![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Am citit si cele scrise de VladCat. Aveti acelasi mod inalt oratoric de a va exprima si acesta imbinat cu citatele minunate care vin sa sustina afirmatiile voastre au avut un efect bun asupra mea. Mi s-a parut ca Vlad a spus cam ceea ce am spus si eu in cuvintele mele saracacioase. Sper sa nu par prea ingamfata si ma sa scuze Vlad daca ma insel. Admir felul in care m-ai contrazis dar voi continua sa cred ca am dreptate. Socrate a spus tot ce avea de spus. A baut cucuta dar tot nu a tacut ci printre inghitituri a multumit zeului medicinei pentru ca odata cu inghitirea otravii sufletul lui se va vindeca de legatura cu trupul. Spuneti ce aveti de spus, oameni buni, voi, cei care aveti ceva de spus. Vanitosii va vor ocara oricum, fie de veti zice, fie de veti tacea. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Din pacate, desi poporul roman are si calitati certe (ospitalitatea, inventivitatea, o fire mai calda, mai vesela, etc) totusi are si unele defecte! Aici ar fi cea mai mare problema- in sensul de a schimba o anumita mentalitate ce incurajeaza lenea, invidia (cunoscutul proverb romanesc "sa moara si capra vecinului"), ciubucul si spaga (desi probabil mostenite de la turci, astazi cred ca mai mare spaga si ciubuc exista in sistemul de stat din Romania chiar decat cel din Turcia!) si "munca"" facuta in stilul "las-o ba ca merge asa""!
Intai sa reusim sa schimbam aceste aspecte paguboase din mentalul colectiv (si asta depinde exclusiv de noi ca popor- nici UE si nimeni altcineva nu poate face asta in locul nostru!), si apoi putem discuta de agricultura, industrie, transporturi, educatie, sanatate, etc! |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Florin schimbarea mentalului colectiv este unul dintre cele mai dificile si complicate mecanisme.Sunt multi factori si multe elemente care actioneaza intrepatrunse sau in conflict si,in general,exceptand evenimente radicale,vorbim pe de un mecanism ce se intinde pe mari durate de timp.Analiza acestui proces este atat de complicata,si cu atat de multe variabile si ipoteze,incat este inutil sa intram in detalii mult prea aprofundate.Mihai Eminescu spunea asa:
Civilizatia noastra se incepe oarecum din nou si din fundament cu orice generatie noua care,daca nu este silita a repeta anevoioasele cercetari,facute de parinti,totusi trebuie sa-si castige prin propria memorie si judecata cunostiintele lor.Introducand legile cele mai frumoase si mai perfecte intr-o tara cu care nu se potrivesc duci societatea de rapa,oricat de curat ti-ar fi cugetul si buna inima" Numai bine,finis origine pendet. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Schimbarea mentalitatii trebuie facuta in scoala !!!
Scoala romaneasca trebuie sa copieze un sistem de educatie germanic, de la A la Z ! Pe noi,pe romani,numai alianta cu cultura germana ne-a mai scos din ... ( ) , noroi !!! Sa ne aducem aminte de regalitatea hohenzolleri-lor,si de perioada interbelica cu fenomenul legionar si nationalist !!! Numai acceptarea sociala a unor forme germanice,pastrandu-ne insa fondul spiritual ortodox,ne-ar putea salta din mocirla morala actuala ! |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Vlad,m-am tot gandit cum vezi tu lucrurile si la cele spuse de parintele Sofronie,la finalul textului tau.Coincidenta sau nu dar momentan citesc o carte despre apocaliptica iudaica si cea crestina si despre profetia apocaliptica.In legatura cu optica aleasa de tine te rog,cand ai timp,sa-ti arunci ochii pe un fir rosu ce strabate curentul apocaliptic manifestandu-se intr-un anumit tip de mesaj in functie de moment dar cu o constanta.
Sa te uiti pe versetele 12:4 si 12:9 din Daniel in comparatie cu 22:10 si 22:12 din Apocalipsa.Apoi pt partea constanta vezi Daniel 12:10 in comparatie cu Apocalipsa 22:11.M-am gandit sa-ti las o idee ce mi s-a parut interesanta(am simplificat-o aici,scuze,din lipsa de timp)in studiul respectiv,eu as integra ,,patrunderea in taina lui Hristos"de care ai vorbit in mesajul tau tocmai ca o componenta a constantei din Apocalipsa 22:11,ce lumineaza altfel intelegerea firului rosu profetic ce leaga VT de NT,din perspectiva tensiunii eschatologice dintre ,,Marantha" si ,,Iata Eu vin curand" Desi incercarea de a traduce in interpretare fixa conotatiile unui limbaj simbolic (mai ales al unuia profetico- apocaliptic)sta mereu sub pericolul de a-l saraci cumva de intelesuri imposibile de inghesuit in cuvinte(m-am intrebat daca acest gen de limbaj nu are in primul rand o functie iconica,de a arata cumva dincolo de el,spre o realitate comprehensibila poate doar in rugaciune si liturgica,mai putin in stricta interpretare)am zis sa incerc o integrare mai larga a viziunii tale,care si pe mine ma framanta :) O seara placuta,scuze pt stilul mai putin clar se exprimare a ideii in sine. Last edited by Pelerin spre Rasarit; 16.09.2013 at 21:55:08. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sunt pefect de acord; cu singura precizare ca, pentru mine, toate cuvintele Scripturii sunt iconice si poarta/(trimit la) o realitate comprehensibila doar in rugaciune si liturgica. Asta, zic eu, se vede chiar si in cele mai marunte evenimente launtrice. Spre exemplu, daca cineva il citeste pe Pavel, sau pe Solomon sau o Evanghelie, si brusc se simte sensibilizat de un verset anume, capata o viziune (a versetului) care depaseste nivelul prizei intelectuale, atunci eu cred ca, fie si pentru cateva secunde, omul a intrat fara sa isi dea seama intr-o stare cat de cat mai autentica de rugaciune. Ideea ar fi de fapt ca orice depaseste nivelul unei prize intelectuale, adica orice farama de cunoastere, se poate petrece doar printr-o actiune simtita (probabil nu obligatoriu constientizata) a harului. Avand in vedere acestea, versetul din Apocalipsă care vorbeste despre femeia ce fuge in pustie nu mi se pare in nici un fel mai „simbolic” decat, spre exemplu, versetul in care Mantuitorul ne spune ca oricine se va mania pe aproapele sau va fi vrednic de osanda. Nu stiu, tu consideri acea calitate iconica ca apartinand in mod special cuvintelor din cartile apocaliptice sau ai ilustrat-o prin exemplul asta fiindca il aveai in minte din pricina studiului respectiv ? Par un fel de Ghita-Contra fiindca accentuez tot timpul punctele in care opiniile noastre imi pare ca difera insa o fac fiindca imi place discutia :). Revenind la versetele in cauza, Daniel 12-4,9 si Apocalipsa 22-10,12 as zice ca se refera la diferitele trepte in care Dumnezeu ingaduie sa se cunoasca dinainte specificul „acelor zile”; dar interpretarea asta este saraca chiar si pentru o simpla priza intelectuala nu mai vorbesc de realitatea profunda pe care in mod inevitabil si aceste cuvinte o poarta in ele si care mie imi ramane total straina. Apocalipsa 22-11 in schimb, si mie imi apare mult mai evident legata de „patrunderea in taina lui Hristos”. Foarte fain spui de tensiunea dintre Maranatha si „Iata Eu vin curand”, ilustreaza foarte poetic ideea parintelui Sofronie. E tensiunea care niciodata nu a lasat loc pentru cai de mijloc in adevaratul crestinism dar care in zilele noastre incepe sa ne dezvaluie doar doua „categorii” clare: cela ce spurca mai spurca-se si cel sfant mai sfinteasca-se. Maine revin cu un pasaj din parintele Porfirie care vorbeste foarte frumos despre felul cum trebuie sa ne raportam la aceasta tensiune. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Vlad niciodata nu ma supar pe cel care contrazicandu-ma ma trimite spre studiu sau spre a intelege mai bine semnificatia,acel om imi face un mare bine,daca as fi convins ca nu pot fi contrazis m-as duce,din proprie initiativa, direct la psihiatrie.Tu ai o capacitate deosebita de a exprima clar ce altii exprima mai neclar,cazul meu.Am fost putin perfid,recunosc :) mizand pe aceasta capacitate a ta si stiind ca o vei pune la lucru,dar am zis sa fiu perfid pt o idee nobila si iata ca vei aduce,in plus un text din parintele Porfirie.Nu pot spune,in perfidia mea condamnabila,ca m-am inselat :) Cu privire la sensul iconic nu il rezum doar la scrierile apocaliptice,sau profetice ci il extind la intreaga Scriptura neputand insa afirma ca orice verset are si un sens iconic,nu orice este in Evanghelie fiind si,stricto sensu,Evangelion(spre exemplu II Timotei 4:13),ca fiu mai precis in definirea opticii mele(precizez ca are puternice accente de abordare istorico-critica).Insa cu privire la acest sens iconic as face o precizare zic eu interesanta.
Nemtii(Hans Georg Gadamer mai precis)au un termen,nu are rost sa-l scriu in germana,sunt doua cuvinte parca interminabile :) care tradus in engleza inseamna ,,historically effected consciousness".Intr-un anumit sens,dpdv istoric,constiinta autorului textului este adusa la viata,prin istorie,de insusi textul care cumva capteaza in el,intr-un fel de sens iconic invers daca vrei,constiinta autorului lui care devine o ,,constiinta a textului"ii da viata iar textul ii asigura viata in continuare.Aceasta stare iconica inversa,spre realitatea umana de dincolo de text,este si ea o parte a sensului iconic general,latura sau factorul uman care,impreuna cu privirea iconica spre cer ar trebui sa asigure cumva acelasi raport dintre ,,faca-se voia ta precum in cer asa si pe pamant.Este cumva si aceasta o tensiune,ca tot ce-i uman in calea implinirii sale,cum spunea Augustin ,,Si nelinistit este sufletul meu pana nu-si va afla odihna intru Tine".Aceasta neliniste este cumva captata de ambele sensuri ale ,,privirii iconice"si de aceea nu o pot refuza Scripturii dar cred ca in unele locuri poate este mai prezenta privirea iconica spre neliniste,factorul uman si in altele este orientata mai mult spre realitatile divine. Este doar o ipoteza,nimic mai mult, teama mea fiind ca nu ma pot exprima atat de clar cum mi-as dori si risc sa spun prostii :) Abia astept textul tau si multumesc mult pt dialog :) Last edited by Pelerin spre Rasarit; 17.09.2013 at 00:49:09. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Forme germanice însă, cu fond mioritic ortodox? - asta da idee, dă tare de gândit...:) P.S. În școală zici?... De către cine??? Cine anume să schimbe mentalitatea în școală? .... Să fim serioși! |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sa apara oameni cu bani,care sa se implice in politica,avand in acelasi timp si o minima inteligenta de a sti inspre ce sa tinda ! Oare intr-o tara intreaga nu se agasesc cativa oameni cu bani, care sa fie si bineintentionati,si inteligenti in acelasi timp ??? |
|