![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
În al doilea rând, acel document nu poate prezenta poziția oficială a Bisericii Romano-Catolice asupra problemei pentru că aceasta a fost deja prezentată la Sinoadele de la Lyon și Florența, iar doctrina expusă în documentul de la 1995 este în contradicție evidentă și flagrantă cu dogma romano-catolică în domeniu, prezentând o doctrină care, după canoanele dogmei catolice, intră la erezie. Pe de altă parte, chiar și în felul în care a fost interpretată în acel document de la 1995 este în mod vădit de orientare filioquistă, chiar dacă este vorba despre o interpretare eretică, neconformă cu dogma definită la Lyon și Florența. În al treilea rând, documentul respectiv și doctrina ce o prezintă sunt emise într-un context ecumenist, din punctul meu de vedere de tentativă de înșelare a vigilenței ortodoxe pentru a se crea o iluzie cum că dogma romano-catolică nu ar fi diferită sau chiar atât de diferită de cea ortodoxă (și ar trebui să avem în vedere că dogma ortodoxă referitoare la relația dintre Fiul și Duhul de fapt nu este definită în materie, sau nu este definită sinodal ecumenic) și prin urmare pentru ca ortodocșii să fie atrași în capcana ecumenistă a Vaticanului. Dealtfel dacă vă aduceți aminte există un interviu pe care Doru Braia i l-a luat patriarhului Teoctist, interviu la care, după "dialogurile ecumenice" purtate sub patriarhatul lui Teoctist, patriarhul afirma convins că este vorba despre una și aceeași dogmă doar că ar fi vorba despre termeni diferiți. Last edited by Decebal; 23.08.2012 at 19:53:16. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Pentru că nu am făcut-o în postarea anterioară, am să aduc acum și texte de la Sinodul de la Florența pentru a se vedea că ceea este expus în acel document al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștine, deci nu al papei Ioan Paul II ca să nu se mai facă confuzii, nu este în acord cu dogma bisericii romano-catolice referitoare la purcederea Duhului Sfânt.
Citat:
Făcând o comparație între cele două texte, între cel de la Florența și cel de mai sus citat din postarea Deliei, cred că este evidentă diferența dintre ele când vine vorba despre purcederea Duhului și cred că este evident dezacordul dogmatic între cele două texte. De aceea poziția subliniată de Delia în respectivul document nu este și nu poate fi susținută de biserica romano-catolică, dealtfel nu a fost asumată de nimeni dintre romano-catolici la nivel oficial, la un nivel dogmatic. Documentul Consiliului Pontifical merge pe interpretarea că Tatăl ar fi singura sursă a ekporeusis-ului Duhului Sfânt, iar Duhul ar purcede din Tatăl și din Fiul în sensul comunicării dumnezeirii consubstanțiale, pe când definția dogmatică de la Florența afirmă explicit că Duhul își are atât dumnezeirea sau esența consubstanțială precum și hipostasa de la Tatăl și de la Fiul, de la Tatăl împreună cu Fiul, ca dintr-un singur principiu și o singură spirație. Cele două poziții sunt în mod evident în contradicție și ireconciliabile. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
De multe ori catolicii incareca sa rpezinte dogma Filioque cu o jumatate de adevar, spun ca tatal e originea Duhului si Fiului, evidentiind ca si ei cred in monarhia Tatalui. Si trec in plan secund credinta ca purcede si de la Fiul. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
............................
Last edited by Decebal; 17.12.2012 at 20:21:08. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Eugen 7
Multumesc pentru explicatiile legate de faptul ca Mantuitorul a luat firea cazuta pentru a o ridica din iad si a o mantui. S-a coborat la iadul nostru si iadul nostru l-a purtat, cum spune parintele Sofronie Saharov. Mi-au fost de real folos explicatiile dvs. Iar asta combate clar si invatatura gresita a apusenilor despre imaculata conceptie. Va multumesc. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Sa presupunem ca dvs. mergeti pe un camp frumos, intr-o zi de vara. Ati dori sa va asezati undeva. Probelema e ca peisajul acela idilic si floricol a fost murdarit deniste vaci care au lasat catabolitii in urma. Insa ati gasit o piatra curata, pe care, ca sa va asezati in deplina siguranta si bucurie, o curatati, printr-un procedeu oarecare, cat de bine puteti, apoi va asezati. Nu e firesc? Si eu, si dvs., si...oricine, am face la fel. Noi suntem oameni pacatosi. Daca noua ne repugna sa ne asezam pe un loc murdarit, la urma urmei, in mod natural, cu atat mai mult Dumnezeu NU va vrea sa aiba de-a face cu firea umana intinata de murdaria mult mai mare a pacatului, decat orice baliga si murdarie, si o va curati, pentru a Se locui intr-insa si a lua trup pentru Sine. Altfel, de ce o fecioara, devenit astfel Fecioara, si de ce curatita de pacat? Cred ca logica e clara. Scuze pentru off-topic. On-topic: gasesc problema cu filioque un "bisericism" enervant de abstract. Nu ma intereseaza aceasta problema, si ma indoiesc ca ar avea un efect destructiv asupra mantuirii mele, daca nu cred in diverse sinodal-filosofisme de acest gen. Mantuitorul a zis ca e clar ca purcede de la Tatal. Asta e sigur. Ce e peste, Dumnezeu stie. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Celestial pottery,
Cred ca nu ati inteles ce am vrut sa spun. Eu NU am zis cu nici un chip ca Mantuitorul ar fi avut pacate personale sau pacatul stramosesc. Mantuitorul NU a avut pacate personale si nici pacat stramosesc si nici NU putea sa aiba fiind Dumnezeu inomenit. El a luat insa firea patimitoare, stricacioasa si muritoare a omului cazut. Daca Maica Domnului insa ar fi fost conceputa, asa cum sustin apusenii, fara ca ea sa aiba firea cazuta a lui Adam, atunci ea ar fi fost exclusa de la mantuirea in Hristos, Fiul si Dumnezeul ei. Pentru ca nimeni in afara de Mantuitorul nu s-a nascut fara pacatul stramosesc. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|