Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Spiritualitatea ortodoxa
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.07.2011, 10:05:48
Scotland The Brave
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Sfântul Grigore nu vorbește despre haina de nuntă ca și când ar fi faptele bune, dacă se citește cu atenție citatul: nu afirmă asta.
Părintele Stăniloaie o afirmă, dar nu este, deocamdată, sfânt (din câte știu).

Potrivit interpetării catolice, ca și interpretării ortodoxe, haina de nuntă este Botezul. "Câți în Cristos v-ați botezat, în Cristos v-ați și îmbrăcat".
Da,referitor la Sfantul Grigore este posibil sa fie cum spuneti.O formulare usor arhaica a termenilor ma pune in dificultate si este posibil sa-mi scape nuante de exprimare.Daca ,,faptuirea"nu o inteleg exclusiv prin,,fapte" atunci pot exista si alte sensuri,cu o paleta de interpretare mult mai ampla.Si mai complexa.O sa verific ce termen aparea in textele grecesti ca sa inteleg mai bine(ar fi si mai apropiat de momentul cand Sfantul si-a exprimat opinia).

Cu privire la Botez.Interesant,in acest caz este o cu totul alte discutie,pe alte coordonate.Eu am citit in lucrari de specialitate o alta opinie conform careia ar fi vorba de Imparatia lui Dumnezeu si ca acest text ar trebuie analizat in contextul(ca o continuare)a textelor din Matei 21:28-32 si 21:33-46.
Si cred ca s-ar lega cu ce spuneti intrucat daca ar fi vorba de Imparatie atunci este vorba si de Botez daca explici acest text(Matei 21:2-21:14) prin discutia dintre Mantuitor si Nicodim din Ioan 3:1-13:,,Adevarat,adevarat,iti spun ca daca nu se naste cineva din apa si din Duh,nu poate sa intre in Imparatia lui Dumnezeu"

Astept sa vad opinia ortodoxa si ,rugaminte generala,linkuri va rog catre talcuiri in amanunt pe acest text ca sa pot analiza si eu mai bine decat o pot face in prezent.Cu multumiri.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.07.2011, 14:17:09
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Scotland The Brave Vezi mesajul
,linkuri va rog catre talcuiri in amanunt pe acest text
Ioan Chrysostomul despre Matei 22: http://www.clerus.org/bibliaclerusonline/en/index.htm

Lanțul de Aur despre Matei 22: http://www.catecheticsonline.com/Cat...-Matthew22.php

În Cristos,
M.D.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.07.2011, 16:53:19
valer.cosma valer.cosma is offline
Member
 
Data înregistrării: 21.05.2011
Mesaje: 59
Implicit

Ce spunea Emil Cioran despre el:"cred ca ar fi fost mai bine pentru mine sa fi ramas ajutor de cioban in micul sat de unde provin. As fi inteles esentialul la fel de bine ca si acum,mi-as fi pastrat credinta,dar acolo as fi fost mai aproape de adevar"
Reply With Quote
  #4  
Vechi 23.07.2011, 17:17:08
Mihai36 Mihai36 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.09.2008
Locație: Constanta
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 1.090
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru Mihai36
Implicit

Da, poate fi vorba si de botezul sfint, sa ai taria duhului sfint si nazuinta desavirsirii- enuntul "Multi chemati putini alesi" ar insemna ca chiar de ai vrea sa vii nu esti ales daca nu esti pregatit.

Insa se pare ca Imparatia cerurilor nu este acelasi lucru cu Imparatia sfintilor pe pamint.

Imparatia cerurilor nu are inceput precizat insa Imparatia sfintilor inca nu a inceput (Imparatia si nu imparatirea). O asteptam inca conform crezului a veni la invierea mortilor si conform altor rationamente biblice legate de albirea si lamurirea promisa.
Imparatia sfintilor incepe dupa ce treimea este albita si lamurita .
Alte versete precizeaza ca treimea albita si lamurita se refera la treimea ramasa in viata pe pamint. Insa dintre evrei va ramine doar o zecime, un viermisor, f putini.
In mod logic imparatirea din Imparatia cerurilor nu este contitionata de procesele de purificare si binecuvintare de pe pamint -acolo se poate imparati oricum iar albirea si lamurirea nu este procesul desavirsirii instante necesar accederii in Imparatie caci daca ar fi toata treimea ramasa in viata pe pamint ar merge direct in rai si nimeni nu ar mai ramine pe pamint,
Deci pe pamint ramine acea treime albita care va mosteni pamintul si vremurile frumoase promise asa incit aceste vremuri constituie Imparatia sfintilor -noua ordine mondiala a sfintilor care va darima uriasul cu chip de aur al orinduirilor prezente zugravite si de cele 4 fiare.
Mai cu seama ca Zaharia promite venirea Domnului Dumnezeu si a sfintilor Sai in contextul in care arata un loc (Sionul) unde dupa despicarea muntelui Maslinilor in doua este locul unde Domnul va da mintuirea si evreii alearga printre munti catre Sion (care este la capatul vaii muntilor).
Deci cine participa la aceasta mostenire a pamintului, a calauzirilor si binecuvintarilor (in conditiile in care ceilalti morti care inviaza abia peste miile de ani nu mai au parte de ele) -au asigurata viata vesnica chiar daca traiesc inviati pe pamint cu trupuri de carne si totodata cu trupuri de slava caci vor avea cu totii botezul -Dealtfel si Dumnezeu promite ca toti oamenii vor pune genunchiul jos in fata Sa si i se vor inchina , ca El va imparati pe tot pamintul in acele zile si va fi un singur Dumnezeu si un singur Nume- deci o singura religie.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 23.07.2011, 22:29:17
George.m George.m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.12.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 960
Implicit

Am intalnit la Sfantul Ioan Gura de Aur (in Omilia LXIX la Matei) o interpretare asemanatoare celei date de Sfantul Grigorie Sinaitul hainei de nunta.
Interesant e faptul ca el vede pilda nuntii fiului de Imparat (Matei 22, 1-14) a fi o continuare a pildei lucratorilor celor rai (Matei 21, 33-42) si arata ca, in aceasta din urma, Mantuitorul se refera la chemarea poporului ales si la neascultarea, impietrirea, lenevia lui. Evreii s-au dovedit a fi neimplinitori al voii divine, ai poruncilor dumnezeiesti, ba chiar ucigasi (au omorat profetii si pe Insusi Fiul lui Dumnezeu):

"Multe lucruri arata Hristos in aceasta pilda! Ca Dumnezeu a purtat de grija iudeilor de la inceput; ca ei dintru inceput au fost niste ucigasi; ca Dumnezeu n-a lasat nimic din cele ce trebuiau pentru purtarea lor de grija; ca nu s-a intors dinspre ei nici dupa ce au ucis pe profeti, ci a trimis chiar pe Fiul Lui (...); ca moartea Lui are sa savarseasca mari lucruri; ca iudeii au sa sufere cea mai cumplita pedeapsa pentru rastignirea Lui si pentru indrazneala lor, ca au sa fie chemate neamurile si ca iudeii au sa cada".

Daca in pilda aceasta, Hristos face referire la impietrirea evreilor dinaintea mortii si Invierii Sale, in pilda Nuntii Fiului de Imparat El vorbeste despre incremenirea poporului evreu in rautate chiar si dupa Invierea si Inaltarea Sa la cer. Aici, "slugile" Sale ar trebui sa ne duca cu gandul la Sfintii Apostoli, carora li s-a incredintat misiunea evenghelizarii. Iar pentru persistenta in pacat, evreii vor fi pedepsiti prin distrugerea cetatii Ierusalimului:

"Pentru ca n-au vrut sa vina - spune Sfantul Ioan - ba, dimpotriva au mai ucis si pe cei trimisi la ei, imparatul le-a ars orasele, a trimis osti si i-a ucis.
Hristos a spus aceasta ca sa vesteasca mai dinainte cele ce aveau sa se intample sub Vespasian si Tit, pentru ca, necrezand in El, au maniat pe Tatal. Tatal ii pedepseste. Distrugerea Ierusalimului n-a avut loc indata dupa omorarea lui Hristos, ci dupa patruzeci de ani, ca sa arate indelunga Lui rabdare; dupa ce au ucis pe Stefan, dupa ce au omorat pe Iacov, dupa ce si-au batut joc de Apostoli".

Dumnezeu, prin cuvintele: Duceti-va la raspantiile drumurilor si pe cati veti afla, chemati-i, ar face trimitere, conform Sfantului Ioan, la chemarea neamurilor. "Apoi, ca sa nu creada neamurile ca se pot mantui numai prin credinta, Hristos le vorbeste si de osanda faptelor rele; celor care n-au crezut inca le spune sa se apropie cu credinta, iar celor care au crezut le spune sa se ingrijeasca de viata si de faptele lor. Viata si fapta sunt haina de nunta; chemarea e har al lui Dumnezeu.

- Dar pentru ce ii mai cerceteaza cu atentie pe cei poftiti la nunta?

- Pentru ca chemarea si curatia sunt un har al lui Dumnezeu; dar a ramane chemat si curat imbracat atarna de ravna celor care au fost chemati. Chemarea nu se datoreaza vredniciei omului, ci harului. Ar trebui, dar sa rasplatim lui Dumnezeu pentru harul ce ni l-a dat si sa nu aratam atata rautate, dupa ce ne-a cinstit (...).

A te duce la nunta cu hainele murdare, aceasta inseamna: a pleca de pe lumea aceasta avand o viata necurata. De aceea si tacea cel ce intrase la nunta fara haina de nunta. Vezi ca, desi pacatul lui sarea in ochi, totusi Dumnezeu nu-l pedepseste inainte de a-si fi rostit insusi pacatosul pedeapsa? Ca s-a osandit singur prin aceea ca n-a avut ce sa raspunda; si astfel e dt chinurilor celor groaznice".
Reply With Quote
  #6  
Vechi 23.07.2011, 23:06:03
Scotland The Brave
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de George.m Vezi mesajul
Am intalnit la Sfantul Ioan Gura de Aur (in Omilia LXIX la Matei) o interpretare asemanatoare celei date de Sfantul Grigorie Sinaitul hainei de nunta.
Interesant e faptul ca el vede pilda nuntii fiului de Imparat (Matei 22, 1-14) a fi o continuare a pildei lucratorilor celor rai (Matei 21, 33-42) si arata ca, in aceasta din urma, Mantuitorul se refera la chemarea poporului ales si la neascultarea, impietrirea, lenevia lui. Evreii s-au dovedit a fi neimplinitori al voii divine, ai poruncilor dumnezeiesti, ba chiar ucigasi (au omorat profetii si pe Insusi Fiul lui Dumnezeu):

"Multe lucruri arata Hristos in aceasta pilda! Ca Dumnezeu a purtat de grija iudeilor de la inceput; ca ei dintru inceput au fost niste ucigasi; ca Dumnezeu n-a lasat nimic din cele ce trebuiau pentru purtarea lor de grija; ca nu s-a intors dinspre ei nici dupa ce au ucis pe profeti, ci a trimis chiar pe Fiul Lui (...); ca moartea Lui are sa savarseasca mari lucruri; ca iudeii au sa sufere cea mai cumplita pedeapsa pentru rastignirea Lui si pentru indrazneala lor, ca au sa fie chemate neamurile si ca iudeii au sa cada".

Daca in pilda aceasta, Hristos face referire la impietrirea evreilor dinaintea mortii si Invierii Sale, in pilda Nuntii Fiului de Imparat El vorbeste despre incremenirea poporului evreu in rautate chiar si dupa Invierea si Inaltarea Sa la cer. Aici, "slugile" Sale ar trebui sa ne duca cu gandul la Sfintii Apostoli, carora li s-a incredintat misiunea evenghelizarii. Iar pentru persistenta in pacat, evreii vor fi pedepsiti prin distrugerea cetatii Ierusalimului:

"Pentru ca n-au vrut sa vina - spune Sfantul Ioan - ba, dimpotriva au mai ucis si pe cei trimisi la ei, imparatul le-a ars orasele, a trimis osti si i-a ucis.
Hristos a spus aceasta ca sa vesteasca mai dinainte cele ce aveau sa se intample sub Vespasian si Tit, pentru ca, necrezand in El, au maniat pe Tatal. Tatal ii pedepseste. Distrugerea Ierusalimului n-a avut loc indata dupa omorarea lui Hristos, ci dupa patruzeci de ani, ca sa arate indelunga Lui rabdare; dupa ce au ucis pe Stefan, dupa ce au omorat pe Iacov, dupa ce si-au batut joc de Apostoli".

Dumnezeu, prin cuvintele: Duceti-va la raspantiile drumurilor si pe cati veti afla, chemati-i, ar face trimitere, conform Sfantului Ioan, la chemarea neamurilor. "Apoi, ca sa nu creada neamurile ca se pot mantui numai prin credinta, Hristos le vorbeste si de osanda faptelor rele; celor care n-au crezut inca le spune sa se apropie cu credinta, iar celor care au crezut le spune sa se ingrijeasca de viata si de faptele lor. Viata si fapta sunt haina de nunta; chemarea e har al lui Dumnezeu.

- Dar pentru ce ii mai cerceteaza cu atentie pe cei poftiti la nunta?

- Pentru ca chemarea si curatia sunt un har al lui Dumnezeu; dar a ramane chemat si curat imbracat atarna de ravna celor care au fost chemati. Chemarea nu se datoreaza vredniciei omului, ci harului. Ar trebui, dar sa rasplatim lui Dumnezeu pentru harul ce ni l-a dat si sa nu aratam atata rautate, dupa ce ne-a cinstit (...).

A te duce la nunta cu hainele murdare, aceasta inseamna: a pleca de pe lumea aceasta avand o viata necurata. De aceea si tacea cel ce intrase la nunta fara haina de nunta. Vezi ca, desi pacatul lui sarea in ochi, totusi Dumnezeu nu-l pedepseste inainte de a-si fi rostit insusi pacatosul pedeapsa? Ca s-a osandit singur prin aceea ca n-a avut ce sa raspunda; si astfel e dt chinurilor celor groaznice".
Uimitor.Am vazut o interpretare similara pe un site ce nu era ortodox.Chiar m-am mirat cu privir la originalitatea interpretarii si complexitatea abordarii.Nu se spunea cui apartine.Din ce vad ii apartine lui Ioan Gura de Aur.Demn de retinut.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.08.2011, 01:55:13
George.m George.m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.12.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 960
Implicit

Sfantul Grigorie Sinaitul spune ca "nu poate fi numit credincios cu adevarat cel ce crede numai cu cuvantul simplu si nu-si arata credinta lucratoare prin porunci, sau in Duhul. Drept aceea trebuie sa o arate descoperita in sporirea prin fapte, sau lucrand si luminand in lumina faptelor.

Caci zice Apostolul: Arata-mi credinta ta din faptele tale si eu iti voi arata faptele mele din credinta mea (Iacov 2,18).

El arata aici ca credinta harului se vede din faptele poruncilor, precum poruncile se lucreaza si lumineaza prin credinta din har. Caci credinta este radacina poruncilor, mai bine zis izvorul care le uda spre crestere. Ea se imparte in doua, in marturisire si in har, chiar daca e prin fire neimpartita" (Capete foarte folositoare in acrostih, in Filocalia VII).
Reply With Quote
  #8  
Vechi 02.08.2011, 02:04:19
misteria
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

[quote=George.m;384894]Sfantul Grigorie Sinaitul spune ca "nu poate fi numit credincios cu adevarat cel ce crede numai cu cuvantul simplu si nu-si arata credinta lucratoare prin porunci, sau in Duhul. Drept aceea trebuie sa o arate descoperita in sporirea prin fapte, sau lucrand si luminand in lumina faptelor.


Asa este....Degeaba hamai ca esti plin de multa iubire cand faptele -cuvinte vorbesc atat de clar despre altceva...Dar asta este ...teorie gramada dar practica ii mananca pe unii....
Reply With Quote
  #9  
Vechi 09.09.2011, 00:45:11
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Smile

Citat:
În prealabil postat de Scotland The Brave Vezi mesajul
Uimitor.Am vazut o interpretare similara pe un site ce nu era ortodox.Chiar m-am mirat cu privir la originalitatea interpretarii si complexitatea abordarii.Nu se spunea cui apartine.Din ce vad ii apartine lui Ioan Gura de Aur.Demn de retinut.
. . . Deci , suntem cautati , cu tot cu invatatura !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #10  
Vechi 09.09.2011, 00:48:32
LaPetiteMoc LaPetiteMoc is offline
Banned
 
Data înregistrării: 18.08.2011
Locație: sub cerul lui Dumnezeu
Religia: Ortodox
Mesaje: 177
Implicit Sfantul Marcu Ascetul

"Orice faptă bună este o cruce."
Reply With Quote
Răspunde

Tags
credinta, fapte bune

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
,Invatatura ortodoxa a Sfintilor Parinti ai Bisericii ortodoxe despre faptele bune" dobrin7m Spiritualitatea ortodoxa 138 22.09.2011 00:31:23
Faptele crestine si cele placute lui Dumnezeu mihaisepo Generalitati 21 25.08.2011 10:20:35
Faptele bune danyel Pocainta 23 26.03.2011 10:45:46
Faptele parintilor si sanatatea copiilor mc2009 Intrebari utilizatori 6 12.05.2010 18:08:37
Faptele Apostolilor, cap. 10 Floar3 Din Noul Testament 3 12.11.2009 17:57:45