Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 29.05.2012, 23:03:39
FlaviusM FlaviusM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.09.2011
Mesaje: 325
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Ți se pare cumva că după '48 ortodocșii au fost cumva ținuți în puf de comuniști?
Comparativ cu greco-catolicii, da.
  #2  
Vechi 29.05.2012, 23:13:43
mihaila_alin
Guest
 
Mesaje: n/a
Talking

Citat:
În prealabil postat de FlaviusM Vezi mesajul
Comparativ cu greco-catolicii, da.
detii cumva o statistica in directia aceasta sau vorghesti gratuitati?.
  #3  
Vechi 29.05.2012, 23:15:07
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mihaila_alin Vezi mesajul
detii cumva o statistica in directia aceasta sau vorghesti gratuitati?.
Cati episcopi ortodocsi au murit in inchisoare ?
  #4  
Vechi 29.05.2012, 23:19:18
mihaila_alin
Guest
 
Mesaje: n/a
Talking

Citat:
În prealabil postat de MihaiG Vezi mesajul
Cati episcopi ortodocsi au murit in inchisoare ?
dupa cit ai fost de cianurat pe alt topic, cu tine nu mai fac corespondenta.punct,virgula,liniuta,a mare de tipar.
  #5  
Vechi 29.05.2012, 23:18:47
FlaviusM FlaviusM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.09.2011
Mesaje: 325
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mihaila_alin Vezi mesajul
detii cumva o statistica in directia aceasta sau vorghesti gratuitati?.
De ce statistici ai nevoie cata vreme bisericii greco-catolice i-a fost interzisa existenta? Tie ti-ar conveni ca de maine sa fii obligat sa devii adventist, de exemplu?
  #6  
Vechi 29.05.2012, 23:21:34
mihaila_alin
Guest
 
Mesaje: n/a
Talking

Citat:
În prealabil postat de FlaviusM Vezi mesajul
De ce statistici ai nevoie cata vreme bisericii greco-catolice i-a fost interzisa existenta? Tie ti-ar conveni ca de maine sa fii obligat sa devii adventist, de exemplu?
mie credinta nu mi-o poate schimba nimeni nici chear eu.
eu stiu ce sa intimplat si 'nainte si dupa :generalul bucow de i-am scris numele bine nu stiu, ca nu era neam cu mine, a tras cu tunurile in bisericile de piatra respectiv caramida si manastiri,incendiind bisericile din lemn[si americanii au ceva exemplare de lemn construite de ardeleni]
preotii ortodocsi fiind obligati sa ii duca in spate prin sat pe cei de tip papistas.plus multe crime ce s-au facut,pe care ardelenii de si poate le iarta, nu le uita[sa nu uiti darie]sti tu vorba ceia.

Last edited by mihaila_alin; 29.05.2012 at 23:39:58.
  #7  
Vechi 29.05.2012, 23:23:54
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Smile

Citat:
În prealabil postat de mihaila_alin Vezi mesajul
mie credinta nu mi-o poate schimba nimeni nici chear eu.
Asa este Alin !Ai spus asta la mesajul 777 , si iata ca nimic nu este intamplator . . .
Doamne ajuta !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
  #8  
Vechi 30.05.2012, 01:08:04
Laura19
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române

Cât privește în Basarabia, imediat după anexarea ei de către ruși, a fost distrusă toată organizarea bisericească românească de până atunci, în locul Mitropoliei Basarabiei s-a înființat o episcopie dependentă de Patriarhia Moscovei, cu sediul la Chișinău, cârmuită de ierarhi ruși. Și același lucra s-a întâmplat și la Cernăuți, unde în locul Mitropoliei românești s-a creat o Episcopie, cu ierarhi ruși sau ucraineni. Eparhiile Ismailului și Hotinului (Bălți) au fost considerate ca desființate.

De arhipelagul ororii n-a scăpat nici Biserica Ortodoxă din România, în frunte cu ierarhii acesteia, odată aduși la putere comuniștii de către armata roșie de ocupație, când s-a început sovietizarea țării după modelul stalinist.
Cu privire la ierarhi, a fost emis decretul cu numărul 166 din 1947, care prevedea îndepărtarea acelora în care regimul comunist nu avea încredere. Ceea ce s-a și întâmplat, de altfel. Iar, din anul următor, 1948, regimul comunist trecea și la exercitarea unui control riguros, permanent și direct asupra Bisericii mai ales prin ofițerii de Securitate, prezenți mereu în toate instituțiile bisericești (protopopiate, mănăstiri, școli teologice, centre eparhiale, Patriarhie), gata oricând să reprime orice acțiune considerată contrară intereselor statului ateu. Erau acei așa-numiți inspectori de culte? din cadrul Ministerului de Culte - devenit Departament al Cultelor în 1958 - care aveau să-și înceteze funcția abia la sfârșitul lui martie 1990.

La 15 mai 1948, avea să fie declanșată teroarea politică pe scară largă, prin arestările politice în masă, iar începând cu anul 1949 și până în 1962, să se fixeze domicilii obligatorii la aproximativ 60.000 de persoane?. Așadar, România începea să fie o insulă din Arhipelagul Gulag, o țară pregătită să devină colonie sovietică, după cum scria, foarte recent, dl. Aurel Sergiu Marinescu.

Printre cele aproximativ 60.000 de persoane, cărora li s-au fixat domicilii obligatorii în perioada amintită, au fost și clerici ortodocși, preoți și ierarhi. Numai că domiciliile forțate pentru ierarhii ortodocși depuși din treaptă le-au constituit chiar mănăstirile și schiturile, devenite loc de surghiun sau de recluziune monastică, și în care Securitatea își avea, firește, informatorii ei. Ce-i drept, până în 1957, Securitatea nu reușise încă să-și aibă informatori în toate mănăstirile ortodoxe. Dovadă că în acel an, 1957, ministrul de Interne, Alexandru Drăghici, ?constata că, în cele 27 mănăstiri și schituri din regiunea Bacău, exista doar în 8 câte un informator, în regiunea Pitești, erau informatori doar în 13 din cele 33 mănăstiri, în cele 7 din regiunea Constanța, niciunul.

Din motive tactice și din cauza stării de spirit a populației din țară, care nu le era favorabilă, comuniștii au manifestat precauție și reținere în ceea ce privește trimiterea ierarhilor ortodocși în temnițe. Din cele cercetate, cunoaștem doar cazul episcopilor Nicolae Popovici al Oradiei și Eugenie Laiu Suceveanul al Tomisului, care au fost întemnițați. În schimb, preoții și monahii ortodocși umpleau închisorile. După o evaluare imediat postdecembristă, din 12.000 de preoți ortodocși, peste 3.000 au fost închiși sau trimiși la Canal. Din aceștia, peste 1.800 au murit. La Poarta Albă, dintr-un transport de 100 preoți, în zece zile, majoritatea au pierit. Adică, unul din patru preoți ortodocși au trecut prin închisorile comuniste.

O publicație catolică occidentală, din martie 1948, releva că, în Biserica Ortodoxă Română, deja, în 1947, șase mitropoliți și episcopi fuseseră obligați să-și dea demisia sau se văzuseră pensionați din oficiu. Ultima măsură a fost aplicată celor doi episcopi, de Roman și de Constanța, care refuzau să se retragă, deși fuseseră somați s-o facă de către ministrul Cultelor?.

Publicația Cuvântul Românesc din Canada, în numărul său pe aprilie 1987, insera un interviu al d-lui Sergiu Grossu, acordat cotidianului francez Présent, din 19 și 29 februarie 1987, în care declara că 13 episcopi și arhierei (ortodocși, n.n.) au fost îndepărtați de la scaunul lor bisericesc, arestați sau supravegheați cu strășnicie.

Din publicațiile și presa Bisericii Ortodoxe Române postdecembriste, aveam să aflăm, abia în august 1992, că, până la îndepărtarea episcopului Nicolae Popovici al Oradiei, în octombrie 1950, 15 ierarhi ortodocși au fost înlăturați din scaune înaintea lui, potrivit mitropolitului Antonie Plămădeală. Prin urmare, mitropolitul Antonie considera că, până în octombrie 1950, inclusiv cu episcopul Nicolae Popovici, șaisprezece ierarhi ortodocși au fost înlăturați din tron. Deși, o lună mai târziu - septembrie 1992 - același mitropolit scria că cincisprezece mitropoliți și episcopi au fost scoși din scaune și trimiși la mănăstiri de autoritățile comuniste. Interesant este că mitropolitul Antonie, intervievat în S.U.A., în 1994, declara că ...pentru că erau contra regimului, contra comunismului... în 1948-1949, noi am pierdut 17 episcopi ortodocși. Au fost lipsiți de dreptul scaunelor lor și obligați a se stabili în mănăstiri. Multe dieceze au fost dezafectate, iar unele complet distruse.

Preotul cărturar transilvănean, Petru Ciuhandu - întemnițat în 1952 - într-o carte publicată în 1994, scrie că au fost șaisprezece ierarhi ortodocși prigoniți de comuniști, și anume:

1. Mitropolitul Bucovinei, Visarion Puiu, a fost condamnat la moarte în lipsă și a murit în exil.

2. Episcopul Oradiei, Nicolae Popovici, scos din scaun și izgonit la Cheia - nume care spune destul.

3. Mitropolitul Bucovinei, Tit Simedrea.

4. Mitropolitul Basarabiei, Efrem Enăcescu.

5. Mitropolitul Olteniei, Nifon Criveanu.

6. Mitropolitul Moldovei și al Sucevei, Irineu Mihălcescu.

7. Episcopul Dunării de Jos, Cosma Petrovici.

8. Episcopul de Roman, Lucian Triteanu.

9. Episcopul Caransebeșului, Veniamin Nistor.

10. Episcopul de la Râmnicu-Vâlcea, Atanasie Dincă.

11. Episcopul de Huși, Grigore Leu.

12. Locțiitorul arhiepiscopului Bucovinei, cu sediul la Suceava, Emilian Antal.

13-14. Vicarii patriarhali : Veniamin Pocitan și Pavel Șerpe.

15. Vicarul de lași, Valeriu Moglan.

16. Vicarul de Sibiu, Teodor Scorobeț.

Și, conchidea părintele Ciuhandu:
Toți aceștia 16 au fost scoși din scaune, prin măsuri anticanonice, polițienești și au murit în diferite mănăstiri, unii în condiții neelucidate. Astfel, au fost: Patriarhul Nicodim, mitropolitul Irineu Mihălcescu, episcopul Grigore Leu, arhimandritul luliu Scriban, toți au murit suspect în jurul anului 1948, iar mitropolitul Sebastian Rusan, după toate probabilitățile, otrăvit. De precizat că părintele Ciuhandu nu a trecut în lista sa de 16 ierarhi ortodocși prigoniți de dictatura comunistă, pe patriarhul Nicodim și pe mitropolitul Sebastian Rusan, deși îi pomenește printre ierarhii care au murit în condiții neelucidate. După cum părintele Ciuhandu n-a trecut, în lista sa de ierarhi prigoniți, nici pe mitropolitul Banatului, Vasile Lazărescu, pe mitropolitul Nicolae Mladin al Ardealului, pe episcopul Partenie Ciopron, pe episcopul Policarp Morușca, pe episcopul Galaction Gordon, pe episcopul Andrei Magieru și pe episcopul Valerian Zaharia, toți victime ale aceleași dictaturi comuniste.
[...]
Autorul Istoriei Bisericii Ortodoxe Române, preotul profesor Mircea Păcurariu, scrie, în sfârșit, în ediția a V-a a acesteia din 2000, că, după ce în 1948 s-au desființat câteva eparhii, precum și posturile de ierarhi vicari, au fost puși în retragere vreo 20 de ierarhi, dar fără a-i menționa.

Cu ocazia decernării titlului de Doctor Honoris Causa al Universității Catolice din Lublin, la 7 noiembrie 2000, patriarhul Teoctist declara, printre altele, că în perioada comunistă din România peste 20 de ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române au fost scoși din scaunele chiriarhale.[...]
articolul este mai lung il; gasiti complet aici: Ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române
  #9  
Vechi 30.05.2012, 01:20:53
Laura19
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Jertfelnicia ortodoxă în anii comunismului – Prejudecăți și mistificări curente

Din păcate, un gen imund de propagandă antiortodoxă (și până la urmă – cu sau fără voie – antinațională), provenind din anumite medii de secesiune confesională (îndeosebi greco-catolicii) sau intelectuală (îndeosebi așa-numiții „postmoderniști”), cu contribuția unei părți însemnate a vechiului exil românesc, a reușit să acrediteze în multe conștiințe superficiale sau neavizate, mai ales după 1989, ideea fixă că Biserica Ortodoxă Română ar fi fost, prin aproape toți slujitorii și diriguitorii ei, o simplă unealtă obedientă și chiar monstruoasă a regimului comunist, față de care n-ar fi schițat nicio opoziție semnificativă, în timp ce alte confesiuni creștine, în frunte cu romano-catolicii și greco-catolicii, ar fi rezistat eroic, umplând închisorile și dând cohorte de martiri.

M-a pus pe gânduri, bunăoară, altercația pe care am avut-o relativ recent cu un prieten apropiat, botezat ortodox și declarat „om de dreapta”, care dezvoltase (într-un eseu pe care până la urmă a avut decența de a nu-l publica) o întreagă critică internă a Ortodoxiei românești contemporane, bazându-se pe o afirmație radicală și veninoasă a nefericitului Onisifor Ghibu (altminteri personalitate intelectuală de prim rang): „În epoca de teribile încercări inaugurată de ocupația comunistă, Biserica Ortodoxă Română, care nu a dat în întreagă această epocă niciun singur luptător eroic și niciun singur martir, ci a scos la suprafață numai profitori și trădători, îngrijați să se salveze numai pe ei înșiși, gata spre «slava lui Stalin», afișată chiar în localul așa-zisului Sfânt Sinod al patriarhului roșu Justinian, Biserica Ortodoxă Română, ca organizație, s-a dovedit cea mai slabă și mai meschină din*tre toate Bisericile din cuprinsul țării, abandonând aproape toate pozițiile sale de onoare de până aci și îm*părțindu-și activitatea între servilismul odios față de regi*mul comunist și un ritualism sterp, care, în ultimă analiză, nu este decât un pseudo-creștinism” (O. Ghibu, Chemare la judecata istoriei, Ed. Albatros, București, 1992, p. 186). În fața unei asemenea probe de rea-credință (autorul) și de credulitate amnezică (prietenul meu) îți trebuie multă stăpânire de sine… L-am întrebat pe prie*tenul cu pricina dacă nu cumva s-ar fi cuvenit ca ziarist – nu evreu, nu mason, nu comunist, nu greco-catolic, nu sec*tant, ci român ortodox și „de dreapta”! – să aibă principialitatea ca, mai înainte de a colporta asemenea abjecții, să încerce un minimum de informare profesională, iar nu să se lase furat de inflația „zvonisticii” curente. Dar, dincolo de orice demers documentar, să nu fi auzit el, om citit și umblat, nici măcar de cazurile de mucenicie ortodoxă anticomunistă de care a auzit mai toată lumea: de otrăvirea arhiereului Irineu Mihălcescu, de moartea în temniță a poetului-călugăr Sandu Tudor (ieroschimonahul Daniil) sau a Maicii Mihaela de la Vladimirești, de anii grei de închisoare ai unor mari duhovnici a Arsenie Boca (sprijinitor, între altele, al legendarei rezistențe armate anticomuniste din Munții Făgărașului), Sofian Boghiu, Arsenie Papacioc sau Iustin Pârvu, ai marelui teolog Dumitru Stăniloae sau ai viitorului ierarh Bartolomeu Valeriu Anania, de cazul părintelui Calciu (21 de ani de detenție, inclusiv Piteștiul!), sau de cel al lui N. Steinhardt (botezat în închisoare, apoi călugărit la începutul anilor ‘80), sau de cel al preotului Ilie Lăcătușu, fost deținut politic, descoperit nu demult cu moaștele întregi și bine-mirositoare? Auzise, desigur, dar… „nu se gândise”! Acum, „gândindu-se”, și-a amintit că știa că „până și blândul părinte Galeriu a făcut vreun an de pușcărie”… Or, chiar și numai prin aceste câteva nume, și ar fi trebuit să se sesizeze, lucid și onest, împotriva minciunii sfruntate a lui O. Ghibu că B. O. R. „nu a dat în întreagă această epocă niciun singur luptător eroic și niciun singur martir, ci a scos la suprafață numai profitori și trădători, îngrijați să se salveze numai pe ei înșiși…”! Ce se întâm*plă oare, sub presiunea unui anumit tip nou de manipulare ideologică, importat din Occident, cu „luciditatea” și „onestitatea” atâtora dintre intelectualii noștri (și, în ultimă in*stanță, cu bunul simț românesc)?!

Adevărul probat documentar

Să vedem însă ce spun datele statistice efective, atâtea câte s-au putut inventaria deocamdată. Prietenului meu îi stătea la îndemână, încă din 1998, cu răceala și precizia documentului pur, dicționarul statistic intitulat Biserica întemnițată. România: 1944-1989, alcătuit de Paul Caravia, Virgiliu Constantinescu și Flori Stănescu (și apărut sub egida Institutului Național pentru Studiul Totalitarismului, fără limitări confesionale, ceea ce dă posibilitatea unor comparații foarte relevante), unde se află înregistrate 2544 de persoane, între care 2398d e preoți (ortodocși - 1725; greco-catolici – 226; romano-catolici – 165; protestanți și neoprotestanți – 90; de alte religii – 36). Deși neincluși în corpul dicționarului, sunt menționați în studiul introductiv și 31 de ierarhi ortodocși scoși din scaun (sechestrați sau exilați, unii morți în împrejurări pe cât de obscure, pe atât de suspecte, ca Irineu Mihălcescu sau Nicolae Popoviciu), peste 1500 de cazuri de personal ecleziastic epurat, precum și 60 de monahi despre care se știe cu certitudine că au sprijinit mișcarea națională de rezistență. Un caz aparte este cel al deținuților politici preoțiți după ieșirea din închisoare, printre care aflăm nume ilustre: N. Steinhardt, Constantin Voicescu, Gheorghe Calciu-Dumitreasa (acesta din urmă rearestat în 1979, pentru protestul său deschis împotriva ateismului oficial și a dărâmării bisericilor, și eliberat abia în 1984, iar în 1985 constrâns să părăsească țara) etc.

Mai nou, au apărut cel puțin încă trei lucrări mai mult decât lămuritoare: George Enache, Ortodoxie și putere politică în România contemporană (Ed. Nemira, București, 2004), Adrian Nicolae Petcu (coord.), Partidul, Securitatea și Cultele: 1945-1989 (Ed. Nemira, București, 2005) și mai ales Martiri pentru Hristos, din România, în perioada regimului comunist, E. I. B. M. B. O. R., București, 2007, volum de aproape o mie de pagini, realizat, sub formă de dicționar, de un colectiv multiconfesional de specialiști, în frunte cu tânărul istoric Adrian Nicolae Petcu (cercetător CNSAS). În recentul martirologiu sunt înregistrați, conform actualului stadiu al documentației, cei morți în închisori sau ca urmare directă a prigoanei anticreștine. „Lucrarea de față cuprinde un număr de peste 240 de martiri creștini care și-au dat viața pentru Hristos în timpul persecuției comuniste, atee. Dintre aceștia, menționăm că sunt 207 martiri ortodocși (din care 96 cu biografii întocmite), 30 de martiri romano-catolici și 4 protestanți evanghelici [greco-catolicii - cu victime destul de numeroase - nu și-au definitivat materialul până la ieșirea acestei prime ediții]. Din punct de vedere socio-profesional, majoritatea sunt clerici (preoți și episcopi), profesori de teologie, avocați, un general de divizie, studenți, călugări și călugărițe…” (Studiul introductiv, pp. 39-40).

Da, prietene, vor fi existat și ierarhi manipulabili, și preoți nevrednici, și monahi compromiși; nu pretinde nimeni că Ortodoxia românească n-a avut uscăturile ei, numai că pădurea nu se judecă prin uscături! Miile de deținuți și sutele de morți, zecile de ierarhi înlăturați din scaun (ba chiar lichidați) sau de monahi subversivi (copleșind cu mult, cum era și firesc, numărul celor de alte confesiuni adunați la un loc) nu reprezintă tot Ortodoxia?! Mai degrabă se poate spune că majoritatea covârșitoare a ortodocșilor în sânul națiunii române a făcut ca Biserica strămoșească să aibă, proporțional, și mai mulți virtuoși, dar și mai mulți păcătoși decât minoritatea catolică sau decât confesiunile de dată recentă, uneori cu totul nesem*nificative numeric. Faptul că „virtuoșii” sunt cu cerbicie ignorați, iar „păcătoșii” tendențios invocați, ține de lipsa de rectitudine a adversarilor. În orice caz, Paul Caravia avea toată dreptatea să conchidă, în studiul introductiv al Bisericii întemnițate: „Se vede că Biserica nu a fost nu*mai contemplativă, ci și luptătoare” (p. 30).
  #10  
Vechi 30.05.2012, 01:22:16
Laura19
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Memorialistica mărturisitoare

Există astăzi o uriașă literatură memorialistică despre în*chisorile comuniste, iar ea este plină de figuri exem*plare de preoți sau călugări ce au înfruntat, în numele lui Dumnezeu și al poporului român dreptcredincios, „fiara roșie”, majoritatea fiind condamnați cu sentința formală de „uneltire împotriva ordinii sociale”. Ba mai mult: mulți dintre acești slujitori ai Bisericii au scris ei înșiși cutremurătoare relatări despre anii de luptă anticomunistă și de detenție. Înșir în continuare, în ordine alfabetică, o parte dintre aceste cărți mărturi*si*toare (cerând iertare că nu le-am putut înregistra pe toate): Ioan Bărdaș, Calvarul Aiudului. Din suferințele unui pre*ot ortodox, Ed. Anastasia, București, 1999; Dimitrie Bejan, Oranki. Amintiri din captivitate, Ed. Tehnică, București, 1995 (despre perioada prizonieratului la ruși, ca preot militar; ulterior a făcut închisoare și în țară, din 1950 până în 1964), și Vifornița cea mare, Ed. Tehnică, București, 1996; Liviu Brânzaș, Raza din catacombă. Jurnal de închisoare, Ed. Scara, București, 2001, și Martor într-un proces moral, Ed. Brad, 2000; Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Șapte cuvinte către tineri, Ed. Anastasia, București, 1996, sau Războiul întru Cu*vânt. Cuvintele către tineri și alte mărturii, Ed. Nemira, București, 2001; Nicolae Ciolacu [Monahul Nec*tarie], Haiducii Dobrogei. Rezistența armată anticomunistă din munții Babadagului, Col. „Omul Nou”, Hallan*dale [Florida], 1995; N. Crăcea, Dezvăluiri legionare, 5 vol., [în regie proprie], București, 1994-2001; Mina Dobzeu (botezătorul lui N. Steinhardt), Trei strigări împotriva lui Antihrist. Istoria adevărată a pustnicului de la Brădicești, Ed. Anastasia, București, 1999; Nicolae Grebenea, Amintiri din întuneric, Ed. Agora, Iași, 1998 (ed. a II-a completată, Ed. Scara, București, 2000); Părintele Marcu de la Sihăstria, Mărturisirea unui creștin, [Mănăstirea] Petru Vodă, 2007; Zosim Oancea, Datoria de a mărturisi. Închisorile unui preot ortodox, Ed. Harisma, București, 1995 (reed.: Ed. Christiana, București, 2004); N. Steinhardt, Jurnalul feri*cirii, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1991 (numeroase reeditări ulterioare).

Mulți dintre acești prigoniți și-au reluat activitatea slujitoare după 1964, când închisorile politice au fost lichi*date. Securitatea a continuat să-i urmărească, mai mult sau mai puțin discret, dar nu le-a putut curma, cu mici ex*cepții lăturalnice, zelul și vred*nicia. Ei au lucrat, sub oblăduirea lui Dumnezeu, ca mari duhovnici, sau mari pre*dicatori, sau mari cărturari; unii au ajuns ierarhi, alții arhimandriți, alții parohi exemplari, iar țara este plină de ctitoriile lor, putând fi considerați niște adevărați răscum*părători ai vremurilor.

Lor li s-au adăugat o mulțime de alți preoți care n-au trecut prin închisori, dar care au înfruntat vremurile cu o rectitudine discretă, lăsând o amintire de neșters în mințile și inimile credincioșilor. Sunt de neuitat, cu neostentativa lor subversivitate întru Hristos, figuri precum cea a părin*telui Athanase Negoiță (ce a fost deopotrivă un mare orientalist), care niciodată, în vremea comuniștilor, n-a fo*losit cunoscuta formulă liturgică de rugăciune „pentru conducătorii Republicii Populare – sau Socialiste – Ro*mâ*nia, pentru sănătatea și mântuirea lor, Domnului să ne rugăm”, înlocuindo firesc, curajos și invariabil cu „și pentru conducătorii țării noastre, ca să le îndrepte Dumnezeu pașii numai pe căile cele bune”, sau care sărea mereu, sub privirile complice ale credincioșilor, peste balastul ideologic impus de re*gim pastoralelor patriarhale…

Mă opresc aici, cu regretul de-a nu fi putut pomeni decât în parte și în treacăt pe numeroșii păstori sufletești vrednici și jertfelnici pe care Dumnezeu i-a dăruit nea*mu*lui românesc în ultimii 60 de ani, adevărați cruciați ai secolului al XX-lea împotriva terorii bolșevice. Biruind cu strălucirea lor beznele atâtor nevrednicii mărunte, ei dau ade*vărata măsură a Ortodoxiei românești contemporane și își așteaptă, rugători în ceruri, harnicul iconar de mâine.

Răzvan CODRESCU


sursa: Sfintii Inchisorilor
Subiect închis

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Marea inselaciune a sectei adventiste: "moartea pune capat constientei" doctor_faustus Secte si culte 330 03.07.2013 19:09:58
Puterea de a o lua de la capat Alexa12 Generalitati 4 17.12.2012 17:48:18
"Nu ramanem decat cu ceea ce daruim" silverstar Generalitati 10 15.02.2012 13:12:40
Traian Băsescu: Nu rămânem fără electricitate ( Pana cand?) hydro314 Generalitati 0 13.02.2012 21:40:11