![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
De fapt mai multi teologi rusi au incercat la sfarsitul sec. XIX (deci contemporani si cu Berdiaev) sa armonizeze dogma ortodoxa cu cea catolica, in special Filioque, in virtutea unui asemenea ecumenism. Uite de exemplu ce spune parintele Serafim Rose despre Berdiaev (nu e doar barfa, la fel ca in cazul Yannaras): "Nicolae Berdiaev (1874-1949), nu ar fi fost niciodată considerat un credincios al Bisericii Ortodoxe în vremuri normale. El este de fapt un filosof umanist gnostic ce si-a găsit inspiratia mai curând în sectele “mistice” occidentale decât în izvoarele Ortodoxiei. Faptul că el este numit în unele cercuri ortodoxe – chiar până în zilele noastre (1979, n.tr.) – “filosof ortodox” si chiar “teolog”, este o dovadă tristă a ignorantei religioase a fi vremurilor pe care le trăim. Vom cita în continuare din scrierile sale. Privind cu dispret la Sfintii Părinti si la “duhul monahal ascetic al Ortodoxiei istorice” cât si la întregul “Crestinism conservator care îndreaptă puterile sufletesti ale omului numai către înfrânare si mântuire”, Berdiaev este mai curând interesat de “Biserica interioară”, de “Biserica Duhului Sfânt”, de “acea viziune spirituală asupra vietii, care, în cursul secolului XVIII, si-a găsit expresia si sălasul în lojile masonice”. “Biserica – crede el – , se află doar într-un stadiu potential”, ea fiind “incompletă”, Berdiaev asteptând cu nerăbdare venirea unei “credinte ecumenice”, a unei “plinătăti de credintă” care să reunească nu doar diferitele formatiuni crestine (căci “Crestinismul trebuie să fie capabil să existe într-o mare varietate de forme în Biserica Universală”), ci si “adevărurile partiale ale tuturor ereziilor” si “toate activitătile umanist-creatoare ale omului modern… ca experientă religioasă consfintită în Duhul”. http://cuvseraphimrose.wordpress.com...duhului-sfant/ Pe scurt, un fel de noua era ortodoxa. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
eu cred ca schimbarile de orice natura atrag dupa sine o revolutie.(nu in sens de razboi).
Poate ca se doreste sa se revolutioneze ortodoxia ancestrala, sa se insereze o multime de elemente noi. In materie de spiritualitate nu pot fi de acord cu ele. Si asa, in domeniul gospodaririi, nu prea m-au incantat inovatiile. E mult mai frumoasa o slujba la lumina lumanarilor, decat sub lumina artificiala a policandrului.Da, stiu, argumente se vor gasi destule care sa imi arate multiplelel beneficii.De asemenea multitudinea scaunelor in Biserica. In loc sa stam frumos in picioare, sau poate in genunchi patrunzand minunea care se petrece, stam relaxati pe scaunele ca ne cam dor picioarele. s.a Sunt tanara si sunt de acord cu schimbarile in viata cotidiana, ele ne fac sa evolum. Dar in cele spirituale nu putem vorbim de o evolutie atata vreme cat nu reusim sa depasim starea de sfintenie a Sfatului Ioan Gura de Aur sau Sfantul Vasile cel MAre.Evolutia inseamna sa il depasesti pe cel dinaintea ta. Iertai-ma, asta e pctul de vedere al unui om nu prea scolit, care si gandeste primitiv si are si un limbaj pe masura.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
În realitate nimeni n-a sigilat Biserica într-o realitate statică fiindcă ea mărturisește despre un mormânt despecetluit din care a rodit Viața. Nu putem să ascundem talantul înaintașilor noștri în pământ de frică că am putea să-l pierdem și nici să ținem minunata candelă a Tradiției fără ulei în ea (adică fără lucrarea Duhului Sfânt). ”Dar acum ne-am desfăcut de Lege, murind aceluia în care eram ținuți robi, ca noi să slujim întru înnoirea Duhului, iar nu după slova cea veche. ” (Romani 6:7) PS - Scoțianul a citat din ”Foamea și setea”, cea mai literară și mai personală carte a lui Yannaras, iar din Berdiaev parcă Jurnalul său, deci scrieri confesive nicidecum ”teologice” în sensul tehnic al cuvântului. Pentru o bună panoramare a celor doi autori, recomand ”Abecedarul credinței” și ”Libertatea moralei” de Yannaras, respectiv ”Sensul creației” și ”Sensul istoriei”de Berdiaev.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 08.12.2011 at 17:18:11. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Unul din atributele Bisericii este ca e perfecta, "sfanta" din Crez. Asta ce tine de partea divina, iar partea umana suntem noi, care ne schimbam tot timpul spre mantuire. Asadar dogmele nu s-au schimbat, nu se schimba si nu se vor schimba niciodata. Filioque si predestinarea vor ramane erori dogmatice pentru totdeauna. La fel canoanele, rar sa se schimbe, si acest lucru il poate face doar Biserica. Iar ce tine de noi ramane valabil ca si in trecut: har, credinta si fapte. Spovedit, impartasit, fapte bune, ajutorarea aproapelui, rugaciunea citirea invataturii, vietile sfintilor, etc. Ce se mai poate imbunatati: o catehizare a oamenilor, s-a pierdut din colectivitate in detrimentul individualitatii venita din vest, o marturisire mai clara a adevarului, o atitudine hotarata impotriva elementelor de invatatura venite din afara ortodoxiei (in zilele noastre conceptiile ecumeniste si new-age), etc. Ce am observat ca se incearca sa se faca. Invatatura nu se schimba, dogmele nu se pot schimba, dar schimbam chiar definitia dogmei, o imbracam in ceva abstract si astfel nu mai exista bariere prea mari intre ortodocsi, adventisti, catolici, etc. Adica un ecumenism filozofic. In Romania am avut in teolog (de fapt e filolog) care a incercat sa reformeze, sa aduca la un nivel comun de intelegere potrivit conceptiilor ecumeniste. E Cristian Badilita, care de curand a spus ca s-a suparat si devine greco-catolic (bineinteles, tot in sens ecumenist, ramane ortodox dar va frecventa cultul greco-catolic.) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Exact. N-ați înțeles.
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
"Oare nu ardea in noi inima noastra cand ne vorbea pe cale si cand ne talcuia Scripturile?"
Post binecuvantat, tuturor! Domnul cu noi, in vecii vecilor, iar noi mereu cu El! AMIN+ |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Fara cuvinte..
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Drumul spre calugarie | antoniap | Calugarul | 237 | 02.02.2016 12:06:30 |
| drumul spre cluj-inzapezit? | lore86 | Generalitati | 3 | 02.02.2012 22:20:07 |
| Drumul spre rai | spre_rasarit | Generalitati | 7 | 06.12.2011 19:53:28 |
| Tinta spiritualitatii ortodoxe si drumul spre ea | Savonarola | Spiritualitatea ortodoxa | 5 | 30.09.2011 23:13:21 |
| Drumul spre schimbare | ella87ella | Pocainta | 10 | 04.09.2009 16:31:59 |
|
|