![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iar gândirea liberă este lăudată și de o mulțime de atei, liber cugetători... Cred că și cu spiritul gândirii libere se poate aluneca în diverse rătăciri. Important este să știm de cine să ascultăm. Așa cred eu. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Dacă Ekaterina a amintit de filmul Secta, mă gândesc la După dealuri.
Ce să se fi întâmplat acolo? De ascultat, fata aceea ar fi putut să asculte, părintele și maicile fiind evident oameni de toată isprava, creștini în toată puterea cuvântului. Oare nu mai avea libertatea de a alege? De a distinge între bine și rău? Păcatul se înstăpânise definitiv în ea, supunîndu-i capacitatea de a alege? Sau, poate, pur și simplu obediența din copilărie (fenomen specific mediilor instituționalizate de la noi) rodise, mai târziu, fructul otrăvit... Mă tem uneori că obediența este prima fațetă a unei depersonalizări care, mai târziu, își va arăta cealaltă parte, a rebeliunii. Atât obediența cât și rebeliunea sunt acte/stări de patologie a capacității discernământului. Mesajul "tu ești mic, nu știi nimic, ascultă-mă pe mine" va fi răsplătit de viitorul tânăr sau adult cu "ți-ai dus traiul, ți-ai mâncat mălaiul, acum ascultă-mă tu pe mine". Aș aduce în discuție tema puterii. Iubire versus putere. Obedientul este un om strivit de alt om care, neavînd iubire s-a străduit să demonstreze că are putere. Rebelul este revanșa, tot pe axa puterii. O lume fără iubire este un templu cu trepte mânjite de sânge. Mulți închinători rabdă Dumnezeu în acest templu sinistru... P.S. Romanul "Puterea și gloria", scris de englezul (catolic) Graham Greene, ilustrează această chestiune a confuziei dintre axele puterii și iubirii. Aventura tragică a ultimului preot supraviețuitor dictaturii lui PapaDoc este un preambul la Apocalipsă și o sugestie că, într-un fel sau altul, ne înfruptăm deja din timpurile de pe urmă... Dar Gloria, gloria omului lui Dumnezeu (preotul din urmă al unei lumi fumegînde în catranul urii) rămâne sămânță a nădejdii, mai departe. Last edited by cezar_ioan; 05.06.2013 at 13:58:47. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Splendida exprimare a unui adevar profund, domnule profesor!
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cu siguranta ca si cu spiritul gandirii libere se poate aluneca in diverse rataciri, mai ales acolo unde este mandrie si mai putina sinceritate, dar personal cred ca mai rau este sa iti lipseasca aceasta gandire libera. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Aș zice că avem nevoie de discernământ. Să distingem binele de rău, situațiile în care e bine să ascultăm de cineva mai experimentat de situațiile în care e cazul să luăm propriile decizii.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ateii laudă gândirea liberă? "O, mărturie a sufletului prin natura lui creștin!" (Tertulian) Ateii se declară "liber-cugetători", neștiind că aspirația lor naturală către libertate spirituală și psihologică - năzuință pusă de Dumnezeu Însuși în inimile lor - se împlinește în creștinism: "Căutați și veți afla"; "Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate". Ei vorbesc despre ateism ca "gândire liberă", inversând, în sens orwellian, sensul acestor cuvinte: "gândire liberă". Ateismul, de fapt, este cădere în robia celei mai grave prejudecăți care și-a putut face loc vreodată în gândirea oamenilor. Creștinismul este libertate de gândire, fiindcă-L are drept Întemeietor pe Cel Care a creat și gândirea și libertatea. Hristos este Persoana absolut liberă și, de aceea, creându-ne după chipul Său, ne-a făcut liberi. Cu gândirea liberă se poate cădea în rătăcire? "Adevărul ne va face liberi"; îndepărtându-ne de Adevăr, adică de Hristos, nu mai suntem liberi și, evident, cădem în rătăcire/ minciună, adică în... robie și neștiință. Cred că rătăcirea este nu efectul libertății, ci al pervertirii acesteia, exact la fel cum ereziile nu au drept cauză credința autentică (orthodoxia), ci tocmai lipsa ei, substituirea ei cu o credință falsă, neconformă Revelației dumnezeiești. Bucurie întru Hristos!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 02.07.2013 at 02:35:31. |
|