![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cunosc cate ceva despre tine, si ti-am scris mai demult pe privat. Te-am intrebat de ce ai participat la congresul anual al ocultistilor, aia nu erau asatanofili? E adevarat, ai participat cu ratacirea evolutionismului teist pe care ai preluat-o din new-age/ecumenism, dar si aci e un lucru rau, nu doar ca tu crezi in ea, dar o si propovaduiesti in conferinte ca e invatatura ortodoxa. Suntem din acelasi oras, imi poti scrie pe privat ce preot ai, ii cunosc si eu macar din auzite in Brasov, poate ne si intalnim. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
TEOLOGIE ORTODOXĂ ȘI ȘTIINȚĂ: PUHALO Lazăr, IPS, Dovada lucrurilor nevăzute. Ortodoxia și fizica modernă, trad. Corina Stavinschi, Doina Ionescu. București: XXI Eonul Dogmatic, 2005. ICĂ Ioan, Pr., Alexandros Kalomiros, Andrei Kuraev, Doru Costache, Sfinții Părinți despre originile și destinul cosmosului și omului. Sibiu: Deisis, 2003. KALOMIROS Alexandros, Dr., De la Facere la Apocalipsa, București: Lumea credinței, 2005. LUCA al Crimeei, Sfântul, Puterea inimii, trad. Savga Evdochia, Bucuresti: Sophia, 2010. NESTERUK Alexei, Light from the East: Theology Science and the Eastern Orthodox Tradition, Minneapolis: Fortress Press, 2003. NESTERUK Alexei, Universul in comuniune, trad. Mihai-Silviu Chirilă. București: Curtea Veche, 2009. PUHALO Lazăr, IPS, Caile Ortodoxiei Contemporane, trad. Mihnea Gafita. Cluj-Napoca: Eikon, 2006. PUHALO Lazăr, IPS, Sufletul, trupul si moartea, trad. Fabia Anton. Cluj-Napoca: Eikon, 2005. PUHALO Lazăr, IPS, Teologia vie in ortodoxie, trad. Fabia Anton. Cluj-Napoca: Eikon, 2005. MOORE Lazarus, Arhimadrit, Sfantul Serafim de Sarov. O biografie spirituala, trad. Paul Balan, Bucuresti: Agapis, 2002. NELLAS Panayotis, Omul - animal îndumnezeit. Perspective pentru o antologie ortodoxă, trad. diac. Ioan I. Ica jr. Sibiu: Deisis, 2002. FIRCA Iova, Cosmologia biblică și teoriile științifice. București: Anastasia, 1998. LEMENI Adrian, Repere patristice în dialogul dintre teologie și știință. București: IBMBOR, 2007. LEMENI Adrian, Sensul eshatologic al creației. București: Asab, 2010. LEMENI Adrian, Teologie ortodoxa și știință. București: IBMBOR, 2007. ARTICOLE: CIRA Călin Emilian, “Teoria evoluției și creștinismul. Sunt ele incompatibile?”, Revista Tabor, anul V, nr. 8, noiembrie, pg. 34-38, 2011. In ceea ce priveste evolutionismul teist in alte scrieri recomand: RELIGIE ȘI ȘTIINȚĂ: ALEXANDER Denis, Creation and Evolution: Do We Have to Choose?. Oxford: Monarch , 2008. ALEXANDER Denis, Ronald L. Numbers, Biology and Ideology from Descartes to Dawkins, Chicago: University of Chicago Press, 2010. COLLINS Francis, DNA and the Revolution in Personalized Medicine, London: HarperCollins, 2010. COLLINS Francis, The Language of God: A Scientist Presents Evidence for Belief. New York: Free Press, 2006. HICK John, Noua frontiera a religiei și științei, trad. Alexandru Anghel. București: Herald, 2012. McGRATH Alister, Dawkins' God: Genes, Memes, and the Meaning of Life. New Jersey: Wiley-Blackwell, 2004. McGRATH Alister, Why God Won't Go Away: Engaging with the New Atheism. London: SPCK, 2011. Citat:
Catalin te invit cu acesta ocazie la o cafea in oras ca sa ne cunoastem personal. Nu sunt adeptul disputelor sau polemicilor. Avem viziuni diferinte in ceea ce priveste anumite aspecte ale ortodoxiei, dar asta nu implica faptul ca ostilitatea, rivalitatea, invidia trebuie sa preia "controlul". Departe de mine dorinta de a critica persoana ta, chiar daca nu sunt de acord cu multe idei pe care le sustii... toti suntem pacatosi... ca persoana nu sunt cu nimic mai bun decat tine sau decat altcineva. Hristos Iisus ne tine... fara El nu putem face nimic. Nadajudiesc in harul, mila si dragostea lui Dumenzeu ca intalnire noastra va avea efecte benefice in primul rand pentru mantuirea noastra dar nu exclusiv. Daca accepti oferta, te rog sa imi scri un email cand ai timp disponibil pentru a da curs invitatiei. Voi face tot posibilul (si in ceea ce priveste progarmul personal) ca intalnirea noastra sa aiba loc cat mai curand... intrucat nu doresc ca prin actiunile mele de pe acest forum sa iti provoc tristete sau neplaceri inutile. Cu aceasta ocazie imi prezint scuze si te rog sa ma ierti daca te-am suparat. Nu am intentionat acest lucru insa sunt constient ca postarile mele la adresa afirmatiilor tale pot fi interpretate cu conotatie personala. In ceea ce priveste preotii din Brasov cu care colaborez din punct de vedere al actitivitatii teologice mentionez: Pr. Nicolae Mosoiu Pr. Ioan Horia Ranga Numele parintelui duhovnic actual il vei afla la intalnire. Iti post spune ca in formarea mea duhovnicul Pr. Gheorghe Grindu a avut un rol extrem de important. (Domul sa il cinsteasca alaturi de Sfintii Sai). Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. Last edited by Eugen7; 26.07.2012 at 13:10:06. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lista ta se reduce la acelasi doua persoane cu care Parintele Serafim Rose a polemizat si a scris impotriva conceptiilor lor evolutionist teiste: Lazar Puhalo si Kalomiros Alexandros, de care am discutat si datile trecute. Bineinteles ca Sfantul Luca al Crimeei nu a sustinut asa o ratacire, probabil si ceilalti dati de tine spun doar de stiinta si ortodoxie, nu de evolutionism. Pentru ca evolutionismul nu are nicio legatura cu crestinsimul, ci e preluat din paganismul de dinainte de Hristos si apoi adaptat la ateism. Nici nu pot spune ca un credincios care sustine asa ceva mai e crestin, cu atat mai mult ortoodx. Eu data trecuta ti-am dat o lista care mai cuprindea un nume, pe langa cei doi, un episcop din Anglia, Kallistos Ware. Acesta a venit din anglicanism si a ramas cu unele idei de acolo, ca de exemplu hirotonia femeilor, evolutionismul, ecumenismul, ratacirile acestea moderne. Kalomiros Alexandros e doctor, nu facea parte din cler, si chiar tu spui a nu esti de acord in totalitate cu ce screi, pentru ca sustine ca oamenii au aparut din maimute. Dar nu stii ca era si un antiecumenist, de fapt pentru aceasta i-a atras atentia Par. Serafin Rose si apoi a aflat si de evolutionismul sau teist. Iata lucrarea "Impotriva falsei uniri bisericesti": http://www.ortodoxia.md/phocadownloa...isericesti.pdf Sfantul Luca al Crimeei a scris ei el impotriva schismei si ereziei si atragea atentia asupra anatemei citand pe sfinti: http://apologeticum.wordpress.com/20...ta-ereticilor/ "Iata cuvintele sfintitului mucenic Ciprian: „Pacatul celor care nu pastreaza unirea si stransa legatura cu Biserica nu se spala nici macar cu sangele lor, chiar daca acestia s-ar da pe sine la moarte pentru marturisirea numelui lui Hristos: vina cea de nesters si grea a despartirii de Biserica nu se curata nici macar prin sange”. Iar alt sfintit mucenic – Ignatie Teoforul – a zis asa: „Nu va amagiti, fratilor: cine urmeaza facatorilor de schisme, acela nu va mosteni imparatia lui Dumnezeu”. De ce nu iti insusesti tot ce au spus acesti sfinti, si nu doar ce s-ar potrivi cu conceptiile tale? Episcopul retras Lazar Puhalo a fost initial in ROCOR, apoi la cative schismatici (din cate am inteles a fost exclus din ROCOR datorita unei invataturi gresite despre sufletele adormite) si apoi a ajuns in OCA (Biserica Rusiei din America) din Canada. Si el a avut dispute cu Parintele Serafim Rose, dar uite ce frumos o poza in care tamaiaza icoana parintelui Serafim, acesta fiind sfant acolo. Prin faptul ca a fost facut sfant se arata si cine a avut dreptate in aceasta disputa: http://orthodoxwiki.org/Lazar_(Puhalo)_of_Ottawa Asadar de fapt nu urmezi o invatatura ortodoxa, ci unele neintelegeri ale unor ortodocsi veniti din afara ortodoxiei si care nu sunt in tari majoritar ortodoxe. Daca vrei mergem in Romania la toti preotii si ierarhii si nu cred ca vom intalni macar unul care sa spuna o asa ratacire, pentru ca e o erezie (evolutionismul teist). Despre extraterestrii am mai scris, am purtat acum patru ani si o discutie cu dl. Mihnea, nici macar nu e posibila din punct de vedere crestin existenta vreunui extraterestru, doar cine nu a inteles Sfanta Scriptura. Ar trebui puse apoi probleme ciudate, ca daca au pacatuit, daca au avut si ei parte de intruparea Mantuitorului, niste aberatii. Citat:
Parintii de la Biserica Sfanta Teime ii cunosc, cand am devenit credincios am ajuns la un grup de tineri acolo si asa am fost prima data in biserica in afara de nunti si inmormantari. Se organizau si excursii ecumenice la Taize, pe vremea aceea nu stiam prea multe de ecumenism. Sunt de acord sa ne intalnim intr-o zi. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Daca nu vrei sa dai curs invitatiei spune direct acest lucru. Dupa cum am precizat nu ma ascund, nu am de ce, nu am de cine. Oricum sunt inclinat sa renut mai de graba la postarile de forum decat sa iti provoc suparare, poticneala sau sminteala... intrucat nu pot renunta nici la constiinta mea in ceea ce priveste trairea si studiul teologic ortodx dupa metodolotia Sfintilor Parinti. Continui sa scriu pe forum datorita constiinta si datorita faptului ca informatiile oferite sunt benefice altor cititori ai forumului, indemnul meu find inechivoc catre Sfanta Biserica, Preotul duhovnic, Sfintele taine... studiul teologic si stiintific adecvat. Doamne ajuta. Har si pace. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu ai cum sa imi provoci sminteala, sunt deranjat doar ca prezinti aceste conceptii gresite ca fiind ortodoxe si astfel unii ortodocsi pot intelege gresit invatatura si sa capete o invatatura straina. Cum sa respinga creationismul stiinta? ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Doamne ajuta. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Last edited by TunsDiana; 26.07.2012 at 22:09:29. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Multi dintre crediciosi confunda notiunile filzofice cu cele stiintifice. Spre exemplu cofunda relativismul cu teoria relativitatii, evolutionismul cu teoria relativitatii s.a.m.d De asemnea nu inteleg notiuni teologice de baza precum: fiinta, natura, ipostas, persoana, minte, intelect, suflet, duh, spirit... mantuire, indumnezeire, iluminare, cauzalitate... adoratie, preacinsitre, cinstire, respect etc. De notiuni stiintifice precum: stiinta, paradigma stiintifica, empirism, epistemologie... nu mai are rost sa discutam Din nefericire viziunile creationiste crestine nu sunt unitare. Exista doua mari extreme de intepretari creationiste ce iau in considerare stiinta (paradigma stiintifica actuala): a) creationsimul "intelligent design", cu ridicole pretentii stiintifice, ce provine din sfera protestanta (si din pacate are adepti si in ortodoxie) si se bazeaza pe antropologia specifica acestei teologii, sustine o incopatibilitate intre stiinta (inclusiv paradigma stiintifica actuala) si Biblie si vrea sa inlocuiasca evidentele studiului stiintific adecvat cu o interpretare ad litteram a Sfintei Scripturi in ceea ce priveste modul de functionare al universului si al aparitiei si dezovltarii vietii biologice pe Terra. b) vizunea creationista "evolutionismul teist" care nu are pretentii stiintifice si considera ca teologia nu trebuie sa se amestece in studiul stiintific adecvat insa trebuie sa fie extrem de atenta la interpretarile filzofice materialiste ateiste care sunt date descoperirolor stiintifice. Vizunea "evolutionismului teist" (am recomandat o lista de lucrari ale unor teologi de seama care sustin pertienta teologica a acesteia) considera asemenea Sfintilor Parinti, ca stiinta, care este data oamenilor tot de Dumnezeu, il ajuta pe om sa inteleaga doar cum functionaza universul (insa nu si cauza si scopul existentei) precum si detalii despre modul cum Dumnezeu a creat toate organismele de pe Terra. Viziunea evolutionismului teist considera ca omul este cununa creatiei numai si numai datorita vietii duhovnicesti intru Hristos Iisus, caci Iisus Hristos este centrul existentei "caci intru El si pentru EL au fost facute toate cele din cer si cele de pe pamant". Viziunea evolutionismului teist saluta progresle stiintifice in ceea ce priveste fiziologia umana insa subliniaza, asemena stiintei ca diferenta intre om si animale nu este de natura fiziologica (trupeasca) ci este de natura intelectuala (cognitiva) specifica notiunii de suflet uman din teologia ortodoxa patristica filocalica (atentie ca sunt multe definitii ale notiunii de suflet: filozofice, gnostice, iudaice... chiar si cele crestine difera, chiar si in ortodoxie sunt 2 ramuri mari de definire. Vezi spre exemplu disputa intre Lazar Puhalo si Serafim Rose, in care consider pertinenta pozita IPS Lazar Puhalo care evidentiala antropologia patristica pe linia filocalica mergand pana la antropologia iudaica)... Nu intru mai mult in detalii. Lucrarile teologice ortodoxe pe care le-am oferit ca referinta sunt elocvente pentru cine doreste sa studieze. Totutsi doresc sa subliniez in incheierea acestei asertiuni ca viziunea evolutionismului teist se opune oricarei justificari a maretiei omului in afara de Iisus Hristos, de Sfanta Sa Biserica, de Sfintele Taine, Sfanta Traditie, Sfintii Parinti... afirmand inechivoc ca universul si intreaga creatie din punct de vedere existential (spiritual) este hristocentrica (Iisus Hristos este centrul, cauza si scopul) (si nu antropocentrica fara Hristos Iisus ca si prototip uman, nu heliocentrica nu geocentrica, nu acentrica...). Fara Dumnezeu, fara Iisus Hristos omul este nimic... praf si cenusa... tarana... nici macar animal nu este... insa intru Hristos Iisus in Sfanta Sa Biserica, prin Sfintele Taine omul poate fi indumnezeit prin har... hristificat. In concluzie in ceea ce priveste evolutionsimul teist, cosmologia si in general in ceea ce priveste relatia intre stiinta si teologie ortodoxa consider ca rezultatul adevarat nu poate fi decat urmatoarul: Parafrazand-ul pe Robert Jastrow, din Dumnezeu si astronomii, demersul stiintific seamana foarte mult cu cucerirea celui mai inalt pisc montan. Cand omul de stiinta isi ia avant spre ultima stanca este intampinat de un grup de teologi (evident ortodocsi dupa modelul patristic, filocalic) care se afla acolo de secole. http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Jastrow Atentie, va rog sa nu confundati filozofia materialista ateista cu stiinta. Stiinta ofera doar date, explicatii ale modului de functionare al universului si al organisemlor insa interpretarea acestor date pentru a li se da un sens existential revine teologiei si filozofiei. Aici (pe taramul spiritual si nicidecum cel stiintific) este lupta intre Adevar si denaturarea Adevarului, a sensului existentei... Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. Last edited by Eugen7; 27.07.2012 at 12:34:05. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu am crezut ca creationismul, scuzati cacofonia, este de fapt explicarea functionarii lumii prin stiinta si a originii si scopului prin Dumnezeu, colaborarea cu lumea stiintifica si nu respingerea stiintei cu totul si explicarea atat a originii cat si a functionarii si scopului prin Biblie. Sa inteleg ca si in ortodoxie exista divergente adica unii preoti sunt de partea creationismului iar altii de partea evolutionismului teist? Ar fi bine daca s-ar pune cu totii de acord pentru ca atunci credinciosii ce o sa creada? Fiecare dupa capul lui, sau dupa capul preotului pe care il prefera mai mult? De ce nu este o parere unitara? Am divagat de la subiectul initial, ar fi interesanta o discutie pe tema aceasta dar din pacate eu nu sunt informata in acest sens. O sa ma interesez separat de aceste subiecte. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Si in ortodoxie exista doua mari interpretari creationiste: 1. interpretarea creationista ad litteram a Sfintei Scripturi dupa modelul "intelligent design" care sustine ca stiinta este eronata intrucat zilele creatiei au toate 24 de ore, ca timpul este independet de creatie, ca pamantul este in centrul universului, ca universul se roteste in jurul pamantului (de ce? pai evident pentru ca asa vor ei ca Dumnezeu sa creeze si sa pronieze, caci mintea lor, intelectul lor nu se poate smeri sa intelaga ca Dumenzeu spune: "cat de departe sunt cerurile de pamant asa sunt de departe ganduriele Mele de gandurile voastre ale oamenilor" Isaia)... nu mai continui cu ineptiile sustinune de interpretarea creationista ad litteram, atat teololgice cat si stiintifice. Va puteti "delecta" accesand site-ul: http://www.hexaimeron.ro/ La nivel teolgic ortodox academic asemenea pozitii nu sunt evident nici acceptate nici sustinute. 2. interpretarea creationista dupa metodologia patristica care considera pertinenta viziunea evolutionismului teisit. Am precizat deja ca aceasta viziune este sustinuta de mediile teologie academice contemporane, ca find pertinenta (A fost oferit in cateva randuri o lista intreaga cu lucrari teologice ortodoxe elocvente pentru creationismul in viziunea evolutionismului teist). Aceasta viziune creationista evolutionist teista insa nu trebuie confundata cu teoria evolutionista (pur stiintifica care este straina de speculatiile filozofice materialiste ateiste). Filozofii materialisti atei sunt bine pregatiti in domeniile stiintifice si incearca sa acapareze teoria evolutionista si sa conduca la un curent general de opinie cum ca teoria evolutionista implica inutilitate unui Dumnezeu, sau ca antropologia patristica conform careia omul are suflet spiritual este gresita... ca omul este doar o adunatura de "celule" programate sa "vietuiasca" exclusiv senzorial. Evident acesti filozofii materialisti atei sunt extremi de abili in a ascude faptul ca stiinta este limitata doar la explicarea modului de functionare al univerului (si nu va putea spune niciodata care este cauza sa scopul acestui mod de functionare), ca in prezent stiinta nu poate spune cum a aparut prima celula vie, nu poate explica natura cognitiei intelectuale umane... desi crierul este organul cognitiv uman. Acesti filozofi materialisti atei trebuie demascati in infatuarea lor intelectuala, in ingnoranta lor existentiala congnitiva... in incercarea lor de a acapara stiinta si a-i conferi i imagine peiorativa din punct de vedere teologic ortodox. Desigur doar harul lui Dumnezeu, doar Sfanta Biserica, Sfintele Taine.... poate dovedi nebunia filozofiei materialiste ateiste... Dumnezeu lucreaza mai ales prin Sfintii Sai... petru simplu fapt ca Sfintii lui Hristos in iei insisi si fac eu-l, egoul mic... si atunci Hristos creste si lucreaza potrivit fiecarei persoane. E drept ca intelectualilor ortodocsi fie clerici sau nu le este cel mai greu sa renunte la egoul intelectual... dar harul si dragostea lui Hristos sunt nemasurate Sa ne rugam Domnului Iisus Hristos sa scoata lucratori in Biserica Sa si in acest sens, care sa cunoascta stiinta contemporana si sa poata raspunde problemelor contemporane, sa ofere un sens teologic ortodox, patristic, filocalic descoperirilor stiintifice... asa cum Sfintii Parinti buni cunoscatori ai stiintei vremii lor nu s-au lasat rapusi de filozofii vremii care incercat sa acapareze stiinta vremii lor. Ba dimpotriva, filozifii atei sau gnostici fugeau rusinati de un Sfantul Ioan Gura de Aur, de un Sfantul Vasile ce Mare, de un Sfantul Grigorie cel Mare... de un Sfantul Ioan Damaschin, eruditi oameni de stiinta, teologi si filozofi ai vremii lor. Slava Domnului. Minunat este Domnul intru Sfintii Sai. Citat:
. Din nefericire, dupa 1453... discutiile oneste intre teologie si stiinta au implicat aproape in exclusivitate teologia romano-catolica iar rezulatene nefaste s-au vazut. Lupte rationale inutile... Galileo, umanismul, iluminismul... Nu intetionez sa lasez acuzatii gratuite la adresa teologiei roamno-catolice, insa afirm cu toata onestitatea ca linia teologica patristica ortodoxa in ceea ce priveste stiinta este fundamental diferta ce cea romano catolica (intrucat se bazeaza in principal pe latura intelecutala contemplativa si nu pe cea intelectuala rationala asa cum face teolgia romano-catolica). In acest sens recomand studiul teologiei Sfantului Simenon Noul Teolog, Sfantul Grigorie Palama, Sfantul Luca al Crimeei, Sfantul Serafim de Sarov... in aceea ce priveste teologia ortodoxa si stiinta. Last edited by Eugen7; 27.07.2012 at 14:33:13. |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Blog-urile... raspunsuri fara intrebari ! | windorin | Biserica Ortodoxa si Massmedia | 22 | 08.04.2013 16:53:47 |
Chip-urile in scoli | UNNOOM | Stiri, actualitati, anunturi | 47 | 29.11.2012 11:01:53 |
Psb-urile si filocaliile in word | antiecumenism | Resurse ortodoxe on-line | 4 | 09.10.2010 13:40:16 |
Pareri si sugestii | elenavioletacocos | Generalitati | 8 | 22.12.2009 14:55:04 |
|