![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pentru că Dumnezeu e bogat, neîncăpînd sub pălăria unui singur om/scriitor și pentru că, desigur, Dumnezeu nu e obiect - ca să încapă precum caisa într-un borcan. Pentru că unul și același mesaj se poate comunica în multe moduri, funcție și de cel ce receptează. Pentru că informația e un produs de relație, nu unul absolut, în sine. Ține de întâlnirea dintre două persoane, e rod al relației, așadar diferă nu numai din pricina bogăției Sursei ci și din pricina specificului receptorului. Și e duh, lucru pe care îl uită mereu obiectualiștii raționaliști și mecaniciști, sărmanii. Pentru că Dumnezeu ne iubește pe toți. Pentru că eu, ca tată, unul sunt și îi iubesc cu aceeași intensitate pe toți copiii mei: și pe Petru și pe Tudor și pe Maria. Cu toate acestea, într-un fel comunic cu Petru, altfel cu Maria. Deși tot eu sunt, unul și același tată și tot aceleași conținuturi le comunic, neavînd o învățătură diferențiată sau alt sentiment decât iubirea părintească, una, izotropă (ca să forțez o analogie cu fizica). Mai greu e când se ceartă între ei și îmi revendică, fiecare, iubirea doar pentru el / doar pentru ea, iubirea întreagă și "dreptatea". Atunci le spun: "să ne liniștim, mai întâi!". Și bag seamă că Dumnezeu ne zice și nouă același lucru... Last edited by cezar_ioan; 12.07.2013 at 10:48:55. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Hristos în mijlocul nostru, domnule profesor!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ca sa nu mai vorbim ca, extinzand exemplul si la alte confesiuni care se vor in legatura cu Dumnezeu, lucrurile se complica si mai mult iar in loc de pretinsa "unitate in diversitate" reusim sa conturam un "dumnezeu" ipocrit si mincinos.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Corect! Dar analogia e un pic invers. Problema nu e ce le spun eu, ci cum rodește ce spun eu în fiecare. Nu Dumnezeu e pricina diferendelor dintre noi (sau poate că e!, într-un fel care ne scapă), ci modul nostru personal de a fi, de a alege, de a rezona și lucra Voia Lui. Uneori suntem mai centrați pe unitate, alteori pe diversitate. Nu-i bai. Rău îmi pare a fi, însă, atunci când hrănim contrarii și contradicții. Slujim dezbinătorului. Între conflictele personale, lăuntrice și dispoziția spre conflictul cu semenii (în mod cu totul special în chestiunile de credință) cred că e o legătură strașnică. Prea mult nevrotism și paranoia, prea mult în creștinismul nostru cu sârmă ghimpată. Sârmă care-i pusă de noi, ortodocșii, nu de Domnul. Ghimpele atitudinii, ghimpele resentimentului și al simțământului vădit fariseic. Nu avem stofă de vameși, nu avem... Gheo al nostru își închipuie, sărmanul, că e bun creștin. În fapt, toată ziua își vede de dumnezeul lui, chiar când se roagă. Nu pricepe însă, nu remarcă, grobianul fariseu, cum e treaba cu Dumnezeul nostru, al creștinilor. Și când nu-i iese ciunga, când voia lui e surpată din te miri ce pricini, se crede îndurerat și lovit în aripa sfințeniei. Mamă, ce mai acatiste trage atunci Gheo, sărmanul! Și invers, când îi pică bine zarul, trăiește neroada impresie că e mare și tare... plăcut lui Dumnezeu. Iar pe semen firește că îl invidiază ori îl disprețuiește, după caz. Pământ bocnă împietrit, Gheo ăsta, adică majoritea creștinului de pe la noi, ortodoxul cică. Majoritatea creștinului din mine, mai întâi! Că altfel nu-l întrezăream nici pe Gheo. Uite, însă, că îl mai descopăr oarecînd, că doar n-oi fi mereu boul boilor să neg sau să raționalizez la nesfârșit mișcările perfide de sub draperia fină a conștiinței mele. Mă mai trezește harul, Mila lui Dumnezeu și mă surprind uneori, prea rar comparativ cu frecvența pe care o bănuiesc ca fiind reală în adîncul inimii, cum/cât Îl îndurerez pe Hristos, mutilîndu-mă și surghiunindu-mă singur în țara nebuniei și a morții. Slavă Domnului că-mi arată, încă, starea mea! Sfântul Siluan, Părintele Sofronie, Gheron Iosif, Părintele Paisie - nu umblau cu sârma ghimpată după ei. Își vedeau de rugăciune, de împărtășirea bucuriei în Domnul, de lacrimile căinței. Avem și alte pilde vii printre noi, astăzi. Un exemplu ar fi Părintele Rafail. Să-i remarcăm atitudinea, tonul, duhul! Să luăm aminte la nuanțele gândului inimii sale... Doamne ajută! Last edited by cezar_ioan; 14.07.2013 at 01:52:26. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dar din pacate nu stapanesc arta lui "daca nu-i poti convinge, zapaceste-i". Asadar, am incercat sa aplic tot vechiul meu stil: extrage ideile de baza, cauta neconcordantele, trateaza-le. Dar iarasi, nu am reusit. Este definita o pozitie, a celora cu sarma ghimpata dar fara a se mentiona in ce consta efectiv, este declarata o pozitie (aparent opusa) a unor nume sonore (dar iarasi nu stim in ce consta de fapt) iar la mijloc pica un personaj imaginar (Gheo) si unul real (autorul postarii) a caror conexiune cu cele doua pozitii si subiectul topicului iarasi e mai presus de intelegerea omului obisnuit asadar n-are sens sa-i iau si pe ei la disecat si ma opresc aici.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 14.07.2013 at 03:39:25. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nu poți ieși din "vechiul meu stil", e limpede. Te-ai gândit vreo clipă că e posibil ca eu să NU scriu pentru a ține lecții, sistematic, detaliat și cu scop persuasiv ori lămuritor?
Probabil tu ești obișnuit cu tine, care faci ceea ce eu arăt mai sus că nu fac. Poate că o fac uneori, așa de amoru artei, dar nu mereu întrucât nu am chef și pentru că nimeni nu mi-a cerut sau oferit acest rol pe forum. Te nedumerește, te zăpăcește ce scriu și cum scriu din cauză că, repet, tu îmi atribui o însușire pe care nici nu o dețin pe forum nici nu o râvnesc: aceea de a prezenta totul clar, sistematic, ca și cum aș da lecții (clasice, în stil desuet), de a evalua și conduce pe alții, de a arăta cât ditamai adevăru am în mușchiu meu etc. Confuzia pe care o trăiești (și care te trăiește) este de natură proiectivă, colega. Ia aminte la propria mișcare a minții, la tendința ei rutinieră înainte să pui etichete și să ironizezi pe interlocutor! În ce mă privește, sar din termen în termen sau de la un fir la altul pentru că nu mă stresează prea mult că X sau Y își închipuie vrute și nevrute despre cine sunt și ce intenționez. M-am prezentat deja, de la bun început. Nu sunt un secret pentru nimeni, nu am nimic important de ascuns. În ciuda faptului că o mulțime de paranoizi de pe forum și-au închipuit că am ba o intenție ba altele, eu am una și bună: să exprim ce gândesc, ce simt în legătură cu oamenii și cu viața de credință, așa cum mă taie capul, cum cunosc. Socializez și eu, vorba prostului generalizat din zilele (sau nopțile care nu se mai termină ale) României de azi, desfigurata. Nu țin lecții. Dacă ți-aș fi profesor (ghinionul tău că nu m-ai avut la vreo disciplină) ai putea abia atunci să vezi cum înțeleg eu lucrul sistematic, clar pentru toată lumea, coerent și limpede, predarea cu metodă, relația centrată pe cunoaștere etc. Dar o astfel de perspectivă e exclusă. Printre altele pentru că de-o vreme am învățat să îmi aleg elevii, anume după criteriul flexibilității mintale și al productivității, iar nu după rigoarea critică a raționamentului rigid. Sterilitatea cugetului rigorist e o pacoste între oamenii care vor să se bucure de libertatea de a fi om. Așadar te rog să accepți că scriu după chef, cu oarecare pasiune conform firii mele și interesului pentru viața creștină, avînd doar grijă să nu spun tâmpenii prea mari (am și eu respectul meu pentru învățătura Bisericii, pe care o consider cu adevărat dumnezeiască, capabilă să învie morții, fie și indirect) și să nu lezez pe careva peste măsură. Nu sunt prea stresat când arunc o vorbă prin tastele astea. Sunt stresat doar atunci când întâlnesc oameni care nu se mai satură să își lăfăie răutatea și neputințele, fluturîndu-le ca și cum ar fi virtute, sărmanii. Știu însă că e vorba de oameni necăjiți, însingurați, bolnavi de prea puțină experiență de viață, care nu au de oferit semenilor decât mârâituri, critică rece și, eventual, citate (prost alese)... P.S. Ți s-a întâmplat vreodată, în ultimi 20 ani, să te surprinzi fluierînd ușor un cântecel? Așa, aiurit, cu oarecare zâmbet pe chip, cu nostalgie sau vreun țâr de veselie, distrat... Nu e nevoie să-mi răspunzi. Oricum mi-ai răspuns prin tot ce postezi, din cămașa ta de rigoare programatică, de când te știu pe forum. Scuză-mă că nu am prea multe cuvinte de mângâiere pentru tine. Nu-mi plac roboțeii cinici, diagnosticieni și castratori. (Precum nici robotițele.) Last edited by cezar_ioan; 14.07.2013 at 05:09:36. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Sigur ca mi-am dat seama, si de asta ma gandesc ca la scrieri din astea "geniale" cel mai bun raspuns este strofa a doua din poezia "Criticilor mei" a lui Mihai Eminescu. :)
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|