Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 21.02.2013, 16:14:32
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iliegh Vezi mesajul
Citatul pe care l-ati dat aici imi intareste convingerea ca parintele face recenzie la alt film.

In filmul pe care l-am vazut eu, preotul in repetate randuri a alungat-o pe Alina din manastire, si numai la insistentele prietenei sale, si cu inima indoita, dar totusi muiata, a acceptat-o de vreo doua ori inapoi, cu conditia sa respecte o anumita conduita.

In ceea ce priveste moliftele, preotul a facut ceea ce ar trebui, si ceea ce se face in religie, doar nu era sa o supuna la un tratament psihiatric, sau sa-i faca operatie pe creier. Asta spune religia ortodoxa: ca sunt duhuri rele care pun stapanire pe sufletele pierdute, nu? Preotul si-a facut meseria. Si apropos, i-a facut si o spovedanie mai la inceputul filmului, care nu a rezolvat problemele Alinei.

Iar in ceea ce priveste cruzimea, sunt foarte surprins de spusele parintelui. Maicile plangeau, spuneau rugaciuni si vorbe linistitoare cand o legau pe Alina, care si-a dat foc si musca tot ce prindea. Au gresit maicile ca nu au lasat-o sa-si dea foc ? Sau poate au gresit cand nu au lasat-o sa se arunce in fantana. Asta da dovada de cruzime, nu se face asa ceva, au dat dovada de prostie.

Pana la urma, cumva acest parinte Savatie mie mi se pare ca face mai mult rau bisericii decat filmul, prin modul ostentativ prin care comenteaza filmul. Face rau prin faptul ca unu ca mine, un simplu mirean, neobisnuit cu canoanele stricte din manastiri, care am vazut mai mult virtuti exprimate in film decat defecte, dintr-o data vad o recenzie a unei fete bisericesti care neaga ceea ce mie mi se parea virtute. Si tinand cont ca eu nu sunt un mirean dus la biserica prea mult, care are obiceiul prost sa incerce sa mai gandeasca si cu propriul cap cate ceva, incet-incet o sa resping tot mai mult tagma preoteasca, ajutat si de obiceiurile impamantenite ca taxa de inmormantare, de sfintire, de vizita la domiciliu, etc si alte tot felul de minuni cu 4 roti cu nume de sfant precum Audi. Si ca mine sunt multi, si iata asa a scazut increderea populatiei in biserica la 66%.



P.S. Alina a murit dupa ce moliftele pareau ca au avut succes. Ea a murit cu zambetul pe buze, linistita. Deci nu i-au facut molifte pana au ucis-o cum spune parintele Savatie. Moliftele s-au terminat demult cand ea a murit.
Nu vreau sa te supar, comentariul Parintelui Savatie este la un nivel. Nu inteleg de ce nu vezi padurea de copaci. Am vazut si eu filmul anul trecut. Este un film bine realizat, cu actori buni, se joaca de asemenea bine.

Cum spui si tu, parintele din film nu era de acord cu ramanerea Alinei la manastire, Alina a murit cu zambetul pe buze, ai descris bine anumite aspecte, dar trebuie sa privesti intr-un context toate acestea.

Primul lucru care m-a iritat in acest film a fost spovedania publica. S-au strans un grup de maici pe biata fata si o fixau sa bifeze pacatele pe care ele le citeau. Trebuie sa stii ca aceasta nu este o practica pe care o veti regasi in credinta ortodoxa. Apoi modul in care erau conturate personalitatile maicutelor, toate la fel, suflet bun, dar inchise in sabloane, nimic viu, nimic miscator, erau impresionate de o cruce aparuta in lemn, dar moarte la suferinta semenului (reactionau doar daca li se impunea asta). Mai sunt si altele, importante si mai putin importante.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 21.02.2013, 16:29:40
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ekaterina Vezi mesajul
Nu vreau sa te supar, comentariul Parintelui Savatie este la un nivel. Nu inteleg de ce nu vezi padurea de copaci. Am vazut si eu filmul anul trecut. Este un film bine realizat, cu actori buni, se joaca de asemenea bine.

Cum spui si tu, parintele din film nu era de acord cu ramanerea Alinei la manastire, Alina a murit cu zambetul pe buze, ai descris bine anumite aspecte, dar trebuie sa privesti intr-un context toate acestea.

Primul lucru care m-a iritat in acest film a fost spovedania publica. S-au strans un grup de maici pe biata fata si o fixau sa bifeze pacatele pe care ele le citeau. Trebuie sa stii ca aceasta nu este o practica pe care o veti regasi in credinta ortodoxa. Apoi modul in care erau conturate personalitatile maicutelor, toate la fel, suflet bun, dar inchise in sabloane, nimic viu, nimic miscator, erau impresionate de o cruce aparuta in lemn, dar moarte la suferinta semenului (reactionau doar daca li se impunea asta). Mai sunt si altele, importante si mai putin importante.
Ekaterina, tocmai asta este ideea, ortodoxia este descrisa ca fiind obtuza, ignoranta si chiar limitata in plan spiritual, insa din cate am vazut si ai spus si tu, nu intr-un mod f. evident, intentia este ca aceste informatii sa ramana mai degraba in planul subconstientului iar constientul sa le accepte printr-o ortodoxie care doar la un nivel format este descrisa ca fiind sensibila la suferintele celor din jur.

Si inca este facuta prin lucruri care nu tin de tipicul sau dogma ortodoxa, dar data fiind natura filmului, cei mai ignoranti, fie chiar si ortodocsi (nu mai zic de cei care nu sunt) in mod sigur le vor lua ca fiind definitorii.

"interzis celor de alte religii" la poarta manastirii - nu se gaseste la nici o manastire ortodoxa si vadeste o brutala lipsa de compasiune si intelegere, in contrast cu oricare alte gesturi umanitare care in aceasta lumina pot fi suspectate de falsitate

"crede si nu cerceta" - nu face parte din dogma ortodoxa, este imaginea ignorantei care s-a vrut sa fie construita de propaganda atee si comunista vizavi de religia crestina. Daca pe timpul comunistilor o astfel de eticheta aplicata ortodoxiei ar fi avut o scuza prin politica partidului, ce scuza are Mungiu? Probabil una asemanatoare.

asa zisa spovedanie colectiva - nici macar nu e o spovedanie pentru ca doar preotul are autoritatea sa ceara socoteala moral pentru pacate celui care i se incredinteaza de buna voie, maicutele ar fi putut cel mult sa o indrume spre un ghit de spovedanie, nu sa-i ceara sa-si declare public pacatele.

Acest gen de elemente strecurate se pare suficient de subtil ca sa fie usor trecute cu vederea, se pare chiar de ortodocsi cu pretentii intelectuale - raman in subconstient cel putin la omul obisnuit, construind o imagine hada, deformata, a monahismului ortodox.

Probabil mai sunt si altele dar nu am rabdare sa urmaresc filmul, nu se merita.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 21.02.2013, 17:24:58
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Ekaterina, tocmai asta este ideea, ortodoxia este descrisa ca fiind obtuza, ignoranta si chiar limitata in plan spiritual, insa din cate am vazut si ai spus si tu, nu intr-un mod f. evident, intentia este ca aceste informatii sa ramana mai degraba in planul subconstientului iar constientul sa le accepte printr-o ortodoxie care doar la un nivel format este descrisa ca fiind sensibila la suferintele celor din jur.

Si inca este facuta prin lucruri care nu tin de tipicul sau dogma ortodoxa, dar data fiind natura filmului, cei mai ignoranti, fie chiar si ortodocsi (nu mai zic de cei care nu sunt) in mod sigur le vor lua ca fiind definitorii.

"interzis celor de alte religii" la poarta manastirii - nu se gaseste la nici o manastire ortodoxa si vadeste o brutala lipsa de compasiune si intelegere, in contrast cu oricare alte gesturi umanitare care in aceasta lumina pot fi suspectate de falsitate

"crede si nu cerceta" - nu face parte din dogma ortodoxa, este imaginea ignorantei care s-a vrut sa fie construita de propaganda atee si comunista vizavi de religia crestina. Daca pe timpul comunistilor o astfel de eticheta aplicata ortodoxiei ar fi avut o scuza prin politica partidului, ce scuza are Mungiu? Probabil una asemanatoare.

asa zisa spovedanie colectiva - nici macar nu e o spovedanie pentru ca doar preotul are autoritatea sa ceara socoteala moral pentru pacate celui care i se incredinteaza de buna voie, maicutele ar fi putut cel mult sa o indrume spre un ghit de spovedanie, nu sa-i ceara sa-si declare public pacatele.

Acest gen de elemente strecurate se pare suficient de subtil ca sa fie usor trecute cu vederea, se pare chiar de ortodocsi cu pretentii intelectuale - raman in subconstient cel putin la omul obisnuit, construind o imagine hada, deformata, a monahismului ortodox.

Probabil mai sunt si altele dar nu am rabdare sa urmaresc filmul, nu se merita.
Subscriu celor scrise. In plus, regizorul lasa (intentionat si cu un scop) in coada de peste situatia Alinei, ea pare a fi posedata dor in ochii parintelui si in imaginatia maicutelor, care (dupa cum ai scris si tu) intelegeau lucrurile intr-un mod aparte. In acelasi mod este descrisa si relatia Alinei cu Doichita, incat poti sa spui dupa ce urmaresti acest film (cum am si auzit de altfel) ca doar mintea intinata a vazut lucrurile pacatoase.

Putem sa credem ca aceste detalii au fost create pentru a da un farmec aparte filmului, dar ele au bataie lunga. Alte aspecte in neconcordanta cu realitatea: preotul intrerupe Liturghia si iese afara cu maicile si Alina. Unde s-a mai pomenit asa ceva? Parintele este cel care hotaraste si conduce obstea de maici, stareta facand ascultare de acesta. Din cate stiu, intr-o manastire de maici, stareta este cea de care asculta maicile si chiar parintele.

Last edited by Ekaterina; 21.02.2013 at 17:27:13.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 21.02.2013, 18:00:29
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ekaterina Vezi mesajul
Primul lucru care m-a iritat in acest film a fost spovedania publica. S-au strans un grup de maici pe biata fata si o fixau sa bifeze pacatele pe care ele le citeau. Trebuie sa stii ca aceasta nu este o practica pe care o veti regasi in credinta ortodoxa.
Nu era vorba de "spovedanie publică", ci de ajutor în "cercetarea cugetului" întrucât sunt mulți potențiali penitenți care nu știu ce să mărturisească. Pentru aceștia s-au inventat, după model catolic, îndreptarele de spovedanie în cuprinsul cărora sunt înșirate, în ordinea gravității, păcatele recunoscute de Biserică . În film este utilizat un îndreptar a lui Nicodim Mândiță, foarte popular în zona Moldovei.

Deci nu era o spovedanie acolo, ci o pregătire pentru spovedanie!
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 21.02.2013 at 19:09:59.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 21.02.2013, 18:34:47
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Am vazut filmul. Mi se pare realizat intr-un mod echidistant.
Filmul nu arunca vina nici asupra calugarilor, nici asupra medicilor sau a familiei fetei, sau arunca vina in egala masura asupra tuturor.
Poate fi privit si ca un film care descrie situatia sociala a copiilor fara parinti.
Dar poate fi privit si ca un film despre ignoranta.
Nu e vorba doar despre ignoranta unor calugari, ci despre ignoranta unei societati intregi care poate duce la astfel de cazuri nefericite.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 21.02.2013, 19:40:10
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Nu era vorba de "spovedanie publică", ci de ajutor în "cercetarea cugetului" întrucât sunt mulți potențiali penitenți care nu știu ce să mărturisească. Pentru aceștia s-au inventat, după model catolic, îndreptarele de spovedanie în cuprinsul cărora sunt înșirate, în ordinea gravității, păcatele recunoscute de Biserică . În film este utilizat un îndreptar a lui Nicodim Mândiță, foarte popular în zona Moldovei.
Deci nu era o spovedanie acolo, ci o pregătire pentru spovedanie!
M-am referit la spovedanie publica nu in sensul ca un preot spovedeste in acelasi timp mai multe persoane ce isi recunosc simultan si fara intimitate pacatele, ci la situatia in care este pusa Alina, de a isi recunoaste pacatele sub insistentele priviri ale maicilor. Mi se pare scena atent realizata, se simte disconfortul fetei in opozitie cu lipsa totala de discretie a maicilor. Se evidentiala rigurozitatea si formalismul in detrimentul esentialulul si al unei autentice trairi.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 21.02.2013, 20:02:14
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Ekaterina,

Total de acord. Am avut si eu acel indreptar si trebuie sa spun ca acolo sunt trecute multe lucruri care nici macar nu sunt pacate. Lucruri neeseintiale, cum spuneai si tu.
Asemenea indreptare (nu ma refer la toate, bineinteles), aduc mai multa sminteala si indeamna mai mult la formalism decat la o marturisire autentica.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 21.02.2013, 20:05:28
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Ekaterina,

Total de acord. Am avut si eu acel indreptar si trebuie sa spun ca acolo sunt trecute multe lucruri care nici macar nu sunt pacate. Lucruri neeseintiale, cum spuneai si tu.
Asemenea indreptare (nu ma refer la toate, bineinteles), aduc mai multa sminteala si indeamna mai mult la formalism decat la o marturisire autentica.
Discutabil, dar asta nu face subiectul topicului si nici nu are vreo urma de legatura cu ce a spus Ekaterina.
Oricum, se vede ca oarecum esti marcat in directia intentionata de regizor - calugarii sunt prosti (cel putin aia care au facut indreptarul) tu stii mai bine ce e pacat si ce nu.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.

Last edited by AlinB; 21.02.2013 at 20:14:27.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 21.02.2013, 20:17:29
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Am vazut filmul. Mi se pare realizat intr-un mod echidistant.
Filmul nu arunca vina nici asupra calugarilor, nici asupra medicilor sau a familiei fetei, sau arunca vina in egala masura asupra tuturor.
Pentru ca judeci dintr-o perspectiva ingusta, fiind fixat pe chestia "cine e de vina".
Ori, cum s-a scris deja pe pagina precedenta, lucrurile sunt mai subtile si se pare ca multi nu reusesc sa le vada.

Citat:
Dar poate fi privit si ca un film despre ignoranta.
Exact asa incepe si fimul. Calugarii sunt ignoranti si superficiali.
Restul e o farama de umanitate cat sa faca asertia de inceput credibila, altfel chiar si ignorantii ar fi sesizat ridicolul.

Citat:
Nu e vorba doar despre ignoranta unor calugari, ci despre ignoranta unei societati intregi care poate duce la astfel de cazuri nefericite.
Aiurea, lucrurile sunt bine delimitate: pe de o parte este vorba de calugari, pe de alta parte de sistemul social de asistenta medicala - oarecum impersonal si parintii - oarecum in afara ecuatiei fiind vorba totusi de o persoana matura.
Iar oamenii tind sa invinovateasca oameni, decat un sistem.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.

Last edited by AlinB; 21.02.2013 at 20:23:56.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 21.02.2013, 20:21:08
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Nu era vorba de "spovedanie publică", ci de ajutor în "cercetarea cugetului" întrucât sunt mulți potențiali penitenți care nu știu ce să mărturisească. Pentru aceștia s-au inventat, după model catolic, îndreptarele de spovedanie în cuprinsul cărora sunt înșirate, în ordinea gravității, păcatele recunoscute de Biserică . În film este utilizat un îndreptar a lui Nicodim Mândiță, foarte popular în zona Moldovei.

Deci nu era o spovedanie acolo, ci o pregătire pentru spovedanie!
Ajutorul (real) se ofera in mod personal si discret.
Fiind vorba de un grup, cum spune Ekaterina, lucrurile capata un alt caracter, impersonal, indiscret, abuziv, etc.

Stim si de problema care o au unii cu respectivul indreptar, probabil tocmai pentru a castiga simpatia lor a si fost scos la interval.
Eu nu sunt un fan al acriviei, dar nici al dispretului pentru ea - in unele cazuri poate fi absolut necesar.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Arhitectura bisericilor: dupa canon sau dupa gust? windorin Arta bisericeasca in general 247 19.09.2015 01:15:06
Ateismul anticrestin Heurtebise Alte Religii 36 10.08.2012 00:52:05
Setea dupa Liniste, setea dupa Dragoste.... Mihailescu-Marin Daniel Generalitati 8 28.06.2011 00:03:13
Un film realizat dupa o intamplare adevarata petrecuta in Rusia eucred Resurse ortodoxe on-line 1 25.07.2010 22:40:04
PRO TV - ANTICRESTIN mirelada Generalitati 38 21.05.2008 00:30:44