Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 15.10.2012, 17:44:13
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Ma indoiesc insa, ca trupul nostru macinat de pacate, poate ajunge in rai. Nici chiar trupurile sfintilor, care au fost indumnezeiti si ale caror moaste le sarutam in biserici, nu s-au ridicat la cer. Din tarana este si in tarana se intoarce trupul. Exceptiile nu fac decat sa confirme regula.
Draga Mihai-Anca, indoieste-te in cercetare adecvata, cu argumente corespunzatoare. Nu poti lansa niste afirmatii cu deosebit impact teologic (precum aceea ca trupurile nu pot intra in RAI ca trupul este rau in sine...), fara nici o sustinere, fara o intelegere corespunzatoare (argumentata).

Sfantul Ilie Tesviteanul este in Rai cu trupul. Aceasta este invatatura patristica inechvoca.

Sfantul Moise este in Rai cu trupul caci la Schimbarea la Fata s-a aratat si vorbea cu Hristos Iisus. (Aici literatura patristica nu este chiar inechvoca.)

Maica Domnului este in Rai cu trupul... este multa literatura patristica clara pe aceasta tema.

Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #2  
Vechi 15.10.2012, 18:03:50
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Draga Mihai-Anca, indoieste-te in cercetare adecvata, cu argumente corespunzatoare. Nu poti lansa niste afirmatii cu deosebit impact teologic (precum aceea ca trupurile nu pot intra in RAI ca trupul este rau in sine...), fara nici o sustinere, fara o intelegere corespunzatoare (argumentata).

Sfantul Ilie Tesviteanul este in Rai cu trupul. Aceasta este invatatura patristica inechvoca.

Sfantul Moise este in Rai cu trupul caci la Schimbarea la Fata s-a aratat si vorbea cu Hristos Iisus. (Aici literatura patristica nu este chiar inechvoca.)

Maica Domnului este in Rai cu trupul... este multa literatura patristica clara pe aceasta tema.

Doamne ajuta.
Sa inteleg ca sintagma spusa de preot la inmormantare "din tarana suntem si in tarana ne intoarcem" este doar o vorba goala? Fecioara Maria, Sf. Ilie, Enoh sunt exceptii. Sf. Ioan Gura de Aur, desi are un loc insemnat in cer, a plecat la Domnul fara trupul de carne. Sf. Vasile la fel. Si cati ca ei. Pentru noi semnul indumnezeirii e neputrezirea, nu ridicarea la cer.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 15.10.2012, 18:12:37
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Sa inteleg ca sintagma spusa de preot la inmormantare "din tarana suntem si in tarana ne intoarcem" este doar o vorba goala?
Nicidecum. Insa nu spune trupul care e din pamant se intoarce definitiv in pamant... ci doar pana la invierea mortilor, cand trupurile pnevmatizate tot din pamant (materie) pnevmatizata vor fi (spre exemplu vezi in VT profetia lui Iezechiel cap 37: http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=33&cap=37)

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Fecioara Maria, Sf. Ilie, Enoh sunt exceptii. Sf. Ioan Gura de Aur, desi are un loc insemnat in cer, a plecat la Domnul fara trupul de carne. Sf. Vasile la fel. Si cati ca ei.
Draga Mihai-Anca... repet: de ce te grabesti sa tragi concluzii pripite? Sunt lucruri tainice...
Cultele protestante si neoprotestante nu accepta spre exemplu ca Maica Domnului este inviata si este cu trupul in Rai inca de la cateva zile de la adormirea ei... ceea ce pentru ortodoxie este o invatatura inechivoca.

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Pentru noi semnul indumnezeirii e neputrezirea, nu ridicarea la cer.
Iar te grabesti draga Mihai-Anca.
Semnul indumnezeirii prin har este conlucrarea inechivoca cu harul Duhului Sfant (vezi spre exemplu scrierile Sfantului Simeon Noul Teolog si ale Sfantului Serafim de Sarov). Sunt multi Sfinti care nu au Sfinte Moaste...

Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #4  
Vechi 15.10.2012, 18:19:45
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Sfantul Moise este in Rai cu trupul caci la Schimbarea la Fata s-a aratat si vorbea cu Hristos Iisus. (Aici literatura patristica nu este chiar inechvoca.)
Nu cred ca stim sigur daca la Schimbarea la fata era cu trupul, putea sa fie si fara trup.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 16.10.2012, 00:38:49
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Sfantul Moise este in Rai cu trupul caci la Schimbarea la Fata s-a aratat si vorbea cu Hristos Iisus. (Aici literatura patristica nu este chiar inechvoca.)


Eugen, marturisesc ca m-ai bagat in ceata. Eu nu prea inteleg ce vrei sa afirmi prin asta.
Faptul ca la evenimentul Schimbarii la Fata e mentionat in evanghelii si Moise ca fiind prezent, nu inseamna ca e vorba de prezenta lui in trup, ci doar spiritual.
Ai putea te rog sa detaliezi si eventual sa dai si referinte daca Moise fusese inviat cu tot cu trup inainte de evenimentul de pe Tabor?
Despre ce fel de inviere a trupului e vorba in cazul lui Moise? Identica cu invierea fiicei lui Iair, a fiului vaduvei din Nain si a lui Lazar sau a altor inviati din VT, care dupa ce au inviat, au mai murit o data, sau e vorba de o inviere definitiva a trupului apt inca de pe atunci pt. Imparatia cerului?

Pt. ca in cazul lui Lazar, a fiicei lui Iair si a fiului vaduvei din Nain, nefiind vorba de trupuri pnevmatizate inca, acestia au mai experimentat o data moartea, or, in cazul lui Moise, cum putea avea el un trup pnevmatizat si care sa nu mai moara, impregnat adica deplin cu harul Sf. Duh, inainte ca Hristos sa fi inviat firea umana si sa o fi unit din nou cu firea divina?
Reply With Quote
  #6  
Vechi 16.10.2012, 01:03:17
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Pt. ca in cazul lui Lazar, a fiicei lui Iair si a fiului vaduvei din Nain, nefiind vorba de trupuri pnevmatizate inca, acestia au mai experimentat o data moartea, or, in cazul lui Moise, cum putea avea el un trup pnevmatizat si care sa nu mai moara, impregnat adica deplin cu harul Sf. Duh, inainte ca Hristos sa fi inviat firea umana si sa o fi unit din nou cu firea divina?
Nu cred ca Iisus a inaugurat aceasta practica pentru tot neamul omenesc, ci invatatura mantuirii a inaugurat-o, invatatura care include si glorificarea(invierea) trupului mantuit si urcarea la cer, cum au facut-o si Ilie si Enoch inaintea lui Iisus; imparatia lui Dumnezeu a fost creata demult.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 16.10.2012, 01:11:19
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Ai putea te rog sa detaliezi si eventual sa dai si referinte daca Moise fusese inviat cu tot cu trup inainte de evenimentul de pe Tabor?
Înainte de a răspunde mai amplu (probabil) Eugen, să reconstituim puțin drumul parcurs de această îndrăzneață speculație teologică.

Totul pornește de la versetul 9 al Epistolei Apostolului Iuda Tadeul, unde este citat în mod explicit un fragment din apocrifa intertestamentară "Înălțarea lui Moise". Or scrierea "Înălțarea lui Moise" relatează tocmai despre o "înviere" și o "înălțare" a lui Moise, săvârșită în condiții excepționale.

Iar pentru că unii cred în infailibilitatea scrierilor Noului Testament, este ușor de intuit că aceștia dau credit similar și surselor din care autorii citează explicit, chiar dacă sursele nu sunt scrieri acceptate în soborul celor canonice.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 16.10.2012, 01:44:10
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Totul pornește de la versetul 9 al Epistolei Apostolului Iuda Tadeul, unde este citat în mod explicit un fragment din apocrifa intertestamentară "Înălțarea lui Moise". Or scrierea "Înălțarea lui Moise" relatează tocmai despre o "înviere" și o "înălțare" a lui Moise, săvârșită în condiții excepționale.
Foarte corecta observatie,Bauckham a analizat si el acest aspect.Reid preciza chiar faptul ca: ,,Desi nu citeaza din canonul ebraic,Iuda este singura carte din Noul Testament care citeza explicit o sursa iudaica extracanonica".Reid se refera atat la Iuda 9 dar mai ales la Iuda 14-15 care citeaza explicit din I Enoh 1,9.Dupa cum arata in continuare autorul mentionat,intr-un comentariu pe Noul Testament,acest lucru a fost oarecum o problema pt crestinii de mai tarziu.Tertullian a vazut in asta un motiv de validitate pt I Enoh in timp ce Ieronim a mers in alt sens,spre contestarea canonicitatii Epistolei Apostolului Iuda.Un lucru insa este pus in lumina observatiei:este clar ca atat apocrifa mentionata cat si I Enoh erau scrieri care circulau in acel mediu,in acele timpuri,si care erau familiare mai ales intr-un context iudaic,deloc lipsit de scrieri si traditii din perioada celui de-al Doilea Templu.
Reid mai observa faptul ca prin referirea la un loc la Cain,Balaam si Core(personaje asociate de catre traditia iudaica ca fiind exemple de oameni care au dus poporul in ratacire)Epistola lui Iuda arata ca: ,,Traditiile iudaice respective faceau parte,in mod natural,din mediul destinatarilor lui Iuda"dar si faptul ca acesta nu a ezitat,desi aluziv,sa sublinieze tema epistolei printr-o trimitere(versetul 9) la un prototip iudaic cumulat al ratacirii.

Aceste aspecte,ce pot parea secundare si prizoniere ale criticii biblice,arunca insa o lumina extrem de interesanta atat cu privire la mediul religios al acelui moment si cu privire la modul cum credinta crestina isi croia drum,deloc simplist,din matca cu accente iudaice spre o metamorfoza care reprezinta insa un alt subiect de discutie.Scuze pentru interventia posibil inoportuna dar vin rar si mai apuc sa vad cate un subiect interesant :) Toate cele bune.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 16.10.2012, 13:23:29
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul
Reid mai observa faptul ca prin referirea la un loc la Cain,Balaam si Core(personaje asociate de catre traditia iudaica ca fiind exemple de oameni care au dus poporul in ratacire)Epistola lui Iuda arata ca: ,,Traditiile iudaice respective faceau parte,in mod natural,din mediul destinatarilor lui Iuda"dar si faptul ca acesta nu a ezitat,desi aluziv,sa sublinieze tema epistolei printr-o trimitere(versetul 9) la un prototip iudaic cumulat al ratacirii.
6. Iar pe îngerii care nu și-au păzit vrednicia, ci au părăsit locașul lor, i-a pus la păstrare sub întuneric, în lanțuri veșnice, spre judecata zilei celei mari.
7. Tot așa, Sodoma și Gomora și cetățile dimprejurul lor care, în același chip ca acestea, s-au dat la desfrânare și au umblat după trup străin, stau înainte ca pildă, suferind pedeapsa focului celui veșnic.
8. Asemenea deci și aceștia, visând, pângăresc trupul, leapădă stăpânirea și hulesc măririle (cerești).
9. Dar Mihail Arhanghelul, când se împotrivea diavolului, certându-se cu el pentru trupul lui Moise, n-a îndrăznit să aducă judecată de hulă, ci a zis: "Să te certe pe tine Domnul!"
10. Aceștia însă defaimă cele ce nu cunosc, iar cele ce, - ca dobitoacele necuvântătoare, - știu din fire, într-acestea își găsesc pieirea.
11. Vai lor! Că au umblat în calea lui Cain și, pentru plată, s-au dat cu totul în rătăcirea lui Balaam și au pierit ca în răzvrătirea lui Core.

Consider ca speculatia lui Reid este pripita, intrucat versetul 9 nu are conotatii peiorative, dimpotriva, vine sa intareasca credinta ortodoxa iudaica (fariseica) in ingeri, sufletul uman induhovnicit, invierea mortilor etc; impotriva credintei iudaice a saucheilor:
"Dar Pavel, știind că o parte erau saduchei și cealaltă farisei, a strigat în sinedriu: Bărbați frați! Eu sunt fariseu, fiu de farisei. Pentru nădejdea și învierea morților sunt eu judecat!
7. Și grăind el aceasta, între farisei și saduchei s-a iscat neînțelegere și mulțimea s-a dezbinat;
8. Căci saducheii zic că nu este înviere, nici înger, nici duh, iar fariseii mărturisesc și una și alta. " FA cap 23

Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #10  
Vechi 16.10.2012, 13:35:02
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Nu lui Reid ii aparține eroare ci subsemnatului întrucât am indicat versetul 9 in loc de versetul 11,observatia cu pricina fiind cu privire la Cain,Core si Baalam.Multumesc pt corectarea erorii.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 21:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 14:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 20:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 22:30:02