![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
În primul rând că în crezul niceo-constantinopolitan nu apare termenul sobornicească, ci catolică; iar aici ai de studiat ce înseamnă de fapt catolic, iar pentru asta am dat și eu un link la un moment dat (n-ai decât să-l cauți dacă vrei, însă în general atitudinea asta de suficiență arogantă ortodoxistă îți face rău). În al doilea rând, e cam greu să vorbim despre biserica sobornicească în vreme ce acest atribut (catolică) dat Bisericii s-a dat undeva la sinodul așa zis II ecumenic (de fapt a fost un sinod răsăritean, recunoscut de episcopul Romei abia la sinodul IV ecumenic de la Calcedon) și este cam greu să vorbim despre conducerea după soboare (deși într-adevăr biserica se conducea după soboare [apropo, oare ce s-o fi întâmplat cu sobornicitatea ortodocșilor de conducerea nu mai are loc prin soboare, ci prin bunul plac al ierarhului locului pe feuda lui bisericească?]) la o vreme la care majoritatea sinoadelor erau locale, iar sinodul I ecumenic avea o recunoaștere contestată de arianiști. În al treilea rând, Crezul nu specifică ce vrea să spună prin catolică? Oare dumneata pe ce te bazezi când ne tâlcuiești ce înseamnă "sobornicească"? |
|
#2
|
|||
|
|||
|
http://www.credo.ro/catehism2.php?q=54
Citat:
Citat:
La noi e:...una, sfântă, sobornicească (universală, ecumenică) și apostolească Biserică. Biserica lui Hristos e sobornicească, adică stă pe temelia celor șapte soboare a toată lumea și e carmuită nevăzut de Mantuitorul Însuși, nu de vreun inlocuitor al Său, mai presus de soboare. 3. Sobornicitatea Bisericii (catolicitatea = "καθολικότησ") - Sf Iustin Popovici Însăși firea Dumnezeiesc-omenească a Bisericii este prin sine atot-cuprinzătoare, universală, sobornicească: Dumnezeiesc-omenește universală, Dumnezeiesc-omenește catolică, Dumnezeiesc-omenește sobornicească. Dumnezeu-Omul Domnul Hristos, prin Sine și în Sine, a unit în chipul cel mai desăvârșit și mai deplin pe Dumnezeu cu omul și, prin om, toate lumile și toată zidirea. Soarta zidirii este în mod ontologic legată de cea a omului (Romani 8:19-24). Organismul Dumnezeiesc-omenește al Bisericii cuprinde toate cele din ceruri și cele de pe pământ, cele văzute și cele nevăzute, fie Scaune, fie Domnii, fie Începătorii, fie Stăpânii (Coloseni 1:16). Toate sînt întru Dumnezeu-Omul, și El este capul trupului Bisericii (Coloseni 1:17-18). În organismul Dumnezeiesc-omenesc al Bisericii fiecare trăiește plinătatea personalității sale ca o mică celulă vie după chipul lui Dumnezeu. Legea sobornicității Dumnezeiesc-omenești cuprinde toate și lucrează prin toate, menținîndu-se totdeauna dreapta-cumpănire Dumnezeiesc-omenească între Dumnezeiesc și omenesc. În Biserică noi, oamenii, ca unii ce sîntem de un trup cu trupul ei, trăim întreaga plinire a ființei noastre în dimensiunile ei cele după asemănarea lui Dumnezeu. Mai mult: în Biserica Dumnezeu-omenească, omul trăiește ființa sa ca pe o a-tot-ființă, a-tot-ființă Dumnezeiesc-omenească; se trăiește pe sine nu numai ca pe un a-tot-om, ci și ca pe o a-tot-făptură. Pe scurt: se trăiește pe sine ca pe un dumnezeu-om după har. Sobornicitatea Dumnezeiesc-omenească a Bisericii este, în fapt, necontenita în-creștinare harică a omului prin sfintele fapte bune: totul se adună în Hristos Dumnezeu-Omul și totul trăiește prin El ca fiind al Lui, ca un organism Dumnezeu-omenesc unic și nedespărțit. Fiindcă viața în Biserică este sobornicizare Dumnezeiesc-omenească, nevoință harică, prin fapte bune, de îndumnezeu-înomenire, în-creștinare, în-dumnezeire, în-treimificare, îmbisericire. Sobornicizarea Dumnezeiesc-omenească, sobornicitatea Dumnezeiesc-omenească în Biserică se sprijină și se săvîrșește prin Persoana cea veșnic vie a Dumnezeu-Omului Hristos, care unește în chipul cel mai desăvîrșit pe Dumnezeu și pe om, și toată zidirea, pe care prea-scumpul sînge al Dumnezeu-Omului, al Mîntuitorului, o spală de păcat, de rău și de moarte (Coloseni 1:19-22). Sufletul sobornicității Bisericii este tocmai Persoana Dumnezeiesc-omenească a lui Hristos. Dumnezeu-Omul este Cel care ține totdeauna dreaptă cumpăna Dumnezeiesc-omenească între Dumnezeiesc și omenesc în viața sobornicească a Bisericii. Biserica este întreagă plină și prea-plină de Domnul Hristos, fiindcă ea este plinirea Celui ce plinește toate în toți (Efeseni 1:23). Drept aceea, ea e universală în fiecare persoană care este în ea și în fiecare celulă a sa. Această universalitate, această sobornicitate, această catolicitate "καθολικότης" răsună tunător prin Sfinții Apostoli, prin Sfinții Părinți, prin Sfintele Soboare a toată lumea și locale. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Oricum, faptul ca o persoana ajunge intr-un nivel inalt al unui lant de comanda, nu este intotdeauna generat de merit... Iar ideea unora, cum ca prin duhovnic vorbeste intodeauna Dumnezeu, imi suna a superstitie gen oracolul din Delphi. Duhovnicul e doar un om, ca si noi. Are insa har preotesc, ceea ce noi nu avem. Atit. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Duhovnicul, ca și creștin efectiv, dincolo de harul preoțesc, poate avea mai mult har personal. De fapt cel care nu are mai mult har și nu este cu adevărat capabil să călăuzească suflete la Hristos nici nu poate fi numit duhovnic, ci un funcționar sacerdotal, cam cum erau pe vremea templului de la Ierusalim. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Dacă cauți polemici de dragul de a te certa cu cineva, nu ți-ai găsit persoana potrivită.
Last edited by ovidiu b.; 21.12.2013 at 01:16:42. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Sau altcineva a fost deranjat de spiritul lui ascuțit, vertical și direct? |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Nu cred ca e Ovidiu; nu e genul. Se pare ca altcineva a fost deranjat de faza cu simonia in biserica. Mama lui de subiectivism, ce mai tin unii la imaginea institutiei/cauzei/ideologiei! Mai bine si-ar aminti ca Ekklesia e/a fost intemeiata ca o comunitate de credinta, in primul rind.
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Parca aia ar fi singura faza spusa de el aiurea, sa se afle in treaba, acuzatii a caror dovezi le are doar el si pentru el.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Desi n-as crede ca frustrarile si badarania sau "marlania", cuvant favorit al amintitului raposat (deocamdata) in existenta forumistica de aici, se pot confunda asa usor cu "spiritul ascuțit, vertical și direct" Eu unul l-am raportat, prea rar, e drept, ca nu-l prea citesc, dar acum cateva zile, intamplator mi-a iesit in cale o postare a lui, in care s-a arata si mai frustrat ca de obicei, exprimandu-se in consecinta, la adresa lui Florin. Acum, daca il citeam mai des si aveam si ceva lipsuri de oarece naturi, poate ma obisnuiam cu genul, si ziceam ca e doar "direct"
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 22.12.2013 at 22:11:30. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Confunzi marfa cu ambalajul.
|
|
|