![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Mi-a venit și mie o idee, cred că de la Dumnezeu a fost, ca să adun niște cuvinte de la părinții duhovnici și de la călugării bătrâni care au trăit în liniște, au fost mai luminați, au apucat o altă generație de duhovnici, alți părinți mari, pe care astăzi nu-i mai avem. Și mi-a venit în gând să merg pe la ei să cer niște sfaturi.
În anul 1984 Părintele Ioanichie publică primul volum din cea de-a treia carte a trilogiei sale închinate spiritualității monahale românești: Convorbiri duhovnicești. Nu a fost ușor pentru Părintele Ioanichie să-i abordeze pe toți acești părinți (Cleopa Ilie, Dumitru Stăniloae, Constantin Galeriu, Paisie Olaru, Arsenie Papacioc, Teofil Părăian etc.). Pentru unii era cunoscut, alții însă nu-l cunoșteau și, în acea perioadă tulbure, erau bănuitori față de necunoscuți. La această dificultate se mai adăuga și faptul că în acea vreme Părintele Ioanichie nu dispunea de mijloacele modeme de înregistrare de astăzi. Iată cum își amintea sfinția sa de greutățile prin care a trecut până a reușit să consemneze convorbirile sale: „Mi-a venit și mie o idee, cred că de la Dumnezeu a fost, ca să adun niște cuvinte de la părinții duhovnici și de la călugării bătrâni care au trăit în liniște, au fost mai luminați, au apucat o altă generație de duhovnici, alți părinți mari, pe care astăzi nu-i mai avem. Și mi-a venit în gând să merg pe la ei să cer niște sfaturi. Celor care erau mai simpli - duhovnici și călugări - nu le-am spus în față că vreau să public despre ei ceva și nici nu le-am dat un chestionar: «Părinte, cutare...», că, dacă mă vedeau că scriu, ziceau că sunt informator la securitate. Că mi s-a întâmplat așa, nu de puține ori, li se părea că am o misiune. Și atunci am apelat la darul lui Dumnezeu și la memorie, întrebam și, cum ieșeam de la ei afară, aveam caietul pe undeva și un creion și mă apucam pe un colț de gard să scriu ideile principale ca să nu le uit. Și în afară de aceasta mă mai duceam de două sau de trei ori și așa reușeam să reconstitui un dialog cu un duhovnic călugăr foarte bun, dar care se putea sminti când mă vedea că scriu ceva în fața lui. Nu că se temea, dar omul se inhiba și nu scoteam nimic.” (Mi-e dor de Cer, Viata părintelui Ioanichie Bălan, Editura Mănăstirea Sihăstria, 2010, p. 380)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Soțul o îndemna la avort, dar niște rude o sfătuiau să nu facă. Acest vis l-a avut în noaptea dinainte de a se duce la doctor.
Elena G. din Iași, la vârsta de 22 ani, fiind în Roman a visat într-o noapte pe Sfânta Parascheva în biserică, cu mai multă lume, unde parcă toți așteptau ca sfânta să se scoale și să vorbească cu cineva. Într-adevăr sfânta s-a ridicat din raclă și i s-a adresat astfel: „Fetițo, tu ești însărcinată, dar să nu te duci să avortezi, că apoi o să ai mari greutăți în continuare și o să mori. Dacă o să mă asculți, o să naști o fată frumoasă, deșteaptă și milostivă și o să-ți meargă bine în continuare și nu o să ai necazuri prea mari în viață.” Soțul o îndemna la avort, dar niște rude o sfătuiau să nu facă. Acest vis l-a avut în noaptea dinainte de a se duce la doctor. A doua zi a plecat totuși la doctor, dar cu oarecare frică și nehotărâre. Ajungând la doctor, a luat-o frica pe sală când trebuia să intre și s-a întors acasă. Apoi a născut o fetiță de 4,5 kg, foarte frumoasă, care acum are 34 de ani și este foarte inteligentă (știe cinci limbi străine), deșteaptă și cu adevărat milostivă și credincioasă. Încă de când era mică împărțea tot la săraci, iar acum este doctoriță și orice rugăciune care o face ea la Sfânta Parascheva, în orice necaz ar fi, imediat este ascultată. Așa a scăpat Sfanta Parascheva pe această mamă de la moarte - ea însăși fiind credincioasă de mică copilă - și pe această fiică care este de folos celor din jur cu inteligența sa, cu mila de săraci și cu celelalte fapte bune. (Despre contraceptive – Mărturii ale unor mame care au făcut avort, Biserica „Sf. Spiridon” – Spital, Piatra – Neamț, p. 25)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Prin anul 1996 a venit să se închine la noi la mănăstire o familie de ruși foarte credincioși, de viță nobilă, care locuiau în Belgia (făceau deci parte din diaspora rusă). I-am dus să viziteze mănăstirea, pe urmă am urcat cu dânșii la Părintele Cleopa, să ia binecuvântare, și apoi seara am mers la Părintele Ioanichie. Cu Părintele Ioanichie au discutat direct în franceză. Aveau o mare dorință: aveau un singur copil și mai voiau unul. Se vede că de mult doreau aceasta.
Părintele, după ce a stat de vorbă cu ei, le-a citit rugăciuni și i-a binecuvântat. În paranteză fíe spus, puțini părinți am văzut care să iubească copiii și mamele care nasc prunci precum îi iubea Părintele Ioanichie, căci și el provenea dintr-o familie cu mulți copii și îndemna familiile să aibă mulți copii (și dacă va fi posibil, unul să-l dea la mănăstire). După vreo zece luni, am primit o scrisoare de la cei doi, în care îmi spuneau că acum li s-a născut și cel de-al doilea copil, rodul rugăciunilor Părintelui Ioanichie. Am mers într-un suflet la părintele cu scrisoarea, iar sfinția sa, cu un zâmbet larg, plin de bucurie, mi-a spus: „Slavă lui Dumnezeu! Mai am vreo 50 de astfel de copii”, desigur referindu-se la cei dobândiți de credincioși ca rod al rugăciunilor sale. (Mi-e dor de Cer, Viata părintelui Ioanichie Bălan, Editura Mănăstirea Sihăstria, 2010, p. 459)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
În locurile Apamiei, în a doua eparhie a Sirei, exista un sat care se chema Gonagon.
Cândva, la distanță de o milă de sat, câțiva copii pășteau animalele lor. Pe când se jucau, au hotărât împreună să săvârșească Sfânta Liturghie, așa cum vedeau la preot în biserică. Au ales deci un „preot și alți doi „diaconi". După aceea s-au apropiat de o stâncă unde ca pe un jertfelnic au așezat pâini și un vas de lut cu vin. „Preotul" s-a așezat în mijloc și cei doi „diaconi" de-a dreapta și de-a stânga lui. A început deci să spună rugăciunea anaforei, în timp ce „diaconii făceau vânt cu pălăriile lor în loc de ripide. Micul „preot știa rugăciunea anaforei, pentru că obișnuia la sfintele slujbe să stea - ca toți copiii - în fața sfintei mese, și așa să audă și să învețe rugăciunile. După ce s-au făcut toate după rânduiala bisericească, pe când se pregăteau să taie pâinile, s-a întâmplat ceva cutremurător. A căzut foc din cer și a făcut scrum toate câte erau oferite și stânca. Nu a rămas nici cea mai mică urmă! Copiii, de frică, au căzut jos și au rămas acolo pe jumătate morți, fără să poată să articuleze un cuvânt. Părinții s-au îngrijorat din cauza întârzierii lor. Căutând, i-au găsit în această stare și i-au dus în sat. Întrebau insistent să afle care este cauza stării lor, dar nu primeau răspuns. Mai târziu, după ce copiii și-au revenit au povestit toate câte au făcut și au pățit. Curând episcopul a aflat de această minunată întâmplare, care s-a dus cu toți preoții la locul minunii și a văzut semnele focului ceresc. Atunci, deci, a pus copiii într-o mănăstire și pe locul focului a zidit biserică și în jurul acesteia o frumoasă mănăstire. (Minuni și descoperiri din timpul Sfintei Liturghii, Ed. Egumenița, p. 12)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Era un bărbat minunat. La vederea lui sufletul se cutremura. Ochii îi erau necontenit înlăcrimați; iar când începea a vorbi despre Dumnezeu, vorbea cu mult simțământ și cu un chip smerit, și toți cei ce-l ascultau primeau bucurie și mângâiere. Cuvântul îi era puternic, pătruns de frica lui Dumnezeu și de dragoste; era cu adevărat ca un vultur printre părinți. Vorbind cu el, oamenii se schimbau sufletește, și văzându-i sfânta viață, se smereau. Prin cuvântul său întărea din nou sufletele, și pe mulți a ridicat din căderi. Auzindu-l, sufletul uita de cele pământești și fierbinte se avânta către Dumnezeu.
De două ori a cercetat Sfântul Munte un pustnic caucazian, Părintele Stratonic. De neam era din gubernia Harkovului; în lume fusese negustor, avea prăvălia sa; avea și copii. Și i s-a aprins sufletul de marele foc al pocăinței, și părăsindu-și familia și avuțiile s-a dus în Caucaz. Era un bărbat minunat. La vederea lui sufletul se cutremura. Ochii îi erau necontenit înlăcrimați; iar când începea a vorbi despre Dumnezeu, vorbea cu mult simțământ și cu un chip smerit, și toți cei ce-l ascultau primeau bucurie și mângâiere. Cuvântul îi era puternic, pătruns de frica lui Dumnezeu și de dragoste; era cu adevărat ca un vultur printre părinți. Vorbind cu el, oamenii se schimbau sufletește, și văzându-i sfânta viață, se smereau. Prin cuvântul său întărea din nou sufletele, și pe mulți a ridicat din căderi. Auzindu-l, sufletul uita de cele pământești și fierbinte se avânta către Dumnezeu. Statura lui era puțin peste cea mijlocie; avea fața plăcută, părul închis la culoare; toți îl îndăgeau. Nevoitorii Caucazului îl aveau la cinste, iar aceasta după vrednicie; purta nevoințe grele; răbda zăduful și frigul; iarna umbla desculț, răbdând pentru dragostea lui Dumnezeu, și niciodată nu era în gura lui cârtire împotriva lui Dumnezeu, ci sufletu-i se dăduse voii lui Dumnezeu și cu bucurie purta toate suferințele. El propovăduia o pocăință înflăcărată și pe mulți i-a adus dintr-o grea negrijanie la o nevoință plină de osârdie. În cuvintele sale limpede se simțea harul lui Dumnezeu, iar acesta renăștea mințile oamenilor și-i smulgea de la pământ. Odată nevoitorii Caucazului l-au dus la un îndrăcit, și când Părintele Stratonic l-a văzut, de multă dragoste a plâns și a zis: "O, nefericită făptură a lui Dumnezeu, cum este ea chinuită de draci", și a făcut asupră-i semnul crucii, cu cuvintele: "Tămăduiască-te Domnul Iisus Hristos", și bolnavul dintr-o dată s-a înzdrăvenit. Așa putere avea credința și rugăciunea acestui bărbat. O, minunate iubitor al plânsului, iubitul nostru Părinte Stratonic, unde locuiești acum? Vino la noi, și-ți vom zidi o chilie într-un munte înalt, și vom căuta asupra sfintei tale vieți, și în măsura puterilor urma-vom marii tale nevoințe. Vremea lacrămilor tale, Părinte, a trecut. Acum tu în ceruri auzi cântările heruvimice și vez slava Domnului, pre carea a iubit sufletul tău pre pământ, și tinzând către Dânsul s-a dat plânsului pocăinței. Domnul au iubit pre om, și au dat lui plânsul, ca sufletul să se spele în acea apă și să se curățească, spre a vedea pre Domnul în duhul iubirii și în frica cucerniciei. Mai spunea Părintele Stratonic că vine vremea când monahii se vor mântui în vestminte mirenești. (Arhimandritul Sofronie, Cuviosul Siluan Athonitul, Editura Reîntregirea, Alba Iulia, 2009, p.506)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Un tânăr evlavios din Atena, dintr-o familie bogată, și-a pierdut mama din pricina unei boli grele și după putină vreme, pe neașteptate, a murit și tatăl lui.
Moartea părinților lui l-a zguduit atât de mult încât i s-a făcut pricină să filozofeze la deșertăciunea acestei lumi. Și-a împărțit așadar toată averea la săraci, a lăsat angajaților săi marele său magazin și a venit în Sfântul Munte. Trecând pe la noul Schit, l-a cunoscut pe părintele neofit, care locuia la Chilia Sfântului Dimitrie. Aici a fost găzduit și s-a mărturisit. Părintele Neofit i-a povestit multe fapte minunate despre asceți. Iar când a auzit despre pustnicii ce locuiesc în vârful Athonului, atunci inima lui s-a aprins de dumnezeiasca dragoste. Atunci a cerut binecuvântare de la părintele Neofit să rămână în obștea lui, să-l tundă monah, după care să-i dea binecuvântare să pustnicească sus, pe Athon. Părintele Neofit văzându-l foarte smerit și evlavios l-a primit, dar l-a ținut în hainele mirenești și l-a pregătit duhovnicește, în ascuns, cinci ani, fără ca ceilalți să știe scopul cel sfânt al tânărului, care evita chiar și întâlnirile cu părinții schitului. După ce l-a format duhovnicește cinci ani, starețul Neofit l-a făcut monah, numindu-l Serafim și i-a dat binecuvântarea să pustiiască sus, pe Athon, fără să vadă om. După trei ani, precum mi-a povestit părintele Dionisie, din obștea părintelui Neofit, a venit să mărturisească starețului ispitele ce le-a avut la început. Spunea că diavolii îl amenințau mereu, într-o noapte i-au aruncat tabla cea veche pe care o pusese în fata peșterii, ca să împiedice puțin vântul cel puternic și ploaia. Părintele Serafim nu numai că nu s-a tulburat, ci zâmbind a spus diavolilor: - Dumnezeu să vă ierte! Bine ați făcut, căci îmi urâțisem peștera cu tablă pe care am pus-o. Părintele Serafim a mai apărut și altă dată, după cinci ani, iar părintele Neofit i-a dat o cutiuță cu Sfintele Taine. A plecat iarăși pe vârful Athonului și nu s-a mai arătat niciodată. Părintele Serafim devenise înger, serafim. Și cum să nu zboare, când pe toate le-a aruncat pentru Hristos. Să avem binecuvântarea lui. Amin (Cuviosul Paisie Aghioritul, Flori din Grădina Maici Domnului, Editura Evanghelismos, București, 2004)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Dar nefericitul a rămas numai cu aceste vorbe goale. Imediat ce s-a urcat furios pe utilaj și a pornit spre biserică, s-a stricat mașina, dar cel mai senzațional lucru a fost că el însuși și-a găsit pe neașteptate moartea.
În punctul cel mai central al Sofiei, jos, băgată în pământ, există o bisericuță frumoasă și străveche, a Sfintei Petka, adică a sfintei Paraschiva.[...] Nu a cunoscutei mucenițe fecioare, ci a unei cuvioase, care este mult cinstită acolo, și ale cărei sfinte moaște se află azi în România. De această biserică se leagă evenimente impresionante și grozave, care i-au făcut pe «puternicii» lumii să-și supună voința unei alte vreri și puteri de neînvins. Pe la 1963 au hotărât oficialitățile orașului să lărgească strada centrală. Aceasta însemna că monumentul creștin trebuia să fie demolat. În felul acesta urmau să se descotorosească și de o construcție nedorită. Șantierul de demolare s-a pregătit îndată: rolul principal l-ar fi jucat atunci un buldozer. În căteva minute l-ar fi prefăcut în ruine. Așa socoteau ei lucrurile. Le-au ieșit însă pe dos. S-a cântat alt cântec și nu acela pe care îl doreau. Când porneau buldozerul și-l îndreptau înspre biserică, acesta se defecta într-una. Îl reparau, dar iar se strica ceva. Și era imposibil să se apropie de biserică. Și ca și cum nu le-ar fi ajuns aceasta, îndată ce se întoarce acasă muncitorul care cu ciudă se încăpățânase asupra demolării, îl găsește mort pe unul din membrii familiei sale. Între timp, șeful acestei lucrări a fost informat că muncitorii nu au reușit să facă mai nimic. A aflat și amănunte asupra acestui fapt. I s-au părut toate stupide și înfuriat a spus: „Nu sunteți în stare de nimic. Numai de povești sunteți buni. Mâine am să mă duc să o demolez eu însumi!”. Dar nefericitul a rămas numai cu aceste vorbe goale. Imediat ce s-a urcat furios pe utilaj și a pornit spre biserică, s-a stricat mașina, dar cel mai senzațional lucru a fost că el însuși și-a găsit pe neașteptate moartea. Înțelegeți ce durere, dar și ce spaimă a urmat! Nu le-a mai rămas nimic altceva decât să anuleze ordinul de demolare. Și ca să înfrumusețeze locul, făcură în acel loc ceva în genul unor magazine la subsol și o piață în jurul bisericii [...]. Astfel s-a făcut cunoscut în toată Sofia, că Sfânta Petka sau, mai degrabă, Acel Căruia i se închina ea, are o putere nemăsurată pe care, dacă ar purcede a o arăta vreodată, toți ar fi cuprinși de spaimă. (Arhimandrit Daniil Gouvalis, Minunea credintei, Editura Bunavestire, pp.138-140)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
|