![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Un gând pe care îl am în minte în ultimul timp, în urma convorbirilor cu prieteni/ colegi/ cunoscuți: de ce încercăm să înțelegem Divinitatea raportând-o la noi, la legile societății, încercând să o adaptăm la ce trăim noi astăzi? Este un exercițiu destinat eșecului, zic eu, căci cum am putea să cuprindem cu mintea noastră pe Cel fără de început și de necuprins?
Șansa noastră este să facem tot posibilul să trăim viața noastră raportându-ne la Dumnezeu, să încercăm să ne ridicăm la "înălțimea" ascultării poruncilor sale, să ne împărtășim de tainele Sale și să ne rugăm sincer să-L iubim, să-L cunoaștem... Să-l rugăm pe Dummezeu să ne lumineze mințile și inimile pentru a nu fi în rătăcire... Este doar un gând, poate prost, poate off-topic.... Vă rog să mă iertați... |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eu cel putin incerc sa inteleg niste oameni - pe cei de acum si pe cei din vechime - raportandu-ma si la cadrul socio-politic, la mentalitatile din jurul lor. Asa se reconstituie o epoca. Altfel, fireste, nimeni in afara Domnului nu stie ce e in sufletul omului. Sunt de acord ca, dincolo de aceste aspecte care tin de concret si de contingent, harul Domnului si Pronia divina sunt factorii de baza, dar totul se intampla intr-un anumit context de care e bine sa se tina seama. Uite, vezi, de aceea mi-ar fi placut sa il cunosc pe centurionul roman, ca, in afara de credinta, curaj si dragoste de oameni (iata, mila fata de un sclav la un pagan, a propos de ce se discuta pe un alt topic), are si o intelegere foarte buna a lucrurilor din jurul lui. Fiind roman si soldat, trebuia sa fie, by default, o fire rationala, pragmatica, disciplinata, care stie ce inseamna si cum functioneaza ierarhia. Omul asta are o viziune unitara si corecta asupra celor de sus si a celor de jos, precum in cer, asa si pe pamant, nu e un schizoid, un habotnic, un inadaptat, asa cum, din pacate, tindem tot mai multi crestini sa fim. Imi cer si eu iertare daca oi fi suparat pe cineva cu aceste idei personale ale mele.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Voi ce credeți? |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Și ca să răspund și la obiect (sau subiect?), aș fi vrut să aud din gura Domnului "Iertate-ți sunt păcatele" și să nu mai păcătuiesc... Aș fi vrut să fiu, împreună cu femeile mironosițe, martora Învierii Domnului...
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Iisus nu a avut nici un păcat și, cu toate acestea, ce puțini L-au ascultat, chiar și dintre cei contemporani Lui.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
La fiecare Sfanta Liturghie suntem martorii invierii Domnului Iisus Hristos. Si dupa acesta inviere obiectiva... sa ne ajuta Domnul sa fim martorii propriei noastre invieri din moartea duhovniceaca (intai sufleteascas si apoi trupeasca). Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sunt destui carora nu le palce Biseirca lui Hristos (conform Sfintilor Parinti) si in aceasta situatie sunt in mare 2 alternative: a) fie ma pocaiesc sincer, ma smeresc onest, renunt la voia mea egoista, egoncentrista, patimasa, robita mortii duhovnicesti... si doresc sa fiu asa cum vrea Hristos sa fiu b) fie in trufia, mandria si slava mea desarta incerc sa stramb Adevarul, incerc sa il schimb eu patamisaul, pacatosul... necuratul, nesocotitul, nebunul (lispit de minte)... pe Hristos Iisus si Sfanta Sa Biserica. Si astfel imi fac o biserica dupa placul patimilor mele cu un surogat de hristos supus egosimului, egocentirsmului meu, in care ii comand eu lui ce si cum sa faca... ca de' io patimasu' stiu mai bine decat Fiul lui Dumnezeu "prin care toate s-au facut si nimic nu s-a facut din ce s-a facut". Doamne fereste-ne, iarta-ne si tamaduieste-ne de o asemnea gandire luciferica. Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#8
|
|||
|
|||
![]()
In fond vorbim toti aici despre acelasi lucru, dar ii dam alt nume.
"Credinciosul ortodox nu trebuie sa isi imagineze nimic duhovnicesc (Doamne fereste-ne de orice imaginatie duhovniceasca care este draceasca). Orice imaginatie duhovnieasca este minciuna, este inselare... este similar nebuniei in ca si cum cineva ar spune: "nu ma uit pe geam sa privesc afara cu ochii fizici sa vad (cu mintea, creierul) natura asa cum este (real, obiectiv), ci imi imaginez eu (in mintea mea) o fabulatie despre realitatea lumii fizice vizibila prin fereastra" Asta ce mai vrea sa insemne? Ce inseamna pentru tine in fond termenul duhovnicesc daca zici ca este dracesc? Pentru mine duhovnicesc inseamna intru credinta. Voi va dati seama cum smintiti aici oamenii? Si exact asta spun si eu: mergem la moaste ca sa ne rugam la ele si sa le atingem spre mantuire trupeasca si ne rugam si le vedem/simtim si partea ne-trupeasca. Ei partea asta eu o consider imaginatia credintei. Trairea credintei. Trairea concreta a unui lucru abstract. Na, sa va dau si eu ceva fiilozofic. In toate absolut, si mai ales in credinta intervine, fie ca vrem sau nu, atat concretul, fiinta, cat si abstractul. Si in tot ceea incercati voi aici sa demonstrati, exact asa spuneti. Si eu spun la fel. Doar ca o numesc imaginatie, pentru ca nu pot pune mana pe dogma, regula, sfantul, sau Iisus, ci il port in minte si suflet. Astea nu sunt lucruri dracesti. Nu stiu sa explic altfel. Pe Iisus il iubim pentru ceea ce intruchipeaza El. Pe Iisus ca om, ca barbat, poate sa-l fi iubit mama Sa, unii apropiati din vremea lui. Mie mi-ar fi placut sa cunosc si partea aceasta a Lui. In fond asta a vrut Glykys sa spuna prin acest topic. pe cine am fi vrut sa cunoastem concret, ca latura umana. Si voi ati ajuns la filozofii fara margine. Mai clar de atat nu pot sa explic.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
"Trairea concreta a unui lucru abstract" ce o mai fi si asta. Din cate cunosc, obiectele matematice sunt abstrace si de aceea realitatea lor (existentiala) obiectiva este discutabila. Deici cum poti trai concret un lucru abstract? Vederea duhovniceasca nu este abstracta... ci reala. Experierea harului lui Dumnezeu sub forma de lumina (taborica, Schibara la Fata) este REALA si nu abstracta sau simbolica. Citat:
Astfel orice credinta diferinta de cea a Sfintilor Parinti trebuie privita foarte foarte foarte atent duhovniceste (sub aspect teologic, teopraxic, teognostic) pentru a vedea daca este vorba de: nedeplinatate, schisma, erezie... dracovenie (evidenta in cazul bionergeticienilor, reiki...) Asadar, afirm ca nu stiu multe, insa stiu sigur ca Adevarul deplin (teologic, teopraxic, teolgnostic) este inechivoc si eshaustiv in filocalie, invatatura Sfintilor Parinti. Filosofia = dragostea de intelepciune Filocalia = dragostea de frumos. Filocalia este adevarata filosofie. Caci Hristos Iisus este inzvorul intelepciunii si al frumusetii. Noi nu filozofam (adica nu cautam sensuri existentiale noi) ci noi incercam sa urmam pe Sfintii Parinti, filocalia cunoaste deja duhovniceste filozofia adevarata, cea duhovniceasca (are raspunsurile existentiale specifice filozofiei duhovnicesti, cauza si scopul universului: hristocentric). "va rog sa imi fiti urmaritori mie percum si eu urmez lui Hristos" Nu va sfortati in acest sens... sophia=intelepciune si astfel va indemn sa mergeti al Sfanta Biserica, sa va spovediti... si harul lui Hristos Iisus lucreaza. Iertati-ma daca v-am suparat (smintit) prin cuvintele mele... mai vorbesc si cand nu trebuie, si ce nu trebuie cateodata. Retinei va rog doar indemnul de mai sus. Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Postul - un exercitiu terapeutic | mirelat | Pocainta | 13 | 10.01.2009 10:09:07 |
LUPTA CU CADEREA IN IMAGINATIE | cozia | Teologie si Stiinta | 9 | 10.12.2007 12:07:37 |
|