![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
In cazul teologiei cunostintele sunt invatatura ortodoxa, rezumata in catehism. Aceasta invatatura are la baza Revelatia primita de la Domnul. Aceste cunostinte sunt obiective, nu depind de o parere personala. Tin de un adevar absolut, nu relativ. La asta ma refeream. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Intelegi? Nu ai vazut ca te invita pe privat sa iti dea lectii despre tehnici si metode de invatare ca astea nu le are fistecine, mai ales aprofundat, asa ca ar fi bine sa onorezi invitatia poate te alegi si cu un consult psihologic, voit , nevoit, asta este , oferta e la pachet. Mnealui e darnic si bun nu te lasa de izbeliste.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Dar să nu te mai miri când dai peste unul ca mine care, pur și simplu, nu mai știe cum s-o scoată la capăt cu tine... Cătălin, te rog să faci un oarecare efort de... nu știu cum să zic... de liniște, de pace, de odihnă, da. De odihnă. Efort de odihnă, da! Fă acest efort și cuprinde, cumva, ori mai bine lasă-te cuprins de o perspectivă nouă pentru baza ta de cunoștințe. Anume că acest termen, "cunoștințe", dincolo de o oarecare definiție din dex, numește un întreg domeniu al cunoașterii. Mii și mii de cărți, tratate, articole, mii și mii de oameni dedicați acestui domeniu (psihologia învățării, psihologia gândirii, psihologia memoriei, psihologia dezvoltării), mii de ani de experiență practică, de reflecție, de căutări, de ipoteze, de soluții parțiale - toate acestea există, sunt reale și așteaptă ca un om, Cătălin din Brașov, dealtfel ca oricare alt om de pe Terra, să le acorde o cât de mică atenție. Spre însăși îmbogățirea bazei lui de cunoștințe, spre lărgirea comprehensiunii, a cunoașterii - nu spre altceva. Gândește-te, dacă argumentul meu nu te poate deschide, câți sfinți și cuvioși au deținut cunoștințe precise despre ... cunoștințe. Nu erau niște suflete goale închise în ignoranță, ci mari spirite, făclii aprinse ale Duhului, cărți vii. Ei bine, mulți dintre aceștia s-au frământat să cunoască mintea și sufletul, stihiile omului, componența și funcționarea, așa cum mulți s-au frământat să cunoască trupul, legile lui, creșterea, boala, sănătatea etc. Și Domnul i-a răsplătit pentru efortul lor. Crezi că Sfântul Isaac Sirul, de pildă, nu ar înțelege ce spun eu despre cunoștințe, ca fapt subiectiv, conținut al sufletului omenesc, pe care le deosebesc de literele dintr-o carte, fie ea și ziditoarea carte de catehism? Crezi că Sfântul Maxim Mărturisitorul ar reduce viața spiritului omenesc la câteva însemnări pe-o hârtie, fără a trece dincolo de literă, în duh? Căci asta și sunt cunoștințele: duh! Făr de care nici nu am fi după chipul lui Dumnezeu. Iar nu semne goale, pe care dealtfel Mântuitorul le-a ridiculizat odată pentru totdeauna când a scris ceva pe nisip... Cum nu te cutremuri când citești unele ca acelea notate, despre minte, atât în Scriptură cât și de către sfinții pomeniți precum și de către alți oameni dumnezeiești precum Vasile Cel Mare, Grigorie Palama, Ioan Damaschin și mulți alții? Cunoștințele (care alcătuiesc dreapta credință, ortodoxă) sunt o componentă a sufletului creștinului, duh prezent simultan în toți credincioșii: idei (de credință), înțelesuri complexe (ale dreptei credințe), teorii (din universul dreptei credințe), valori (creștine), convingeri (creștine), scopuri (întru mântuire) etc. Ele nu sunt simple litere negre pe o coală albă, pe care să le credem noi, de dragul miopiei și al lenei, ca fiind cunoștințe dintr-o carte. În cărți nu există cunoștințe!!! Acolo, în carte, e doar stimulul, semnul, designantul, semnificantul. Când omul întâlnește semnul/semnificantul (prin intermediul simțurilor și prin zvâcurile memoriei), el începe, în funcție de întreaga lui structură de personalitate (procese perceptive, reprezentări, gândire, memorie, imaginație, limbaj, caracter, temperament, inteligență etc., etc., etc.) să producă (DA!) informații, înțelesuri, sensuri - unele dintre ele fiind tocmai cunoștințele despre care vorbesc aici (altele sunt doar imagini trecătoare, momentane, care pier din câmpul procesărilor semantice, avînd un rol al lor, însă efemer). Fă, te rog, deosebirea dintre semnificant și semnificat! În cărți, oricare ar fi, nu sunt cunoștințe, ci doar semne! Indicatoare, degete îndreptate spre sufletul cititorului, care îl ajută să elaboreze anumite înțelesuri (precum școlarul care a descoperit, teribil lucru, uimitor pentru el, că semnul a înseamnă a, prima literă din alfabet, care intră în alcătuirea cuvintelor avion și mama etc.), încorporate treptat în concepte, categorii, scopuri, teorii etc. - într-un cuvânt: în cunoștințe. Semnele dintr-o carte, de pildă din Sfânta Scriptură, sunt doar stimuli pentru persoana ta sau a mea, sau a oricărui cititor. Intrînd în relație cu aceste semne, omul poate construi informații despre semnificatul acestor semne/semnificante. Aceste informații, conținuturi ale minții lui, ale sufletului lui, poartă numele de cunoștințe. De exemplu, întâlnind în Sfânta Scriptură succesiunea următoare de semne: Iisus Hristos, eu cititorul, ca dealtfel orice om capabil să citească, pot construi un univers, treptat, de date/informații etc. despre ceea ce semnifică acest semnificant - Iisus Hristos, adică despre Cel semnificat aici prin succesiunea de litere. Astfel, succesiv, prin mii și mi de experiențe de comunicare, omul ajunge să construiască cunoștințe în legătură cu Mântuitorul, îmbogățindu-și sufletul, inițial gol de cunoștințele drepte credințe. Care, repet, nu se află în cărți ca și cunoștințe gata confecționate, ci numai ca semne, propuneri, porți spre universul cunoștințelor, univers pe care și-l construiește fiecare, prin harul Domnului. Tocmai din acest motiv, deși textul e unul singur, de pildă Evrei 1,1, sunt mii și mii și milioane de cunoștințe create în oameni (câte pălării atâtea cunoștințe), care sunt construite de și în sufletul fiecărui cititor în întâlnirea cu unul și același text. Cum însă, în virtutea acestei uriașe diversități de re-prezentare a textului în subiectivitatea omului, ne mai și înțelegem între noi, mai cădem și de acord asupra unor termeni ori chiar semnificații/concepții/teorii, asta e deja poveste mare, pe care, dacă dorești, o poți cerceta studiind psihologia limbajului, semiotica și multe alte domenii conexe. Precum și cugetînd la asta, rugîndu-te, chiar... Eu unul cred că numai Duhul Sfânt face posibilă această comunicare comprehensibilă între ființe atât de diferite înlăuntrul lumii subiective a fiecăruia. Ca și la Cincizecime, când s-a petrecut acel uimitor fenomen lingvistic pe care, de fapt, eu nu îl văd cu nimic diferit în esența lui de ceea ce se întâmplă chiar acum: tu, cititor al textului meu aici, acum, înțelegi (semnifici și resemnifici, interpretînd) literele și cuvintele și propozițiile tastate de mine aici. Acolo a fost, să zic așa, o mega-jucare în scenă a ceea ce se face dintotdeauna între oameni: comunicare/înțelegere reciprocă, în ciuda unor universuri subiective cu totul unice și originale, așa cum erau participanții la prima manifestare în chip văzut a Bisericii, întemeiate de Hristos prin Jertfă, pe Cruce. Comunicare posibilă numai prin Duhul Sfânt, Duhul comuniunii între oamenii distincți, dovadă a Iubirii. S-a demonstrat clar atunci, acolo, ca să avem dovadă incontestabilă despre puterea Duhului în și între oameni. Restu-i duh de dezbinare. Întunecare. Last edited by cezar_ioan; 11.08.2013 at 02:24:45. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Ce abureala... New-age-ista, mai frate!
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
"1. Toată înțelepciunea este de la Domnul și cu El este în veac.
2. Nisipul mărilor și picăturile ploii și zilele veacului, cine le va număra? 3. Înălțimea cerului și lățimea pământului, și adâncul și înțelepciunea, cine le va cerceta? 4. Înainte de toate s-a zidit înțelepciunea și înțelegerea minții este din veac. 5. Izvorul înțelepciunii este cuvântul lui Dumnezeu întru cele înalte, și căile ei sunt porunci veșnice. 6. Rădăcina înțelepciunii, cui s-a descoperit? Și izvoarele ei, cine le cunoaște? 7. Unul este înțelept, înfricoșător foarte, Domnul, Cel care șade pe scaunul Său. 8. El a zidit-o și a văzut-o, și a numărat-o, și a revărsat-o peste toate lucrările Sale. 9. Ea se află la tot trupul după măsura dărniciei Lui, și a dat-o celor ce-L iubesc pe El. 17. Cununa înțelepciunii este temerea de Domnul, care odrăslește pace și sănătate nevătămată; dar și una și alta sunt daruri de la Dumnezeu, Care revarsă cinste peste cei care Îl iubesc pe Dânsul. 18. El a văzut-o și a măsurat-o; știință și înțeleaptă înțelegere ca ploaia a revărsat și a înălțat mărirea celor ce o stăpânesc pe dânsa. 19. Rădăcina înțelepciunii este a se teme de Domnul, iar ramurile ei, lungime de zile. 20. Frica Domnului îndepărtează păcatele, și la cine petrece, de la acela abate mânia. 21. Mânia celui nedrept nu poate să aibă îndreptățire, că iuțimea mâniei lui cădere îi este. 22. Până la o vreme va suferi cel îndelung-răbdător, după aceea îi va răsări veselie. 23. Până la o vreme își va ascunde cuvintele sale, dar buzele celor credincioși vor grăi cumințenia lui. 24. În vistieriile înțelepciunii sunt pildele științei; celui păcătos îi este urâtă temerea de Dumnezeu. 25. Poftești înțelepciune? ține poruncile și Domnul îți va da-o ție. 26. Că înțelepciunea și învățătura stau în temerea de Domnul, și plăcute sunt Lui credința și blândețea." cartea intelepciunii lui Isus, fiul lui Sirah Primul pas ca sa inveti Cuvantul lui Dumnezeu este acela de ati goli mintea de cuvintele lumii, de cuvintele cunostiintelor lumesti. Ca trebuie sa faci loc ca sa intre Cuvantul lui Dumnezeu. Ca de incerci sa asezi Cuvantul lui Dumnezeu peste cuvintele lumii, obtii intuneric amestecat cu lumina care este inselaciunea. Gol sa fie acolo de prejudecati si de intelepciuni lumesti. Ceea ce este intelepciune in ochii lumii sa fie nebunie in ochii lui Dumnezeu: "Zicand ca sunt intelepti, oamenii au ajuns nebuni" (Rom. 1, 22); "Au n-a dovedit Dumnezeu nebuna intelepciunea acestei lumi?" (I Cor. 1, 20); "Caci intelepciunea lumii acesteia este nebunie inaintea lui Dumnezeu" (I Cor. 3, 19). Ceea ce este intelepciune inaintea lui Dumnezeu sa fie nebunie pentru lume: "Omul firesc nu primeste cele ale Duhului lui Dumnezeu, caci pentru el sunt nebunie" (I Cor. 2, 14); "Cuvantul crucii, pentru cei ce pier, este nebunie" (I Cor. 1, 18); "Dumnezeu a binevoit sa mantuiasca pe cei care cred prin nebunia propovaduirii" (I Cor. 1, 21); "Noi propovaduim pe Hristos cel rastignit, pentru pagani, nebunie" (I Cor. 1, 23); "Pentru ca nebunia lui Dumnezeu este mai inteleapta decat intelepciunea oamenilor" (I Cor. 1, 25).
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca Last edited by dobrin7m; 11.08.2013 at 04:06:03. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Scrisul, de mână sau de tipar, așa cum întâlnim într-o carte, joacă rolul acestui intermediar făcînd posibilă comunicarea dintre persoanele care nu se află în relație directă, interpersonală. Omenirea posedă așadar un vast sistem de semne care sunt coduri pentru comunicare. Condiția pentru a comunica prin astfel de semne este să le cunoaștem "cheia", semnificația. Dacă nu știu ce înseamnă a, sau, de pildă, aleph în ebraică, nu am cum să comunic cu un semen de-al meu care scrie către mine a sau aleph. Nu văd decât o structură figurativă, mai simplă și nu prea frumoasă în cazul lui a, mai complexă și mai armonioasă în cazul lui aleph (după cum și Designatul desemnat prin aleph e cu mult mai complex și mai armonios...:) Semn după semn, cuvânt după cuvânt, receptorul unui text începe să elaboreze înțelesuri, ajungînd, astfel, chiar la cunoștințe (idei, teorii etc.) Lectura unui text este o activitate, avînd nu doar motiv și scop ci, subliniez, un caracter esențial activ, constructiv, implicînd o mare parte din subiectivitatea cititorului (adică punînd în mișcare, în procesare, stihiile sufletului). Elaborarea de înțelesuri este cum îi spune și numele latinesc: o muncă, un travaliu, o transpirare (din latinescul "laboro-laborare", parcă). Dar cine și de ce comunică în acest fel? O persoană care deține cunoștințe comunică prin semnele textului cunoștințele respective, cu speranța că un alt om, care nu se află de față, va decripta semnele grafice și va construi și el cunoștințe, dacă se poate aflate în relație de izomorfism, cel puțin, cu propriile cunoștințe ale emițătorului. (Acum, e cu totul altă poveste dacă acele cunoștințe sunt în corespondență cu realitatea sau sunt false, integrale sau parțiale etc.) Un om luminat de Duhul lui Hristos, să spunem Apostolul Matei, deține un univers de cunoștințe în legătură cu Persoana Mântuitorului și cu întâmplările din timpul vieții Lui pământene. Cum va face oare să ni le transmită și nouă pentru ca, la rândul nostru, să căpătăm și noi cunoștințele dreptei credințe? Așa cum știm, a făcut-o prin scris. A făcut apel la o serie de semne (litere, cuvinte, varii construcții ale limbajului scris, reguli gramaticale etc.) și astfel, prin ceea ce a rezultat - textul Evangheliei după Matei, a făcut posibil ca și noi, citind și decriptînd textul, să dobândim cunoștințele dreptei credințe. Când spun "să dobândim", nu mă refer la un proces pasiv, cum ar crede careva care consideră că în cartea lui Matei ar fi gata prezente cunoștințele respective, ci la un proces activ, acela la care participăm cu toată ființa noastră când, pornind de la textul scris de Sfântul Apostol elaborăm cunoștințele personale ale dreptei credințe. Similar, dealtfel, a procedat Însuși Dumnezeu cu tablele lui Moise, precum și Îngerul, când a scris textul sfintei rugăciuni "Cuvine-se cu adevărat..." Dumnezeirea nu ne-a oferit cunoștințe de-a gata, ci, din Cunoștința Sa, Dumnezeu ne-a propus să ne formăm și noi cunoștințe, iar pentru aceasta a folosit ca mijlocitor pe Moise și semnele cărora noi oamenii le construisem deja, prin convenție, un anumit sens - cel al limbii respective (ebraică, respectiv greacă). Îngerul, însă, a scris personal în piatră, folosind tot semne, comprehensibile omenește. Last edited by cezar_ioan; 11.08.2013 at 04:22:09. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Ce drum lung si anevoios.
Cand se poate ca intr-o clipita Domnul sa puna in minte toata intelepciunea Cuvantului Lui. Ca Maria Egipteanca care in pustie traind, invatata fiind de Domnul, Scriptura recitand. E imposibil? Oh, si de-ar fi macar credinta cat un graunte de mustar, am muta muntii din loc.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#8
|
||||
|
||||
|
"Acolo unde este intelepciunea lui Dumnezeu, nu mai e loc pentru intelepciunea omeneasca. Fiindca, facand o afirmatie precum aceasta: "Fiinta care a creat o lume atat de minunata si de mareata este Dumnezeu, a carui putere este nemarginita si negraita", facem un rationament, in ordinea intelepciunii omenesti, o incercare de a-L percepe pe Dumnezeu pe cale rationala. Mai inainte, oamenii puteau apela exclusiv la rationamente de ordinul intelepciunii cea dupa fire, exterioara, conducandu-se si dupa natura. Astazi insa. cine nu se face nebun, adica nu lasa deoparte orice rationament si orice filosofare si nu recurge la credinta, acela nu se poate mantui. Avem nevoie astazi de o credinta simpla.
Ea trebuie cautata pretutindeni si preferata oricarei intelepciuni. Fiindca credinta lui Hristos, ca mod concret de a te "preda" lui Dumnezeu cu tot sufletul, este ea insasi invatatura (I In. 2, 20, 27) pentru crestin, facandu-l sa primeasca, fara sovaire, adevarurile neapropiate ale lui Dumnezeu; in timp ce pentru intelepciunea cea dupa fire, ele par nebunie; oricine crede in Hristos (Rom. 1, 16) marturiseste acele adevaruri ca "puterea lui Dumnezeu si intelepciunea lui Dumnezeu" (I Cor. 1, 24). Credinta crestina, ca o putere harica, face minuni, ceea ce intelepciunea cea dupa fire nu poate face. Ea savarseste cu intelepciune acele minuni neluate in seama, dar care nu inceteaza niciodata. De aceea, nici un crestin nu se va lasa condus de propria-i intelepciune, ci se va supune, neconditionat, hotararii nemarturisite a proniei dumnezeiesti (Fac. 22), recunoscand, cu smerenie, neputinta intelepciunii omenesti in patrunderea tainelor intelepciunii dumnezeiesti" (Iz. 3 si 4; Evr. 23, 29)." http://www.crestinortodox.ro/editori...tos-70108.html
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Comunicarea dintre oameni prin "trucul" textului scris are însă un caracter foarte complex și o serie de limite pe care le cunosc foarte bine specialiștii în texte (scriitorii, lingviștii, filologii etc.). Există și capcana unor înțelesuri foarte variate, datorate lipsei ori sărăciei mijloacelor de expresivitate a limbajului scris. Crește puterea înțelesului polisemantic etc.
Pe de altă parte, intră în joc caracteristicile de personalitate ale receptorului textului. Într-un fel va construi cunoștințe un creștin ortodox, în alt fel un baptist și în alt fel un ateu - deși toți citesc același text, să zicem un capitol din "Facerea". În cazul special al textelor sacre, mai intervine și aspectul decisiv al stării de evlavie, al bazei deja existente a cunoștințelor prealabile care, prin ceea ce numim în psihologia cognitivă a lecturii "procesare descendentă" (de la depozitul mnezic al cunoștințelor către textul-stimul), influențează semnificativ înțelegerea și procesul de formare a noilor cunoștințe. În plus, cum aflăm din Filocalia, de la Sfântul Maxim Măturisitorul, pentru o dreaptă tâlcuire este decisivă prezența harului Duhului Sfânt. În "Răspunsuri către Talasie", Sfântul Maxim nu pornește la tâlcuire, în ciuda rugăminților repetate ale egumenului, decât după ce postește, se roagă fierbinte etc. Aceasta pentru că, așa cum am precizat deja, întâlnirea cu un text, iar aici e vorba de textul sacru, ridică mari probleme în munca/travaliul înțelegerii. Închei micul meu excurs prin cunoștințele de bază ale teoriei limbajului (la care se rezumă, de fapt, Cătălin, dialogul nostru) cu reamintirea prețioasei caracteristici a propovăduirii Domnului: oralitatea. Domnul, așa cum dealtfel a procedat și Sfânta Tradiție a Bisericii (din care face parte NT, ca mică parte componentă), a învățat prin cuvânt, oral, iar nu scris. Multe s-au scris despre semnificația acestei alegeri, eu mă rezum doar la a presupune că Domnul a voit să bată zdravăn boala evreiască de a confunda litera Legii cu Duhul. Crezînd și ei că dacă posedă litera, aici cu sensul de strict atașament la nivelul cel mai superficial, cel mai searbăd și fad al ei, unul al minții deșarte, ar poseda și duhul Scripturii. Că nu era deloc așa, se vede nu numai din multele "Vai!"-uri, ci și din faptele însele ale răstignitorilor lui Dumnezeu. (Vezi aici și bogatele clarificări ale Părintelui Stăniloae, în linkul oferit de fratele N.Priceputu!) Limbajul oral însă, la rândul său, se bazează pe același "truc" al comunicării: prin coduri consacrate, pe care orice copil le deprinde în procesul însușirii limbii lui materne (din matricea morfogenetică generativă a limbajului, universală pentru toți oamenii, precum a demonstrat Naom Chomski în disputa cu Piaget, copilul particularizează fonemele și regulile limbii care i se prezintă ca "maternă"), emițătorul invită pe receptor să elaboreze o lume personală de înțelesuri. Totul e ca între lumea de înțelesuri (cunoștințe) ale emițătorului și lumea de înțelesuri (cunoștințe) ale receptorului să nu fie diferențe prea mari ori, de-a dreptul, cum tocmai se întâmplă de vreo oră chiar aici pe topic între semnatari - prăpăstii adînci, neguri de netrecut. P.S. Constantin Noica are într-o carte, probabil în "Rugați-vă..." un capitol în care încearcă să imagineze cum ar putea vorbi cu un extraterestru dacă ar fi în oarecare contact. Capitolul merită citit, mai ales că e vorba deopotrivă despre un savant și filosof cât și de un rugător care a zămislit, cu harul lui Dumnezeu, un cuvios care ne păstorește azi... Last edited by cezar_ioan; 11.08.2013 at 14:16:07. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Frate Cezare, n-aș vrea să mă înțelegi greșit, nu sunt defel împotriva unor astfel de postări din partea dumitale, dar cred că este puțin prea mult pentru simpaticul cătălin2. Cred că îl depășesc binișor, așa cum îl depășesc și multe alte lucruri în materie de teologie spre exemplu. Cred că ai remarcat că vine întotdeauna cu surse dintr-astea, cum să le spun, minimale, gen DEX, Catehism, ceva articolașe (cu cât mai simpluțe cu atât mai bune), adică universul lui este, așa cum am mai remarcat, destul de limitat. Deși pretinde că a făcut sau face o facultate, să mă ierte Dumnezeu, dar mă îndoiesc că un număr oarecare de postări pe un forum îl vor ajuta prea mult chiar și dacă vin de la cineva care știe ce vorbește și mai are și experiență în educație; cred că vreo câțiva ani sănătoși și aspri de studiu i-ar prinde mai bine, în cazul în care are bineînțeles "de unde porni" (știm doar că nu este suficient să ai dorință, trebuie să mai ai și putirință!). Sau poate, cine știe, nu spun că așa ar sta lucrurile, dar nu exclud ipoteza, poate scrii așa ca să îl pui în dificultate, ca să îl intimidezi; nu spun că așa ar sta lucrurile, dar mă îndoiesc că ar avea vreun efect, după cum am mai văzut pe forum, cătălin2, în simplitatea lui, trecând în general pe lângă astfel de provocări precum trenul prin gară sau precum cuțitul prin brânză.
Mi s-a întâmplat și mi se întâmplă și mie să cred, de multe ori, după ce am citit vreo carte sau mai multe, că gata știu mare lucru, dar de cele mai multe ori este sau poate fi o înșelare; ne credem de prea multe ori mult prea competenți, mult prea informați, mult prea știutori, ba le mai și dăm altora lecții, cu sau fără catedră, însă lucrurile nu stau așa. Ceea ce mă surprinde este lejeritatea lui cătălin2, inocența lui, candoarea lui; și mie mi s-a întâmplat și mi se întâmplă, doar că în ceea ce mă privește mă mai și trezesc din reverii și conștientizez într-o oarecare măsură că lucrurile stau totuși altfel decât le produce imaginația care nu se izbește de pragul de sus al realității. Am senzația că cătălin2 nu prea a dat cu capul de praguri sau ..... poate a dat și nu prea simte :))) De-asta și spuneam că ceva educativ într-un stil mai tradițional, adică implicând un accent semnificativ pe experiența practică, pe lovirea concretă de realitate, i-ar fi de mai mare ajutor pentru ca să îl trezească puțin la realitate, evident dacă are resurse interne pentru așa ceva (pentru trezire). Cum să spun, de la un moment dat, văzând că este tolerat și i se tolerează comportamentul, ba i se mai și încurajează, își face tot felul de închipuiri cum că ritmul în care merge el este cel corect, că deși alții vin cu "hrană tare" trăiește cu falsa impresie că "lăpticurile" sale ar fi mare lucru, că dexul și catehismul ar fi niște surse ultimative în cunoaștere și așa mai departe. |
|
|