Scandalurile petrecute la Athos in 1088

Scandalurile petrecute la Athos in 1088

Imprejurarile ma poarta iarasi catre Muntele Sfant. Debarc la Dafni, coasta portului vesmantat in lauri, trec potecile insemnate cu simple cruci de lemn, colind pe rand manastirile, ma bucur de ospetia lor, graiesc unuia si altuia din calugari, incat, la urma, cand stau si caut sa-mi randuiesc impresiile, de care sunt coplesit, nu stiu cum si unde sa incep si sa purced inainte. Eu am venit sa cercetez bogatia daniilor voievodale, sa gust frumusetile naturii si sa ma incant de naivitatea legendelor cu miracole. Insasi Fecioara Maria s-a abatut candva la Muntele Athos, luandu-l sub inalta-i ocrotire. De aceea, si chipul ei, zugravit in atatea feluri, e adorat aici pretutindeni. Dinaintea unei asemenea icoane am auzit intonandu-se la Protatu Axionul: "Cuvine-se cu adevarat sa te fericim, Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fecioara si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru."

Apoi diaconul a dat glas pomenirii ctitorilor si binefacatorilor: Stefan Voievod, Bogdan, Alexandru, Petru, Neagoe, Teodosie - un sir de nume ce le-am inscris si intr-un vechi diptih romanesc. In aceeasi biserica se afla tainuita de o parte si o cristelnita, rostul careia nu-l pricep. "E de mult, spune eclesiarhul, din timpul Vlahilor... isi botezau in ea pruncii." Si astfel ma stramut cu gandul departe, in veacul al optulea, cand traia la Muntele Athos si o populatie mireana, cand nu erau inca zidite manastirile, cand monahii adapostiti in colibe si pesteri cautau sa crestineze grupurile de pastori vlahi, coboratori pe aceste locuri. Fiintarea lor ca neam aparte este dovedita. La 885, imparatul Vasile I Macedoneanul si dupa douazeci si sase de ani urmasul sau Leon inteleptul, in vederea unei mai potrivite reculegeri monahicesti, le opreste intrarea la Athos. Dar masura nu se tine cu rigoare. Mai pe ascuns, mai pe fata, vlahii incep a se strecura laolalta cu sotiile si cu fetele, care slujind de pastorite si imbracate barbateste, strabat linistea sihastriilor si atrag pe calugari in vraja ispitelor, asa ca imparatul Constantin al IX-lea Monomahul e nevoit sa-i alunge. Acum, insa, dupa ce calugarii au gustat din placerile neingaduite si s-au folosit de spiritul intreprinzator al vlahilor, pornesc ei insisi a se plange si a cere cu staruinta inapoierea lor.

Toate acestea ni se lamuresc pe deplin intr-un manuscris al bibliotecii Sfantului Pantelimon, intitulat  "Scandalurile petrecute la Athos in 1088", pe care il dau in traducere: "In zilele lui Alexie Comnenul, care a domnit timp de treizeci si sapte de ani, din 1081 pana in 1118, vlahii cutovlahi, pastori de oi si capre, inaintand, au patruns in Athos. Si cu turmele au patruns si femei in aratare barbateasca; si mult desfrau si spurcaciuni au savarsit, manandu-si turmele in haine de barbati, incat monahii Athosului s-au intors catre imparatul Alexie, si au fost indata izgoniti. Insa, dupa ce s-au dus vitele si vlahii din Athos, in loc sa multumeasca lui Dumnezeu ca a ridicat mare pierzanie si urgie, de s-a curatit Muntele, monahii mai degraba plangeau, nesabuitii. Si era mare jelanie in Athos; si, pe cand fugarii Eghipetului simteau lipsa carnii, pestelui si altora, monahii ravneau dupa stricaciunea vlahilor, amintindu-si de laptele, branza, lana, petrecerile si schimburile negustoresti ce taceau impreuna, si de betiile care mai pe urma s-au aratat. Ca intrase diavolul in sufletele vlahilor, de-si tineau femeile in podoabe barbatesti ca ciobani si pasteau turmele si slujeau calugarilor in manastiri si le duceau branzeturi, lapte si lana, si le framantau painea la zile de praznic. Iar cele savarsite de ei rusinos este a le spune si a le auzi.

Numaidecat, doritorii de asemenea lucruri, pocaindu-se, si-au indreptat greselile, caci marsavii, ca si virtuosii calugari, afland de relele acestea, le-au spus tare, si patriarhului inca le-au scris, cum ca vlahii au femei pascatoare de turme. Ci de plecarea vlahilor, mai mult a calugarilor sa povestim, caci, gasind necuratul uneltele rautatii, a insuflat monahilor drept pricina oarecum binecuvantata porunca patriarhului de a sta cu vlahii in Athos. Si acum, izgonindu-se, calugarii se faceau vinovati catre sufletele lor dupa moarte. Si auzind acest cuvant, multi dintre ei s-au tulburat foarte, monahi si pustnici, care, timp de cincizeci ori saizeci de ani se luptasera cu diavolul si din chilii nu se clintisera, acum ieseau plangand in chip nerod, zicandu-si unii altora, ca de azi inainte trai nu avem, nici hodina, deoarece am izgonit pe vlahi si ne-am calcat un legamant. Oh, nebunia lor! Carduri-carduri ieseau intru bucuria diavolului. Si erau vlahii patru sute de familii, pe turmele carora a voit patriarhul sa puna zeciuiala si n-a lasat pe arhonti s-o faca, spre a nu se ingreuna manastirile. Au iesit cu vlahii o multime de calugari, incat vedeai manastirile pazite numai de orbi, ologi si batrani. Si astfel intamplandu-se lucrurile, a venit sarbatoarea Craciunului si s-au strans toti dupa datina in Lavra Cariesului. Au afurisit intai pe dimogheronti, apoi, sobor facandu-se, au ales trei barbati evlaviosi: pe Ioan, egumenul Vatopedului si pe Simeon, egumenul Caracalului, si pe Nichifor, egumenul Costamonitului, o ruda a imparatului Alexie, si pe doi supraveghetori, de i-au trimis la imparat, scriindu-i si carte: "Sfinte despot al nostru, cunoscut este imparatiei tale, ca porunca patriarhului de a sta vlahii a golit Athosul si ne rugam sa ridici aceasta porunca, deoarece ne pierdem cu totii, si sub a ta seninatate ducem si noi o viata linistita."

Citind acestea, imparatul a luat si statul Curtii, care si-a dat parerea sa-l cheme pe patriarh. Imparatul, insa, din evlavie n-a facut-o, ci a trimis pe monahi la patriarh, scriindu-i doar ca ordinul acestuia golit-a Muntele Athos. Iar patriarhul a dat raspuns imparatului: "intrucat n-ai iscalit, porunca ramane fara putere, si este vrerea lui Dumnezeu sa tie Athosul sub imparateasca stapanire, spre a nu mai intra vlahii."

O nota a manuscrisului adauga: "Egumenul Lavrei, Ioanichie Valmas, cunoscut de imparat si de patriarh, a fost inceputul si radacina relelor savarsite de vlahi, fiindca a scris ca din partea patriarhului, in chip mincinos si a iscalit cu mana sa, cum ca patriarhul a poruncit sa intre vlahii, spre a lua branzeturi, lapte, lana si altele."

Din aceste randuri, cat si din intrebuintarea termenului de cutovlahi, reiese ca manuscrisul dateaza din veacul al XIX-lea, dar el foloseste si in buna parte reproduce textul unui alt manuscris, cu vreo cinci sute de ani mai vechi. Se afla in biblioteca Ivirului. Incepe asa: "Zicea monahul acesta Ioan Trahaniotul, ca cele intamplate dintru inceput la Sfantul Munte, inainte si dupa porunca patriarhului, nu numai episcopul Leontie, ci si multi dintre sfintii parinti le-au scris si-au luat astfel de stire, ca in urma izgonirii vitelor si vlahilor din Athos, in loc sa multumeasca lui Dumnezeu monahii, ca a ridicat o periculoasa urgie si a curatit Muntele Sfant, unde ne-a invrednicit sa traim, mai mult se plangeau. Si era jelanie mare in Athos...." Urmeaza scrisorile dintre imparat si patriarh, scotandu-se la iveala purtarile amagitoare ale vlahilor fata de calugari: "Precum madineii isi gateau femeile si le aduceau inaintea poporului iudeu, spre a-l corupe si a-l indeparta de Dumnezeu, tot astfel si diavolul a intrat in sufletele vlahilor, de-si impodobeau sotiile si fetele in straie barbatesti, ca sa-i piarda pe acei ce voiau a trai evlavios."

Alungati de la Muntele Athos, vlahii au continuat pana astazi sa-si mane turmele in celelalte parti ale Calddicei. In calea mea spre Salonic le-am intalnit corturile de popas, iar unul din parintii Lavrei mi-a spus, cu infiorarea tineretii amintire, de iubirea sa pentru o frumoasa pastorita vlaha, cand avea odata grija unui metoh manastiresc la Casandra. Relatiile Muntelui Athos cu romanimea nu se intrerup nicicand, marindu-se bineinteles dupa intemeierea Principatelor Dunarene.

Marcu Beza

Revista Boabe de grau, 1933

Pe aceeaşi temă

03 August 2012

Vizualizari: 3313

Voteaza:

Scandalurile petrecute la Athos in 1088 1.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact