Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 04.10.2014, 10:49:33
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Ești cumva orb, omule? Nu vezi ce scrie Părintele mai departe? Nu sesizezi că Părintele face o analiză completă? Nu integrezi în conștiință întregul ansamblu al afirmațiilor Părintelui Arsenie? Ești atât de incapabil să citești și să înțelegi o frază întreagă?
Reiese limpede din citat că Părintele caută, pe de o parte, să evidențieze un oarecare merit sau avantaj al metodei respective (pe care însă nu o recomandă!), iar pe de altă parte evidențiază critic lipsurile metodei. Nu vezi? Nu conștientizezi ce citești? Nu știi să citești o analiză evaluativă a unui expert? Nu ești obișnuit cu procedeul unor astfel de acțiuni evaluative? Scuză-mă, ce nivel de școlaritate ai absolvit?

Părintele însuși precizează că stăruirea în imaginație poate aduce dilatarea în conștiință a unor fenomene subiective și menționează apoi că, din acest motiv al igienei psihice, Răsăritul ortodox a ținut ca în practica rugăciunii să fie evitată cultivarea imaginației.

Practica rugăciunii, pe care și Părintele o cunoștea foarte bine, a dus la concluzia că rugătorul e în mai multă siguranță dacă își ține în frâu imaginația - deși ea e utilă până la un punct (dar nu e necesară).

Când spune că e ceva de folos în această metodă, Părintele precizează și ce anume. Ca bun cunoscător al psihologiei rugătorului, enumeră câteva fenomene firești care însoțesc imaginația - în special asociațiile emoționale, cu rol în încălzirea psihică a atmosferei sufletești.
Astfel de fenomene nu au nimic negativ în sine, sunt firești, însă tocmai caracterul lor firesc poate împiedica pe rugător să avanseze în stadiile mai înalte ale rugăciunii. Pe măsură ce rugătorul avansează în rugăciune, caracterul subiectiv al fenomenelor crește în intensitate și, pe acest fond, pot apărea la unii oameni diverse interpretări care deviază, opresc sau falsifică rugăciunea, făcînd-o sterilă. Din aceste motive care țin strict de practică, Răsăritenii recomandă un plus de acrivie/acuratețe. Din prudență, ca măsură profilactică - nu pentru că ar fi ceva cu totul lipsit de orice folos.

În concluzie, comentînd metoda lui Francisc, Părintele distinge foarte frumos între latura psihologică (specifică treptei începătorilor) unde are loc o anumită încălzire prealabilă a sufletului prin mijloace psihologice banale, la îndemâna oricui
și latura duhovnicească mai înaltă, care nu poate fi atinsă dacă omul rămâne în limitele firești. Mai mult, evidențiază și posibilele riscuri.

Din modul îngrijit în care Părintele își expune cunoștințele despre treptele și felurile rugăciunii, comentînd de pe o poziție superioară metoda de rugăciune a apuseanului (pe care probabil că Francisc o mânuia fără probleme, controlînd riscurile - dar nu oricine e Francisc ca să generalizăm recomandarea acestei metode), tu ai tras concluzia că Părintele lăuda sau recomanda metoda franciscanului? Păi nu vezi că o critică finuț?
Atât de prost înțelegi un text, omule?
Te întreb încă o dată? Ce nivel de școlaritate ai reușit să absolvi?
-pai asta e problema ca nu trebuia sa zica ca metoda respectiva are vreun merit,trebuia sa zica doar ca nu e recomandata de Biserica ortodoxa si ca duce la ratacirea mintii,deci nu trebuie apreciata deloc astfel de metoda,si trebuia sa zica clar ca papistasii sunt eretici,si ca Francisc a ajuns la cea mai mare inselare demonica-asa cum clar zice Sfantul Ignatie
-vad foarte clar textul,trebuia sa lase doar partea a doua a textului fara aprecierea metodei
  #2  
Vechi 04.10.2014, 10:52:51
forever... forever... is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.09.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 286
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristirg Vezi mesajul
-pai asta e problema ca nu trebuia sa zica ca metoda respectiva are vreun merit,trebuia sa zica doar ca nu e recomandata de Biserica ortodoxa si ca duce la ratacirea mintii,deci nu trebuie apreciata deloc astfel de metoda,si trebuia sa zica clar ca papistasii sunt eretici,si ca Francisc a ajuns la cea mai mare inselare demonica-asa cum clar zice Sfantul Ignatie
-vad foarte clar textul,trebuia sa lase doar partea a doua a textului fara aprecierea metodei
Ești exagerat. Cum știi tu ce trebuie și ce nu?
În fond tu ești liber să crezi și să spui ce vrei, ce consideri.
Fiecare e responsabil, sau în orice caz va răspunde pentru ale sale.
  #3  
Vechi 04.10.2014, 16:13:19
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristirg Vezi mesajul
-pai asta e problema ca nu trebuia sa zica ca metoda respectiva are vreun merit,trebuia sa zica doar ca nu e recomandata de Biserica ortodoxa si ca duce la ratacirea mintii,deci nu trebuie apreciata deloc astfel de metoda,si trebuia sa zica clar ca papistasii sunt eretici,si ca Francisc a ajuns la cea mai mare inselare demonica-asa cum clar zice Sfantul Ignatie
-vad foarte clar textul,trebuia sa lase doar partea a doua a textului fara aprecierea metodei
Părintele a zis ceea ce a crezut de cuviință că se potrivea cu situația în care transmitea mesajul. Pentru un om care trăiește o situație, aici una oratorică, decizia se ia diferit decât pentru noi, care privim din afară momentul respectiv.
Să cercetăm cu puțină atenție și oleacă de bunăvoință. Ba chiar cu considerație! - întrucât ne vorbește Părintele Arsenie, iar nu un oarecare bălmăjitor. Deci haide să punem de la început ochelarii cei buni și aducători de folos!
Părintele ne transmite un mesaj. O face de pe poziția lui de duhovnic, de teolog, de mesager al lui Hristos către semeni, de păstor. Nu a inventat el acest statut, ci i s-a conferit de către Biserică, în perioade foarte tulburi ale istoriei concrete din țara noastră - o știm, știm printre altele cât a fost (și este inclusiv în prezent) de hăituit de Securitate precum și de alți dușmani. Să îi recunoaștem așadar măcar buna intenție și jertfelnicia, dacă sfințenia nu voim, să ținem cont că atunci când Părintele vorbește sau scrie, el slujește!
Și, înarmați cu acest context al minții noastre, să cercetăm ce spune Părintele.
Mai întâi să ne asigurăm de un lucru: cui vorbește Părintele, în ce situație de viață se află, ce a spus mai înainte, ce a spus după acest moment pe care îl dezbatem. Ce scop urmărește, ce metodă folosește.
De câte ori citim un text, fie el și din Scriptură (și mai ales atunci!!) trebuie să luăm în calcul datele reale care vin spre noi. Altminteri, cădem în eroarea inversării/răsucirii perspectivei: când nu noi mergem spre text, la întâlnire, ci tragem textul spre noi, îl asimilăm la noi, la organizarea noastră. Practic, nici nu mai receptăm datele unui text ci, trăgînd textul la ale noastre, ne preamărim pe noi cu prilejul întâlnirii altuia - text sau persoană.

Dacă ținem aceste preliminarii necesare unei întâlniri sănătoase și inteligente, atunci textul Părintelui nu mai poate fi incriminat atât de ușor.

Crezi că judec bine? Fără supărare, ți-o spun cu camaraderie, ca un confrate care voiește ca și tine, sper, să cunoască cum stau lucrurile cu adevărat. Crezi că procedez bine? Sau mă înșel undeva?
Subiect închis

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
ma poate ajuta cineva sa cumpar o rasa("vesmant"pt. Protopsalti)? inclusiveu Generalitati 9 02.07.2012 15:08:55
Ceva frumos..."invata" ioana30 Generalitati 1 29.11.2010 17:23:12
Cum pot "aduce" pe cineva drag la credinta? lourdes19 Generalitati 2 19.10.2010 12:06:29
"imoralitatea" lui Dumnezeu din Biblie? Nu exista asa ceva! flying Despre Sfanta Scriptura 203 18.05.2010 20:31:10