![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Confruntarea între cele două atitudini privind Sfânta Împărtășanie este cunoscută și în cercul de credincioși apropiați mie. Iar pozițiile cunoscuților variază în zonele de înțelesuri circumscrise de cele două articole (P. Roman și P. Calciu).
În icoana pe care o am lângă mine Mântuitorul se află la Masa Cinei înconjurat de Apostoli. Ioan Îi șade la piept, Iuda se află în lateral, pitit oarecum după un alt Apostol, ținîndu-și strâns la piept punga cu arginții trădării. Are capul plecat, fața tristă și mâhnită, iar chipul exprimă sugestiv refuzul: "Nu!", spune Iuda, și e simultan prins de negativism și amărăciune. Nu știu dacă amărăciunea e a unei furii reprimate sau exprimă neputința de a da curs gestului pe care îl face Mântuitorul precum și conștientizarea acestei neputințe. La care, însă, Iuda ține, ca la un bun de mare preț, precum dealtfel toți oamenii țin la neputințele lor dragi... Acesta este contextul: în centru Domnul, în jurul Lui sunt Apostolii, Ioan șade la piept, ceilalți Îl înconjoară cu expresie de uimită seriozitate, iar Iuda se ține deoparte, cu tristeță mare și cu punga bine strânsă în mână, mica și unica lui avere... Ce face, însă, Domnul în acest context? Șade drept, privește înainte, adică spre noi, și face un gest ferm și solemn: arată cu mâna dreaptă, mai exact cu degetul arătător, spre potirul pe care îl ține cu stânga. Alături de potir se află o pâine, în centrul mesei. Privind de multe ori această icoană, care se află în spațiul unde îmi petrec majoritatea timpului de acasă, am conștientizat un amănunt care mi-a scăpat multă vreme: Domnul nu roagă, nu invită, nici măcar nu recomandă, ci, pur și simplu, reiese din atmosfera întregii scene și din expresia trupului, chipului și ochilor Mântuitorului: Domnul poruncește. Gestul este ferm și nu lasă loc de interpretări, bâjbâieli sau amânare: Fă asta!, spune Domnul. "Luați, mâncați..." și "Beți..." nu sunt, cred eu, invitații de complezență, nici gesturi amicale, nicidecum scene de taifas și banchet. Ci porunci ale Domnului, chemări ferme ale Împăratului către slugile Sale, strunire de Păstor. Cine nu vine, se va pierde. De aceea, Împărtășirea nu este gest opțional al creștinului, după cum îi spune dorința, înclinația minții sau a inimii, dispoziția de moment sau de durată. Nu atârnă de judecata, alegerea și cheful omului, ci numai de Hotărârea Celui Care a formulat-o. De cunoașterea, dispoziția și Voia Stăpânului. Dar aceasta nu înseamnă deloc că toată lumea trebuie să se repeadă la Taină, fără nici o opreliște sau făr discernământ. Dumnezeu cheamă pe toți, dar nu pe oricine și oricum. Ne cheamă de câte ori vine, adică la fiecare Sfântă Liturghie, mai întâi, dar nu independent de faptele și starea noastră ci, dimpotrivă, tocmai ținînd cont de starea viețuirii noastre. Mulți chemați, puțini aleși... Așadar, chemați fiind cu toții la Dumnezeire, să ne învrednicim de a intra la Împăratul, comportîndu-ne potrivit cu această chemare și cu Persoana Celui Care ne cheamă, fiind așadar demni de Chemarea Lui. Că nu i se cuvine slugii să intre fluierînd și țopăind, distrat și cu ținuta în dezordine, atunci când e chemat să se înfățișeze Stăpânului. Care nu e altul decât Dumnezeu, Făcătorul Cerului și al Pământului și Judecătorul tuturor. Așa înțeleg că stau lucrurile cu dilema aceasta, ca răspuns schematic la bogăția de necuprins a Tainei. Să fiu iertat că am îndrăznit... Last edited by cezar_ioan; 24.04.2013 at 13:59:15. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Eu îți mulțumesc pentru că ai îndrăznit.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
"Via mea este la mine acasă; mia de sicli să fie a ta, Solomoane, și două sute numai pentru cei ce păzesc roadele ei!
O, tu, ce în grădini sălășluiești, prietenii vor să-ți asculte glasul; fă-mă să-l aud și eu cu ei!" |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Oricât îmi storc mintea, trebuie să mărturisesc că am nevoie de tâlcuire la cele de mai sus.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Găsesc o legătură mare între Cântarea Cântărilor, din care am extras cele două versete (antipenultimul și penultimul din Cântarea)
o legătură mare, așadar, cu problema apropierii noastre, ca mădulare ale Bisericii, de Sfânta Împărtășanie. Atitudinea miresei față de mire o văd ca pe un îndreptar privind apropierea noastră de Împărtășanie. O culme poetică, așa e acolo... Un îndreptar sublim, mult mai aproape de înțelegerea mea decât predicile savante. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Via mea este la mine acasă. E a mea, eu o lucrez, eu sunt posesorul și responsabilul și sunt liber s-o dau cui vreau și s-o lucrez cum vreau. (sufletul meu e acum în mâna mea)
Dar Ție Ți-o lucrez, Ți-o dăruiesc, vreau ca Tu să te bucuri de ea... Eu sunt mireasa Ta (spune sufletul celui îndrăgostit de Domnul), iar nu a altcuiva. Iată credincioșia, dăruirea mea iubitoare... Dar cum voi face? Înfricoșată sunt, zice iubita, ca nu cumva să nu-Ți fiu pe plac. Învață-mă Tu, așadar... spune Biserica. Și Domnul o învață, precum pe fiecare dintre noi, prin toate ale Bisericii. "fă-mă să-l aud", zice mireasa, declinîndu-și nepriceperea... Cerem harul Dumnezeirii ca să devenim vrednici de Împărtășirea cu El. Last edited by cezar_ioan; 24.04.2013 at 15:02:51. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Acum înțeleg. Cântarea Cântărilor a fost interpretată metaforic (nu-mi amintesc de către cine) ca unirea/iubirea dintre Hristos și Biserică. Versetele alese de tine, însă, nu le... pricepeam.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Iata, al patrulea rezultat la o cautare e google images:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc mult. Dar gestul lui Iisus nu este de porunca.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
|