Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #51  
Vechi 29.08.2012, 11:51:03
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Nici pe departe. Singurul lucru necesar pentru ca dogma mea să fie fundamentul moral al vieții mele este să o iau drept adevărată, nu să o înțeleg. Când eram copil, eu nu înțelegeam de loc de ce nu e bine să furi (așa cum nu înțeleg nici acum). Dar, părinții mei mi-au spus că nu e bine să fur și au insistat asupra acestui lucru de neînțeles. Așa l-am crezut, în baza autorității lor: dacă părinții mei, care știu atât de multe lucruri și care sunt cei mai buni prieteni ai mei spun că nu e bine să fur, înseamnă că nu e bine să fur, oricât de absurd pare. Cu atât mai mult, când Cristos ne spune ceva, înseamnă că așa este.

Fiindcă, fără dogmatică, nu putem aprofunda nici ce este acela respect, nici ceea ce este aceea iubire.

Fără îndoială, da. Poate nu întotdeauna într-o formă atât de cristalizată, de definită precum astăzi, dar, cel puțin la un nivel intuitiv, le-au cunoscut. Revelația generală s-a încheiat, Dumnezeu a descoperit adevărurile Sale generale. Mai sunt posibile revelații particulare, lucruri cu caracter evenimențial, de exemplu, precum recent în Coasta de Fildeș, o statuie a Sfintei Fecioare ar putea plânge cu lacrimi hemoragice, iar acest fapt ar putea anunța anumite lucruri, dar nu ceva la nivel dogmatic. Ideea de "dogme noi" este foarte...antidogmatică, foarte modernistă. Nu uitați: ele au fost crezute de toți, DINTOTDEAUNA, de peste tot.



"Mă întreb", dar "sunt convinsă". Dacă aveți păreri preformate, de ce să mai întrebați ? Toți preoții pe care i-am cunoscut eu aveau o bună pregătire, cu mult deasupra mea, în privința dogmaticii. O studiaseră sistematic, iar acest lucru se vedea.



Ceea ce am observat eu la cei veniți din ateism sau păgânismul de zi cu zi al superstițiilor este o completă opacitate la dogmatică. Ei sunt pe atât de incapabili să vadă diferențe dogmatice pe cât sunt europenii să vadă diferențe între chinezi: par la fel, toți au ochii oblici.



Faptul că nu putem înțelege pe deplin dogmele nu înseamnă că nu putem recunoaște caracterul adevărat sau fals al unei propoziții ce se vrea dogmatică. Putem face asta în baza a ceea ce ne-a spus Dumnezeu: este concordant ce auzim acum cu ceea ce știm că ne-a spus Dumnezeu ? Ce anume și cum ne-a spus Dumnezeu ? Revedeți cele 4 izvoare ale credinței.


Dar în niciun caz dogmele nu m-au atras. Am și dificultate de a înțelege cum o dogmă ar putea avea caracter atractiv, poate doar având în vedere Cine este autorul ei. Eu am citit în Carte că Domnul a întemeiat o Biserică indefectibilă ("pe care porțile iadului nu o vor birui") și toată problema a fost care e aceea din oferta largă de comunități ecleziale de pe piață. Deci, problema nu se pune de alegere de tip "care dogmă e mai atrăgătoare" ci "care este Biserica lui Cristos?". După aceea, e adevărat, vin dogmele. Biserica Lui nu poate fi decât infailibilă în privința dogmelor, fiindcă situația în care mai întâi Isus, apoi Duhul Sfânt ne-ar minți ar fi de neconceput. Prin urmare, ceea ce consideră Biserica lui Cristos drept dogme nu poate fi decât adevărat.


Fiindcă ei au identificat Biserica lor ortodoxă drept Biserica lui Cristos. Aderența lor la dogmele lor are exact aceeași explicație cu aderența mea: Cristos nu ar putea minți.
Sunt parinti care isi invata copiii sa fure, sa minta, sa insele etc. Iar copiii fac. De ce parintii dvs. ar avea mai multa dreptate decat aceia?
Daca nici acum nu intelegeti de ce anume nu este bine sa furati, pentru mine este clar ca dogma nu a avut puterea sa va invete ce este iubirea...

Last edited by Tartaruga; 29.08.2012 at 12:56:16.
Reply With Quote
  #52  
Vechi 29.08.2012, 13:46:34
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Daca nici acum nu intelegeti de ce anume nu este bine sa furati, pentru mine este clar ca dogma nu a avut puterea sa va invete ce este iubirea...
Noi, dogmatiștii, suntem obișnuiți cu asemenea acuzații de neiubire din partea iubiriștilor și relativiștilor. De aceea, eu știam că veți ajunge aici. Un extras din postarea mea de deschidere a topicului despre dogmă în general:

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Dogmaticul (...) este un cineva lipsit de inimă și incapabil de emoție. Hotărât lucru: dogma este o nenorocire, iar dogmaticul un monstru.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #53  
Vechi 29.08.2012, 14:09:41
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Noi, dogmatiștii, suntem obișnuiți cu asemenea acuzații de neiubire din partea iubiriștilor și relativiștilor. De aceea, eu știam că veți ajunge aici. Un extras din postarea mea de deschidere a topicului despre dogmă în general:
Aici exagerati. Dogmaticul nu este lipsit de iubire sau de inima, ci pur si simplu iubirea nu o invata din dogme ci o invata exact in acelasi mod ca si ceilalti care nu sunt dogmatici. Eu as propune un singur studiu observand modul in care ati raspuns in postarea anterioara: psiho-rigiditatea. Dar asta nu porneste din dogme ci conduce la un atasament irational (adica fara a le intelege sensul) fata de dogme. Acum se poate pleca pe varianta ebraica: intai accepti dogma si apoi vezi ce iese din ea in viata personala, insa daca pana la sfarsit nu va ajuta sa intelegeti de ce este bine sa evitati sa faceti un rau, inseamna ca dogma nu are aceasta putere. Este si motivul pentru care mantuirea nu a venit prin Lege.

Acum, stiu ca dvs. va pare ca in BC sunt incluse identic toate dogmele ortodoxe plus adaugate inca cateva din acea revelatie generala (care s-a oprit cand anume?), dar vedeti ca nu este si parerea BO care va considera in erezie conform dogmelor ortodoxe. Si in cazul asta, cum a zis Hristos de fapt? Ca si in BO sau ca si in BC?... Sesizati cum pornesc de aici diviziunile?
Cat despre atei si pagani, tocmai asta va spuneam ca ei sesizeaza aberatia existentei separarii crestinilor din cauza dogmelor care sunt date toate ca venind de la Iisus, deci toate cu aceeasi autoritate dumnezeiasca si totusi atat de contradictorii. Ori daca omul nu poate sti cu mintea lui unde-i adevarul iar in toate exista autoritatea suprema Iisus si deciziile capilor bisericesti, normal ca toti chinezii au ochii oblici... Si totusi ei il pot vedea pe Iisus si sa ii inteleaga mesajul exact ca "prostimea" needucata din timpul lui Iisus... S-a cam ajuns de unde s-a plecat...
Reply With Quote
  #54  
Vechi 29.08.2012, 17:18:21
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Broscuta ai aici un curs de dogmatica ortodoxa si aici si aici Dogmatica parintelui Staniloaie.Parerea mea este ca daca iti acorzi ceva timp si le studiezi pe indelete nu va mai trebui sa ma intrebi pe mine nimic.Tu vrei cumva versiunea pe scurt si asta va afecta atat imaginea de ansamblu cat si functiile interne,de relationare.Acum tu faci cum crezi dar eu zic ca studiul nu a ucis inca pe nimeni..exceptand propriile noastre idei subiective la care,intemeiat sau nu,tinem atat de mult:) PS:aici ai si pe Sfantul Ioan Damaschin.Succes!
Reply With Quote
  #55  
Vechi 29.08.2012, 18:08:47
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Multumesc draga Pelerin

Studiul nu a ucis pe nimeni, perfect adevarat. Cum se face insa ca pe alte teme sunt atatia doritori sa publice postari lamuritoare cu raspunsul la intrebarea pusa etc etc., in timp ce la aceasta nu se gaseste nimeni cu exceptia catolicilor si a lui Iustin acuzat de protestantism, ci se dau doar trimiteri la studiu si asta in conditiile in care se afirma ca fara dogme nu-i mantuire? Eu raman atunci cu concluzia mea: nu se stie raspunsul

Last edited by Tartaruga; 29.08.2012 at 18:11:10.
Reply With Quote
  #56  
Vechi 29.08.2012, 18:49:19
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Ca atare cate dogme are Ortodoxia rasariteana si care sunt acelea?

Iar a doua intrebare: care sunt pasajele biblice care ar sustine fiecare dogma in parte?

Stiu ca exista gramada de carti de dogmatica si nu se poate trata totul in niste postari, ci ma intereseaza mai degraba modul de abordare al problemei de diversi useri interesati de capitolul dogme.
Adevarurile de credinta cuprind revelatia divina si sunt cuprinse in Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie. Sinoadele au explicat unele adevaruri de credinta revelate atunci cand au aparut erezii, tagaduiri ale adevarului. Nu au fost create dogme atunci, ci doar clarificate intr-un limbaj omenesc.
Adevarurile de credinta revelate sunt de fapt credinta ce sta la baza crestinismului, vedem in Sfanta Scriptura ca celor convertiti la inceput li se spunea dogma pe scurt, acestia credeau si erau botezati, apoi primeau har prin punerea mainilor. Nimeni nu venea in Biserica pentru ca era o activitate interesanta, trebuiau sa creada.
Fiecare credincios trebuie sa cunoasca macar un minim necesar din invatatura, ca altfel nu e credincios, practic. Si trebuie sa creada toata invatatura Bisericii, adica adevarurile revelate, chiar daca nu le cunoaste pe toate, macar sa nu le tagaduiasca.
Dogma comprimata o stiu toti credinciosii (cred ca si tu), si este Crezul.
Tot un rezumat este cuprins in catehism. Lucrari mai ample sunt cartile dogmatice. Crezul il stiu toti credinciosii in general pe dinafara. Catehismul se citeste in cateva ore, e suficient pentru un credincios obisnuit.
Orice afirmatie contrara unui adevar revelat se numeste erezie, hula, si contine un pacat impotriva Duhului Sfant, care a revelat adevarul.
Ca este un mare pacat avem si confirmarea din Sfanta Scriptura, unde vedem ca acela este osandit:

"Tit 3, 9-11 10. De omul eretic, după întâia și a doua mustrare, depărtează-te, 11. Știind că unul ca acesta s-a abătut și a căzut în păcat, fiind singur de sine osândit. "
"1 Timotei 6, 3-5 3. Iar de învață cineva altă învățătură și nu se ține de cuvintele cele sănătoase ale Domnului nostru Iisus Hristos și de învățătura cea după dreapta credință, 4. Acela e un îngâmfat, care nu știe nimic, suferind de boala discuțiilor și a certurilor de cuvinte, din care pornesc: ceartă, pizmă, defăimări, bănuieli viclene, 5. Gâlcevi necurmate ale oamenilor stricați la minte și lipsiți de adevăr, care socotesc că evlavia este un mijloc de câștig. Depărtează-te de unii ca aceștia. "
"2 Petru 2, 1-3 1. Dar au fost în popor și prooroci mincinoși, după cum și între voi vor fi învățători mincinoși, care vor strecura eresuri pierzătoare și, tăgăduind chiar pe Stăpânul Care i-a răscumpărat, își vor aduce lor grabnică pieire; 2. Și mulți se vor lua după învățăturile lor rătăcite și, din pricina lor, calea adevărului va fi hulită; 3. Și din poftă de avere și cu cuvinte amăgitoare, ei vă vor momi pe voi. Dar osânda lor, de mult pregătită, nu zăbovește și pierzarea lor nu dormitează."
Reply With Quote
  #57  
Vechi 29.08.2012, 19:13:51
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iustin10 Vezi mesajul
-Tatal este in toate : natura om,univers,cer ,vazute si nevazute
-Dumnezeu are un Fiu !
-Fiul lui Dumnezeu s-a intrupat si a devenit om,pentru ca noi sa redevenim placuti lui Dumnezeu
In consecinta nu exista alt mijloc de patrundere a harului in noi ,decat prin trupul lui HRISTOS , care doar aparent mai are forma painii
- Harul conlucreaza apoi cu voia omului,pentru a se manifesta in fapte
Nici omul singur fara har nu poate face faptele cele bune.
Am selectat pe cele care contineau nelamuriri, celelalte par adevarate.
- Divinitatea nu e in creatie, asta ti-am spus in cateva mesaje. In panteismul hindus divinitatea face parte din creatie, in crestinism Domnul este separat de creatie. Asta nu inseamna ca nu are grija tot timpul de creatie.
- Dumnezeu Tatal are un Fiu si pe Duhul Sfant, care e egal cu Fiul.
- urmatoarele sunt din teologia apuseana (catolicism si protestantism). In ortodoxie pacatul nu e o jignire la adresa lui Dumnezeu, ci duce la o imbolnavire a noastra prin departarea de Dumnezeu. Eugen7 a scris despre asta, a deschis chiar un topic de curand. Deci nu trebuie sa redevenim placuti lui Dumnezeu, ci Domnul ne-a ajutat si ne ajuta sa ramane cu el in comuniune, din cauza pacatelor dupa Adam noi nu mai puteam face asta.
- harul ne e dat prin Mirungere, facuta imediat dupa Botez. Prin impartasanie primi ceva in plus fata de har, pe Hristos.
- si asta ti-am mai scris, omul face fapte bune si fara har, doar calvinii spun ca fara har nu pot face fapte bune.
Reply With Quote
  #58  
Vechi 29.08.2012, 19:31:56
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Adevarurile de credinta cuprind revelatia divina si sunt cuprinse in Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie. Sinoadele au explicat unele adevaruri de credinta revelate atunci cand au aparut erezii, tagaduiri ale adevarului. Nu au fost create dogme atunci, ci doar clarificate intr-un limbaj omenesc.
Adevarurile de credinta revelate sunt de fapt credinta ce sta la baza crestinismului, vedem in Sfanta Scriptura ca celor convertiti la inceput li se spunea dogma pe scurt, acestia credeau si erau botezati, apoi primeau har prin punerea mainilor. Nimeni nu venea in Biserica pentru ca era o activitate interesanta, trebuiau sa creada.
Fiecare credincios trebuie sa cunoasca macar un minim necesar din invatatura, ca altfel nu e credincios, practic. Si trebuie sa creada toata invatatura Bisericii, adica adevarurile revelate, chiar daca nu le cunoaste pe toate, macar sa nu le tagaduiasca.
Dogma comprimata o stiu toti credinciosii (cred ca si tu), si este Crezul.
Tot un rezumat este cuprins in catehism. Lucrari mai ample sunt cartile dogmatice. Crezul il stiu toti credinciosii in general pe dinafara. Catehismul se citeste in cateva ore, e suficient pentru un credincios obisnuit.
Orice afirmatie contrara unui adevar revelat se numeste erezie, hula, si contine un pacat impotriva Duhului Sfant, care a revelat adevarul.
Ca este un mare pacat avem si confirmarea din Sfanta Scriptura, unde vedem ca acela este osandit:

"Tit 3, 9-11 10. De omul eretic, după întâia și a doua mustrare, depărtează-te, 11. Știind că unul ca acesta s-a abătut și a căzut în păcat, fiind singur de sine osândit. "
"1 Timotei 6, 3-5 3. Iar de învață cineva altă învățătură și nu se ține de cuvintele cele sănătoase ale Domnului nostru Iisus Hristos și de învățătura cea după dreapta credință, 4. Acela e un îngâmfat, care nu știe nimic, suferind de boala discuțiilor și a certurilor de cuvinte, din care pornesc: ceartă, pizmă, defăimări, bănuieli viclene, 5. Gâlcevi necurmate ale oamenilor stricați la minte și lipsiți de adevăr, care socotesc că evlavia este un mijloc de câștig. Depărtează-te de unii ca aceștia. "
"2 Petru 2, 1-3 1. Dar au fost în popor și prooroci mincinoși, după cum și între voi vor fi învățători mincinoși, care vor strecura eresuri pierzătoare și, tăgăduind chiar pe Stăpânul Care i-a răscumpărat, își vor aduce lor grabnică pieire; 2. Și mulți se vor lua după învățăturile lor rătăcite și, din pricina lor, calea adevărului va fi hulită; 3. Și din poftă de avere și cu cuvinte amăgitoare, ei vă vor momi pe voi. Dar osânda lor, de mult pregătită, nu zăbovește și pierzarea lor nu dormitează."
Catalin,

Postarile abunda de astfel de comentarii generale despre dogme. Daca sunt atat de importante si indispensabile, cum de nu exista si la ortodocsi o lista ca cea data de Mihai pentru Catolici, ca sa stie tot omul care sunt dogmele ortodoxe pe care ar trebui sa le creada? Tu crezi ca Dumnezeu este chiar asa de absurd, sa ceara dogme pentru mantuire si sa nu specifice care sunt exact aceste dogme? Cum de va este imposibil sa faceti o lista ca cea facuta de Mihai? Ca doar nu pot fi cu miile dogmele astea sa nu le puteti insirui in 2-3 postari. Sincer, ma asteptam ca sa fiti capabili sa dati raspunsul tinand seama de cum vorbiti unii dintre voi pe teme teologice. Acum insa m-am cam lamurit, si sincer sunt putin dezamagita pentru ca as fi vrut sa nu am dreptate in ceea ce priveste dogmele si afirmatiile facute pe marginea lor...

Last edited by Tartaruga; 29.08.2012 at 19:38:55.
Reply With Quote
  #59  
Vechi 29.08.2012, 19:37:29
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Multumesc draga Pelerin

Studiul nu a ucis pe nimeni, perfect adevarat. Cum se face insa ca pe alte teme sunt atatia doritori sa publice postari lamuritoare cu raspunsul la intrebarea pusa etc etc., in timp ce la aceasta nu se gaseste nimeni cu exceptia catolicilor si a lui Iustin acuzat de protestantism, ci se dau doar trimiteri la studiu si asta in conditiile in care se afirma ca fara dogme nu-i mantuire? Eu raman atunci cu concluzia mea: nu se stie raspunsul
Broscuta,probabil ca in viata fiecaruia exista un moment cand ajungi la o maturitate si seninatate a convingerilor tale,finale,a certitudinilor spirituale cu care esti gata sa mergi in vesnicie.Ideal este sa nu incepi cu finalul ca nu cumva sa ratezi esenta din prea multa suficienta,care este mama esecului spiritual.Bineinteles ca nu se stie raspunsul cat timp te inchizi voluntar in propria conceptie si orice tentativa de studiu aprofundat si clarificator este privita drept o inutilitate.Draga mea tu ai deja raspunsurile iar eu inca nu m-am oprit din alergare iar relativismul si sincretismul sunt borne pe care le cunosc suficient de bine pt a nu ma opri la ele ci privesc cu speranta peste ele,intr-o directie undeva unde,chiar si intr-un aer mai rarefiat,esenta se inalta peste efemerul nostru si ne elibereaza de o zbatere trecatoare ca un fir de praf in comparatie cu infinitul dumnezeirii.Nu imi propun sa ma opresc mai repede de atat din alergarea catre mantuire,chiar si daca stiu ca drumul poate fi prea lung pentru viata asta a mea si nu voi ajunge sa ma odihnesc in aceea pace.Dar nu vad un drum pe care sa merite mai mult sa mergi.

Din punctul meu de vedere subscriu la opinia conform careia exista intotdeauna pericolul ca sub forma cunoasterii dogma sa inlocuiasca credinta sau s-o puna intr-o relatie cu o doctrina a religiei iar nu cu Dumnezeu si cu o experienta vie.Insa eliminarea dogmelor din Biserica ar inseamna reducerea credintei la un grup de idei diferite in care sa creada fiecare crestin individual in izolarea sa.Si chiar daca aceste idei ar fi chiar puternice,fie si individual,fie si izolat,nu ar mai fi vorba de nici o Biserica,ci de un numar de credinciosi care nu pot insemna nimic unul pentru altul,ei fiind precum un fascicul de drepte paralele care se intalnesc la infinit si nu mai repede,dupa cum spunea un om cu o neliniste similara cu a mea.Acest efect ar ucide practic esenta mesajului Evangheliei si pana si cei mai mari critici ai dogmelor au inteles acest pericol,mai putin sesizabil in rasturnarea valorilor in care traim.

Eu nu mai am nimic sa iti spun pe acest subiect intrucat este mai bine ca fiecare sa isi asume propriul drum care,la final,ne va sta in fata,martor al ruinei sau inaltarii noastre spirituale.Numai bine!
Reply With Quote
  #60  
Vechi 29.08.2012, 20:32:37
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul
Broscuta,probabil ca in viata fiecaruia exista un moment cand ajungi la o maturitate si seninatate a convingerilor tale,finale,a certitudinilor spirituale cu care esti gata sa mergi in vesnicie.Ideal este sa nu incepi cu finalul ca nu cumva sa ratezi esenta din prea multa suficienta,care este mama esecului spiritual.Bineinteles ca nu se stie raspunsul cat timp te inchizi voluntar in propria conceptie si orice tentativa de studiu aprofundat si clarificator este privita drept o inutilitate.Draga mea tu ai deja raspunsurile iar eu inca nu m-am oprit din alergare iar relativismul si sincretismul sunt borne pe care le cunosc suficient de bine pt a nu ma opri la ele ci privesc cu speranta peste ele,intr-o directie undeva unde,chiar si intr-un aer mai rarefiat,esenta se inalta peste efemerul nostru si ne elibereaza de o zbatere trecatoare ca un fir de praf in comparatie cu infinitul dumnezeirii.Nu imi propun sa ma opresc mai repede de atat din alergarea catre mantuire,chiar si daca stiu ca drumul poate fi prea lung pentru viata asta a mea si nu voi ajunge sa ma odihnesc in aceea pace.Dar nu vad un drum pe care sa merite mai mult sa mergi.

Din punctul meu de vedere subscriu la opinia conform careia exista intotdeauna pericolul ca sub forma cunoasterii dogma sa inlocuiasca credinta sau s-o puna intr-o relatie cu o doctrina a religiei iar nu cu Dumnezeu si cu o experienta vie.Insa eliminarea dogmelor din Biserica ar inseamna reducerea credintei la un grup de idei diferite in care sa creada fiecare crestin individual in izolarea sa.Si chiar daca aceste idei ar fi chiar puternice,fie si individual,fie si izolat,nu ar mai fi vorba de nici o Biserica,ci de un numar de credinciosi care nu pot insemna nimic unul pentru altul,ei fiind precum un fascicul de drepte paralele care se intalnesc la infinit si nu mai repede,dupa cum spunea un om cu o neliniste similara cu a mea.Acest efect ar ucide practic esenta mesajului Evangheliei si pana si cei mai mari critici ai dogmelor au inteles acest pericol,mai putin sesizabil in rasturnarea valorilor in care traim.

Eu nu mai am nimic sa iti spun pe acest subiect intrucat este mai bine ca fiecare sa isi asume propriul drum care,la final,ne va sta in fata,martor al ruinei sau inaltarii noastre spirituale.Numai bine!
Numai bine si tie pelerinule!
Ceea ce stiam este exact ceea ce vazusem practicand la ortodocsi: cati preoti atatea pareri. Dar credeam ca tinea de interpretarea fiecaruia a dogmelor si invataturilor si imi ziceam ca la catolici sunt ceva mai unitari pentru ca le dicteaza de sus Papa ce sa creada. Nu ma asteptam sa va fie imposibil sa enumerati dogmele, si dvs. si celorlalti care au scris. De aceea sunt dezamagita pentru ca imi confirma faptul ca fiecare are tot o alta parere in ortodoxie tocmai din cauza ca dogmele nu sunt suficient de clare ci sunt extrem de filozofice. Ceea ce explica si mai mult parerea ortodoxa mai ales rasariteana ca doar ea ar fi singura biserica. Ca atare am avut dreptate mai mult decat am crezut, dogmele ii separa pe crestini dar nu atat din cauza ca dogmele sunt diferite de la o confesiune la alta, ci pentru ca pur si simplu dogmele sunt neclare. De aceea nu se pot pune oamenii deacord decat in BC unde se impune de sus ce sa creada si chiar de ar fi ceva gresit, apai gresit se crede ca doar nimeni nu are dreptul la pareri personale. Ceea ce face ca Ortodoxia sa aiba doza ei de protestantism chiar daca nu prea isi da seama... Venind din partea mea, este un compliment, sa nu dati prea tare cu pietre inainte de a enumera dogmele pentru a-mi demonstra ca tot ceea ce am scris nu ar fi real...

Last edited by Tartaruga; 29.08.2012 at 20:38:17.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Dogme babesti camy_d Reguli in Biserica 164 03.08.2016 14:46:05
Ce inseamna pentru voi credinta - Dogme sau fapte? sophia Generalitati 69 20.05.2011 03:28:25
Credinta fara dogme? georgeval Generalitati 29 08.07.2010 00:46:11
Biserici Ortodoxe si Biserici Schismatice adelin Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 4 27.01.2010 22:34:48
Diferite slujbe de inmormantare danyel Slujba inmormantarii 10 23.11.2009 13:32:37