Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #11  
Vechi 03.02.2013, 20:39:03
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de VladCat Vezi mesajul
Catalin te rog cu prietenie ca, indiferent de aserțiunile lui AlinB, să nu deturnezi subiectul initial al topicului care este legat (la un nivel particular) de atitudinea BOR fata de „bisericile” necalcedoniene, si (la un nivel general) de importanta constiintei dogmatice. Astept cu interes opinia ta in chestiunile subliniate.
Era in al doilea mesaj, dar eu cred ca au legatura si aceste lucruri, pentru ca daca adogmatismul si ecumensimul tin de alunecarea de stanga, cei ce le combat cad cateodata in alunecarea de dreapta, ca stilistii. Sau cum spunea Cuv. Paisie Aghioratul (cred), ca sunt doua fete ale aceleiasi monede.
Reply With Quote
  #12  
Vechi 03.02.2013, 21:06:51
VladCat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Era in al doilea mesaj, dar eu cred ca au legatura si aceste lucruri, pentru ca daca adogmatismul si ecumensimul tin de alunecarea de stanga, cei ce le combat cad cateodata in alunecarea de dreapta, ca stilistii. Sau cum spunea Cuv. Paisie Aghioratul (cred), ca sunt doua fete ale aceleiasi monede.
Nu apucasem sa vad mesajul ala. Pare interesant articolul pr. Andreicut, o sa il citesc imediat ce o sa am mintea ceva mai putin obosita.

In ceea ce priveste stilismul si ecumenismul ca aspecte diferite ale unui fenomen unic, e o idee ce poate fi demonstrata si prin apelul la predania ortodoxa pe care o ilustreaza pr. Sofronie: Orice cadere in viata duhovniceasca e indisolubil legata de o cadere in planul dogmatic si invers. Cum si stilismul si ecumenismul sunt caderi duhovnicesti, rezulta ca ambele sunt legate de o conceptie gresita in plan dogmatic. Pana la urma ambele se refera la neintelegerea a ceea ce este Biserica, intelegere care, daca stam sa citim, a inceput sa se piarda (si) in spatiul rasaritean inca dinainte de curentul ecumenist. Ilustrativa in sensul asta e si falsa invatatura, foarte raspandita de altfel, conform careia Biserica a fost intemeiata la cincizecime.

Last edited by VladCat; 03.02.2013 at 21:09:21.
Reply With Quote
  #13  
Vechi 03.02.2013, 23:30:48
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Am citit acel comentariu, parintele scrie impotriva stilismului, spunand chiar ca nu au Succesiune Apostolica si preotie.
Daca de la articolul respectiv nu s-ar fi ajuns la chestiunea stilista, sa zicem ca pana intr-un punct ar fi fost un lucru pozitiv.
Insa asa cum am scris mai sus, vazand cum se aduna mustele, treaba nu putea mirosi a flori indiferent de valoarea de adevar moral-dogmatica.

Citat:
De fapt imboldul spre schimbarea calendarului a aparut datorita alunecarii Patriarhiei de Constantinopol spre o pozitie ecumenista in acei ani. S-a dorit sa se faca niste pasi pentru apropierea de celelalte culte din vest si apoi unire. La intrunirea pentru discutarea calendarului s-a incercat sa se schimbe mai multe, inclusiv postul, dar numai schimbarea calendarului a fost aprobata, pentru ca nu tinea de dogma sau canoane. Ca dovada ca acesta era motivul avem Enciclica data de Patriarhia de Constantinopol in 1920, cu trei ani inainte de conferinta pentru schimbarea calendarului (punctul 6): http://www.crestinortodox.ro/forum/s...84&postcount=7
Adevarul e ca puteam sa stam linistiti si cu vechiul calendar, ca rusii si sarbii. Eu cred ca ar trebui sa se intalneasca si sa se puna de acord, ori vin ei la noul calendar, ori revenim noi la cel vechi. Desi acum asa s-a obisnuit lumea, s-ar produce iar vreo ruptura.
Desi nu am gasit vreo referinta care sa valideze ceea ce este scris despre acea Enciclica, sa zicem ca este asa.

La fel, unde sunt referintele despre o eventuala "incearcare de schimbare a postului (si in ce sens)"?

Chiar si asa, nu vad legatura logica dintr-o eventuala apropiere ecumenista si schimbarea calendarului, a sustine ca exista una poate fi facuta doar din perspectiva stilista care pentru ei este argument forte, dar numai din perspectiva din care calendarul este asimilat dogmei.

Si care ar fi acum scopul "unificarii" calendarului?

Daca trecerea "pe nou" a avut una de ordin utilitar evidenta, care ar fi utilitatea trecerii inapoi "pe vechi"?

Orice s-ar spune, a critica decizia schimbarii calendarului nu poate fi decat o atitudine cel putin simpatizant-stilista mai ales daca de aici se ajunge si la concluzia ca schimbarea calendarului ar fi creat schisma.

NU schimbarea calendarului a creat schisma, ci schismaticii au creat schisma, dupa cum este scris: "Dintre noi au ieșit, dar nu erau de-ai noștri, căci de-ar fi fost de-ai noștri, ar fi rămas cu noi; ci ca să se arate că nu sunt toți de-ai noștri, de aceea au ieșit." 1 Ioan 2:19

Si nu, nu este o deturnare de topic pentru ca discutam exact despre acelasi lucru, cum o intentie buna si aparent justificata, a sfarsit prost.

Calendarul nu este nici pe departe piesa de rezistenta a schismei stiliste dar anti-ecumenismul da.

Prin faptul ca stilistii se declara anti-ecumenisti, se situeaza automat pe o pozitie buna in raport cu mantuirea se poate spune ca au o cu adevarat o "constiinta dogmatica"?

Eu zic ca nu, tu?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.

Last edited by AlinB; 03.02.2013 at 23:35:57.
Reply With Quote
  #14  
Vechi 03.02.2013, 23:40:54
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Ambele articole spun acelasi lucru, la fel cu cel al IPS Antonie Plamadeala despre pietismul neoprotestant din ortodoxie: http://www.crestinortodox.ro/religie...oxa-69434.html
In cazul monofizitiolor (miafizitilor) e evident care e invatatura ortodoxa si abaterea de la ea, e stabilita de Sinodul Calcedon. Iar articolul e corect, si eu am observat acele randuri de pe site-ul Patriarhiei, care ar trebui reanalizate. Pentru ca s-a crezut si sperat ca miafizitii vor accepta invatatura ortodoxa, dar ei nu au de gand sa faca asta. Iar o combinatie intre cele doua invataturi este o aiureala tot neortodoxa.
Pana unde a ajuns treaba asta concret?
Atat timp cat Sever nu va fi acceptat ca si sfant (cum e la ei) sau macar ca si victima inocenta de catre BOR practic toata povestea nu inseamna nimic.
Cu atat mai putin pentru ortodoxie daca nu macar o buna parte din Bisericile Ortodoxe nu consimt in acest sens.

Citat:
Iar Parintele Sofronie spune ceva firesc: "Trei lucruri nu înțeleg:
1) o credință adogmatică,
2) un creștinism nebisericesc,
3) un creștinism fără nevoință.
Și aceste trei: Biserica, dogma și ascetica (adică nevoința creștină) – sânt pentru mine un singur tot al vieții."
Orto doxia inseamna dreapta credinta, invatatura, o traire fara dogma e un nonsens, o aiureala pietista neoprotestanta, conceptie venita bineinteles cu ecumenismul.
Este o diferenta care se pare ca e atat de subtila incat ti-a scapat cu desavarsire.

In respectivul articol se vorbeste despre constiinta digmatica in raport cu trairea proprie, nu in modul cum unii incearca sa faca politica Bisercii de jos in sus.

Chestia asta miroase clar a atitudine schismatica.

Si inca ceva, din 1994 pana acum, cati ani sunt? De ce abia acum zarva?
Cum stau acum lucrurile, dupa aproape 20 ani? Este Sever in calendarul ortodox?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.

Last edited by AlinB; 03.02.2013 at 23:44:20.
Reply With Quote
  #15  
Vechi 04.02.2013, 00:14:34
VladCat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cătălin dacă poți, te rog frumos să te abții să răspunzi pe acest topic stupizeniilor lui AlinB. Am înțeles de ce ți se par tangențiale cu tema, însă dacă pornești un dialog în care vei încerca să îi arăți nonsensul gândirii sale, într-un fel e ca și cum l-ai ajuta să distrugă acest topic ori eu mi-aș dori ca el să se chinuie să distrugă topicul de unul singur
Reply With Quote
  #16  
Vechi 04.02.2013, 08:42:52
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Domnul "dogmatic", a categorisi drept "stupizenii" aspectele la care nu poti oferi un raspuns decent, ortodox face parte tot din "constiinta dogmatica" atat cat ti-a fost dat tie sa "dogmatisesti"?

Vezi, tu esti cel mai bun exemplu pentru faptul nu orice standard e suficient de bun pentru a judeca pe altii, cu atat mai putin conducerea Bisericii.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.

Last edited by AlinB; 04.02.2013 at 08:50:59.
Reply With Quote
  #17  
Vechi 04.02.2013, 10:04:50
VladCat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Domnul "dogmatic", a categorisi drept "stupizenii" aspectele la care nu poti oferi un raspuns decent, ortodox face parte tot din "constiinta dogmatica" atat cat ti-a fost dat tie sa "dogmatisesti"?

Vezi, tu esti cel mai bun exemplu pentru faptul nu orice standard e suficient de bun pentru a judeca pe altii, cu atat mai putin conducerea Bisericii.
Te rog frumos să mă ierți pentru orice ți-am greșit
Reply With Quote
  #18  
Vechi 04.02.2013, 10:57:11
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Daca de la articolul respectiv nu s-ar fi ajuns la chestiunea stilista, sa zicem ca pana intr-un punct ar fi fost un lucru pozitiv. Insa asa cum am scris mai sus, vazand cum se aduna mustele, treaba nu putea mirosi a flori indiferent de valoarea de adevar moral-dogmatica.
Nu are importanta, si daca scrie cineva despre ateism se aduna ateii sa comenteze, e ceva firesc. Google e de vina, cauta cineva ceva si ajunge la acel articol, iar daca e un stilist simte nevoia sa raspunda.
Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Desi nu am gasit vreo referinta care sa valideze ceea ce este scris despre acea Enciclica, sa zicem ca este asa.
La fel, unde sunt referintele despre o eventuala "incearcare de schimbare a postului (si in ce sens)"?
Chiar si asa, nu vad legatura logica dintr-o eventuala apropiere ecumenista si schimbarea calendarului, a sustine ca exista una poate fi facuta doar din perspectiva stilista care pentru ei este argument forte, dar numai din perspectiva din care calendarul este asimilat dogmei.
Acolo era doar un rezumat, eu citisem toata Enciclica, o gasesti aici: http://www.ecum.ro/infoecum/files/en..._ecumenice.pdf
De evidentiat ca nu era ales Patriarh atunci (din cauza problemelor cu turcii), era un fel de loctiitor. Uite si ce aiurerli ecumeniste sunt in acea Enciclica: "În al doilea rând că, mai presus de toate, dragostea ar trebui să înflăcăreze și să întărească Bisericile, astfel încât ele ar trebui să nu se mai considere unele pe altele ca străine și externe, ci ca înrudite și ca fiind parte a aceleiași case a lui Hristos și „împreună moștenitoare și mădulare ale aceluiași trup și împreună părtași ai făgăduinței lui Dumnezeu în Hristos Iisus” (Efeseni 3, 6)."
Si mai jos, dorinta de schimbare a calendarului pentru unire: "După părerea noastră, o asemenea prietenie și o dispoziție primitoare a Bisericilor între ele, poate fi arătată și demonstrată în particular în următoarele moduri:
a) prin acceptarea unui calendar uniform pentru celebrarea marilor sărbători creștine în același timp de către toate Bisericile;"
Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Si care ar fi acum scopul "unificarii" calendarului?
Daca trecerea "pe nou" a avut una de ordin utilitar evidenta, care ar fi utilitatea trecerii inapoi "pe vechi"?
daca schimbarea calendarului a avut ca scop sa fim apropiati de cei din vest, evident ca un calendar uniform ar duce la lucrul de dorit sa sarbatorim toti ortodocsii in acelasi timp sarbatorile. Ca mai aproape ne sunt ortodocsii din Rusia si Serbia decat cei din alte culte din vest.
Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Orice s-ar spune, a critica decizia schimbarii calendarului nu poate fi decat o atitudine cel putin simpatizant-stilista mai ales daca de aici se ajunge si la concluzia ca schimbarea calendarului ar fi creat schisma.
La inceput aceasta a fost cauza schismei, e evident, dar apoi nu au mai avut aceste argumente, din cauza ca unele tari tin vechiul calendar si nu e o problema. Stilismul e criticat si gresit pentru schisma, nu pentru ca zic ca nu trebuia schimbat calendarul. Iti dai seama ca rusii si sarbii crtica schimbarea calendarului, dar nu sunt stilisti. De asemenea criticarea unei erori dogmatice (nu ma refer la calendar, care in opinia mea nu e nici eroare dogmatica, nici canonica, ci la ecumenism sau alte erezii) nu e o greseala, ci schisma din cauza aceasta. Aceasta problema o au catolicii, care neputand sa il contrazica pe papa, daca papa spune o erezie trebuie sa o urmeze si credinciosii.
Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Calendarul nu este nici pe departe piesa de rezistenta a schismei stiliste dar anti-ecumenismul da.
Prin faptul ca stilistii se declara anti-ecumenisti, se situeaza automat pe o pozitie buna in raport cu mantuirea se poate spune ca au o cu adevarat o "constiinta dogmatica"? Eu zic ca nu, tu?
Si daca spun despre ecumensim si stilistii nu inseamna ca ecumensimul e bun. Spun si de Filioque sau alte erori, nu inseaman ca Filioque e bun pentru ca il critica stilistii. Nu prea inteleg modul asta de a privi lucrurile. Un adevar e un advar, chiar daca l-ar spune hindusii, de exemplu. Daca un ortodox spune ca leul are zece picioare si un hindus ca are patru evident ca hindusul spune adevarul.
Conditiile pentru mantuire, asa cum am scris de multe ori, sunt trei, nu una. Nici doar faptele bune, nici doar dreapta credinta. Sunt trei, concomitent: dreapta credinta, harul si faptele credintei. Stilistii s-au rupt de Biserica, deci probabil au pierdut si harul.
Constiinta dogmatica tine evident de dreapta credinta, nu de constiinta dogmatica a adevntistilor sau altii. Stilistii au cazut in dreapta, au facut si calendarul dogma.
Reply With Quote
  #19  
Vechi 04.02.2013, 11:00:07
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de VladCat Vezi mesajul
Cătălin dacă poți, te rog frumos să te abții să răspunzi pe acest topic stupizeniilor lui AlinB. Am înțeles de ce ți se par tangențiale cu tema, însă dacă pornești un dialog în care vei încerca să îi arăți nonsensul gândirii sale, într-un fel e ca și cum l-ai ajuta să distrugă acest topic ori eu mi-aș dori ca el să se chinuie să distrugă topicul de unul singur
Enciclia din 1920 este chiar cauza adoptarii acelei declaratii in dialogul ortodocsi-miafiziti. Oricum, altfel s-ar incheia discutiile, nu cred ca ar mai interveni cineva, nu stiu de ce ai dori un topic cu doar 2-3 mesaje.
Reply With Quote
  #20  
Vechi 04.02.2013, 11:14:34
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Chestia asta miroase clar a atitudine schismatica.
Si inca ceva, din 1994 pana acum, cati ani sunt? De ce abia acum zarva?
Cum stau acum lucrurile, dupa aproape 20 ani? Este Sever in calendarul ortodox
Ai o grija prea mare pentru schisma, daca vedem o erezie avem chiar datoria sa o aratam, altfel ne facem partasi. Tot timpul Biserica a combatut ereiile din cadrul ei, chiar daca din aceasta cauza cei ce sustineau erezia au intrat in schisma, nu a pus mai presus unitatea decat adevarul, atunci cand s-a putut. Au fost tolerate, dar pana nu amentau Biserica, pentru ca de obicei ce ce sustin o eroare cauta sa o propage la toti credinciosii.
Vorbesc in general, nu in acest caz. Nu e un secret ca dupa comunism si pe la noi a patruns un duh modernist, intre timp lucrurile s-au mai asezat dupa parerea mea, s-a cam dus si insufletirea pentru dialogurile cu eterodocsii si catolicii, s-a vazut ca sunt fara rost. Probabil o grea lovitura data neadevarului si ecumenismului a fost in mod surprinzator aparitia internetului, inainte daca doreai sa afli un citat sau o lamurire trebuia sa consulti cateva carti pana sa gasesti ce cauti, acum in cateva minute afli tot ce doreai.
In cazul declaratiei din 1994 problema e cea pe care am scris-o si eu, e prezent acel text pe site-ul Patriarhiei, de aceea e o problema actuala.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare