Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.09.2012, 23:08:12
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Ii comunica "ceva adânc și prețios" in plan artistic sau spiritual?
Nu de alta, dar banuiesc ca tot protestant e si acum.

Nu stiu de ce crezi ca are "iz de apostazie".

Si eu stiu o biserica care a fost darmata practic in intregime, desi nu toata o data - daramata si reconstruita pe portiuni, pentru extindere.

Era prea mica pentru necesitatile parohiei si nici loc pentru construit alta in zona nu era.

Nu stiu ce zic despre astfel de situatii canoanele dar mie mi se pare legitim.
Icoana unui sfânt protector al comunității, din momentul în care a fost sfințită și omologată ca atare, are același statut liturgic cu moaștele sfântului respectiv. Eu cred că dacă cineva ar arunca moaștele unui sfânt la gunoi, pe motiv că n-are spațiu disponibil sau din alte motive superficiale, toată lumea credinței ar considera gestul un sacrilegiu strigător la cer.

În întâmplarea relatată de mine, nu clădirea are importanță, cât cele două tipuri de atitudine în fața unei icoane. N-am mai intrat în detalii, amintesc doar că preotul a făcut întrecere cu sine în a arăta cât de ignorant și indolent e în materie valori bisericești.

Comunitatea respectivă și-a construit deja biserică. În locul paraclisului provizoriu va fi amenajată o parcare, pentru nevoile enoriașilor deținători de automobile.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 02.09.2012 at 23:26:17.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 03.09.2012, 20:30:52
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Icoana unui sfânt protector al comunității, din momentul în care a fost sfințită și omologată ca atare, are același statut liturgic cu moaștele sfântului respectiv. Eu cred că dacă cineva ar arunca moaștele unui sfânt la gunoi, pe motiv că n-are spațiu disponibil sau din alte motive superficiale, toată lumea credinței ar considera gestul un sacrilegiu strigător la cer.
Afirmatie bazata pe ce anume?
Daca ar fi asa, nu s-ar putea nicioata darama biserici pentru a le reconstrui mai mari de exemplu.

Citat:
În întâmplarea relatată de mine, nu clădirea are importanță, cât cele două tipuri de atitudine în fața unei icoane. N-am mai intrat în detalii, amintesc doar că preotul a făcut întrecere cu sine în a arăta cât de ignorant și indolent e în materie valori bisericești.
Nu stiu cat cunosti toate detaliile problemei pentru a o analiza in intregime..
Motivatia preotului o cunoasteti? Poate avea un program pentru lucruari si care nu putea fi amanat indefinit.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 03.09.2012, 20:57:07
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cătălin, nici eu nu cred într-o mântuire fără Hristos, fără harul Său, fără comuniunea cu El. Însăși mântuirea o înțeleg ca fiind cunoașterea Sa și a fi cunoscut de El. Ce înseamnă, însă, această dublă cunoaștere? Cel care-L cunoaște pe Domnul începe să semene cu El, iar Hristos își va recunoaște chipul în cel credincios. Nu sunt de părere că trebuie să repetăm papagalicește ceea ce spun sfinții, după cum te exprimai într-un mesaj anterior. Cred că trebuie să ne pocăim și mintea împreună cu inima, să ne înnoim înțelegerea; să ne grăbim să înviem ca să putem înțelege cuvintele vieții. Să nu amânăm învierea pentru viața cealaltă, căci s-ar putea să o ratăm definitiv.
Mă raportez la credință într-un alt mod decât tine. Tu consideri că importantă este corectitudinea formulării credinței, însușirea ei în formele enunțate de sfinți, poate și copierea ei și transpunerea în viață cu rigurozitate. Ai, cu alte cuvinte, un deosebit respect pentru literă, considerând că trăirea în duh vine după aceea.

Mesajele tale le găsesc cam reci, ceea ce scrii se adresează mai mult minții, iar ce m-ar face să ader la convingerile tale ar fi mai degrabă frica decât dragostea de Dumnezeu. Dar adevărul lui Dumnezeu este în același timp și iubire, și lumină. El pătrunde nu doar mintea, ci și inima. Când îl citesc pe Părintele Stăniloae, spre exemplu, nu doar înțeleg, ci și simt că este adevărat ceea ce scrie.

Poate că eu greșesc, căutând prea devreme înțelesuri mai adânci, mai cuprinzătoare, vrând să pricep litera din perspectiva Duhului. Sunt eu mândru, însă nu într-atât încât să mă sprijin doar pe rațiunea proprie. Am căutat să mi-o las luminată de cei la care am văzut lumină dumnezeiască. Și mă refer la părinți ortodocși, căci cunosc pericolul luminilor înșelătoare.

Dar mai am mult, foarte mult de cunoscut și de înțeles, prin urmare nu pot și nici nu vreau să te combat, pentru că nu pornesc de la premisa că am dreptate. Poate cu timpul voi reuși să înțeleg mai bine perspectiva pe care o ai cu privire la credință, la mântuire, la Biserică. Până atunci voi căuta, încercând să-mi lămuresc eu însumi cât mai multe întrebări, nădăjduind în ajutorul lui Dumnezeu.

Last edited by N.Priceputu; 03.09.2012 at 21:14:55.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 03.09.2012, 22:13:42
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Mă raportez la credință într-un alt mod decât tine. Tu consideri că importantă este corectitudinea formulării credinței, însușirea ei în formele enunțate de sfinți, poate și copierea ei și transpunerea în viață cu rigurozitate. Ai, cu alte cuvinte, un deosebit respect pentru literă, considerând că trăirea în duh vine după aceea.

Mesajele tale le găsesc cam reci, ceea ce scrii se adresează mai mult minții, iar ce m-ar face să ader la convingerile tale ar fi mai degrabă frica decât dragostea de Dumnezeu. Dar adevărul lui Dumnezeu este în același timp și iubire, și lumină. El pătrunde nu doar mintea, ci și inima. Când îl citesc pe Părintele Stăniloae, spre exemplu, nu doar înțeleg, ci și simt că este adevărat ceea ce scrie.

Poate că eu greșesc, căutând prea devreme înțelesuri mai adânci, mai cuprinzătoare, vrând să pricep litera din perspectiva Duhului. Sunt eu mândru, însă nu într-atât încât să mă sprijin doar pe rațiunea proprie. Am căutat să mi-o las luminată de cei la care am văzut lumină dumnezeiască. Și mă refer la părinți ortodocși, căci cunosc pericolul luminilor înșelătoare.

Dar mai am mult, foarte mult de cunoscut și de înțeles, prin urmare nu pot și nici nu vreau să te combat, pentru că nu pornesc de la premisa că am dreptate. Poate cu timpul voi reuși să înțeleg mai bine perspectiva pe care o ai cu privire la credință, la mântuire, la Biserică. Până atunci voi căuta, încercând să-mi lămuresc eu însumi cât mai multe întrebări, nădăjduind în ajutorul lui Dumnezeu.
Eu nu spun ca importanta e numai invatatura, ci ca importante sunt dreapta credinta, plus faptele, plus harul.
Tu intr-un oarecare fel spui ca importante sunt in general mai mult faptele, minimalizand celelalte doua. Ecumenismul preia gandirea protestantilor liberali si propaga adogmatismul sau minimalizarea dogmei. Astfel cineva va crede apoi ca cel ce spune ceva de dogma, de invatatura, este fara dragoste, adica e invers fata de conceptia modernista pe care o stie.
Credinta e prima de fapt, dogma este si credinta in Iisus. Orice crede cineva este dogma, asta de fapt s-a pierdut in intelegere. iar prima a fost intotdeauna credinta, cei ce credeau erau apoi Botezati. Noi toti la inceput credem ceva, iar ca ortodocsi credem dreapta credinta. Doar faptele fara credinta nu inseamna crestinism, pentru ca baza lui este chiar credinta in Hristos (de aici si denumirea de crestinism).
Pe forumul acesta trebuie tot timpul sa afirmi dreapta credinta, pentru ca de multe ori se afirma alta credinta. Chiar si ortodocsi, pun baza pe ce au inteles ei, nu pe ce spune Biserica si sfintii. Inavatatura ne este data, revelata, nu putem sa o facem noi dupa cum ne gandim. De aceea cam 80% din discutiile de pe forum sunt pe aceste subiecte, pentr ca nu toti marturisesc credinta ortodoxa.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 03.09.2012, 22:25:22
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Acum imi dau seama ca s-ar putea sa fie o neintelegere, probabil n-am scris eu mai clar.
E vorba sa stim invatatura la inceput, adica in perioada catehezei (de aceea spunema ca o epetam ca niste papagali). Dupa aceea bineinteles ca o si combinam cu trairea si faptele, nu am vrut sa spun ca tot timpul trebuie sa stim doar invatatura.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 04.09.2012, 07:00:18
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Afirmatie bazata pe ce anume?
Daca ar fi asa, nu s-ar putea nicioata darama biserici pentru a le reconstrui mai mari de exemplu.
Dumitru Stăniloae - Spiritualitate și comuniune în liturghia ortodoxă
Maxim Mărturisitorul - Mistagogia
Pavel Florenski - Cadrul eclezial
Teodor Studitul - Tratate contra iconomahilor
Sorin Dumitrescu - Noi și icoana
Leonid Uspenski - Teologia icoanei

Asta-i doar acomodarea cu subiectul. Spor la studiat....!

Citat:
Nu stiu cat cunosti toate detaliile problemei pentru a o analiza in intregime..
Motivatia preotului o cunoasteti? Poate avea un program pentru lucruari si care nu putea fi amanat indefinit
Detaliile au o importanță secundară în raport cu ceea ce vroiam să scot în evidență.
Ce bine că nu i-a trecut unui dobitoc prin cap să "mărească" biserica mănăstirii Voroneț!
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 04.09.2012 at 07:02:35.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 04.09.2012, 10:33:13
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

MihailC, inainte sa iti raspund, trebuie sa iti spun ca am atentionat adminul in legatura cu comportamentul tau si cuvintele tale. Fiindca de cateva luni te comporti asa si desi te-am luat si cu frumosul se pare ca nu te poti opri, o sa continui sa jignesti cand o sa scriu ceva ce nu convine invataturii fabricate de tine. In cazul in care nu se poate face nimic, cum tu arati ca nu te poti schimba si intotdeauna ma vei ataca daca nu spun invatatura ta inchipuita, singura solutie ar fi sa folosesc acelasi comportament ca si tine. Dar nu vreau sa fac asta si ma voi retrage de pe forum (in cazul in care nu se schimba nimic, macar adminul sa aiba solutii).
Reply With Quote
  #8  
Vechi 04.09.2012, 11:37:58
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Cat despre citatul dat pe care il idolatrizezi, contine o mare minciuna: crestini care sa creada mantuirea posibila fara Hristos! Cum sa creada asa ceva un crestin? Pai cum sa fie mantuirea posibila fara ca Iisus sa fi platit pacatele omenirii? Cand a platit Domnul pacatele lui Catalin2? Acum 2000 de ani, de aceea acum i le poate sterge asa cum le stergea si la altii la care le zicea: "pacatele ti-au fost iertate", si inca zicea asta fara ca respectivul sa Ii fi cerut macar iertarea pacatelor!...
Acolo scrie de credinta in Iisus si de relatia cu El. Dar tu spui aceeasi dogma protestanta, cu spalarea pacatelor omenirii intregi, fara sa o faca si lucratoare prin urmarea Lui. Nu am nimic impotriva, chiar tu ai spus ca privesti pozitv protestantismul, dar explica-i si lui MihailC, care are aceleasi conceptii ca tine dar spune ca sunt ortodoxe.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 05.09.2012, 02:42:35
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Acolo scrie de credinta in Iisus si de relatia cu El. Dar tu spui aceeasi dogma protestanta, cu spalarea pacatelor omenirii intregi, fara sa o faca si lucratoare prin urmarea Lui. Nu am nimic impotriva, chiar tu ai spus ca privesti pozitv protestantismul, dar explica-i si lui MihailC, care are aceleasi conceptii ca tine dar spune ca sunt ortodoxe.
Mie imi place cum scrie MihailC si chiar este ortodox ceea ce scrie. Vad ca tu esti pornit pe el, nu inteleg de ce il ataci, ca nu imi pare sa iti fi facut ceva, dar prefer sa nu ma bag. Ti-am zis parerea mea doar pentru ca mi-ai vorbit de el.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 05.09.2012, 11:26:23
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Mie imi place cum scrie MihailC si chiar este ortodox ceea ce scrie. Vad ca tu esti pornit pe el, nu inteleg de ce il ataci, ca nu imi pare sa iti fi facut ceva, dar prefer sa nu ma bag. Ti-am zis parerea mea doar pentru ca mi-ai vorbit de el.
Din moment ce tu crezi ca MihailC impartaseste aceleasi conceptii ca si tine (asta trebuie sa il lamuresti si pe el) e normal ca vezi subiectiv.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Dogmatica Patristica Ortodoxa myself00 Generalitati 7 10.09.2012 19:23:37
Despre lectura, in general Lilith23 Generalitati 26 15.06.2011 12:11:07
sentimentalism si un dumnezeu general lareine Generalitati 0 31.12.2009 01:15:25
Sf. Andrei este sarbatoare cu rosu/mare in general? sophia Diverse Sarbatori 3 13.11.2009 11:07:58
Scrisoarea unui general roman catre Nero,despre Hristos ortodox4life Generalitati 18 14.10.2008 22:09:52