Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Teologie si Stiinta
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 20.06.2014, 22:07:00
AlbertX AlbertX is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.05.2014
Locație: Sibiu
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.066
Implicit

Extras din Sfantul Ioan Damaschin - Dogmatica:

Trebuie să se știe că îngerii, fiind ființe raționale, sunt înzestrați cu liberul arbitru. Și pentru că sunt creați sunt și schimbători. Acest lucru l-a arătat diavolul. El a fost creat bun de creator, dar, în virtutea liberului arbitru, el și cu puterile care au apostaziat împreună cu el, adică demonii, a ajuns descoperitorul răutății, în timp ce celelalte cete ale îngerilor au persistat în bine.

Căci nu era folositor ca omul să dobândească nemurirea fără să fie încă ispitit și încercat, ca să nu cadă în mândria și condamnarea diavolului.

Diavolul din pricina nemuririi sale, după căderea lui de bunăvoie, s-a fixat în rău în chip neschimbat și fără posibilitate de pocăință. După cum iarăși și îngerii, după alegerea de bunăvoie a virtuții, s-au stabilit, prin har, în chip neschimbat în bine. Prin urmare, trebuia ca omul să fie încercat mai intâi, căci un bărbat neispitit și neîncercat nu este vrednic de nimic. Și în încercare să se desăvârșească prin păzirea poruncii, ca astfel să primească nemurirea drept răsplată a virtuții. Căci omul, fiind la mijloc între Dumnezeu și materie, prin păzirea poruncii, după ce se libera de legătura firească cu existențele, avea să se fixeze în chip nestrămutat în bine, unindu-se cu Dumnezeu potrivit unei stări sufletești speciale. Prin călcarea poruncii, însă, îndreptându-se mai mult spre materie și smulgându-și spiritul său de la cauza lui, adică de la Dumnezeu, și-a impropriat coruptibilitatea, a ajuns pasibil în loc de impasibil, muritor în loc de nemuritor, are nevoie de legături trupești și de naștere seminală, s-a lipit, prin dragostea de viață, de plăceri, ca și când ele ar fi elementele constitutive vieții, și urăște fără nici o teamă pe cei care se sârguiesc să-l lipsească de ele, și a schimbat dragostea de Dumnezeu în dragosle față de materie, iar mânia contra adevăratului dușman al mântuirii a prefăcut-o în mânie față de ceilalți oameni.

Așadar, prin invidia diavolului, omul a fost biruit. Căci diavolul invidios și urâtor de bine nu suferea, el, care a căzut din pricina mândriei, să dobândim cele de sus. Pentru aceea mincinosul momește pe nefericitul Adam cu nădejdea Dumnezeirii și după ce îl urcă la aceeași înălțime a mândriei, îl pogoară spre aceeași prăpastie a căderii.

Trebuie să se știe că liberul arbitru se vorbește în sens omonim, dar în alt fel cu privire la Dumnezeu, în alt fel cu privire la îngeri și în alt fel cu privire la oameni. Cu privire la Dumnezeu în chip supraființial. Cu privire la îngeri în așa fel că la ei executarea merge împreună cu dispoziția spre acțiune, fără ca să se scurgă vreun timp între dispoziție și executare. Având în chip firesc liberul arbitru, fac uz de el neîmpiedicat, căci nu au nici o împotrivire din partea trupului și nici nu au pe cineva care să-i ispitească.

Dar cu privire la oameni în așa fel că la ei dispoziția este concepută în timp înaintea execuției. Omul este liber și are în chip firesc liberul arbitru; el are însă și ispita diavolului și mișcarea corpului. Așadar prin ispită și prin greutatea corpului execuția este posterioară dispoziției. Dacă Adam a ascultat pentru că a voit și daca a mâncat pentru că a voit, urmează că în noi voința a pătimit pentru prima oară. Iar dacă voința a pătimit pentru prima oară și Cuvântul întrupat n-a luat-o pe aceasta împreună cu firea, urmează că nu ne-am făcut în afară de păcat.

Despre credință

Credința este dublă: una, „credința din auzite”. Auzind dumnezeieștile Scripturi credem în învățătura Duhului Sfânt. Ea se desăvârșește prin toate cele legiuite de Hristos, este învederată prin fapte, este cucernică și îndeplinește poruncile aceluia care ne-a reînnoit.

Necredincios este acela care nu crede potrivit predaniei Bisericii sobornicești sau acela care are părtășanie cu diavolul prin fapte urâte. „Credința este iarăși încredințarea despre cele nădăjduite, dovedirea lucrurilor nevăzute”, sau o nădejde neîndoielnică și oarbă în cele făgăduite nouă de Dumnezeu și a dobândirii cererilor noastre. Prima credință aparține sufletului noastru, cea de a doua, harurilor duhului.
  #2  
Vechi 20.06.2014, 22:12:24
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlbertX Vezi mesajul
Extras din Sfantul Ioan Damaschin - Dogmatica:
Important este cand. Ceva nu se leaga acolo daca e vorba de zile de 24 de ore.
  #3  
Vechi 20.06.2014, 22:22:34
AlbertX AlbertX is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.05.2014
Locație: Sibiu
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.066
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iuliu46 Vezi mesajul
Important este cand. Ceva nu se leaga acolo daca e vorba de zile de 24 de ore.
Cred ca doar pentru tine este important, pentru mine nu este ... Ce legatura are durata zilei de 24 de ore cu caderea diavolului ?

Extras din - http://www.crestinortodox.ro/dogmati...uti-69082.html

Cat priveste caderea ingerilor rai, Biserica nu a formulat o invatatura oficiala.
Totusi, se poate determina cu siguranta ca aceasta a avut loc inainte de inceputul istoriei umane, daca se are in vedere ca:
1. de la crearea ingerilor pana la caderea unora a trebuit sa treaca un oarecare timp ;
2. diavolul a aparut ca ispititor al celor dintai oameni, deci cazuse inainte de a fi fost creat omul, si
3. ca Sfanta Scriptura ne spune ca "diavolul pacatuieste dintru inceput" (I Ioan, 3, 8)

Tinand cont de cele de mai sus, probabil diavolul a cazut inca din prima zi, eu asa inclin sa cred, stiu ca am citit mai demult ca un Sfant spunea ca dupa parea lui diavolul era deja cazut in ziua a 3-a ... am sa caut sa-ti dau pasajul.

Last edited by AlbertX; 20.06.2014 at 22:29:07.
  #4  
Vechi 20.06.2014, 22:28:50
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlbertX Vezi mesajul
Cred ca doar pentru tine este important, pentru mine nu este ... Ce legatura are durata zilei de 24 de ore cu caderea diavolului ?

Extras din - http://www.crestinortodox.ro/dogmati...uti-69082.html

Cat priveste caderea ingerilor rai, Biserica nu a formulat o invatatura oficiala.
Totusi, se poate determina cu siguranta ca aceasta a avut loc inainte de inceputul istoriei umane, daca se are in vedere ca:
1. de la crearea ingerilor pana la caderea unora a trebuit sa treaca un oarecare timp ;
2. diavolul a aparut ca ispititor al celor dintai oameni, deci cazuse inainte de a fi fost creat omul, si
3. ca Sfanta Scriptura ne spune ca «diavolul pacatuieste dintru inceput» (I Ioan, 3, 8).
Pai nu putea pacatui de la inceput, ca nu l-a creat Dumnezeu rau, deci a trecut un pic pana s-a inrait, plus ca o fi trecut un pic pana i-a corupt si pe alti ingeri. E cam greu de crezut ca s-a intamplat totul in cateva zile, mai ales ca Moise ne spune ca dupa ce omul a fost creat totul era bun.

"Fost-ai fără prihană în căile tale din ziua facerii tale și până s-a încuibat în tine nelegiuirea"

Last edited by iuliu46; 20.06.2014 at 22:32:12.
  #5  
Vechi 20.06.2014, 22:36:56
AlbertX AlbertX is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.05.2014
Locație: Sibiu
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.066
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iuliu46 Vezi mesajul
Pai nu putea pacatui de la inceput, ca nu l-a creat Dumnezeu rau, deci a trecut un pic pana s-a inrait, plus ca o fi trecut un pic pana i-a corupt si pe alti ingeri. E cam greu de crezut ca s-a intamplat totul in cateva zile, mai ales ca Moise ne spune ca dupa ce omul a fost creat totul era bun.

"Fost-ai fără prihană în căile tale din ziua facerii tale și până s-a încuibat în tine nelegiuirea"
Draga Iuliu, asta este doar o parere a ta ... cred ca mai importanta este parea Sfantului Ioan Gura de Aur, nu crezi ?
Pe cine vrei sa cred, pe tine sau pe el ?

Am extras din Sfantul Ioan Gura de Aur - Diavolul si magia, pagina 11 - http://blogcartiortodoxe.files.wordp...l-si-magia.pdf

Sfânta Scriptură ne învață că, mai înainte de crearea proto-părinților, s-au surpat din treapta lor diavolul și cei care erau cu el, fiindcă s-au mândrit. Căderea diavolului a avut drept urmare venirea morții în lume, așa cum spune un înțelept al Vechiului Testament: “Iar prin pizma diavolului moartea a intrat în lume…” (Înțelepciunea lui Solomon 2, 24).

Spune-mi dar, dacă diavolul n-ar fi căzut înainte de facerea omului, cum l-ar fi putut pizmui pe om, rămânând în treapta sa? Căci pizma îngerului față de om nu poate avea temei: a aceluia aflat la o cinste așa de mare pentru acela îmbrăcat în trup.

Diavolul, căzut de la slava cea mai înaltă la starea cea mai rea, văzându-l pe omul creat de Dumnezeu ridicat la o cinste așa mare (chiar dacă era o făptură trupească) din pricina iubirii celei mari a Creatorului, l-a pizmuit prea tare și, prin înșelăciune, trimițându-l pe șarpe să-l amăgească, l-a făcut vinovat de pedeapsa morții.

Last edited by AlbertX; 20.06.2014 at 22:40:24.
  #6  
Vechi 20.06.2014, 22:49:11
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlbertX Vezi mesajul
Draga Iuliu, asta este doar o parere a ta ... cred ca mai importanta este parea Sfantului Ioan Gura de Aur, nu crezi ?
Pe cine vrei sa cred, pe tine sau pe el ?

Am extras din Sfantul Ioan Gura de Aur - Diavolul si magia, pagina 11 - http://blogcartiortodoxe.files.wordp...l-si-magia.pdf

Sfânta Scriptură ne învață că, mai înainte de crearea proto-părinților, s-au surpat din treapta lor diavolul și cei care erau cu el, fiindcă s-au mândrit. Căderea diavolului a avut drept urmare venirea morții în lume, așa cum spune un înțelept al Vechiului Testament: “Iar prin pizma diavolului moartea a intrat în lume…” (Înțelepciunea lui Solomon 2, 24).

Spune-mi dar, dacă diavolul n-ar fi căzut înainte de facerea omului, cum l-ar fi putut pizmui pe om, rămânând în treapta sa? Căci pizma îngerului față de om nu poate avea temei: a aceluia aflat la o cinste așa de mare pentru acela îmbrăcat în trup.

Diavolul, căzut de la slava cea mai înaltă la starea cea mai rea, văzându-l pe omul creat de Dumnezeu ridicat la o cinste așa mare (chiar dacă era o făptură trupească) din pricina iubirii celei mari a Creatorului, l-a pizmuit prea tare și, prin înșelăciune, trimițându-l pe șarpe să-l amăgească, l-a făcut vinovat de pedeapsa morții.
Normal ca este parerea mea. Eu doar spun ca pare greu de crezut ca in cateva zile de 24 de ore s-a intamplat lucrul acesta. Poate daca timpul a curs altfel acolo e de inteles.
  #7  
Vechi 20.06.2014, 22:59:09
AlbertX AlbertX is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.05.2014
Locație: Sibiu
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.066
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iuliu46 Vezi mesajul
Normal ca este parerea mea. Eu doar spun ca pare greu de crezut ca in cateva zile de 24 de ore s-a intamplat lucrul acesta. Poate daca timpul a curs altfel acolo e de inteles.
De ce e greu de crezut ? Daca ai dubii legate ca durata zilelor Facerii au fost ca cele din zilele noastre, de 24 de ore, pot sa-ti spun ca eu am fost luni, acum 5 zile, la Manastirea Pesterea Sfantul Andrei (cel mai inalt loc de credinta ortodoxa din Europa) si am stat de vorba pe acesta tema cu un calugar care avea 81 de ani. Acest calugar a marturisit ca "Dumnezeu a facut totul in 6 zile lucratoare, de 24 de ore fiecare", simplu, clar si fara sa clipeasca ...

Daca tu crezi ca Dumnezeu a facut timpul "inegal", adica prima zi din Facerea a avut echivalentul a miliarde de ani, acest lucru intra in contradictie cu faptul ca Dumnezeu a creat masura timpului in prima zi, si implicit tot din prima zi a definit durata zilei si a noptii ...

Facerea:

1. La început a făcut Dumnezeu cerul și pământul.
2. Și pământul era netocmit și gol. Întuneric era deasupra adâncului și Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor.
3. Și a zis Dumnezeu: "Să fie lumină!" Și a fost lumină.
4. Și a văzut Dumnezeu că este bună lumina, și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric.
5. Lumina a numit-o Dumnezeu ziuă, iar întunericul l-a numit noapte. Și a fost seară și a fost dimineață: ziua întâi.

Timpul nu a curs altfel "acolo",... pentru ca masura timpului lucrurilor create a fost definita de Dumnezeu si nu de miscarea Soarelui, la fel cum plantele si copacii au fost facuti roditori de Dumnezeu si nu cu ajutorul Soarelui ...

Last edited by AlbertX; 20.06.2014 at 23:28:28.
Subiect închis

Thread Tools
Moduri de afișare