![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc mult de raspusuri!
Citatul este intr-adevar din Eclesiasticul, capitolul 17, redau aici inceputul: "l. Domnul a facut din pamant pe om si iarasi l-a intors in pamant. 2. Zile cu numar si putina vreme i-a dat lui si i-a dat stapanire peste cele ce sunt pe pamant. 3. Dupa cuviinta l-a imbracat cu vartute si dupa chipul Sau l-a facut. 4. Si a pus frica de om peste toata faptura si l-a facut stapan peste fiare si peste pasari. 5. Sfat si limba, ochi, urechi si inima a dat omului ca sa cugete. 6. Cu stiinta intelegerii i-a umplut pe oameni si le-a aratat si bune si rele." Aceasta explicatie a creerii omului o gasesc diferita de cea din Geneza. Revenind la discutia anterioara, sunt deacord ca Biblia nu trebuie interpretata ad-literam, dar nu pot fi deacord nici cu cealalta extrema, sa se nege evidenta biblica. Aceiasi termeni folositi in acelasi mod sunt interpretati ca si viata biologica la animal dar ca viata duhovniceasca la om iar singura explicatie pentru o astfel de alegere de interpretare este "nu trebuie interpretat ad-literam" sau "trebuie traire pentru a interpreta". Sunt deacord ca omul are in plus o viata duhovniceasca, prin traire se vede limpede acest lucru, gasesc insa ca de la aceasta observatie s-a incercat apoi gasirea unei explicatii biblice si se tine cu dintii de "suflarea de viata" si "fiinta vie" chiar si atunci cand toate fiintele vii cu suflare de viata sunt puse in aceeasi oala si distruse de Potop, aratand clar ca de viata lor biologica este vorba. Eu nu neg explicatiile legate de viata duhovniceasca, ci doar gasesc fortata incapatanarea de a se lega obligatoriu de acele versete care in mod evident se refera la viata biologica. Dar in fine, este mai putin important care verset justifica viata duhovniceasca. Am o alta intrebare: care este diferenta intre viata duhovniceasca a oamenilor inainte de Potop, de dupa Potop si de dupa venirea Domnului. Mi-ati raspuns deja in parte la intrebare. Multumesc mult! |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Daca doriti putem discuta textele din punct de vedere exegetic (bazandu-ne pe versiunea greaca septuaginta si pe filocalia ortodoxa) nu doar hermeneuitc. Desi consider ca mai indicat ar fi sa studiati lucrari scrise de persoane competente in acest domeniu precum: Sfantul Grigorie Palama, Sfantul Serafim de Sarov, Sfantul Simeon Noul Teolog, Gheron Iosif. Si despre Iiisus Hristos se vorbeste folosind doar cuvantul "viu" desi EL este creatorul vietii caci "toate prin EL s-au facut si fara EL nimic nu s-a facut din ce s-a facut". Asadar sa nu ne "impiedicam" in cuvinte ci sa cautam sa vedem, sa intelegm sa cunoastem, caci teolog este acela care intru harul Duhului Sfant marturisete: "noi ceea ce stim vorbim si ceea ce am vazut (fizic si duhovniceste) marturisim" (Ioan 3) " Dar eu știu că Răscumpărătorul meu este VIU și că El, în ziua cea de pe urmă, va ridica iar din pulbere această piele a mea ce se destramă. " (Ioav 19,25) Citat:
La fel si Sfantul Simenon Noul Teolog, si Sfantul Grigorie Palama si Gheron Iosif... Citat:
Desigur ca existau exceptii, persoane care traiau viata duhovniceasca precum: Set (al treilea fiu al lui Adam si al Evei), Regele si preotul Melchisedec, Avraam, Isaac, Iacov, Iov, David, Solomon, Sfintii Prooroci (Isaia, Ilie Tesviteanul...) Dupa intuparea Logosului, viata duhovniceasca accesibila omului prin harul Duhului Sfant a luat o amploare de nebanuit, omul avand posibilitatea indumnezeirii intru Hristos Iisus prin harul Duhului Sfant in Sfanta Biserica prin Sfintete Taine (incepand cu Taina Sfantului Botez - nasterea duhovniceasca intru Hristos Iisus si culminand cu Tainta Sfintei Euharistii cand ne unim real si deplin cu Hristos Iisus, cand ne impartasim cu adevarat trupul si adevarat sangele Sau caci "in Hristos locuieste trupeste toata deplinatatea Dumnezeirii" Coloseni 2, si noi prin sfanta Impartasanie ne facem "partasi dumnezeiestii firi" I Petru, in toata deplinatatea ei). |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc de raspunsuri.
Eu sunt deacord sa studiem din toate unghiurile si toate aspectele, nu unilateral. In citatul pe care mi l-ati dat despre Hristos, faptul de a fi viu se refera tocmai la invierea Sa in trup, este argumentul folosit pentru a-i convinge pe oameni ca dupa moarte este viata prin Domnul, ca si ei vor invia in trup, "aceasta piele care se destrama" este tot viata biologica. Cautati sa vedeti ce expresii sunt folosite pentru invierea in Duh. Cei care in viata aceasta invie in Hristos, singura moarte de care mai au apoi parte este cea biologica si la fel si invierea la sfarsitul acestei lumi, va fi una biologica pentru ei din moment ce cu duhul sunt vii si nu mai mor. Citisem la un moment dat ca anumiti neoprotestanti acuza bisericile traditionale de o mare apostazie dupa primele sinoade ecumenice, cand teologii vremii au inceput sa introduca idei din filozofia greceasca, in speta ideea de suflet care, spun ei, n-ar fi existat la evrei, ci la evrei suflarea de viata era strict viata. De aici am inceput sa studiez problema, mi-am cumparat Torah ebraica cu comentariile talmudice scrise de rabinii evrei ca sa vad cum interpreteaza ei, si mi-am cumparat si ceva carti in care filozofii greci trateaza aceasta problema. Si bine-nteles ca ma intereseaza si Teologia patristica, de aceea orice sugestie de lectura aveti este bine-venita. Marii sfinti ale acelor vremuri au studiat intr-adevar filozofia in cele mai mari centre grecesti si egiptene iar ziua sarbatorii celor Trei Mari Sfinti Ierarhi este considerata de unii ziua invatamantului motivand ca acesti sfinti nu s-au multumit doar cu studiul credintei crestine ci aveau orizonturi mult mai largi studiind si filozofia pagana a timpului lor. Din ceea ce mi-a spus o profesoara de filozofie, ideea de suflet a fost introdusa de catre filozofii greci cam cu 6 secole inainte de venirea Domnului. Eu am inceput lectura cu cartea lui Aristotel "Despre suflet" dar trebuie sa recunosc ca este mai greu de inteles decat teologia crestina. Am mai multe carti de filozofie ce trateaza aceasta problema si pe care vreau sa le studiez, sunt abia la inceput. Pe un site evreiesc Cheela (evrei ortodocsi din Israel) am pus intrebarea despre suflet dar raspunsul inca este in curs. Am primit insa raspunsul la o alta intrebare: conform capitolului 1 al Genezei, scrie ca vegetatia a fost facuta in ziua a 3-a si Dumnezeu a vazut ca era bine. In capitolul 2 insa scrie ca in momentul crearii omului nu era vegetatie pentru ca nu avea cine sa o lucreze. Cautand mai demult o explicatie, am gasit informatia cum ca de fapt au existat doua traditii biblice, una in regiunea din nord si una in regiunea din sud, traditii care au fost apoi reunite intr-una singura si de aceea apar contradictii. Rabinul evreu mi-a raspuns ca asa este, si mi-a mai spus ca, dupa cum observ, Torah facuta de evreii americani pe care am cumparat-o si care este o foarte buna achizitie si din punctul lor de vedere, reuseste sa unifice versiunile. In aceasta Torah este explicat faptul ca vegetatia a fost creata dupa cum scrie dar era inca in pamant pentru ca inca nu era omul sa o lucreze. De aceea Dumnezeu nu a zis la sfarsitul acestei zile ca totul era bun din cauza ca lucrarea inca nu era terminata (in Biblia Ortodoxa on-line pe care o consult insa scrie contrariul, Dumnezeu a zis ca este bun). Ca atare, dupa ce omul a fost creat, acesta a trebuit sa conlucreze cu Dumnezeu prin munca si rugaciune pentru a creste vegetatia data lui ca hrana. Apoi, la intrebarea de ce Dumnezeu spune ca a creat omul dupa chipul si asemanarea "Noastra" in cartea mea scrie asa: cand Dumnezeu a dictat Torah lui Moise, acesta l-a intrebat pe Dumnezeu cum adica sa scrie "Noastra" ca asta da apa la moara idolatrilor si ereticilor? Dumnezeu insa i-a poruncit sa scrie pentru ca idolatrii isi vor gasi mereu motiv sa fie idolatrii. Si i-a explicat lui Moise ca atunci cand a creat omul, tocmai pentru ca era o lucrare asa de importanta, El s-a consultat cu ingerii (creati in a doua zi) iar asta trebuie sa ramana exemplu si pentru om ca sa nu ia sigur deciziile importante ci sa se consulte si cu ceilalti. Rabinul mi-a raspuns legat de aceasta, ca sunt mai multe explicatii: modestia de care da dovada Dumnezeu este intr-adevar una din ele, exista si o explicatie bazata pe gramatica ebraica in care cuvantul "Naasse" este legat de un participiu trecut insemnand "si iata, omul e facut", mai este si explicatia pluralului de maiestate, si mai este si explicatia care lui ii place cel mai mult si anume aceea ca Dumnezeu s-a adresat direct omului zicandu-i: "tu si Eu sa facem omul impreuna, sa lucram pentru a cizela o creatura demna de aceasta chemare". Iata pana unde se poate merge cu interpretarea. Prima insa este data prin Traditie ca si revelatie facuta lui Moise, cam cum spunem si noi despre sfintii nostrii. Ori in Ortodoxie pluralul este folosit pentru a indica Trinitatea. Acum sunt la inceput si cu studiul Torei, o sa vad care este si interpretarea rabinica la suflarea de viata si revin. Sunt unii care mi-au replicat ca explicatiile evreiesti n-ar fi bune din moment ce evreii nu L-au recunoscut pe Hristos. Cu acestea nu sunt de acord pentru ca Domnul le-a spus oamenilor sa asculte in continuare invatatura preotilor evrei pentru ca El nu venise sa o strice iar Scripturile nu pot fi anulate, asa a zis, i-a sfatuit doar sa nu imite faptele acelora, sa se fereasca de aluatul lor. Deci invatatura rabinica a timpului Sau nu a anulat-o. A aratat-o poate insuficienta in unele aspecte. Multumesc mult de raspunsuri! Last edited by Adrianna; 04.07.2012 at 22:00:39. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Uitasem o precizare si o intrebare. Spre deosebire de Biblia noastra, in cea ebraica Dumnezeu are diverse nume. Iar evreii explica faptul ca numele utilizat la Creatie pana in ziua a cincea arata dreptatea lui Dumnezeu si judecata Lui dupa dreptate. Numele folosit in ziua a 6-a insa, la crearea omului, arata o alta calitate a lui Dumnezeu, mila, pentru ca El a stiut ca omul va avea nevoie de multa mila, nu va putea fi judecat dupa dreptate.
Iar intrebarea: care este diferenta intre Adam si Eva inainte de cadere si omul induhovnicit in Hristos? Multumesc de raspuns! Last edited by Adrianna; 04.07.2012 at 22:11:45. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Din punct de vedere al vietii duhovnicesti, indumnezeirea persoanei umane (ce implica si pnevmatizarea trupului) era inaccesibila omului inainte de intruparea, moartea si invierea Domnului Iisus Hristos. Inainte de cadere, din punct de vedere al vietii duhovnicesti, omul (Adam) era "limitat" la nivelul iluminarii (contemplatie), asemenea ingerilor buni; si nu avea "acees" la indumnezeire. Ingerii buni (indiferent de ceata, specie) nu au si nu vor avea acces niciodata la indumnezeirea intru Hristos Iisus prin harul Duhului Sfant si prin Sfanta Euharistie cand ne impartasim (mancam) efectiv (nu simbolic) adevarat trupul si adevarat sangele Domnului (si nu simboluri). "Cum ne poate da acesta trupul (sax, carne) sa il mancam?" (Ioan cap 6) Sfantul Ioan Damaschin raspunde: in acelasi mod in care Fiul lui Dumnezeu s-a intrupat in om "DE LA Duhul Sfant si DIN Maica Domnului" Pururea Fecioara, Nascatoara de Dumnezeu. (De precizat ca fecioria Maicii Domnului nu se reduce exclusiv la cea trupeaca ci vizeaza in principal fecioaria duhovniceasca a inimii, curatia mintii, adancul inimii) Cantarea de preamarire si supravenerare a Maicii Domnului (om adevarat 100%) este inechivoca: "Ceea ce esti mai cinstita decat heruvimii si esti mai marita fara de asemanare decat serafimii". Reamintesc cu aceasta ocazie ca in cadrul cultului ortodox, adorarea este rezervata exclusiv lui Dumnezeu (Persoanele Sfintei Treimi, Sfanta Euharistie...) |
#6
|
||||||
|
||||||
![]()
Slava Domului. Lui i se cuvine slava si multumirea in vecii vecilor.
Citat:
Citat:
Cursurile de mistica - Nichifor Crainic - Ed. Deisis Sfantul Dionisie Areopagitul - trad Pr. Prof. Dumitru Staniloae - Ed. Paideea Gheron Iosif - Marturii din viata monahala Sfantul Serafim de Sarov - Un serafim printre oameni Omul animal indumnezeit - Panayotis Nellas - Ed. Deisis Sfintii Parinti Despre originile destinul si originile cosmosului si omului - Pr Ioan Ica, Alexadros Kalomiros, Amdrei Kuraev, Pr. Doru Costache - Ed Deisis Sfantul Luca al Crimeii - Puterea inimii - Editura Sophia Jean-Claude Larchet - Terapeutica bolilor spirituale - Editura Sophia Jean-Claude Larchet - Terapeutica bolilor psihice - Editura Sophia Evagrie Ponticul - Tratatul practic. Gnosticul - Editura Curtea veche Filocalia - Trad Pr.Prof Dumitru Staniloae - Editura IBMBOR Sfantul Maxim Marturisitorul - Ambigua - Ed. IBMBOR lista ar putea continua... Citat:
Citat:
"Istoria filozofiei patristice" alui Claudio Moreschini - Ed Polirom. Veti intelege diferenta intre antropologia teologica ortodoxa si antropologia filozofica. Pe scurt: Conform teologiei ortodoxe sufletul are un inceput al existentei in momentul zamislirii fiind pecetea chipului lui Dumnezeu (Hristos Iisus) in materia trupului. Sufletul uman nu este nemuritor prin sine ci doar prin harul Duhului Sfant. Sufletele animale si cele vegetale nu sunt nemuritoare caci Duhul Sfant nu se poate salaslui in ele (desi le tine in viata biologica specifica organismeleor) datorita ontologiei sufletului animal si vegetal. Doar sufletul uman are capacitatea ontologica de a fi salas al harului Duhului Sfant si atfel omul (trup si suflet) poate conlucra "cu frica si cutremur" cu harul Duhului Sfant, mantuirea si indumnezeirea persoanei umane. Citat:
Teologia ortodoxa patristica si filocalica afirma: toate formele de existenta (materiala si biologica) apar in ordine, de la simplu la complex. Toate existentele (materiale si biologice, inclusiv omul) au fost "plantate" in creatie sa "rasara"(apara) la momenul potrivit. Inechvoc stiinta confrima aceasta revelatie: materia (atomii) apar in univers in ordine, de la simplu la complex (tabelul periodic al lui mendeleev) organismele (vegetale si animale) apar in ordine de la simplu la complex (ADN-ul este inechivoc) Citat:
Teologia ortodoxa crestina afrima inechvoc ca pluralul din cap 1 al Facerii (sa facem om dupa chipul si asemanarea noastra) nu se refera nicidecum la ingeri, caci ingerii nu se pot indumenzei datorita ontologiei lor. Serafimii isi acopera fata lor cand slavesc pe Dumnezeu in catare: "Sfant Sfant Sfant ESTE Domnul Savaot" caci nu pot vedea pe Dumnezeu. Doar omul, intru Hristos Iisus este indumnezeit prin har fiind asfel capabil sa stea pe tronul slavei lui Hristos caci Hristos Insusi spune "celui ce va birui (pacatul si patima prin pocainta cu ajutorul harului Duhului Sfant) ii voi da sa sada pe trop cu Mine precum si Eu am biruit si am stat pe tron cu Tatal Meu" (Apocalipsa 3) La Sfanta Liturghie cand Biserica canta impreuna cu Sfintii Ingeri imnul de slava "Sfant Sfant Sfant ESTE Domnul Savaot" noi nu ne acoperim ochii nici cei trupesti si nici cei duhovnicesti ci privim pe Hristos Iisus in Euharistie si ne unim cu El depin in Sfanta Impartasanie. Astefel interpretarea: "sa facem om dupa chipul si asemanarea noastra" insemna potrivit patrisiticii: sa facem persoane umane care sa fiinteze in dragoste si comuniune asemnea ipostaselor noastre Dumnezeiesti (Sfanta Treime). "Fiti desavarsiti perecum Tatal vostru desavarsit este" "sa fiti una precum Eu si Tatal una suntem" spune Hristos Iisus insusi. Omul nu este facut dupa chipul ingerilor, Doamne fereste. Desigur ca viata duhovniceasca prin harul Sfantului Duhu are elemente comune atat speciei umane cat si speciilor (cetelor) ingeresti insa ingerilor nu le este accesibila indumenzeirea intru Hristos Iisus. Astfel din punct de vedere ontologic ingerii sunt sub nivelul ontologic al vietii duhovnicesti umane. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
De aceea recomand cu toata onestitatea vietuirea intru Hristos Iisus in Sfanta Sa Biserica prin harul Duhului Sfant. Hristos Iisus ne-a trimis "Mangaiteorul, Duhul Adevarului care ne conduce la tot Adevarul, ne aduce aminte scripturile si ne invata toate". Mult succes in studiul Torrei, insa consider asemenea parintilor ca indicat este ca orice studiu Biblic trebuie sa inceapa cu Evanghelia (Noul Testament) si apoi sa continue cu Vechiul Testament. Citat:
Preotia lui Hristos este "in veac" caci doar "Hristos Iisus este preot in veac dupa randuiala lui Mechisedec" cel caruia si parintele Avraam (din care este preotia lui Moise) i s-a inchiat si i-a daruit zeciuala si a cerut binecuvantare. Niciodata cel mare nu se inchina (si cu daruri) la cel mic si nu cere binecuvantare de la cel mai mic. Asadar preotia lui Hristos Iisus este net superioara celei intemeiata de Moise. Preotii lui Hristos au in vedere mantuirea (despatimirea, iluminarea, indumnezeirea) persoanelor din Biserica. Si eu iti multumesc... caci ma pui la "lucru" :) Doamne ajuta. Slava Domnului caci Lui i se cuvine multumirea in veci. |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psihoterapie ortodoxa | semilia | Resurse ortodoxe on-line | 62 | 15.06.2015 09:38:39 |
Dragostea creștină, cea mai mare virtute teologică | NECTARIE | Generalitati | 13 | 25.01.2011 18:01:59 |
Lumea 100% ortodoxa | coralina | Generalitati | 103 | 10.10.2010 20:42:28 |
Fratia Ortodoxa | mihailt | Biserica Ortodoxa Romana | 10 | 04.08.2008 22:19:41 |
|