![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu i-a fost testata capacitatea de discernamant, ci nivelul obedientei. In ce masura a afectat acest experiment psihicul 'copiilor' lui Avraam, generatie dupa generatie? Poate fi o tema de doctorat.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 05.06.2013 at 18:39:52. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Păi eu înțeleg că îl ascultăm necondiționat pe duhovnic, ca intermediar între noi și Dumnezeu. Față de alți oameni, e recomandabil să avem discernământ.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
(Nu stim noi cum vrea Dumnezeu sa ne vorbeasca.) Urmam exemplul lui Avraam sau ne impotrivim?
__________________
Last edited by florin.oltean75; 05.06.2013 at 19:26:41. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Partea noastră este să trăim după poruncile lui Dumnezeu, în ascultare față de duhovnic și să luptăm împotriva păcatului. Astfel mintea noastră se curățește și poate discerne mai bine ce și pe cine să asculte. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
pentru ca in principiu sunt doar doua: cand Dumnezeu iti cere sa actionezi in conformitate cu "bunul simt" si stim raspunsul: 'e firesc sa ascult pentru ca am discernamant' si cand iti cere sa nu actionezi conform "bunului simt" (cazul Avraam). De ce obedienta lui Avraam este virtuoasa?
__________________
Last edited by florin.oltean75; 05.06.2013 at 20:07:56. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Unde scrie ca "a fost convins de invierea fiului sau"? Si chiar daca este precum spui, este un non-sens sa omori pe cineva pentru a fi inviat. Virtutea ascultarii in acest caz isi pierde semnificatia. Pentru ca prin “convingerea ta” astepti o decizie favorabila tie! Nu spui “fie ce o fi – poate nu doresti Doamne sa-l invii – Fie precum vrei!” Este ca si cum ai trisa la un examen, la care deja ii stii rezultatul si iti joci convingator rolul de elev care raspunde constiincios la intrebarile profesorului. Virtutea care este testata este "obedienta" - nu convingerile, asteptarile sau sperantele. Oricum, nu stiu care este diferenta intre 'virtute' si 'virtute teologica'...??
__________________
Last edited by florin.oltean75; 05.06.2013 at 20:45:33. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ipotezele în care vă pierdeți sunt acelea că Dumnezeu vă va vorbi prin x sau y. Eu mi-am spus părerea anterior. Vă urez succes în alegerile dvs. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Annyta, ceea ce vrem sa elucidam este de ce obedienta impotriva ratiunii firii este in anumite cazuri virtuoasa, nu importa daca este sau nu intermediata de agent.
__________________
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În sens strict istoric, în opinia mea, Dumnezeu i-a testat lui Avraam credința (a se vedea, în acest sens, numeroasele referiri nou-testamentare la exemplul credinței lui Avraam - referiri argumentate tocmai prin disponibilitatea patriarhului de a-l sacrifica pe Isaac). Mai cred că Dumnezeu i-a testat lui Avraam, înainte de toate, dragostea! Se spune că ne este dumnezeu acel lucru (idee, persoană, obiect etc) de dragul căruia am fi capabili să ne sacrificăm copilul (adică tot ce-i poate fi mai scump unui om). Cred că-n acest sens simbolic (fără a pune la îndoială istoricitatea relatării biblice) ar putea fi înțeles cel mai potrivit episodul jertfirii lui Isaac pe muntele Moria - jertfire care, până la urmă, nu a mai avut loc, nu fiindcă Avraam și-ar fi dovedit deplina obediență, ci fiindcă și-a atins scopul de a prefigura, prin gestul său, o cutremurătoare profeție mesianică, și-a mărturisit credința și, nu în ultimul rând, a arătat că este gata să abandoneze, să sacrifice totul din dragoste pentru Dumnezeu. După ce a auzit porunca: "ieși din pământul tău... și vino în țara pe care ți-o voi arăta eu", acum, rămas pribeag și fără patrie pentru dragostea lui Dumnezeu, acum renunță la tot ceea ce i-a mai rămas: Isaac, copilul și mângâierea bătrâneților sale. Dumnezeu nu avea ce să testeze (căci El cunoaștea în mod desăvârșit sufletul lui Avraam), ci l-a ales pe robul său nu doar ca strămoș al poporului ales și al tuturor celor credincioși, ci și ca model de autodăruire iubitoare în relația cu Sfânta Treime (cf. Facerea18, 1-16). Dumnezeu n-a vrut ca Avraam să fie obedient sau să treacă vreun examen în acest sens, ci a hotărât ca exemplul acelui gest să rămână peste veacuri un simbol, o mărturie adevărată a capacității de a renunța la totul, de a pierde totul, pentru Cel Care este totul. Personal așa înțeleg, în doar câteva cuvinte, pasajul atât de profund și tainic al relatării despre Avraam și Isaac: 1. prefigurare a Jertfei supreme a lui Hristos; 2. mărturisire de credință neîndoielnică; 3. în strânsă legătură cu aceasta, exemplu de iubire necondiționată până la capăt! Care este opinia dvs? Considerați că poate conține vreun sâmbure de adevăr interpretarea mea?...
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 02.07.2013 at 17:00:42. |
|