Citat:
În prealabil postat de catalin2
Interpretarea Sfintei Scripturi este facuta de Biserica de la inceput, o avem in invatatura ortodoxa, care e rezumata in catehisme.
|
Interpretarea Scripturii este făcută de sfinții părinți, ei fiind în realitate autoritățile de interpretare ale Sfintelor Scripturi. Prin sinoade, în general, dar nu exclusiv prin sinoade ecumenice sunt recunoscuți, nu făcuți,
ci doar recunoscuți, canonizați cei care sunt considerați Sfinți Părinți ai Bisericii, interpretările lor fiind în general, dar nu totdeauna, de bază sau chiar autoritative. Dincolo de astea există hotărârile sinoadelor ecumenice și locale când este vorba de dogme.
Învățătura ortodoxă este mult prea bogată, prea extinsă, prea profundă și prea complicată. Au fost necesari mii de ani pentru a se ajunge aici, și în catehisme nu se spun decât lucruri elementare în general, catehismele, instrumente mult sub Biblie ca autoritate, fiind în general niște ABC-uri, nicidecum nu prezintă întru totul învățătura ortodoxă în profunzimea ei dumnezeiască. Și mai sunt multe aspecte, prezente la Sfinții Părinți care nu se găsesc în catehisme, ceea ce face catehismul un instrument destul de sărăcăcios din punct de vedere spiritual și chiar și teologic. De aceea,
este recomandată depășirea nivelului destul de limitat, de alfabetizare al catehismului, și
abordarea Sfintei Scripturi (a Bibliei) care este sfințită cu cuvintele lui Dumnezeu, apoi cărțile Sfinților Părinți, inspirați și călăuziți și ei de Dumnezeu.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Asa este, invatatura este inteleasa doar cand un om este luminat de Domnul sa o inteleaga. De aceea daca vei vorbi cu un ateu nu va intelege, pentru ca a spus Iisus ca unii au ochi dar nu va sau au uechi dar nu aud. In functie de vrednicia lui si faptele sale omul este ajutat si chemat la credinta, la fel ca Sfantul Cornelie Sutasul. Altfel Domnul ar putea sa il lumineze pe fiecare om sau sa trimita un inger sa ii spuna adevarul, dar acela nu e vrednic sa fie chemat si nici nu e pregatit.
|
Domnul cătălin2 ne preda la un moment dat teoria că harul se dă la modul gratuit, că e un har, un dar gratuit al lui Dumnezeu;
acum însă vedem că de fapt, acest har gratuit nu este chiar așa de gratuit, ci trebuie plătit cu ceva vrednicie. Referitor la cazul sutașului Corneliu, acesta este un caz particular, care poate fi fără îndoială și un model,
dar nu este singurul model prin care să fie descrisă venirea sau întoarcerea oamenilor la Dumnezeu. Modelul prin excelență este cel al sfinților apostoli care au fost aleși de Hristos, și care au devenit mari propovăduitori ai Evangheliei, fără să aștepte să vină vreun sutaș Corneliu să le forțeze mâna, trăgându-i insistent de mâneca hainelor lor. Acesta este
MODELUL MISIONAR al Bisericii, iar nu paradigma trândăviei (a așteptării, la "mica ciupeală", să vedem care o fi "vrednic") propagată de contradictoriul domn cătălin2.