![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cat despre faptul ca pana secolul trecut nimeni nu ii numea pe catolici catolici ci catolicii erau ortodocsii, nu prea am inteles despre ce anume vorbiti. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pentur ca BO este si catolica, grecii nu spun "soborniceasca" in Crez, ci "catolica". Biserica Ortodoxa se numea Biserica, pentru ca nu se considera ca mai exista alta biserica. Dar dupa patrunderea ecumenismului au aparut mai multe biserici, pana acum 100 de ani ortodocsii nu spuneau altui cult biserica. E adevarat, acum se face si ca sa nu supere pe ceilalti, pentru ca pana la urma tot o singura Biserica se considera in ortodoxie ca e. Dar uite ca produce confuzii, unii credinciosi si chiar preoti crezand ca ar exista mai multe biserici din cauza ca termenula sta a intrat in limbajul comun. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Poate nu stiati, dar atat catolicii cat si (neo)protestantii sunt invatati ca BO este in greseala, iar inainte de inceperea miscarii ecumenice, multi ziceau exact asa cum zic unii ortodocsi despre ceilalti: indusi in eroare de diavol. Si totusi BO nu este atacata la fel ca BC. Si catolicii spuneau pe vremuri ca Biserica este una: cea catolica condusa de Papa aflat pe scaunul Apostolului Petru. Deci ceea ce considera oamenii a fi biserica unica nu are mereu relevanta. Stiu ca grecii spun "catolica" in Crez, si nu numai grecii. Spun asta despre Biserica, Biserica este una catolica cu credinta dreapta, ortodoxa. Iar credinciosii isi spuneau simplu crestini. Cand au inceput ei de fapt sa isi spuna ortodocsi la est si catolici la vest? Aveti ceva date istorice? |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu stiu exact. De cand au inceput sa se organizeze episcopiile calumea era o mica frictiune intre care teritorii apartin Romei si care Constantinopului. Plus ca erau mandri nationaliste intre greci si latini. Acum teologic, a inceput o distantare in secolul 8 care s-a agravat de-a lungul timpului. Dar distinctia BO/BC propriu zisa ca biserici de sine statatoare a inceput dupa Mare Schisma.
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu cred ca de acum 100 de ani a aparut denumirea la ortodocsi, de cand a aparut ecumensimul si s-a dorit folosirea unui limbaj care sa nu supere pe altii. De exemplu in 1848 BO era numita in enciclica Biserica Soborniceasca (catolica) sau Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca. Pana acum 100 de ani BC era numita de ortodocsi papism, adica sub conducerea lui Papa, nu er anumita nici macar biserica. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Si astazi BO este numita Biserica Soborniceasca (catolica) sau Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca. Ceea ce spuneti in plus este faptul ca pana acum 100 de ani biserica ortodoxa nu isi spunea niciodata BO iar crestinii din biserica nu isi spuneau ortodocsi? Cum isi spuneau atunci? Si spuneti de asemenea ca pana acum 100 de ani nici catolicii nu isi spuneau catolici? Cum isi spuneau ei atunci? Termenul de papism sau papistas este unul pejorativ, folosit de ortodocsi cu sens pejorativ, deci nu are relevanta aici. Si oricum intrebarea era cum se numeau catolicii pe ei insisi? Si daca ortodocsii ii numeau papistasi, catolicii cum ii numeau pe ortodocsi pana acum un secol? Aveti ceva date istorice despre acestea? Cat despre faptul ca BO nu era atacata pentru ca nu era cunoscuta, va inselati, era cunoscuta si considerata in greseala, dar nu-si batea nimeni prea tare capul cu ea. Poate din cauza ca fiind nationala nu facea prozelitism ca celelalte. Last edited by Tartaruga; 06.08.2012 at 00:43:56. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Pai normal ca BO spune despre np ca sunt in ratacire daca asa e. Istoria BO se intinde pe 2000 de ani si Dumnezeu ne-a dat dovezi peste dovezi ca BO este Biserica Lui. Ecumenismul este o miscare gresita, produsul masoneriei, nu este voia Lui Dumnezeu. Nu tot ce se intampla este si voia Lui Dumnezeu, altfel am fi toti buni crestini. Ingaduieste sa se intampla anumite lucruri, ptr. ca trebuie sa se adevereasca profetiile, insa asta nu inseamna ca raul este voia Sa. Una este a ingadui, alta este a voi. Biserica nu se va uni dupa mintea omului si cum vor ei. Oamenii nu pot unii bisericile cu adevarat. Numai Dumnezeu poate.
Da, este baza istorica ptr. numele de Biserica Ortodoxa, chiar din sec II. Titlul de Biserica Ortodoxa a fost luat imediat dupa Schisma cea mare, nu acum recent. Nu stiu de unde sunt scoase chestiunile astea cum ca grecii spun catolica, cand taman ei au pus numele de ortodoxa. Poate greco-catolicii. Redau, desi chestiunile astea ar trebui sa fie cunoscute. Este de citit ceva evident, dar ai cerut baza istorica, ti-o arat si sper ca ai sa si citesti. "Se stie ca pana in secolul IX-lea, Biserica crestina era considerata una, nedespartita, asa cum a fost inemeiata de Mantuitorul Iisus Hristos si cum au socotit-o Sfintii Apostoli, Sfintii Parinti si Sinoadele ecumenice. Episcopii din Rasarit si din Apus au luat parte impreuna la cele sapte Sinoade ecumenice la acelasi nivel si nici unul din ei n-a pretins intaietatea sau primatul, iar Apusul crestin a fost de acord cu toate hotararile acesor Sinoade. *(deci, Biserica nu era numita nici catolica, nici ortodoxa, ci Biserica Lui Hristos, caci era Una,Soborniceasca si Apostoleasca, nu avea nevoie de nume separat, ca sa se destinga de alte culte ratacite) **(ortodocsii le spuneau catolicilori papisti/pasoptisti, ptr. ca erau sub Papa, si se stie ca Biserica Ortodoxa nu recunoaste ca si cap un om, ci doar pe Domnul Iisus Hristos-de altfel primatul papal a fost unul din principalele motive care au dus la schisma) Cu toate acestea,“schisma” sau “dezbinarea” din 1054 a fost pregatita timp de secole, fiind generata de cauze multiple, intre care, cele de natura politica au avut un prim rol. Pe fundalul unor schimbari politico-teritoriale care au avut loc in cadrul imperiului roman – pana la sfarsitul secolului IV unitar – sau produs schimbari si in viata Bisericii, cu dispute si acuze reciproce, care au dus, treptat, la dezbinarea Bisericii. Primele schimbari de natura administrativ-teritoriala in cadrul imperiului au avut loc la sfarsitul secolului III, cand imparatul Diocletian (285-305) a initat asa numita “tetrahie”, impartind imperiul roman in patru prefecturi: Orintul si Illyricul, care formau imperiul de Rasarit, Italia si Galia, care formau imperiul de Apus, fiecare din acestea doua fiind conduse de catre un august si un cezar. Cu toate acestea, imperiul era considerat unitar. Sistemul sau nu si-a dovedit viabilitatea, incat imparatul Constantin cel Mare (306-337) l-a inlaturat, restabilind unitatea deplina a statului roman, cu un singur imparat (august). Dar acelasi imparat, in anul 330 a mutat capitala de la Roma in orasul nou intemeiat Constantinopol,care a devenit “Roma cea noua” sau “a doua Roma”. In 395, la moartea imparatului Teodosie cel Mare imperiul s-a impartit definitv, in cel de Apus si cel de Rasarit. Roma ramane izolata, pe planul al doilea, prada popoarelor migratoare, incat in 476 a fost cucerita de heruli si rolul ei de “mare putere” in lumea antica poate fi socotit incheiat. In schimb, de-acum inainte, imperiul roman de Rasarit, care din secolul al VII-lea s-a numit “bizantin”, era considerat ca unicul continuator legitim al fostului imperiu roman, lucru care a dus la cresterea resentimentelor apusenilor fata de rasariteni. Sub imparatul Iustinian (527-656) s-a incercat o refacere a unitatii imperiului de altadata, dar ea n-a durat mult. [...](se vb. despre schisma) De fapt, la 16 iulie 1054,n-a avut loc decat un act neinsemnat, intr-un fel, dar ale carui consecinte vor afecta grav Biserica lui Hristos: cardinalul roman Humbert a depus o bula de excomunicare a Bisericii rasaritene pe altarul catedralei Sf. Sofia din Constantinopol. Patriarhia ecumenica a aflat continutul acestul act abia dupa cateva zile, raspunzand cu o “contra-anatema”. Acest an marcheaza, deci, sfarsitul unitatii Bisericii lui Hristos. De acum inainte, Biserica rasariteana se va numi “ortodoxa” (in gr. Dreptcredincioasa; ortodoxie = dreapta marire) termen folosit inca din secolul II, pentru ca Biserica adevarata sa se deosebeasca de eretici; cea Apuseana se va numi “catolica” (adica universala) sau “romana”, intrucat isi avea centrul la Roma. Intrucat centrul Bisericii rasaritene era la Constantinopol, in imperiul bizantin sau grec, ea a fost numita de teologii apuseni, si “Biserica greaca”, desi Ortodoxia cuprinde si alte Biserici “nationale”: gruzina (sec. IV), romana (la inceput dacoromana) si cele slave: bulgara (sec. IX), rusa (sec. IX) si sarba (sec. X)." sursa: Pagini din istoria Bisericii romanesti-unitatia din Tranislvania (se incepe cu situatia Bisericii inainte de schisma, schisma si cum a afectat ea treburile in tara nostra-36 pag.) a se citi si : Istoria BOR (72 pag.) Dumitru Staniloae - De La Rasarit La Apus. Aspecte Politice, Istorice, Spirituale(16.pag) Dumitru Staniloae - Sfantul Duh Si Sobornicitatea Bisericii (16 pag) Dumitru Staniloae - Sfantul Duh in Revelatie Si in Biserica (34 pag) Ecumenismul - Geneza, Asteptari, Dezmintiri(103 pag.) Dan Bădulescu - Religie și Știință, Calendar Bisericesc, Ecumenism (162 pag) David Yallop - In Numele Domnului, Vaticanul Un Mare Pericol (303pg) Ioan Vladuca - Impotriva Monofizismului (30 pag) |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Nu greco-catolicii, ci grecii ortodocsi. Asa si romano-catolicii isi spun ortodocsi. De fapt denumirea corecta este de crestin. Atat ortodocsia, cat si catolicismul sunt caracteristici ale Bisericii lui Hristos. Caracteristica de ortodoxa a Bisericii se refera la dreapta ei credinta, iar cea de catolica se refera la universalitatea ei. Pentru a se face o distinctie intre doua confesiuni mari ale crestinismului s-a mers dandu-se denumirea fiecareia in functie de caracteristica pe care confesiunea respectiva insista. Astfel Biserica rasariteana a fost numita Ortodoxa, iar cea apuseana Catolica. Din punctul de vedere al fiecareia dintre cele doua, ambele isi aroga atat ortodoxia, cat si catolicismul.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nici chiar Luther nu se gandea ca ar exista mai multe biserici, de aceea a incercat sa se pozitioneze cumva dupa ce a fost exclus din BC, pe care o considera singura. De aceea a incercat sa diminueze rolul preotilor si a Bisericii, de care nu mai apartinea si a spsus ca acum conteaza doar sa crezi in Iisus si esti crestin. Ortodocsii se considerau crestini (in sensul ca numai ei erau crestini), dar pe plan politic se faceau aliante impotriva otomanilor si se spunea de crestinatate. Nu exista pana in sec. XX termenul de peiorativ fata de denumiri eligioase, acestea apar odata cu modernismul cand se recurge la o vorbire corecta politic, pentru a nu supara pe altii. Astfel si eretic a devenit termen peiorativ. Papistasi erau numiti catolicii chiar si de catre greco-catolici in acea perioada. In felul asta si luternai ar trebui sa fie peiorativ, pentru ca vine de la Luther. Papisti nu era termen peiorativ, era folosit intotdeauna cand era vorba de latini. Catolicii cred ca ii numeau pe ortodocsi schismatici sau greci, la fel cum ortodocsii ii numeau si eretici sau schismatici. Folosirea denumirii de biserici pentru alte culte s-a facut in enciclica Patriarhiei Constantinopolului din 1920, interesant e ca nu exista patriarh in acea perioada (din 1918 pana in 1921). Odata cu terminarea razboiului si infiintarea Ligii Natiunilor probabil euforia aceasta a determinat Patriarhia sa doreasca unirea cultelor si propunea si unele mici masuri. In ton cu aceasta recomandare in 1923 conferinta teologica a discutat schimbarea calendarului pentru a fi in ton cu apusenii. Dupa ce se ajunsese la un apogeu prin participarea la ciudatenii in care erau invitati si samani sau alte religii lucrurile s-au mai calmat in ultimii ani si s-a diluat ecumenismul din parea BO. |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Catolicismul si ecumenismul | MariaB | Biserica Romano-Catolica | 115 | 18.08.2013 20:21:58 |
Catolicismul vazut de Dostoievski | Daniel777 | Biserica Romano-Catolica | 150 | 24.08.2012 19:47:23 |
catolicismul | dragos_c | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 28 | 27.12.2006 15:16:22 |
|