![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Scrisul, de mână sau de tipar, așa cum întâlnim într-o carte, joacă rolul acestui intermediar făcînd posibilă comunicarea dintre persoanele care nu se află în relație directă, interpersonală. Omenirea posedă așadar un vast sistem de semne care sunt coduri pentru comunicare. Condiția pentru a comunica prin astfel de semne este să le cunoaștem "cheia", semnificația. Dacă nu știu ce înseamnă a, sau, de pildă, aleph în ebraică, nu am cum să comunic cu un semen de-al meu care scrie către mine a sau aleph. Nu văd decât o structură figurativă, mai simplă și nu prea frumoasă în cazul lui a, mai complexă și mai armonioasă în cazul lui aleph (după cum și Designatul desemnat prin aleph e cu mult mai complex și mai armonios...:) Semn după semn, cuvânt după cuvânt, receptorul unui text începe să elaboreze înțelesuri, ajungînd, astfel, chiar la cunoștințe (idei, teorii etc.) Lectura unui text este o activitate, avînd nu doar motiv și scop ci, subliniez, un caracter esențial activ, constructiv, implicînd o mare parte din subiectivitatea cititorului (adică punînd în mișcare, în procesare, stihiile sufletului). Elaborarea de înțelesuri este cum îi spune și numele latinesc: o muncă, un travaliu, o transpirare (din latinescul "laboro-laborare", parcă). Dar cine și de ce comunică în acest fel? O persoană care deține cunoștințe comunică prin semnele textului cunoștințele respective, cu speranța că un alt om, care nu se află de față, va decripta semnele grafice și va construi și el cunoștințe, dacă se poate aflate în relație de izomorfism, cel puțin, cu propriile cunoștințe ale emițătorului. (Acum, e cu totul altă poveste dacă acele cunoștințe sunt în corespondență cu realitatea sau sunt false, integrale sau parțiale etc.) Un om luminat de Duhul lui Hristos, să spunem Apostolul Matei, deține un univers de cunoștințe în legătură cu Persoana Mântuitorului și cu întâmplările din timpul vieții Lui pământene. Cum va face oare să ni le transmită și nouă pentru ca, la rândul nostru, să căpătăm și noi cunoștințele dreptei credințe? Așa cum știm, a făcut-o prin scris. A făcut apel la o serie de semne (litere, cuvinte, varii construcții ale limbajului scris, reguli gramaticale etc.) și astfel, prin ceea ce a rezultat - textul Evangheliei după Matei, a făcut posibil ca și noi, citind și decriptînd textul, să dobândim cunoștințele dreptei credințe. Când spun "să dobândim", nu mă refer la un proces pasiv, cum ar crede careva care consideră că în cartea lui Matei ar fi gata prezente cunoștințele respective, ci la un proces activ, acela la care participăm cu toată ființa noastră când, pornind de la textul scris de Sfântul Apostol elaborăm cunoștințele personale ale dreptei credințe. Similar, dealtfel, a procedat Însuși Dumnezeu cu tablele lui Moise, precum și Îngerul, când a scris textul sfintei rugăciuni "Cuvine-se cu adevărat..." Dumnezeirea nu ne-a oferit cunoștințe de-a gata, ci, din Cunoștința Sa, Dumnezeu ne-a propus să ne formăm și noi cunoștințe, iar pentru aceasta a folosit ca mijlocitor pe Moise și semnele cărora noi oamenii le construisem deja, prin convenție, un anumit sens - cel al limbii respective (ebraică, respectiv greacă). Îngerul, însă, a scris personal în piatră, folosind tot semne, comprehensibile omenește. Last edited by cezar_ioan; 11.08.2013 at 03:22:09. |
|