![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cu iertare va spun. "Totuși, după sfârșitul primului Război Mondial (1918) aproape toate țările lumii, în plan civil, au adoptat acest calendar gregorian și astfel în țările ortodoxe a apărut un dublu calendar: unul bisericesc – iulian, și altul civil – gregorian. În cele din urmă, patriarhul Meletie Metaxakis (cunoscut prin tendințele lui inovatoare) convoacă la Constantinopol în 1923 o Conferință teologică interortodoxă, adunând reprezentanți din toate Bisericile Ortodoxe pentru a hotărî problema calendarului. Această conferință nu a avut valoare de sinod, pentru că la ea nu au participat decât doar câțiva episcopi (și nu din toate țările), la ei adăugându-se mai mulți profesori de teologie și oameni de știință. Unele Biserici locale (Rusă – în primul rând) nu și-au trimis reprezentanți la conferință. Din partea Bisericii Ortodoxe Române au participat doar doi profesori de teologie. Totuși această conferință a hotărât ca fiecare Biserică Autocefală să treacă la calendarul iulian îndreptat, asemănător cu cel gregorian, dar „mai perfect”. Conform calendarului iulian îndreptat, dintre anii seculari (care se împart la 100), vor fi bisecți doar cei a căror cifră, împărțită cu 9, dă rest 2 sau 6, ceilalți fiind socotiți comuni. În acest fel, eroarea calendaristică este de o zi, la câteva zeci de mii de ani. Bisericile care au adoptat acest calendar iulian îndreptat sunt: Patriarhia de Constantinopol – 1924 Patriarhia de Alexandria – 1928 Patriarhia de Antiohia – 1924 Patriarhia Română – 1924 Patriarhia Bulgară – 1968 Bisericile Autocefale din: Grecia (cu excepția Sfântului Munte) Cipru Cehoslovacia Polonia Finlanda și majoritatea Bisericilor Ortodoxe din Occident. Au rămas după calendarul iulian vechi, „neîndreptat”: Patriarhia Ierusalimului Patriarhia Rusă[9] (cu unele mici excepții în Ucraina și Republica Moldova) Patriarhia Georgiei Patriarhia Serbiei (azi o parte trec la calendarul nou) Sfântul Munte, dependent de Patriarhia Ecumenică. În anul 1948, în cadrul Conferinței teologice la Moscova a avut loc și o ședință Sinodală panortodoxă la care s-a hotărât ca toate Bisericile Ortodoxe să sărbătorească Paștile după calendarul vechi, așa cum sărbătorește Biserica Ierusalimului (aceasta mai ales datorită minunii coborârii Sfintei Lumini care se coboară la Slujba Vecerniei din Sâmbăta Mare), iar în privința celorlalte sărbători – fiecare Biserică să țină de calendarul adoptat deja, fără ca aceasta să se considere o abatere canonică sau dogmatică. Calendarul vechi sau nou nu este un motiv de dezbinare; Bisericile pe stil nou sunt și ele Ortodoxe, toate Tainele sunt valabile la cei pe stil nou ca și la cei pe stil vechi, și toți au șanse egale de mântuire. În acest sens, Sinodul de la Moscova din 1948 ridică vechile anateme asupra celor care urmează calendarul nou, în scopul menținerii unității Bisericii Ortodoxe de pretutindeni. Calendarul este ceva important, dar nu esențial în Biserică, de aceea, în duhul Sfinților Părinți, trebuie mai degrabă de a lucra la păstrarea unității Bisericii Ortodoxe decât la accentuarea unor diferențe minore, mai ales că Biserica Ortodoxă nu se leagă foarte mult de timp, ci țintește veșnicia. Desigur, atunci când este o problemă dogmatică – situația este cu totul alta. Se greșește dogmatic în privința Calendarului doar atunci când Paștile este sărbătorit înaintea Paștilor iudaice sau odată cu acesta[14], ceea ce ar contraveni adevărului biblic, chiar dacă astăzi și evreii au rămas în urmă față de Calendarul tropic, iar noi (într-un fel) suntem nevoiți să așteptăm mai întâi Paștile lor, greșind din punct de vedere astronomic, căci ajungem tocmai în a doua lună plină după echinocțiul de primăvară, dar păstrând adevărul dogmatic. De aceea este nevoie de multe cunoștințe teologice și mult discernământ duhovnicesc pentru a deosebi esențialul de secundar și pentru a proceda corect, fără a face vreo dezbinare în Biserică. Iată de ce și noi, cei din Biserica Ortodoxă de stil vechi, nu avem dreptul să-i osândim pe cei ce țin stilul nou, fiind în același timp buni ortodocși (cu dogmele și fapta). Să nu-i ascultăm pe cei care zic că ierarhii, preoții și mirenii care țin stilul nou nu au har sau că se vor mântui. O asemenea afirmație nu este în duhul Ortodoxiei, iar cei care o fac, ei înșiși nu au har și își periclitează mântuirea, rupând cămașa lui Hristos. Bineînțeles, nu este un secret că schimbarea calendarului a fost o greșeală instrumentată de forțe ostile Ortodoxiei, menite să dezbine Biserica. Noi însă nu trebuie intrăm în logica acestor forțe masonice, arătându-le că în ciuda eforturilor lor de a dezbina Ortodoxia, noi am rămas uniți și așa vom rămâne până la sfârșitul, cu harul lui Dumnezeu." Ieromonah protosinghel Petru Pruteanu doctor in liturgica si dogmatica cautati pe net si veti gasi lucrarile dumnealui. In ceea ce ne priveste pe noi romanii care tinem de Biserica ortodoxa romana si deci dupa calendarul pe stil nou, eu cred si asa inteleg ca trebuie sa ne avem ca fratii in sanul Bisericii ortodoxe cu cei de pe stil vechi care nu fac din calendar mijloc de dezbinare si sa nu lasam loc de ingaduinta celor care incearca sa dezbine Biserica ortodoxa profitand de lipsa de informatii ale ortodocsilor simpli. Daca studiem atent aceasta problema a calendarului, vom vedea ca aparitia calendarului gregorian nu are legatura cu dogma sau credinta ci pur simplu s-a vrut sa fie o corectura din pdvr a timpului, timp care ne defineste pe noi muritorii. De aceea, în creștinism în general, dar mai ales în cultul liturgic al Bisericii, timpul are o valoare mistagogică (tainică) și eshatologică – el marcând pe de o parte anumite momente concrete și precise din viața Bisericii, iar pe de altă parte, tinzând a deveni un „prezent continuu” al Împărăției lui Dumnezeu, adică veșnicie. Toată viața liturgică a Bisericii se desfășoară acum dar și pururea și în vecii vecilor…, prin aceasta făcându-se prezentă în timp lucrarea lui Hristos prin Tainele Bisericii, dar nu în vederea accentuării timpului, ci a depășirii lui spre Împărăția veșnică a lui Dumnezeu. Chiar și evenimentele care au avut loc în trecut – „în vremea aceea” – prin cultul liturgic sunt aduse într-un prezent real, spre un viitor înveșnicit și mai real (datorită caracterului netrecător). Cine continua sa dezbine cu acest prilej al calendarului nu dovedeste decat ca este condus de un duh al dezbinarii.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=444 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mai, sa fii sanatos, dar nu pot sa fiu de acord cu fixismele tale. Mi se pare ca esti cam sarac cu duhul dar n-ai ce-i face. Daca sustii ca esti un tip asa "doxat", de ce mai stai la vorba cu noi? daca tot ne contrazicem?
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Am intalnit acest "zel" iesit din comun cam la toti stilistii (nu zic vechi-calendaristi, ca sa nu fie intretinuta confuzia pe care o vor chiar ei). Se simte o "rautate pozitiva" (sic, ca nu e pozitiva deloc) pe care ei o confunda cu ravna. Daca ati fi citit mesajele postate de catalin2, ati fi inteles indemnul de la final: ravna cea buna se manifesta in dragoste, in milostenie, in privegheri, in blandete, in taierea voii si nu in ultimul rand in ascultare. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1583 Sinodul pan – ortodox din Constantinopol condamna si pune sub anatema noul calendarIar daca acuza dumneavoastra nu este total gratuita, atunci va invit sa-mi indicati o singura decizie sinodala sau sa-mi citati din invatatura vreunui sfint de pina la 1923 care sa fi luat pozitie in favoarea calendarului Gregorian. Iar daca nu puteti sa o faceti, ce sa inteleg? ca ma batjocoriti doar ca sa va probati “dragostea, milostenia si blindetea”? In ce ma priveste eu cred ca gresesc doar pentru ca nu m-am oprit dupa ce am spus si a doua oara, caci “de omul eretic, dupa intaia si a doua mustrare, departeaza-te” (Tit. 3:10), zice sfintul apostol. Totusi sint curios sa stiu de ce imi cereti impotriva Sfintei Scripturi sa abordez erezia cu dragoste – milostenie – ascultare? Daca nu ma insel, chiar Psalmistul zice: “Pe călcătorii de Lege i-am urît.” (Psalm 118, 113)S chiar sii Sfintii Parinti vorbesc in acelasi sens: "Pe eretici, ca pe niște hulitori și vrăjmași ai lui Dumnezeu, Scriptura nu i-a numit oameni, ci cîini, lupi și antihriști" (Sf. Efrem Sirul)Si numai Sf. Ioan Gura de Aur face referire la eretici in scrierile sale in urmatorii termeni:
Iar daca stiati altceva, puteti sa imi oferiti un exemplu de invatatura ortodoxa din care sa rezulte ca erezia si ereticii trebuie abordati cu “dragoste, milostenie, blindete si ascultare”? Sau poate ca in ciuda incalcarii atitor Sfinte Canoane (calendar, ecumenism, serghianism) chiar va inchipuiti ca umblati in Duh si Adevar??? |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu a zis Dumnezeu Iisus Hristos: "Iar Eu zic vouă: Iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blestemă, faceți bine celor ce vă urăsc și rugați-vă pentru cei ce vă vatămă și vă prigonesc." A zis. Normal,aceasta a zis referitor la oameni,chiar daca pe unul il inseala duhurile rele sa cada in erezie,asta nu inseamna sa il urasti. Anatema se numeste ca aceluia nu ii mai este oferita Sfanta Impartasanie,nu ii mai era facuta slujba de inmormantare etc daca nu renunta la ce sustine de nu e conform invataturii ortodoxe. Insa aceasta se aplica cu mult pogoramant,a se vedea de exemplu ca Arie fiind inselat de draci sa zica ce zicea,mai intai a fost oprit de la a predica,dar a continuat sa predice si dupa mai multa vreme a fost oprit si de la Sfanta Impartasanie dar draci il inselau sa zica in continuare asa si s-a raspandit ceva respectiva invatatura si abia atunci s-a facut Sfantul Sinod Ecumenic la care s-a anatemizat respectiva invatatura si Arie nu a mai fost considerat membru al Bisericii ortodoxe.(initial Arie era preot). Insa nu a fost ars pe rug,dupa aceasta.
__________________
"și dacă orb pe orb va călăuzi, amândoi vor cădea în groapă." - nu luati de bun tot ce scriu eu. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Lasa mai frate,ca pe tine dracii te inseala de le zici si la Bisericile ortodoxe oficiale "schismatici si eretici" si la BOSV tot eretici le zici,adica care biserica ortodoxa nu mai e atunci ne-eretica?
__________________
"și dacă orb pe orb va călăuzi, amândoi vor cădea în groapă." - nu luati de bun tot ce scriu eu. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Mai frate,unele duhuri rele te inseala sa zici absurditati in unele puncte de vedere,vezi ce zice Sfantul Apostol Pavel,referitor la marturisirea credintei crestin ortodoxe:
"5.Umblați cu înțelepciune față de cei ce sunt afară (de Biserică), prețuind vremea. 6.Vorba voastră să fie totdeauna plăcută, dreasă cu sare, ca să știți cum trebuie să răspundeți fiecăruia." Ce zice ca a facut Sfantului Apostol Pavel acelora care blestemau,ca au continuat asa,l-a despartit de Biserica,da atat, iar faptul ca i-a despartit de Biserica a facut-o spre indreptarea lor,iar nu spre osandirea lor: "19.Având credință și cuget bun, pe care unii, lepădându-le, au căzut din credință; 20.Dintre aceștia sunt Imeneu și Alexandru, pe care i-am dat satanei, ca să se învețe să nu hulească." Da zice undeva ca le-a zis acelora sa ii prigoneasca pe acestia? Nicidecum,ci doar ca dupa ce i-a indelungat mustrat i-a despartit pana la urma de Biserica. Deci vezi mai frate ca dracii te inseala pe fratia ta sa arunci cu tot felul de cuvinte jignitoare,ca nici macar Sfantul Apostol Pavel nu arunca cu cuvinte jignitoare asupra altora chiar daca aceia erau despartiti de Biserica.
__________________
"și dacă orb pe orb va călăuzi, amândoi vor cădea în groapă." - nu luati de bun tot ce scriu eu. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
“Nu dati cele sfinte cainilor, nici nu aruncati margaritarele voastre inaintea porcilor, ca nu cumva sa le calce in picioare si, intorcandu-se, sa va sfasie pe voi.” (Matei 7, 6)Ca te indoiesti de tilcuirile mele, bine faci, dar ce ai cu bietul Sf. Efrem Sirul? Zice clar ca ereticii nu sint oameni: "Pe eretici, ca pe niște hulitori și vrăjmași ai lui Dumnezeu, Scriptura nu i-a numit oameni, ci cîini, lupi și antihriști" (Sf. Efrem Sirul) |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eu am adus aici cuvantul unui reprezentant al Bisericii ortodoxe de stil vechi, recunoscut in lumea ortodoxa care spunea astfel: " Iată de ce și noi, cei din Biserica Ortodoxă de stil vechi, nu avem dreptul să-i osândim pe cei ce țin stilul nou, fiind în același timp buni ortodocși (cu dogmele și fapta). Să nu-i ascultăm pe cei care zic că ierarhii, preoții și mirenii care țin stilul nou nu au har sau că se vor mântui. O asemenea afirmație nu este în duhul Ortodoxiei, iar cei care o fac, ei înșiși nu au har și își periclitează mântuirea, rupând cămașa lui Hristos. Bineînțeles, nu este un secret că schimbarea calendarului a fost o greșeală instrumentată de forțe ostile Ortodoxiei, menite să dezbine Biserica. Noi însă nu trebuie intrăm în logica acestor forțe masonice, arătându-le că în ciuda eforturilor lor de a dezbina Ortodoxia, noi am rămas uniți și așa vom rămâne până la sfârșitul, cu harul lui Dumnezeu." Ieromonah protosinghel Petru Pruteanu doctor in liturgica si dogmatica Am vazut destule conferinte, am citit si carti ale dumnealui si astfel noi cei de stil nou stim care este pozitia BOSV. In nenumarate ori, Preasfintitul Parinte Petru a intarit ca si-a verificat convingerile cu Sfantul Munte. Dar se pare ca dvs aveti o cu totul alta pozitie fata de BOSV, nu cumva dvs sunteti schismatic chiar si fata de BOSV? altfel nu se explica pozitia dvs vizavi de BOSV nu de BO de stil nou. Iar a indrazni a spune astfel: "Toate povestile tale cu tot felul de parinti “sfintiti” din Athos si de pe linga Athos care umbla sa-si justifice erezia raminerii in imapartasire cu ereticii nu fac cit o ceapa degerata!" nu arata decat mare indrazneala sa ataci Sfantul Munte, Gradina Maicii Domnului. Dar daca va vreti corect atunci fara pic de frica si ezitare, ia mergeti dvs in Sfantul Munte si lamuriti-va cum este, ca de la departare lucrurile se vad stramb. Inca odata inainte de a va arata stiinta, spuneti de cine apartineti. Ca asa este frumos sa fim deschisi , la vedere, ca omul sa stie cu cine vorbeste, ca altfel suntem ascunsi si vicleni si stiti bine, cine este ascuns si viclean si pacalitor. Iertat sa imi fie cuvantul. Doamne ajuta!
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Casatorie stil vechi | Andrreea | Nunta | 289 | 06.09.2019 17:44:23 |
pentru o casatorie pe stil vechi | doca | Botezul | 30 | 08.09.2012 19:29:55 |
biserica ortodoxa de stil vechi | silviu.pintilie | Secte si culte | 6 | 12.11.2010 14:03:30 |
Hotararea Sinodului Bisericii Ortodoxe de Stil Vechi referitor la actele biometrice | bunicu | Stiri, actualitati, anunturi | 2 | 24.03.2009 11:20:37 |
casatorie cu ortodox de stil vechi | doca | Nunta | 1 | 31.01.2008 15:06:59 |
|