![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#41
|
|||
|
|||
![]()
Eu stiu ca exista forme diferite de boli psihice.
Si depresia este de mai multe feluri. Exista de exemplu manici-depresivi (tulburari bipolare, daca nu gresesc). Am inteles ca faza manica este urata si trebuie tratata in spital. La fel formele mai grave de depresie, sau alte probleme psihice. Eu as vrea sa se se faca totusi o diferenta intre schizofrenie si depresie. Nu stiu, nu sunt medic, dar stiu ca sunt clase diferite de boli. Stiu ca schizofrenia impreuna cu alte boli (paranoia, parafrenia si etc.) fac parte dintr-o grupa aparte, imi scapa acum numele. Si mai stiu ca sunt boli la care oamenii trebuie internati, pentru ca pot fi pericol public. Acum nu stiu daca un om cu depresie (fara manie) ar trebui internat in spital pentru terapie. Nu stiu daca spitalul nu face mai mult rau. Dar se poate ca persoana sa se simta foarte rau si sa aibe nevoie de ingrijire speciala. Forme mai grave. Cea mai buna solutie este o cura la anumite intervale in centre speciale (sanatorii se numeau) undeva la munte, natura. Depresia se asociaza cel mai adesea cu burn-out, adica acea oboseala cronica psihica (uneori si fizica). O epuizare dupa traume, sau chiar dupa prea multa munca, stres, poate duce la depresie. Mi-am adus de termenul medical: astenie, sau psihastenie. Am inteles ca multi medici deja spun ca nu exista burn-out ci doar depresie. Eu inclin sa cred ca exista amandoua si adeseori se combina. Cumva rezultatul asteniei este depresia. Am observat ca in tara depresia este pusa la un loc cu schizofrenia si altele din grupa acesteia si oamenii suferinzi nici nu se duc la terapie, de rusine mai ales. Lumea ii ia in ras considerandu-i nebuni. Dar depresia nu este nebunie si se poate trata. E mai rau sa nu te tratezi si sa o duci pe picioare. Inca n-am inteles cum poate trata un preot depresia, concret.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#42
|
||||
|
||||
![]()
M A N I A C A L, nu manic.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#43
|
|||
|
|||
![]() Citat:
își dau seama că sunt tulburați și că au nevoie de ajutor specializat. Problema lor e că nu pot face față acțiunii covârșitoare/coercitive (cel puțin în unele momente, în unele situații de viață) ale nucleului lor morbid, intrapsihic. Nu pot reprima tendința morbidă (spre insomnie, dezordine, varii conduite compulsive, tristețe, furie etc.). Situație similară cu a credinciosului obișnuit: îmi dau seama că păcătuiesc, nu pot opri păcatul, fac răul deși voiesc binele (Apostolul Pavel), așadar cer ajutor: "Doamne....", respectiv merg la slujbe, mă spovedesc etc. Ce este oare un creștin care se spovedește și care se roagă, dacă nu unul care conștientizează limitele condiției sale umane căzute și care zice "Cred, Doamne, ajută necredinței mele!..."? Ce era vameșul, spre deosebire de fariseu? La fel și cu nevroticii, Aline... Vino cu mine, ca să terminăm cu tărășenia asta penibilă! Pune mâna pe telefon și contactează-mă, ne vedem la spital și te introduc eu să cunoști singur: cel puțin jumătate din pacienții de pe secție (și e una dintre cele mai mari din Obregia) sunt pacienți internați la cerere. Au nevoie de asta, pentru sănătatea lor și a familiilor lor și a oamenilor din jur - serviciu etc. Vei afla din ce motive, dacă ai dispoziția să vorbești cu ei. Last edited by cezar_ioan; 20.08.2013 at 01:50:13. |
#44
|
|||
|
|||
![]()
Prin tot ce se petrece în Biserică.
Prin absolut tot ce ține de demnitățile preoțești. Prin fiecare din cele liturgice. Poartă ori "robinet" de har pentru tot omul credincios. Problema e: crede bolnavul în Hristos? Participă la cele sfinte? Conlucrează cu harul? Se vrea oaie cu Păstor? (sau, mai degrabă, rămâne capră râioasă cu capul sus....) This is the question!!! Dacă nu crede, poate veni Dumnezeu Însuși și tot în depresie rămâne. (vezi dialogul lui Dostoievski - "Marele inchizitor" din Frații Karamazov) Last edited by cezar_ioan; 20.08.2013 at 01:57:00. |
#45
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Problema nu este la cel bolnav, sau nu numai. In mod normal ar trebui sa fie asa si preotul, comunitatea, sa duca omului acolo liniste, sa-l invete si sa-l ajute sa traiasca si el credinta, sa-l invete sa umble cu lumea, sa-i aline suferintele. Dar practic depinde de preot, de comunitate, de biserica. Sunt cazuri in care iti face mai mult rau biserica: preoti care gresesc, lipsa de organizare, tulburari in biserica, lipsuri materiale care duc la acestea (vezi bisericile din diaspora), lipsa de preoti care duce si asta la tulburari. Cred ca nu s-a inteles bine ce am spus eu: nu inteleg mecanismul prin care un preot poate vindeca o tulburare psihica. Ah, stiu o exceptie. Parintele Galeriu. El stia sa umble cu omul, stia sa se roage cu el intr-un fel anume, sa discute cu el, stia ce are nevoie concret. Dar el a fost si este unul singur... Si mai sunt traumele din afara: din familie, de la serviciu (sau lipsa lui), boli fizice etc. Ca sa te vindeci sufleteste trebuie mai intai rezolvate aceste cauze. Cum te ajuta preotul in aceste cazuri, concret. Aceasta este intrebarea mea. Si inca ceva: sa nu confundam credinta, cu preotul si cu biserica (comunitatea formata din oameni). Ca un om poate avea destula credinta si vointa sa faca lucrurile pe care le spui tu, dar poate nu stie preotul sa-l ajute. Preotii nu au pregatire psihologica (din cate am inteles eu nu fac asa ceva in facultate), iar harul nu o poate inlocui, sau nu intotdeauna.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#46
|
|||
|
|||
![]()
Sophia, voi încerca să-ți descriu, cât pot mai concis, o situație din propria mea experiență de viață ca fiu duhovnicesc și ca pacient suferind de depresie.
Cu ani în urmă am trecut printr-un șir de evenimente despre care, noi psihologii, spunem că sunt "traumatice", fiind experiențe ale unor pierderi majore. În acest caz al pierderilor, oamenii trăiesc de obicei așanumitele stări de stres la cote foarte înalte, înregistrînd scoruri severe la scalele de stres. Iar stresul, de la un nivel al intensității încolo, induce boala (fizică și psihică) și uneori moartea. Cele mai severe experiențe generatoare de stres sunt: moartea unei persoane (sau a mai multora) foarte semnificative în plan afectiv; separarea (de exemplu, divorțul sau pierderea unui copil sau a mai multora, pierderea colegilor sau prietenilor etc.); eșec în încercări importante pentru persoană (de exemplu ratezi examenul de licență sau ți se respinge dosarul pentru ocuparea unui loc de muncă la care țineai foarte mult); pierderea unui ideal (poftim: s-a măritat cu altul fata pe care o iubea Vasile de ani buni și pe care nădăjduia s-o ia de nevastă) sau chiar pierderi ale unor componente care țin de imaginea de sine (credeam că sunt valoros și am descoperit că sunt mediocru, credeam că sunt prost și am descoperit că sunt... genial! - vei râde, însă nu-i de glumă cu modificările imaginii de sine, unde nu contează întotdeauna sensul abaterii cât mai mult intensitatea/gradul modificării); pierderea unei funcții a corpului (am orbit, mi-am pierdut o mână); pierderea libertății personale (am ajuns la pușcărie) etc. etc. Oamenii puternici și bine educați să facă față pierderilor trec cu brio peste altfel de încercări, însă, când ele se cumulează într-un timp relativ scurt, Iov de-ai fi și tot te zguduie nițel... Eu am experiementat vreo 4-5 ani succesivi, poate chiar mai mulți, pierderi majore pe toate planurile vieții mele. Cele enumerate mai sus, aproape toate, plus altele la care aș adăuga instabilitatea unui loc de muncă și lipsa unui domiciliu unde să mă simt cât de cât în siguranță, acasă. Nu de puține ori am dormit în stradă, în bar sau în gări, de jenă să mai deranjez încă o noapte pe unul dintre bunii mei prieteni care mă găzduiau cu schimbul. Cu ocazia acestor ture de noapte prin baruri, unde mă aciuam ca să pot pune câteva ore capul pe o masă, am deprins și băutul constant. Nu beam mult, ci constant, iar asta m-a adus, cu anii, în condiția de dependent de alcool. O bere, două, de obicei (rar exageram și niciodată singur ci cu amicii, luîndu-ne la vorbă, la mici turnee de șah etc.), dar nu puteam traversa o zi să nu beau bere. Devenisem dependent. Și e foarte periculos ca un om aflat în stări ale depresiei să mai și bea, fie chiar cât și cum beam eu, adică puțin ori moderat. Treptat, mintea se rătăcește, apărîndu-se de durere, în castele de iluzii, nu neapărat frumos colorate... În acest context al condiției mele de viață ajunse la un punct extrem, au apărut primele gânduri cu totul paralizante - pe scurt, ele sunau cam așa: 1) nimic nu are sens, omul trăiește o mare cacialma numită viață; 2) zădărnicie e totul, nu durează nimic oricât te-ai strădui și oricât de bun ar fi ce faci, nu durează nimic, totul e praf și pulbere; so, nu merită să faci nimic, nici măcar să petreci; 3) nu poți avea încredere în oameni; vine o clipă când cel mai bun prieten te drădează; 4) religiile sunt o adunătură de tâmpenii al căror singur rost e unul consolator, o vreme; eventual niște șmecheri mai scot un ban de pe urma prostiei și credulității semenilor; 5) viitorul nu poate fi decât îngrozitor, unul al sfâșitului, al destrămării; sfârșitul lumii nu e o metaforă, vine cu certitudine și apoi se instalează nimicul, nimicnicia; 6) așteaptă-te la tot ce e mai rău; bucură-te de ziua de azi, oricum ar fi fost ea, pentru că mâine va fi și mai rău; 7) ferește-te de oameni; de la ei nu te poți aștepta decât la rău. Și așa mai departe, gânduri pe care le găsești (desigur, în alt context și în cu totul alt sens) și în Ecclesiastul, în Iov, în alte cărți din Biblie. Având experiența unor ani de lucru cu depresivii, cu toate soiurile de dependenți și cu sinucigașii, mi-am dat seama, din vreme, că începusem să devin ca ei... Că nu întâmplător mă pusese Domnul, atâția ani, să le fiu opreliște și-întoarcere din drumul spre pierzare... Dar nu știam ce să fac! Eu, care am dres pingelele altora ani și ani, ajunsesem, vai, desculț... Îmi trebuia un pantofar sau o pereche nouă de sandale...:) Un puternic și profund refresh (ori, mai degrabă, un apăsat reset!)... Așa am ajuns la medicul psihiatru (pe care de obicei îl vizitam pentru a discuta despre evoluția pacienților noștri comuni), cerînd de data asta, cu ultimele puteri, ajutor. Am solicitat internare de urgență. Eram sfârșit. Last edited by cezar_ioan; 20.08.2013 at 16:09:25. |
#47
|
|||
|
|||
![]()
Sophia,
după câteva zile despre care nu îmi mai amintesc nimic (eram la primul tratament cu psihotrope și creierul meu a reacționat prin somn la greu și prin uitare, parcă totu-i șters, aproape totul, mici fuioare de lumină a conștiinței îmi brăzdează uneori cerul minții când mă întorc acolo, la primele zile ale internării), am început să fac primii pași ai noii mele vieți sau ai intrării într-o nouă viață. Fiindu-mi dor de oameni, medicul m-a sfătuit să merg la întrunirile AA (care se țineau și încă se mai țin, laudă Domnului, în incinta secției), să mai ascult, să mai schimb o vorbă de mângâiere... Am început să frecventez, internat fiind, AA-ul (cu vremea s-au strâns peste 1500 de prezențe). Mare bucurie și mângâiere, mai ales că acolo erau și câțiva oameni credincioși, mult recuperați din boală, unii de-a dreptul minunați. Să le dea Dumnezeu sănătate și viață veșnică, fericită, lor și familiilor lor greu încercate, pentru ajutorul pe care l-am primit de la ei, prin simpla lor prezență, deseori. În AA am aflat că Dumnezeu nu a murit, cum credeam eu luat de oceanul depresiei, ci că Este Pururi Viu și Se manifestă în mod evident și statornic în viața noastră, în varii chipuri, prin harul Lui, prin oameni ș.a.m.d. Am aflat că nu El, ci doar eu murisem nițel, o vreme...:) Aflînd vestea asta bună, adică Evanghelia, am purces deîndată la o biserică. Nu spun care e, întrucât ducîndu-mă acolo să mă spovedesc (așa mă sfătuiseră frații din AA și medicul), preotul m-a repezit, m-a dat practic afară din lăcaș dar, cu o ultimă brumă de omenie și de aducere aminte de preoție a zis că totuși, să mai trec pe-acolo într-o zi, poate mai vorbim, vedem noi... în fine, să revin. Nu am mai revenit și, pentru o clipă, iarăși mi s-a părut că nu poți avea încredere în nimeni, că Dumnezeu e mort ș.a.m.d. M-am speriat și, dărâmat de vinovăție, nu am mai ieșit din cameră câteva zile bune. Atunci m-au vizitat câțiva frați de orientare nu știu care - baptiști, iehoviști, ceva de genul... Amabili, s-au străduit să îmi dea nădejde și, desigur, câteva repere ale adevăratei credințe... Slavă lui Dumnezeu, i-am ascultat politicos și i-am rugat să nu mai vină. Și nu au mai venit. La externare, după vreo 3 săptămâni, am intrat în prima biserică de care mi-am amintit: biserica de lângă chiar blocul unde locuisem cu soția și copiii. Ani de zile o avusesem sub ochi, îi auzeam (ca și acum) clopotele care cheamă pe credincioși la slujbe, dar pentru mine totul se oprea la a vedea și auzi. Mai departe nu făceam click, nu procesam nimic. Ba, uneori, procesam invers..., amuzat mai ales..., foarte rar chiar și ironic ori dușmănos. Foarte rar, mulțumesc lui Dumnezeu! Am intrat, am rugat preotul să mă spovedesc, părintele m-a ajutat prompt să înțeleg cum e cu spovedania și m-a chemat a doua sau a treia zi, dîndu-mi să citesc până atunci o carte mică de catehism și o cărticică ajutătoare pentru spovedanie. Și uite, Sophia, pe scurt ce s-a întâmplat: mergeam mereu la slujbe, aproape la toate; ascultam cu toată atenția și cu inima deschisă fiecare cuvânt al preotului, fiecare ton și nuanță a rugăciunii și a cântării; făceam tot ce îmi zicea părintele; mă spovedeam des, cât de des mă putea primi părintele; citeam zilnic Scriptura și toate cărțile care mă puteau lămuri (Filocalia, cărțile noastre de prin pangare, ziditoare de suflet); primisem pravilă de rugăciune, dimineața, la prânz și seara și mi-o urmam cu bucurie și cu strictețe; mă rugam aproape neîncetat, după modelul din "Pelerinul rus", "Rugăciunea lui Iisus" - părintele Cleopa, Sbornicul (mai târziu), capete din Filocalia etc. De la post eram oprit de părinte, care, în acord cu medicul, mi-a spus că postul trupesc nu e pentru mine (evident nu mai puneam gura pe alcool, 3 ani nu am atins picătură de alcool, prin har iar nu prin voința mea inexistentă), în schimb mă învăța ce înseamnă postul sufletesc. Uneori am ținut și post, cu oprire de la hrană și celelalte și, treptat, modul de a mânca și conținutul hranei s-au schimbat, iar postul s-a întărit reciproc cu rugăciunea și cu faptele de milostenie; spoream în toate acestea întrelaolaltă, văzînd cu ochii. Ani de mare bucurie am trăit astfel. Bucurii în biserică, la slujbe; bucurii acasă, la școală, peste tot; bucurii ale familiei, indiferent că uneori aveam diverse neînțelegeri cu soția și copiii - bucurii ale credinței, ale rugăciunii, ale cântării din mine care mergea singură, ale iertării aproapelui și ale căinței, da, bucurii de nespus ale căinței (cine are urechi de auzit a auzit deja și, încă, îmi mai poate spune și mie, că-s dornic încă să mai aud din acestea, chipurile, paradoxale). Sophia, Preotul: 1) rostește Cuvântul (citind Evanghelia), dîndu-ne prirn această rostire, nouă celor însetați și flămânzi, harul Duhului lui Hristos; 2) cântă, rugîndu-se iar prin această cântare la care participăm și noi, sufletul nostru se curățește și se gătește, se înalță și se mlădiază frumos, cum șade bine la întâlnirea cu Mirele Ceresc; 3) sfințește și stropește capul, corpul, casa noastră; 4) pune mâinile pe capul nostru, rostind cuvântul de îndreptare și dezlegarea de păcate, de toate păcatele noastre; 5) povățuiește, îndeamnă prin cuvânt; 6) însărcinează, dînd credinciosului o demnitate nouă, în Casa Domnului și în lume; 7) lămurește, prin predică și cateheză, desnodînd ițele încurcate ale sufletului fiecărui credincios prezent la slujbă; 8) discerne și comunică nouă gândul nostru bun de gândul nostru înșelător; 9) ascultă mărturisirea și se căiește cu noi, pentru noi, puindu-se garanție lui Hristos pentru noi; 10) se roagă fierbinte pentru noi, precum și noi ne rugăm fierbinte pentru el; 11) ne laudă pentru fapte bune și ne certă pentru cele rele, orientîndu-ne astfel, pe Cale, de câte ori binevoim să-i arătăm cum stăm și să-i cerem ajutorul; 12) ne ține vie nădejdea în Mila Domnului, în viața veșnică lângă Hristos, în urcușul sufletului deseori hărțuit și obosit, către Acasă; 13) ne dă Pâinea și Vinul care alungă tulburarea minții și a inimii, care dă putere de a îndura cele ale vieții omenești în trup; 14) primindu-ne darurile pentru morții noștri și pomenindu-i pe cei răposați la rugăciune, ne dă și nouă, celor ce le-am rămas pe pământ, nădejdea că dragii noștri, cei de dincolo, sunt bine și că vor avea și ei parte de Tatăl nostru Cel din Ceruri. Iar această mângâiere a noastră ne face bine și nouă, în credința noastră, sporindu-ne bucuria și pacea și puterea spre alte făptuiri vrednice de făptura umană re-alipită de Inima Domnului. 15) ne învață recunoștința față de Dumnezeu; iar unde e recunoștință, Sophia, iată nu-i depresie. Așa lucrează preotul pe cele dinlăuntrul nostru, pe cele ale depresiei, vindecîndu-ne, treptat, prin harul Domnului, de toată suferința înșelării și de cursele care ne răpesc libertatea - doar de voim și noi aceasta, doar de voim, doar așa, ajută nouă, Hristoase Dumnezeule! AMIN+ Last edited by cezar_ioan; 20.08.2013 at 16:34:35. |
#48
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Este povestea unei convertiri, a unei învieri sufletești întru lumina lui Hristos, întru bucuria Duhului Sfânt! Mi-ați umplut inima de bucurie cu aceste rânduri!!!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
#49
|
|||
|
|||
![]()
Si iti multumesc pentru marturisire.
Uite, exact asemenea exemple sunt bune pe asa un forum si unii tot nu sunt de acord. Din exemplul tau se desprinde clar ceea ce spuneam si eu: depinde de preot. Primul preot la care te-ai dus nu a stiut ce trebuie sa faca, nu ti-a inteles situatia. Si-a luat o mare raspundere alungandu-te. Nu stiu de ce a facut-o. Dar se putea intampla ca din cauza lui sa te intorci din nou de unde ai plecat, la bautura, ba chiar mai rau. In situatii ca astea cel mai important pentru omul in cauza este sa fie primit undeva, sa fie prins ca sa nu cada. Al doilea preot a procedat bine si te-a salvat. Si chiar oamenii aceia de alta credinta, dar care totusi ti-au venit in ajutor in felul lor, au avut partea lor. Spuneam ca al doilea preot te-a primit in biserica lui in primul rand, ti-a dat orientare, s-a ocupat de tine. Si te-a salvat si te-a readus in viata, pe drumul cel bun. A colaborat si cu medicul tau si nu te-a lasat sa postesti, ceea ce pentru tine nu ar fi fost atunci benefic. Asa imi imaginez si eu ajutorul din partea unui preot. Si un preot nu poate sa rezolve traumele, afectiunile psihice (nu poate invia pe cel drag mort, sau sa-ti faca rost de bani sau serviciu etc.). Poate sa te ajute in alt fel, sa te prinda sa nu cazi "in prapastie", sa-ti dea putina putere sufleteasca, pace. Nu stiu, asa cred.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape Last edited by sophia; 20.08.2013 at 22:52:58. |
#50
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu se ia medicamentatie, abulatoriu, in aceste cazuri? Care e rolul internarii? Un fel de vacanta cu program fix? Sedinta la psiholog? Medicamentatie de soc, injectabila? Nu, nu ma pot deplasa doar pentru atat. :)
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|