Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Spiritualitatea ortodoxa
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 28.03.2012, 19:27:16
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
Nici mie nu imi e prea simpatic Liiceanu, dar nu e bine sa confundam omul, personalitatea, cu opera. Asa, si omul Tolstoi a murit fijnd excomunicat de Biserica si nu a dorit sa se impace cu aceasta nici in clipa mortii, dar acest lucru nu stirbeste cu nimic valoarea literara a capodoperelor sale.
Sunt de aceeasi parere, ca excomunicarea lui Tolstoi din Biserica nu stirbeste cu nimic valoarea literara a capodoperelor sale, insa prezentarea conceptiilor sale neortodoxe pot influenta sufletul cititorului, mai ales atunci cand acesta nu isi cunoaste bine religia si ce invata aceasta.

De curand am citit nuvela Sonata Kreutzer, scriere de o mare profunzime si frumusete, care trateaza intr-un mod caracteristic lui Tolstoi viata de familie si casnicia. M-a impresionat profund prin descrierea starilor si trairilor.

Absorbita complet de frumusetea lecturii, am sesizat totusi si anumite idei, prezentate uneori subtil iar alteori evident straine de conceptia ortodoxa, asupra familiei si casniciei.

Tratand o tema atat de frumoasa, familia, intr-un stil ireprosabil, cu talentul caracteristic, Tolstoi isi exprima cateva idei personale mai putin ortodoxe si totodat amestecate cu idei de o mare inaltime si conforme cu invatatura Bisericii.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 29.03.2012, 22:16:11
Laura19
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Colectie de carti ortodoxe

" O MARE colectie de carti !!! (> 15GB) "Aceasta este colecția mea personală de cărți ortodoxe colectate pe parcursul mai multor ani. Sper că va fi multora de folos. Unele cărți sunt foarte rare." (autor)
Descarca(FTP): ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/_Colectie_RO/

folositi vre-o programa client FTP, ca Filezilla de ex. ca sa copiati toata mapa, nu cite o carte ...

http://www.logos.md/forum/showpost.p...39&postcount=5
daca ceva nu lucreaza scriti mie mesaj sau skype: tricom.logos
"

http://logos.md/forum/showthread.php?p=7377

Nu postez lista cartilor caci este lunga. Contine mai toate cartile ortodoxe, pe toate temele. Sper sa fie de folos. Spor la citit.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.03.2012, 09:58:04
Daniel_7 Daniel_7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 11.05.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 439
Implicit

Sa stii ca e aproape imposibil sa citesti de pe calculator.Tot cartile cumparate sunt de folos .
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.03.2012, 12:26:54
Laura19
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Daniel_7 Vezi mesajul
Sa stii ca e aproape imposibil sa citesti de pe calculator.Tot cartile cumparate sunt de folos .
Evident. Dar pentru cei care nu au posiiblitaea momentan, sau nu au de unde.N-a zis nimeni sa fie citite toate pe calculator. In sfarsit.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 30.03.2012, 13:16:44
Daniel_7 Daniel_7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 11.05.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 439
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Laura19 Vezi mesajul
Evident. Dar pentru cei care nu au posiiblitaea momentan, sau nu au de unde.N-a zis nimeni sa fie citite toate pe calculator. In sfarsit.
E bun la urmatoarea treaba: ori sa le tiparesti la o imprimanta,ori sa vezi despre ce e vorba ca sa o cumperi mai apoi.

Repet,de pe calculator nu se poate citi.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 30.03.2012, 13:48:23
Laura19
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Daniel_7 Vezi mesajul
E bun la urmatoarea treaba: ori sa le tiparesti la o imprimanta,ori sa vezi despre ce e vorba ca sa o cumperi mai apoi.

Repet,de pe calculator nu se poate citi.
Cand n-ai de unde, folosesti si calculatorul. Eu spre exemplu nu prea am de unde sa iau carti ortodoxe in limbra romana, iar cele scrise de duhovnicii romani, numai in romana se gasesc. Iar unele nu contin asa multe pagini. Pentru cei care pot sa citeasca sunt bune. Pentru cei care vor si pot sa scoata o rugaciune, un acatist, chiar o carte la imprimanta sunt bune. Daca se va folosi cineva de ele bine, daca nu iarasi bine.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 30.03.2012, 13:51:25
Daniel_7 Daniel_7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 11.05.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 439
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Laura19 Vezi mesajul
Cand n-ai de unde, folosesti si calculatorul. Eu spre exemplu nu prea am de unde sa iau carti ortodoxe in limbra romana, iar cele scrise de duhovnicii romani, numai in romana se gasesc. Iar unele nu contin asa multe pagini. Pentru cei care pot sa citeasca sunt bune. Pentru cei care vor si pot sa scoata o rugaciune, un acatist, chiar o carte la imprimanta sunt bune. Daca se va folosi cineva de ele bine, daca nu iarasi bine.
Daca esti in alta tara,poti face comanda pe internet de la librariile din Romania.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 28.05.2013, 13:21:01
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ekaterina Vezi mesajul
Sunt de aceeasi parere, ca excomunicarea lui Tolstoi din Biserica nu stirbeste cu nimic valoarea literara a capodoperelor sale, insa prezentarea conceptiilor sale neortodoxe pot influenta sufletul cititorului, mai ales atunci cand acesta nu isi cunoaste bine religia si ce invata aceasta.

De curand am citit nuvela Sonata Kreutzer, scriere de o mare profunzime si frumusete, care trateaza intr-un mod caracteristic lui Tolstoi viata de familie si casnicia. M-a impresionat profund prin descrierea starilor si trairilor.

Absorbita complet de frumusetea lecturii, am sesizat totusi si anumite idei, prezentate uneori subtil iar alteori evident straine de conceptia ortodoxa, asupra familiei si casniciei.

Tratand o tema atat de frumoasa, familia, intr-un stil ireprosabil, cu talentul caracteristic, Tolstoi isi exprima cateva idei personale mai putin ortodoxe si totodat amestecate cu idei de o mare inaltime si conforme cu invatatura Bisericii.
Foarte bune observatiile tale Ekaterina.

Dar ca sa fie clar si pentru unii care nu stiu unde poate duce admiratia pentru scrierile lui Tolstoi citez din ASPECTE ALE SECTARISMULUI RUS ÎN SECOLUL AL XIX-lea:

O mișcare importantă a fost secta tolstoiștilor, întemeiată de contele L.N. Tolstoi (1828-1910). Ea se deosebea de sectarismul tipic prin caracterul etic al învățăturii, nu cel religios. Secta a fost predominant social-politică, dar învățătura se caracteriza printr-o ostilitate severă față de Biserică. Învățătura radical-religioasă, răspândită de L.Tolstoi la sfârșitul anilor ’70 ai sec.XIX, s-a dezvoltat pe baza criticii culturii și a esențelor ei social-morale [37].

La 4 martie 1855, Tolstoi scria în notițele sale: „Discuția de ieri despre divinitate și credință m-a îndreptat spre o idee măreață, pentru realizarea căreia mă simt în stare să-mi dedic toată viața. Ideea aceasta înseamnă înființarea unei noi religii, corespunzătoare dezvoltării omenirii, religiei lui Hristos, dar eliberată de credință și mistică, religiei practice, care nu promite fericirea viitoare, dar dăruie fericirea pe pământ. Realizarea acestei idei eu cred că este posibilă doar prin munca câtorva generații. O generație va transmite ideea următoarei generații și cândva fanatismul sau rațiunea vor aduce la realizarea ei. A acționa conștient pentru unirea oamenilor cu religia este baza ideii, care, sper că mă va pasiona” [38]. Ideea l-a impresionat pe L.Tolstoi în ultimii 50 de ani de viață, el scriind în „Învățătura creștină”: „Mă mobilizează în ceea ce fac nu interesul mercantil, nu dorința de slavă, nu scopuri lumești, doar teama de a nu realiza ceea ce așteaptă Cel Care m-a trimis pe mine în această lume și la Care în fiece clipă așteaptă întoarcerea mea… Deci, eu m-am convins că în credințele existente nu voi găsi rezolvarea problemei mele și alinarea suferințelor. Disperarea mea era atât de mare, încât eram aproape de sinucidere. Atunci a venit însă și salvarea mea. Am păstrat vag în memorie încă din copilărie că în Evanghelie pot găsi răspunsul la întrebarea mea. În învățătura Evangheliei, în pofida tuturor schimonosirilor ei de Biserica Creștină, eu intuiam adevărul. Și ca o ultimă încercare, eu am dat la o parte toate explicațiile învățăturii evanghelice, am început să citesc Evanghelia și a-i pătrunde sensul. Și cu cât mai mult pătrundeam în gândul acestei cărți, cu atât mai mult mi se deschidea ceva nou, deloc asemănător cu ceea ce învață Bisericile Creștine, dar care răspundea la întrebarea vieții mele” [39].

În viziunea lui Tolstoi, Hristos este un mare învățător, la fel ca Socrate, Budda ș.a. Tolstoi era un raționalist radical, care tindea să elibereze creștinismul de tot ce „este excepțional, imposibil, necesar și chiar contradictoriu”, după cum scria în articolul „Cum să citim Evanghelia și care este sensul ei?” (1896). Conform „Învățăturii creștine” religia este necesară omului pentru a înțelege că fericirea vieții, spre care el tinde ca ființă rațională, constă în urmarea rațiunii și dragostei. Păcatele personale și cele sociale moștenite, tradițiile și obiceiurile împiedică această fericire a vieții în dragoste. Șase păcate stau în calea dragostei pentru aproape: pasiunile, lenea, dorința de putere, lăcomia, desfrâul și beția. Ispitirea păcatului se face prin „minciuna credinței” în creștinism, care constă din: „1) răstălmăcirea adevărului evanghelic; 2) credința în minuni;
3) stabilirea intermediarului între om și Dumnezeu; 4) acțiunea asupra sentimentelor exterioare ale omului și 5) insuflarea credinței false copiilor… Minciuna credinței – este baza tuturor păcatelor și nenorocirilor oamenilor”. Numai după eliberarea de minciuna credinței este posibilă eliberarea de ispita păcatului [40]. Zeci de ani Tolstoi a luptat contra Bisericii până când, în 1901, Sfântul Sinod l-a excomunicat.

Radicalismul ideilor lui Tolstoi a influențat unele secte, cum ar fi cea a molocanilor, duhoborilor și ștundo-baptiștilor. Mișcarea tolstoiștilor și-a găsit adepții mai mult printre studenți, care erau atrași mai mult de critica socială a lui Tolstoi. Îmsă această critică nu a fost răspândită [41].
.................................................. .................................................. ..................
În cele din urmă, putem constata că în sec. XIX, în Imperiul Rus pe lângă sectele existente mai apar și unele noi. Din punctul de vedere al originii, acestea fie că aveau rădăcini în Rusia, fie că erau preluate din Occident, de cele mai multe ori fiind niște influențe ale protestantismului. Numărul mare al sectelor, precum și convertirea noilor membri ai societății ruse se datora, în primul rând, raporturilor stabilite între autoritatea de stat și Biserica Ortodoxă rusă, care, pe de o parte, nu a întreprins măsurile administrative necesare pentru combaterea sectarismului, iar pe de altă parte, nu permitea instituției ecleziastice să acționeze în combaterea sectarismului. Aceasta a și generat atitudinea pasivă a clerului în problema luptei cu ideile sectare și a permis, în cele din urmă, o evoluție pozitivă a sectelor.

Last edited by tot-Laurentiu; 28.05.2013 at 13:43:03.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 28.05.2013, 14:14:40
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Un alt aspect mai putin discutat este faptul ca atunci cand citesti o carte, duhul in care a fost scrisa de autor in multe cazuri il poate influenta pe cititor chiar daca cititorul nu sesizeaza aceasta influenta, ea fiind mult mai subtila cu atat mai mult pentru un om neinduhovnicit.

Aceasta am citit-o la mai multi parinti harismatici dar nu mai tin minte exact la cine:
Parintelui Arsenie Muscalu punandu-i-se o intrebare asemanatoare a dat un raspuns foarte lamurit:

Intrebare: Spuneti-mi: toate valorile cultivate in emisiunile de radio, tv, presa, si in marea majoritate a cartilor laice, nu sunt niste sfaturi ale necredinciosilor? Toate acele lucruri izvorasc din credinta sau din trairea unei vieti duhovnicesti?

Parintele Arsenie M.: Sa stiti ca noi, citind o carte intram in comuniune cu autorul, cu toate simtirile si gandurile lui. Daca a avut ganduri si simtiri sfinte, hranite in el de harul dumnezeiesc, ni se transmit si noua. Daca a avut o viata ticaloasa, pacatoasa, simtiri pacatoase va pata si sufletul nostru. De aceea am spus ca trebuie foarte mare discernamant.

Ceva asemanator am citit la Parintele Lavrentie Sovre despre purtarea hainelor second hand:

O creștină avea ispite trupești și nu știa de unde îi vin. Ea era fecioară. Și părintele o tot întreba ba de una de alta și până la urmă a întrebat-o:
„Nu cumva porți haine cumpărate la mâna a doua?"
„Da, a zis ea".
Și părintele a zis:
„Așa cum hainele pe care le poartă sfinții, poartă sfințenie și sunt vindecătoare, tot așa și hainele pe care le poartă păcătoșii, poartă păcatele în ele și sunt dăunătoare".
Și ne zicea să nu cumpărăm haine sau încălțăminte purtate de alții, că ne încărcăm cu păcate străine.

Last edited by tot-Laurentiu; 04.08.2016 at 01:30:42.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 28.05.2013, 17:18:26
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cred că Părinții nu sunt unanimi în privința asta (mă refer la purtarea hainelor altora). Personal nu împărtășesc părerile de mai sus. Hristos S-a atins de toți păcătoșii, iar noi, prin mila Lui, ne atingem de El, și El ne locuiește. Când sfinții se atingeau de bolnavi și de păcătoși nu o făceau din cauză că se știau sfinți, ci pentru că aveau încredere în dragostea și puterea lui Dumnezeu.

Dacă am da curs unor astfel de îndemnuri am ajunge să fugim de oameni, să nu mai dăm mâna cu nimeni, să nu stăm la masă decât cu oamenii fără păcat, să ne izolăm, la limită, de lume, obsedați de aflarea unui mediu aseptic din punct de vedere spiritual.

Nu păcatele celorlalți ne îmbolnăvesc, ci numai ale noastre.

Chiar dacă este adevărat că lăsăm o amprentă (energetică? spirituală?) pe tot ce atingem, ea nu este indelebilă. Maleficul care poate însoți hainele (ca și mâncarea) de proveniență îndoielnică poate fi îndepărtat printr-o rugăciune făcută înainte de a le folosi, sau prin ducerea lor la biserică. Exista un obicei în bătrâni, ca orice haină nou îmbrăcată să se poarte cu ocazia mersului la biserică. Pentru orice lucru nou, pentru orice început, se căuta binecuvântare.

În ceea ce privește autorii cărților pe care le citim, cred că duhul lor se transpune, într-adevăr, în opera lor. Se simte duhul Părintelui Stăniloae, spre exemplu, când îi citești cărțile. Sau poate e vorba, în termeni laici, de amprenta personalității, de stil. Și știm că nu poate pom rău să facă roade bune.

Trebuie să ne cultivăm discernământul, primind, cel puțin pentru început, laptele duhovnicesc de la părinți incontestabil înduhovniciți. După ce vom simți gustul acestuia, vom putea deosebi ceea ce este fals de ceea ce e veritabil.

Last edited by N.Priceputu; 28.05.2013 at 17:27:51.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Ati citit... timeea89 Generalitati 11 23.01.2015 11:36:59
Ne-a citit la morti! bitaionela Vrajitoria 21 20.06.2011 21:24:41
Merită citit ! cristiboss56 Resurse ortodoxe on-line 20 26.04.2010 10:07:36
Ce carti de misiologie-sectologie ati citit? Mirean Secte si culte 22 14.04.2009 12:56:42
Daca a citit cineva truthtostone Generalitati 0 22.11.2008 13:23:27