![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Anatemele împotriva lui Origen ale Sinodului al V-lea Ecumenic[1]
1. -"Dacă cineva crede în fabuloasa preexistentă a sufletelor și în acea condamnabilă restaurare (apocatastasia), adică restabilirea tuturor lucrurilor așa cum era la început, să fie anatema". -Sinodul din Costantinopol, din 543.- 2. - "Dacă cineva învață că la început creațiunea ființelor raționale nu cuprindea decît spirite fără trupuri și cu totul nemateriale neavînd nici număr, nici numiri, încît ele erau identice prin egalitatea substanței, a puterii și a lucrării, precum și prin unirea lor cu Dumnezeu - Logosul și cunoștința lor despre acest Logos, dar că îndepărtându-se de Dumnezeu, s-au dedat la lucruri rele, după înclinările fiecăruia, și că ele au luat trupuri mai mult sau mai puțin perfecte și au primit numiri, astfel, că între puterile superioare se află o diferență de numiri după cum se află și o diferență de trupuri și pentru aceasta unele s-au numit heruvimii, altele serafimi și arhangheli și puteri și demoni și tronuri și îngeri și au luat nașteri atîtea orînduiri și numiri cerești, să fie anatema", -s. Cp. 2. 3. -"Dacă cineva învață că soarele, luna și stelele fac parte din aceste ființe raționale, și că ele n-au devenit ceea ce sunt, decât numai pentru că s-au dedat la rău, să fie anatema", -s. Cp. 3. 4. -"Dacă cineva învață că ființele raționale, în care iubirea dumnezeiască s-a răcit, ele au intrat în trupuri grosolane cum sunt ale noastre și au fost numite oameni, pe când acelea care au atins cea din unnă treaptă a răutății, au avut parte de trupuri reci și întunecate, și s-au făcut și se numesc demoni și spirite rele (metempsihoză) să fie anatema", -s. Cp. 4. 5. -"DaCă cineva învață că după cum din rânduiala îngerilor și ale arhanghelilor s-au născut suflete, dintre care au ieșit demonii sau oamenii, tot așa și oamenii acum pot deveni din nou îngeri și demoni, și toată ordinea ierarhiilor cerești poate să circule îh sus sau în jos sau deopotrivă în sus și în jos, să fie anatema". -S. Cp. 5. 6. -"Dacă cineva învață că de se află două feluri de demoni dintre care una cuprinde sufletele oamenilor și alta spiritele adânc căzute; și că dintre toate ființele raționale nu se află decât un singur spirit, care ar fi rămas neclintit în iubirea și contemplarea dumnezeiască, și că. acest spirit a devenit Hristos și împăratul tuturor ființelor raționale, și că el a creat toate trupurile care existau în cer, pe pămînt și între cer și pămînt; și că lumea s-a făcut în sensul că ea are în sine însăși elementele care sînt mai vechi decît ea, și care dăinuiesc prin ele însele, adică uscatul, și umezeala, căldura și frigul cu chipul lor de a fi, și că ea a fost alcătuită prin mijlocirea acestor elemente, precum și că prea Sfânta Treime cea de o ființă n-a creat lumea, ci că lumea a fost creată de spiritul care se numește demiurg care este mai vechi decât lumea care-i dă ființa sa, să fie anatema". -S. Cp. 6. 7. -"Dacă cineva învață că Hristos despre care s-a zis că a apărut în lume ca un Dumnezeu, și că el a fost unit mai înainte de toate timpurile cu Dumnezeu - Logosul, în vremurile din urmă el s-a înjosit pînă la întrupare, și s-a milostivit după spusa ereticilor, de mult feluritele căderi ale spiritelor reunite într-o singură unitate din care și el făcea parte, și pentru a le reînălța, el a trecut prin toate treptele, și a avut diferite trupuri și diferite nume, și că el a devenit toate în toți: un înger între îngeri, o putere între puteri și s-a îmbrăcat, în diferitele trepte ale tuturor ființelor raționale, luând o formă corespunzătoare cu a fiecărei trepte, și la sfârșit el a luat trupul și sîngele omenesc,- și a devenit un om pentru oameni; Dacă cineva învață toate acestea, și nu mărturisește că Dumnezeu - Logosul s-a pogorât și s-a întrupat ca om, să fie anatema", -s. Cp. 7. 8. -"Dacă cineva zice că Dumnezeu-Logosul, care este de aceeași ființă cu Dumnezeu Tatăl și cu Sfântul Duh, care a luat trup și S-a făcut Om, unul din Sfânta Treime, este cu adevărat Hristos, ci acela învață că el nu este numit Hristos decât în chip impropriu, și din cauza lui "Nous", care s-a înjosit pe sine, întrucât el a fost unit cu Dumnezeu-Logosul; și că Logosul nu este Hristos decât prin unirea cu Nous, și că Nous nu este Dumnezeu, decât din pricina lui Logos, să fie anatema", -s. Cp. 8. 9. -"Dacă cineva zice că nu Lbgosul lui Dumnezeu s-a îmbrăcat cu un trup viu avînd suflet rațional și înțelegător, care s-a pogorât la iad și care iarăși s-a suit la cer; și pretinde că numai acel Nous numit de ei într-un chip nelegiuit ca Hristos adevărat, care a devenit astfel prin cunoștința Monadei, să fie anatema", -s. Cp. 9. 10. -"Dacă cineva zice că, după înviere, trupul Domnului este eretic, având forma unei sfere, și că trupurile celorlalți oameni înviați vor fi asemenea; și că după ce Hristos va fi lepădat adevăratului său trup, și după ce ceilalți oameni reînviați, de asemenea le vor fi lepădat, natura acestor trupuri va fi nimicită, să fie anatema", -s. Cp. io. 11. -"Dacă cineva zice că judecata viitoare, aduce nimicirea trupurilor și că sfârșitul fabulei lumii va fi o natură imaterială și că în viitor, nu va fi nimic material, ci numai spiritual pur, să fie anatema". -s. Cp. 11. 12. -"Dacă cineva zice: Puterile cerești toți oamenii, diavolul și spiritele cele rele se vor uni cu Logosul lui Dumnezeu, pe care îl numesc Hristos, care are formă dumnezeiască, care s-a înjosit pe sine, și că împărăția lui Hristos va avea un sfârșit, să fie anatema", -s. Cp. 12. 13. -"Dacă cineva zice că Hristos nu se deosebește cu nimic de celelalte ființe raționale, nici cu privire la substanță și nici la știință, și că el nu le întrece în putere și lucrare, și că toate vor fi puse la dreapta lui Dumnezeu ca și Hristos și că printre ele a fost și Hristos în fabuloasa preexistență a tuturor lucrurilor de care ei vorbesc, să fie anatema". -S. Cp. 13. 14. -"Dacă cineva zice că toate ființele raționale se vor reuni într-o singură unitate a ipostasurilor, a numerilor, trupurile fiind dispărute, și că cunoașterea lumii viitoare va aduce cu ea distrugerea lumii și lepădarea trupurilor ca și desființarea tuturor numelor, și în fine, o identitate a conștiinței și a ipostasului; și în plus că această pretinsă restaurare (apocatastasis), numai spiritele vor continua să existe, așa cum acestea erau în pretinsa preexistență, să fie anatema". -S. Cp. 14. 15. -"Dacă cineva zice că viața spiritelor va fi asemennea cu viața care exista la început, pe când spiritele încă nu erau înjosite și decăzute, în așa fel, că sfârșitul și începutul vor fi asemenea, și că sfârșitul va fi adevărata măsură a începutului, să fie anatema", -s. Cp. lS.-Sinodul din C-pol 543. A se vedea "Pravila Bisericească" >> "Dogmele" >> începând cu punctul 676. Last edited by tot-Laurentiu; 06.07.2018 at 17:39:06. |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Cuvântul întrupat (sau despre Sfintele icoane) | DanielDG | Dogmatica | 0 | 18.12.2012 20:59:27 |
Despre Sfintele Taine savarsite de mireni | Florin-Ionut | Despre Biserica Ortodoxa in general | 8 | 30.09.2010 15:59:47 |
Combaterea evolutionismului, in 29 de puncte | costel | Teologie si Stiinta | 679 | 11.08.2010 10:20:13 |
Parintele Steinhardt - CRESTINISMUL RESPINGE PROSTIA SI PASIVITATEA LAȘĂ CA PE EREZII | andrei_im | Generalitati | 49 | 15.01.2010 01:01:10 |
Articol de contine erezii in ziarul Lumina | mihailt | Biserica Ortodoxa Romana | 7 | 23.09.2008 14:13:45 |
|