletele noastre.
Iubiti credinciosi,

Când Mântuitorul a decis så Se jertfeascå pentru mântuirea lumii, El a ales ca instrument de torturå si de moarte pentru Sine, cel mai infam mijloc de pedeapså pe care îl avea lume vremii în care a tråit: crucea. In conceptia popoarelor asiatice si, prin împrumut, chiar si imperiul roman, crucea era mijlocul de moarte chinuitoare pentru marii tâlhari, pentru ucigasi, iar dupå începerea råspândirii crestinismului în lume, ea a fost folositå în largå måsurå de cåtre împåratii romani pentru uciderea crestinilor. Unii crestini, în special pe vremea persecutiei lui Nero, erau crucificati, unsi cu smoalå si li se dådea foc pentru a arde de vii, ca niste torte pentru mårturisirea lui Dumnezeu si a lui Iisus ca Mântuitor al lumii de cåtre cei care îl predicau si acceptau så moarå pentru El.
Astfel, crucea îsi schimbå semnificatia infamantå, începând cu råstignirea lui Iisus si devine instrument de venerare si de acces la mântuire; pentru cå nimeni nu mai poate vorbi acum de cruce si de moartea pe cruce, fåra a se gândi, mai departe, la Invierea lui Iisus dupå moartea pe cruce si, implicit, la învierea noastrå a tuturor, cei care au fåcut cele bune spre învierea vietii, iar cei care au fåcut cele rele, spre învierea osândei. (In. 5: 29)
De ce a ales Iisus crucea pentru a muri pe ea? De ce a vrut El så facå din acestobiect infamant instrumentul de salvare a lumii? Mai întâi cå, pentru Dumnezeu nu existå nimic infamant pe acest påmânt, pentru cå El a fåcut totul bine. Numai påcatele noastre stricå binele fåcut de Dumnezeu; în al doilea rând stå faptul cå, în sistemul de creatie pe care Dumnezeu l-a ales, crucea este elementul de bazå, atât în planul real, cât si în cel intelectual. Toatå creatia în aceastå lume este bazatå pe organizarea materiei în formå de cruce. Sistemul de atractie si respingere, care este tot o formå de energie în cruce, solicitå materia în asa fel, încât ea nu se poate organiza pe plan orizontal si pe plan vertical fårå a-si lua ca principiu de asezare crucea. Nu existå un singur obiect sau fiintå veritcale, sau cât de cât un relief, care så nu-si aibå crucea ca axå de organizare. Un copac creste pe verticalå, dar si pe orizontalå; o fiintå mobilå, de asemenea. Mai mult, toate fiintele si vegetalele au o simetrie bilateralå, adicå bratul lung al crucii trece prin mijlocul fiintelor creându-le aceastå simetrie. In reprezentårile grafice, tot crucea, bratele ei orizontale si verticale categorisesc valorile negative (în stânga bratului vertical si sub bratul orizontal), stabilindu-se astfel o ierarhizare a valorilor în plan intelectual cu care lucråm ca si cum ele ar fi materiale. Orice obiect creat de om si care se miscå pe påmânt, pe apå sau în aer, are ca principiu fundamental în structura lui crucea.
De aceea a ales Dumnezeu acest simbol pentru a ne duce pe calea mântuirii, pentru cå ea, crucea, este elementul fundamental pentru planul material si intelectual. Prin moartea pe cruce a lui Iisus, crucea capåtå cea mai înaltå semnificatie, aceea de a fi conditia mânturii noastre. Oricine voieste så vinå dupå Mine så se lepede de sine, så-si ia crucea si så-mi urmeze Mie. (Mc. 8: 34) Crucea este atât de importantå, nu numai pentru cå Mântuitorul a murit pe ea si martirii care au urmat dupå El si au murit pentru El, dar este locul sfintit de sângele Lui Hristos si pe ea s’a întemeiat sfânta Bisericå, în mod mistic. Dacå Biserica våzutå a fost înfiintatå la 10 de zile dupå Inåltarea Mântuitorului la cer când, în urma Pogorîrii Sf. Duh, prin predica Sf. Petru, s’au botezat ca la trei mii de suflete, acolo pe Golgota Si pe cruce s’a realizat pe plan mistic sacrificiul pe care Iisus l-a anuntat ucenicilor Såi la Cina cea de Tainå când a numit pâinea trupul Såu si vinul sângele Såu: Iar pe când mâncau ei, Iisus, luând pâine si binecuvântând, a frânt si, dând uceniclor, a zis: Luati, mâncati, acesta este trupul Meu. Si luând paharul si multumind, le-a dat zicând: Beti dintru acesta toti, cå acesta este sângele Meu al Legii celei Noi, care pentru multi se varså spre iertarea påcatelor. (Mt. 26: 26-28). Acolo s’a instituit sfânta Euharistie, prin rugåciunea pronuntatå de Iisus atunci când a binecuvântat pâinea si vinul, dar temelia misticå a Bisericii s’a pus pe Golgota, pe sângele vårsat pe cruce. De aceea, bisericile noastre de zid au formå de cruce (sau de corabie) de aceea, la mormântul crestinilor adevarati, la capul lor, stå de veghe, pânå la Judecata din Urmå, Crucea, fie de piatrå, fie de lemn, fie crucea spiritualå pe care si-o ia orice crestin, când acceptå pe Hristos. Nimeni nu-L poate accepta pe Hristos fårå a-si asuma si crucea Lui. Nu este usor så-ti asumi aceastå cruce. Ea este pentru multi dintre oameni, care se supun întelepciunii lumii acesteia, nebunie. Sfântul Pavel spune în Epistola Intâi cåtre Corinteni, 1: 18-19: Cåci cuvântul crucii, pentru cei ce pier, este nebunie; iar pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu. Cåci scris este: pierde-voi întelepciunea celor întelepti si stiinta celor învåtati o voi nimici. De fapt, în aceasta constå a-ti lua crucea si a urma lui Hristos: så spui lumii: nu må amågi, lume. Ies din tine si urmez lui Hristos. Stiu cå întelepciunea ta este falså si cå stiinta ta este nebunie înaintea Domnului meu. Si, mai ales, så fii consecvent în hotårîrea ta si oricât ar încerca lumea så te prindå în plasa ei, cu promisiuni si împliniri materiale si sociale, cu cântecul ei de sirenå amågitoare, nu te lasa prins. Mergi pe calea ta de om al credintei, få bine tuturor, spune adevårul cuvântului lui Dumnezeu, iubeste dupå modelul lui Hristos si atunci, cu adevårat, vei urma Lui Hristos si jugul tåu va fi dulce, iar sarcian ta usoarå. (cf. Mt. 11:30)
Existå o întreagå teologie a crucii, în care teologii se întrec så explice ce înseamnå crucea în viata lumii. Dar nici un cuvânt al lor nu este mai percutant decât cuvântul Sfântului Apostol Pavel pe care l-am citat mai sus. Cea mai simplå teologie a crucii este Omul-Hristos råstignit pe ea, cu bratele întinse, într’un suprem gest de iubire si de iertare adresat omenrii de atunci si de oricând, care mereu Îl rastigneste pe Fiul lui Dumnezeu. In Catedrala Nationalå din Washington DC, în una din capelele de la parter, care are o catapeteasmå veche, o vedem pe Sfânta Fecioara cu Pruncul în brate, privind amândoi spre credinciosi. Pruncul Iisus tine micile lui brate întinse în formå de cruce, prefigurând råstignirea. Oricine se råstigneste pentru Hristos în inima sa, în iubire si durere, acela a luat pe umerii såi crucea si-I urmeazå Lui.
Crucea pe care a fost råstignit Iisus a avut o istorie tulburatå. Dupå moartea Sa si dupå pogorîrea de pe cruce, a urmat Invierea Lui, înåltare la cer si trimiterea Sfântului Duh, care i-a împins pe Apostoli la propoveduirea în toatå lumea. Evreii au îngropat crucile pe care Iisus si cei doi tâlhari fuseserå råstigniti, crezând cå Galileanul acela råstignit va fi uitat. Cele trei cruci au zåcut în påmântul Golgotei, peste care s’au aruncat gunoaiele orasului Ierusalim, vreme de circa trei sute de ani. Intre timp, soarta crestinilor se schimbase: Lumea imperiului roman începuse så recunoascå în Galilean pe Fiul lui Dumnezeu, pe Mesia pe care Iudeii Îl råstigniserå. Crestinismul cucerise lumea; Constantin cel Mare acordase noii religii aceleasi drepturi ca si religiei pågâne care începea så moarå. Sfânta Elena, mama împåratului, a primit dreptul de la fiul ei så meargå la Ierusalim si så înceapå såpåturile pentru a descoperi pe Golgota crucea lui Iisus. Intr’adevår, cele trei cruci au fost descoperite într’o fostå cisternå de apå, unde aproape se petrificaserå, dar dificultatea era så afle care era crucea adevåratå. Plåcuta de lemn pe care era scris Iisus Nazarineanul Impåratul Iudeilor zåcea amestecatå printre gunoaiele care acoperiserå groapa. Impåråteasa s’a rugat înpreunå cu crestinii din Ierusalim si Dumnezeu s’a îndurat de rugåciunea lor: El le-a pus în inimå gândul så punå pe rând crucile peste un mort pe care îl duceau så-l îngroape. Când au pus crucea lui Iisus peste mort, acesta a înviat, a rostit câteva cuvinte si a adormit din nou. Vestea descoperirii Sfintei Cruci a umplut lumea de bucurie. Mii si mii de pelerini au început så vinå si så venereze Sfânta Cruce. Ea a fost luatå de Persi, în urma unui råzboi cu Bizantul, dar a fost råscumpåratå cu pret mare. Inainte de cåderea Bizantului sub asaltul turcilor, Patriarhul împreunå cu împåratul au hotårît så desfacå sfânta cruce în bucåti si s’o trimitå pe ascuns, marilor biserici din din Europa, spre a o salva. Astfel Sf. Cruce a fost fåcutå bucåtele si trimiså marilor Ierarhi care, la rândul lor, au împårtit-o altor ierarhi în subordine. Crucea mai tråieste si aståzi sub forma de mici bucåtele råspândite în toatå lumea.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 29.12.2011, 19:21:27
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Obiceiurile pagane de anul nou - Parintele Vasile Dariciuc

Sărbătoarea Anului Nou este legată de aceste diverse tradiții care nu sunt de factură creștină: Plugușorul, Sorcova, Jocurile cu măști (Capra, Ursul, Călușerii etc.). Acestea sunt obiceiuri păgâne care s-au păstrat și la români de peste 2.000 de ani. Lumea petrece, în aceste zile, atât de mult, încât uită că acest popas sărbătoresc este praznicul împărătesc al Tăierii Împrejur a Domnului și comemorarea Sfântului Vasile cel Mare. La început, creștinii posteau în această zi, pentru a se deosebi de păgâni, care în aceeași zi sărbătoreau pe Ianus, zeul păcii și al războiului, și începutul anului nou (sărbătoarea Calendelor), care coincidea și cu sfârșitul sărbătorilor Saturnaliilor. Aceste sărbători, foarte populare la păgâni, erau însoțite de jocuri și petreceri zgomotoase și imorale. Ele au continuat și după biruința creștinismului, deși au fost dezaprobate de Sfinții Părinți ai Bisericii. Ecoul se mai resimte în ospețele din noaptea Anului Nou sau Revelionul. Cum trebuie să se raporteze tinerii zilelor noastre la aceste datini și obiceiuri?
Din aceeași ediție:


Ca la ceva străin de credința și convingerile lor. Cei care se consideră fii ai Bisericii lui Hristos trebuie să asculte de Biserică și să petreacă duhovnicește aceste zile, așa cum făceau și primii creștini. Lucrarea cea mai importantă pe care ar putea să-o facă tinerii care au cunoscut bucuria vieții cu Hristos și în Hristos este aceea de a se ruga, mai mult decât o fac de obicei, pentru ceilalți tineri care nu și-au găsit încă un rost în viață și care, din anumite motive, rătăcesc încă în întunericul neștiinței și al patimilor și, totodată, de a fi candele vii care să lumineze acelora drumul spre Hristos, care este izvorul vieții și desfătarea sufletului nostru. Închei cu un citat din Fericitul Augustin, care zicea în celebra sa carte "Confesiunile": "Ne-ai făcut pentru Tine, Doamne. Și neliniștit este sufletul meu până nu-și va afla odihna întru Tine".
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Daca pot primi niste raspunsuri andrei23 Generalitati 28 19.06.2011 18:13:32
Caut niste raspunsuri NeInocentiu Secte si culte 108 18.04.2011 13:43:12