![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Corect ar fi sa fim " recunoscatori"(lui Dumnezeu ca ne-a dat gand bun, ne-a ajutat, ne-a inlesnit, ne-a incurajat, etc), dar, totusi, atunci cand reusim ceva (noi personal, nu copiii), avem si noi o parte din merit(nu doar din vina): ca am crezut, am nadajduit, am luptat, nu am descurajat, etc.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mandria cea buna e satisfacita lucrului bine facut, acest sentiment este cel care ne motiveaza sa facem in continuare lucruri bune.
Mandria cea rea e vecina cu infatuarea. Ca de ex. atunci cand incepi sa gandesti: "Ia uite, din toti crestinii doar eu am avut ambitia sa ajung aici, halal credinta au ceilalti, spre deosebire de mine..". etc.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De exemplu, am putea spune că există o curvie bună și alta rea, curvia fiind o patimă amplasată de autorii duhovnicești pe o poziție inferioară mândriei în clasamentul patimilor după criteriul malignității lor. Și pentru presupusa "curvie bună" putem găsi o grămadă de sofisme pe post argumente valide logic. La fel pentru lăcomie, iubirea de arginți și toate celelalte. Nu zic că n-ar putea exista nuanțe în toate cazurile, fiindcă realul se manifestă într-o formă întotdeauna ipostaziată, cel mult asemănătoare cu alte forme ipostaziate dar niciodată identice. Cred doar că e periculos să extragem principii generale pe baza unor aplicații particulare ale iconomiei în cazuri indefinit multiplicabile în forme tot atât de diferite și ireductibile unele la altele.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 06.03.2014 at 11:17:23. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Spunea un sfant parinte ca lupta cu mandria e cea mai grea dintre toate, si ea vine intodeauna dupa ce ai invins celelalte patimi, si este si cea mai grava pt ca loveste in toata fiinta ta, spre deosebire de celelalte patimi care lovesc in special virtutea care li se opune (mânia- blânde?ea, lăcomia-înfrânarea, etc). "A opta luptă" era intitulat articolul.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Si nici n-am argumentat pentru o forma de "mandrie" nici din perspectiva iconomiei. Ce am vrut sa sublinez este aceea ca sunt cuvinte care au mai multe sensuri si acelasi cuvant poate defini mai multe realitati cu valente morale diferite. Si pentru dragoste e un singur cuvant, dar exista dragoste de Dumnezeu, dragoste de semeni, dragoste de sine (forma sanatoasa si forma narcisista), dragoste de bani, etc. Daca inlocuim cuvantul mandrie din ecuatia in care i-am aratat valentele pozitive cu "satisfactia lucrului bine facut", "bucuria realizarii", se schimba cu ceva realitatea pe care am definit-o?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 06.03.2014 at 13:39:37. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Uite alt exemplu: acum is mandra ca am ambitia si rabdarea sa postez de pe aceasta gioarsa de aparat care in mod normal ar umple pe oricine de spume. (paradoxal e ca lumea care ma stie personal, ma stie ca pers calma si rabdatoare, de acum se mira ce postez pe fb cand ma enervez, iar eu privind in urma ma intreb cum am ajuns sa dau cu telefoanele de pamant....). Desigur as putea face alte lucruri mai bune, de ex, cum spune colegul Mihail sa incerc sa ameliorez prostia si ignoranta...( insa pe-a altora m-am lamurit deja ca e "desertaciunea desertaciunilor" sa incerci, iar pe a mea proprie...sincer, cred ca mi-ar fi mai bine sa am mai multa :))
Last edited by fallen; 06.03.2014 at 14:42:56. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Cand incepi sa pierzi controlul poti sa te intrebi si daca nu conduci intr-o directie gresita.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
La ce te referi? De la o vreme incerc doar sa-mi castig existenta, am renuntat demult la ambitii desarte. Insa ma doare cand vad atata prostie si ignoranta in jur; eu am reusit sa-mi accept propriile neputinte si limite (parca cu cat cunosti mai multe cu atat realizezi cat esti de neputincios, la mila Domnului), insa altii se pare ca nu le pot accepta nici pe ale mele nici pe ale lor.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dacă recitești cu atenție, poate observi că am aplicat doar schema ta logică altor cuvinte care denumesc patimi în aceeași categorie cu mândria. N-ai de ce să te simți atacat, dezvoltarea îmi aparține. Nu-i un capăt de țară să te simți mândru, oricare ar fi stimulentul mândriei. Cei mulți dintre noi nu trăim în pustie și nici n-am atins performanțe duhovnicești pe fundalul cărora să apară mândria în formele descrise de literatura ascetică. Nouă ne rămâne soluția onestității: să recunoaștem că suntem mândri și să nu căutăm tot felul de scuze care să ne amortizeze conștiința vulnerabilității noastre. O fi având mândria valențe morale pozitive, dar nu și în creștinism. Iar excesul polisemantic, spun lingviștii nu eu, apare în momentul când majoritatea vorbitorilor unei limbi nu mai au proprietatea cuvintelor. Doar atunci poate să apară confuzia dintre mândrie și bucurie, lăcomie și dragoste, curvie și tandrețe etc.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 07.03.2014 at 19:15:09. |
|