![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tu ca si crestin ortodox trebuie sa cunosti ca noi toti, indiferent ca suntem mireni sau calugari suntem chemati la desavarsire si indumnezeire. Acesta este scopul nostru sa devenim dumnezei dupa har. daca un catolic nu poate intelege aceasta noi ortodocsii avem invatatura ca sa putem intelege aceasta. ce inseamna indumnezeirea? inseamna schimbarea inimii , curatirea sufletului , asta inseamna. inseamna ca inima noastra plina de pacate trebuie sa se schimbe, sa se curete , sa se goleasca de toate cele rele sa faca loc lui Hristos. Aceasta inseamna manastirea din inima, adica curatie si comuniune cu Hristos. Stiu ca umanismul acesta arata bine insa mare pacat sa ne lasam inselati de frumusetea exterioara. un catolic niciodata nu va putea sa inteleaga cu adevarat ce inseamna manastirea din inima pentru ca ei nu au invatatura aceasta insuflata de Duhul Sfant asa cum o avem noi ortodocsii predanisita de catre sfintii nostri, fie ei calugari sau mireni. Nu se poate ca tu o ortodoxa, sa arunci la gunoi predania sfintilor nostri despre indumnezeire doar de dragul unor interese meschine si mizere de pe un forum. Pentru ca domnul catolic te-a laudat ca i-ai cantat in struna ai ajuns sa arunci la gunoi invatatura noastra ortodoxa despre indumnezeire. eu zic sa lasi mandria deoparte, aceea care a fost atat de ranita de alti mandrii de pe aici, cum sunt si eu, si sa incerci sa nu te mai lepezi de invatatura Bisericii noastre doar de dragul de a intepa frati intru credinta din prea multa iubire umanitara cu cei de alte credinte. Socotesc ca iti dai seama ca orice putem accepta insa nu lepadarea invataturii ortodoxe fie ea si pentru scopuri umanitare. Sa ajunga un catolic sa spuna despre indumnezeire ca este ratacire! iar noi ortodocsii sa aprobam? sa ajunga un catolic sa spuna ca un mirean nu poate sa se indumnezeiasca si noi sa acceptam? nesocotind tocmai invataturile duhovnicilor nostri? Da, duhovnicul meu, cand am spus ca sunt mirean si nu traiesc in manastire mi-a spus: faceti manastire in sufletul dvs. Si am ajuns sa inteleg ce am de facut. Ca a reusi aceasta e mai greu, insa Slava lui Dumnezeu , ca prin umilinta si certare din partea voastra reusesc si eu sa imi vad greselile. "Putem săvârși multe lucruri bune și frumoase, să studiem, să avem o profesiune, o familie, să agonisim o avere, să facem fapte de filantropie. Atunci când înțelegem și întrebuințăm lumea în chip euharistic, ca pe un dar al lui Dumnezeu, atunci totul se unește cu El și devine o cale de unire cu Dumnezeu. În aceeași măsură, dacă nu ne unim cu Dumnezeu, atunci am dat greș. Totul este în zadar. Oamenii dau de obicei greș deoarece sânt purtați pe căi greșite de aceste țeluri secundare ale vieții. Ei nu socotesc îndumnezeirea ca fiind scopul cel dintâi și de căpătâi. Nu sânt absorbiți de cele veșnice. Se dăruiesc din toată inima scopurilor de mai mică însemnătate și uită că: „un [singur] lucru trebuiește” Arhimandritul Gheorghe Kapsanis, igumenul Sfintei Mănăstiri a Sfântului Grigorie – Muntele Athos
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Dobrin draga, iar incepi sa aberezi. Am spus ceea ce am spus despre dl. Mihnea Dragomir nu pentru ca m-a laudat - ca nici n-a facut-o, ci pentru ca are dreptate in ceea ce spune. A urma cu ardoare in viata de mirean niste reguli manastiresti nu este decat o struto-camila, iar ca asta aduce si nefericire, nu ramane decat de incercat fiecare pe pielea lui, dupa cum ii da mana. Dar ceea ce nu inteleg la tine, daca asta este ceea ce urmaresti prin postare, este de ce insisti sa imi dai mie hrana tare, cand stii ca am dinti de lapte. :))
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Fiecare cu masura puterilor lui; de acord, Mirela. Dar nu ai voie sa numesti aberatie stradania mai mare a altuia. Nici nu suntem si nici nu putem fi toti egali; cu exceptia mortii, in fata careia toti suntem egali. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Din activitatea teologica a P.S. Kallistos amintim in primul rind traducerea (colectiva) in engleza a Filocaliei, ajunsa deja la al patrulea volum, precum si monumentala traducere a Triodului, o carte esentiala din cultul ortodox; de asemenea, Episcopul Kallistos Ware este autorul a numeroase studii de spiritualitate ortodoxa, precum si autor al mai multor volume de prezentare generala a Ortodoxiei (The Power of the Name, The Orthodox Church, The Orthodox Way etc.). Studiul pe care il traducem in continuare, The Monk and The Married Christian: Some Comparisons in Early Monastic Sources, pune in discutie, din perspectiva literaturii ascetice vechi, raportul dintre slujirea calugareasca si cea in familie, respectiv ca monah sau mirean cununat, in vederea mintuirii. Detasindu-se de unele opinii exagerate care circula in unele medii monastice mai noi, potrivit carora se pot mintui si pot ajunge pe inalte trepte duhovnicesti doar monahii si dintre acestia doar o elita (vezi, de exemplu, Teoclit Dionisiatul, in Dialoguri in Athos, vol.I, Deisis, 1994, pp. 91, 192-194), P.S. Kallistos subliniaza, valorificind in special izvoare duhovnicesti precum Patericul, Limonariul s.a., posibilitatea mintuirii in egala masura atit a pustnicului retras din lume, cit si a mireanului care si-a intemeiat o familie si care traieste in lume. Viziunea episcopului de Diokleia este aceea a unui echilibru, absolut necesar Bisericii, intre vocatia monahala si cea familiala, care nu presupune mai putina jertfelnicie: Casatoria si viata monastica se completeaza si se echilibreaza cam in felul in care se completeaza si se echilibreaza in teologie calea catafatica si calea apofatica (...) Ambele sint taine ale iubirii... Amindoua caile sint expresii reale ale preotiei imparatesti, universale, a celui care a primit botezul (...) Ambii (monahul si mireanul in familie) renega pacatul si afirma lumea. Diferenta dintre ei ramine numai in conditiile exterioare ale luptei lor ascetice. (K. Ware, Imparatia launtrica, Christiana, 1996). Porunca desavirsirii in iubire este aceeasi pentru toti, insa modurile plinirii ei pot fi diferite, potrivit vocatiei si lucrarii fiecaruia. "Eu nu am ajuns la aceasta virtute" In cele mai multe dintre acestea, mireanul ramine anonim. Sa incepem totusi cu o intimplare - cu siguranta una din cele mai remarcabile - in care mireanului i se spune numele, iar calugarului nu. Se spune ca un calugar traia de patruzeci de ani in pustiul Iordanului. In tot acest timp el nu a intilnit alt om, ci a trait gol, alaturi de fiarele salbatice, ca pastor. Intr-o zi, intreaba pe Dumnezeu: Arata-mi pe unul asemenea mie si mare ii este mirarea, caci i se raspunde: Pe imparatul Teodosie. Auzind acestea, batrinul isi spune trist: Mi-am petrecut toti acesti ani in pustiu, ars de fierbinteala zilei, gol in frigul noptii, fara sa vad chip omenesc. De patruzeci de ani nu am mincat piine, ci am flaminzit si am insetat, petrecindu-mi noptile sub cerul liber. Iar dupa atitea lipsuri si nevointe sunt pus deopotriva cu cineva care traieste in lume, are femeie si petrece in lux. Asa ca isi imbraca rasa si pleaca in Constantinopol. Teodosie il primi cu bunatate si cu respect pentru ca era un mare prieten al calugarilor. Batrinul il intreba pe imparat cu vietuieste. La inceput Teodosie este sovaielnic, marturisind ca este un om lumesc si un pacatos, fara sa se poata compara in vreun fel cu marii nevoitori Antonie, Macarie sau Pahomie. In cele din urma, Teodosie ii marturiseste: Am imparatit treizeci si noua de ani si de treizeci de ani port o camasa de par sub purpura imperiala. Asta nu inseamna nimic, spuse batrinul. De treizeci si doi de ani, continua imparatul, nu m-am culcat alaturi de sotia mea, ci am trait in curatie. Asta nu-i nimic, spuse iarasi batrinul. Apoi imparatul ii spuse cum posteste si nu se spala degraba. Asta nu inseamna nimic, zise din nou batrinul. Dupa ce i-a dezvaluit tainele nevointelor sale, Teodosie ii arata cum face milostenie, cum ii ajuta pe cei nedreptatiti si ocroteste vaduvele si orfanii, cum cerceteaza in fiecare noapte strazile si inchisorile si da bani celor aflati in nevoi; cum spala ranile bolnavilor si madularele uscate ale slabanogilor cu miinile lui. Toate acestea sunt bune si demne de admiratie, spuse batrinul, dar ele nu inseamna nimic in comparatie cu nevointele noastre. In sfirsit, imparatul ii arata cum in timpul curselor de pe hipodrom sta in loja sa imperiala, incoronat si invesmintat in purpura, copiind manuscrise fara sa dea atentie la cele ce se intimpla in jurul sau. Cind multimile il aclama si ii cinta laude, el nu ingaduie inimii sa se umple de mindrie, ci continua sa scrie fara sa-si ridice macar ochii. Batrinul este impresionat. Fii binecuvintat, fiul meu!, striga el. Eu nu am ajuns la aceasta virtute. Dar roaga-te lui Dumnezeu pentru mine. Teodosie cere si el binecuvintarea calugarului si pleaca. Aratind marea cinstire a memoriei lui Teodosie in cercurile monahale, aceasta fascinanta relatare este neobisnuita in sens pozitiv, prin aprecierea sfinteniei monahale. In pofida implicarii lui in problemele lumesti si a splendorii ulterioare, un imparat crestin poate depasi viata pustniceasca in strasnica singuratate si saracie. Se arata ca asceza fizica poate fi practicata in taina de un mirean si cum unul ca acesta casatorit fiind, poate sa duca o viata de abstinenta sexuala; dar este important ca nici unul dintre aceste motive nu apare evidentiat in mod special. Povestirea arata, de asemenea si felul in care un mirean poate sluji lui Dumnezeu prin milostenie; dar nici acesta nu este motivul pentru care Teodosie este atit de generos laudat. El este preamarit nu pentru lepadarea de sine ori pentru slujirea celor saraci si slabi, ci pentru nepatimirea si smerenia lui. In mijlocul capcanelor slavei desarte, el a reusit sa-si pastreze launtric simplitatea inimii. Aceasta este cea mai importanta. Nu exista nici o sugestie in povestire ca Teodosie ar fi dobindit o sfintenie mai mare daca ar fi intrat in viata monahala. Nu se spune nicaieri ca imparatul se roaga in vreme ce copiaza manuscrise in loja imperiala. Insa nu suntem departe de idealul mireanului care pastreaza amintirea neincetata a lui Dumnezeu, in timp ce este inconjurat de probleme lumesti. Pe hipodrom, Teodosie se aseamana sfintilor lui Dumnezeu la teatru, despre care omiliile macariene spuneau: Se intimpla uneori ca Sfintii lui Dumnezeu sa stea la teatru si sa priveasca la viclenia lumii; dar omul dinlauntrul lor vorbeste cu Dumnezeu, chiar daca omul de dinafara pare celorlalti ca priveste la cele ce se petrec in lume." http://ortodoxie.3x.ro/diverse/Carti...lug-mirean.htm Poate am mai deslusit cumva ce inseamna manastirea din inima pentru mireni.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Pai ce sa fac si eu, vai pacatele mele, daca dl catolic Mihnea avea treaba cu manastirea din inima ortodocsilor taman pe acest topic. Iaca i-am raspuns si eu mai ales ca am vazut ca o ortodoxa cum esti tu aprobai prostia spusa de dansul.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#7
|
||||
|
||||
![]()
este deosebit de important sa intelegem toate acestea, noi mirenii. de foarte mult timp ma gandesc la nevointa mireanului si cum trebuie ea facuta. Si de asemenea ma gandesc la inima mireanului si cum trebuie ea transformata in manastire, cum trebuie ea sa ajunga atat de puternica incat sa nu mai fie atinsa de laude sau ocari. Cum poate inima noastra cea mireneasca sa nu mai reactioneze la slava lumii si la mandria de sine.
Cu adevarat ca tinta este tocmai asta. a putea sta ca stanca in fata laudei si a ingenunchia mandria. Toate celelalte, milostenia, faptele de iubire pot fi doar mijloacele dobandirii Duhului dupa cum spunea si Sf. Serafim de Sarov. Si cred ca este de asemenea un lucru extraordinar de greu ca noi mirenii sa ne vindecam de slava si mandrie. insa este posibil, daca vesnic avem in minte pe Domnul si daca mereu stam de vorba cu El. dar si asa este cadere. ca uneori uitam de Domnul si uitam sa il intrebam cum sa facem, increzandu-ne in noi insine.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Acum daca ne vrem iubitori de aproapele il acceptam asa cum e. daca nu, nu. il punem la punct cu un sut in fund. Nu-i bai. important este ca din tot ceea ce traim sa stim sa luam doar ce este bun.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ah. Am uitat. Mirela poti sa imi spui Mihaela. Sau nu poti?
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|