Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 18.10.2014, 14:34:53
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Mai intai ca am uitat ieri sa intreb despre discutia voastra cu acel "Logos", despre care nu stiam.
Am cautat acum ceva pe net. Banuiam la ce se refera ("logos! inseamna cuvant in limba greaca). Din pacate am gasit doar o explicatie in limba germana care m-a uimit si nelamurit.
Se vorbeste acolo despre Dumnezeu Cuvantul, dar si despre un Hristos care exista pe atunci si era un fel de persoana creata de Dumnezeu care sa-l reprezinte in toate lucrarile. N-am reusit sa inteleg mare lucru (ca sens).
Se refera in orice caz la Evanghelia dupa Ioan.
Mi se pare mult prea complicat si abstract.
Nu stiu de ce nu putem discuta la nivel de oameni, pe intelesul tuturor si trebuie sa ne ridicam asa de mult in vazduh cu toate interpretarile si comentariile.
Ajunge deja ca nu mai vorbim in crestinism despre o credinta a oamenilor de rand ci despre o filozofie elitara si nu este bine si corect.

Glykys - doar am deschis link-ul dat de tine, dar am sa-l citesc cu atentie. Mi se pare superb. Multumesc.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.10.2014, 15:49:20
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Am cautat acum ceva pe net. Banuiam la ce se refera ("logos! inseamna cuvant in limba greaca). Din pacate am gasit doar o explicatie in limba germana care m-a uimit si nelamurit.
Se vorbeste acolo despre Dumnezeu Cuvantul, dar si despre un Hristos care exista pe atunci si era un fel de persoana creata de Dumnezeu care sa-l reprezinte in toate lucrarile. N-am reusit sa inteleg mare lucru (ca sens).
Se refera in orice caz la Evanghelia dupa Ioan.
Mi se pare mult prea complicat si abstract.
Nu stiu de ce nu putem discuta la nivel de oameni, pe intelesul tuturor si trebuie sa ne ridicam asa de mult in vazduh cu toate interpretarile si comentariile.
Ajunge deja ca nu mai vorbim in crestinism despre o credinta a oamenilor de rand ci despre o filozofie elitara si nu este bine si corect.
.
Fiul lui Dumnezeu,Cuvantul lui Dumnezeu ,Logos-ul ,chipul lui Dumnezeu reprezinta aceiasi persoana anume Fiul lui Dumnezeu
Se pleaca de la inceputul evangheliei lui Ioan,unde Cuvantul se identifica cu Fiul ,ca cel prin care s-a creat lumea ,.si prin care Dumnezeu infaptuieste
In acelasi capitol se vorbeste si despre faptul ca Cuvantul era lumina care lumineaza pe orice om care vine in lume . Deci ,este si un fel de prototip,model al omului,poate de acolo o fi ajuns citatul acela explicativ in germana sa spuna ca Logosul e Hristos. Desi istoriceste vorbind, Logosul e din eternitate , iar Hristos se naste la un moment de timp(desi planul ca El sa se nasca exista de asemenea din eternitate) . Hristos e de fapt Logosul intrupat .

Cat despre dificultatea explicatiilor , sunt de acord ca ar mai putea fi simplicate.
Doar ca ,se ajunge la un nivel cand trebuie vorbit in paradoxuri, nu exista alta cale.
Daca le poti lua asa cum sunt aceste paradoxuri, si nu te apuci sa le desparti in enunturi logice contrare , atunci nu ti se va mai parea dificil.
Pur si simplu ,limbajul omenesc limitat incearca sa ofere o imagine palida, a unei realitati infinite si nelimitate . Si e nevoit in permanenta sa se contrazica ,pentru ca in permanenta isi descopera limitele in relatia cu Dumnezeu.

Astfel,de exemplu ,Hristos este Fiul lui Dumnezeu cel nascut din eternitate,este Logosul intrupat ,desi ca si om,s-a nascut acum 2000 de ani. Dar nici nu putem sa separam persoana Sa,in persoana de dinainte de nastere si cea de dupa nastere,pentru ca persoana este totusi una singura. Iarasi ne lovim de o imposibilitate ,aceea ca persoana Fiului lui Dumnezeu ar putea fi in devenire ,ar fi schimbatoare in timp,precum creatura.
De aceea ,desi stim ca s-a nascut acum 2000 de ani omul Iisus ,spunem ca doar dupa firea sa omeneasca , Persoana eterna s-a intrupat acum 2000 de ani ,in om,la plinirea vremii.
Doar dupa firea sa omeneasca s-a nascut atunci ,nu si dupa persoana ,care este eterna .
Suntem astfel nevoiti sa acceptam o persoana, Fiul lui Dumnezeu ,cu 2 naturi,2 firi: una dumnezeiasca si eterna , si una omeneasca ,care se naste la un moment dat ,moare si invie.
Dar atributele firii omenesti de nastere si moarte nu le contrazic pe cele ale firii dumnezeiesti: de eternitate si neschimbare. Toate aceste atribute contrarii se unesc si comunica in persoana unica a Fiului. Sensul comunicarii este de la firea dumnezeiasca la cea omeneasca ,pentru indumnezeirea si restaurarea firii umane.
Doar din cauza caderii noastre in pacat ,a fost nevoie de asemenea intrupare care sa sfideze logica, ca sa ne mantuiasca , deci pentru binele nostru s-au complicat asa tare lucrurile.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 21.10.2014, 05:00:49
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Ioane, iartă-mă, n-am intenționat o clipă să te rănesc cu intervenția mea. Mă simt acum ca un inchizitor care a smuls pocăința cuiva sub tortură și chiar nu mă identific deloc cu o asemenea poziție aberantă. Dacă poate fi bun la ceva forumul ăsta, mă gândesc în primul rând că ne oferă tuturor un mijloc de a ne pune pe gânduri unii pe alții, să nu ațipim cu certitudinile noastre dragi în brațe și să pățim ca fecioarele neînțelepte din faimoasa parabolă. Mai avem multe de învățat, cu siguranță și mai multe de dezvățat, ideea e să ne mișcăm cumva în direcția lui Hristos, târăș-grăpiș în coate și genunchi, cu viteza melcului dar fără oprire sau abateri pe căi greșite. N-avem ce face, ca să ajungem cândva fluturi sprinteni și frumos colorați în grădinile Domnului nu putem evita experiența omizii.
Înțelegerea corectitudinii raționale a hristologiei nu ne face neapărat mai buni ortodocși și nici nu ne dă acces către o autostradă spre Împărăție. Tot pe cărarea îngustă și primejdioasă avem de urcat, unii lângă alții ținându-ne de mâini ca să nu cădem în prăpăstii, uneori purtându-i în cârcă pe cei neputincioși alteori fiind purtați noi înșine în cârcă de cei care ne iubesc cu tot cu infirmitățiile noastre. Ne mai călcăm pe bătături din neatenție, mândrie, prostie sau poate chiar din dorința egoistă de a înainta mai repede, suntem supărați pe moment, dar învățând din greșeli și iertându-ne din toată inima continuăm să mergem împreună spre Acasă.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 21.10.2014 at 07:30:49.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 21.10.2014, 07:34:16
OctavianAdrian OctavianAdrian is offline
Member
 
Data înregistrării: 16.09.2010
Mesaje: 30
Implicit Dumnezeu nu poate fi imaginat

Dumnezeu, este deasupra tuturor lucrurilor create. Cum poate creatura, sa si-l imagineze pe Creator? Sfintii parinti spuneau ca imaginatia este puntea pe care diavolul se coboara in lume...Cum poate fi imaginat, Cineva de neimaginat?
Dumnezeu este deasupra imaginatiei, deasupra a tot ceea ce poate omul crea/folosi. Daca ni-l imaginam pe Dumnezeu, unde mai este misterul, emotia potentatoare a fiintei umane?
Reply With Quote
  #5  
Vechi 21.10.2014, 22:00:54
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de OctavianAdrian Vezi mesajul
Dumnezeu, este deasupra tuturor lucrurilor create. Cum poate creatura, sa si-l imagineze pe Creator? Sfintii parinti spuneau ca imaginatia este puntea pe care diavolul se coboara in lume...Cum poate fi imaginat, Cineva de neimaginat?
Dumnezeu este deasupra imaginatiei, deasupra a tot ceea ce poate omul crea/folosi. Daca ni-l imaginam pe Dumnezeu, unde mai este misterul, emotia potentatoare a fiintei umane?
Pronuntand "Dumnezeu" deja L-ai si imaginat.

Chiar daca lipsit de atribute spatiale, de miscare sau temporale.

Imaginatia nu este doar imaginatia plastica, cu detalii, cu forme specifice, ci orice inteles este in esenta o imaginatie.

Orice cuvant este o imaginatie.

Orice cuvant virtualizeaza o parte de Realitate.

Cu adevarat important, este intelegerea profunda a procesului.

Sa realizam ca Totul este pur si simplu un proces de imputare cognitiva.

Ca natura profunda a Realitatii este nediferentiata.
__________________

Reply With Quote
  #6  
Vechi 21.10.2014, 11:31:35
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Ioane, iartă-mă, n-am intenționat o clipă să te rănesc cu intervenția mea. Mă simt acum ca un inchizitor care a smuls pocăința cuiva sub tortură și chiar nu mă identific deloc cu o asemenea poziție aberantă. Dacă poate fi bun la ceva forumul ăsta, mă gândesc în primul rând că ne oferă tuturor un mijloc de a ne pune pe gânduri unii pe alții, să nu ațipim cu certitudinile noastre dragi în brațe și să pățim ca fecioarele neînțelepte din faimoasa parabolă. Mai avem multe de învățat, cu siguranță și mai multe de dezvățat, ideea e să ne mișcăm cumva în direcția lui Hristos, târăș-grăpiș în coate și genunchi, cu viteza melcului dar fără oprire sau abateri pe căi greșite. N-avem ce face, ca să ajungem cândva fluturi sprinteni și frumos colorați în grădinile Domnului nu putem evita experiența omizii.
Înțelegerea corectitudinii raționale a hristologiei nu ne face neapărat mai buni ortodocși și nici nu ne dă acces către o autostradă spre Împărăție. Tot pe cărarea îngustă și primejdioasă avem de urcat, unii lângă alții ținându-ne de mâini ca să nu cădem în prăpăstii, uneori purtându-i în cârcă pe cei neputincioși alteori fiind purtați noi înșine în cârcă de cei care ne iubesc cu tot cu infirmitățiile noastre. Ne mai călcăm pe bătături din neatenție, mândrie, prostie sau poate chiar din dorința egoistă de a înainta mai repede, suntem supărați pe moment, dar învățând din greșeli și iertându-ne din toată inima continuăm să mergem împreună spre Acasă.
Nu-ți face griji, Mihai, intervenția ta a fost cu totul binevenită și am primit-o cu recunoștință. Eram un pic buimac și mi-a prins bine o tragere de mânecă.
Mă gândeam azi că doctorul bun folosește bisturiul, uneori, apoi spală, dezinfectează și la sfârșit bandajează și alină durerile post-chirurgicale. Cam asta văd că făcuși....:)
Ar merge și o comparație cu ortopedia, reparația luxației se însoțește și de unele dureri, apoi, odată reașezată articulația, pacientul e îndemnat să pășească din nou, fără teamă de durere...:)
Mulțumesc pentru ajutor, încă o dată. Domnul să te răsplătească, frate, pentru fapta ta bună!

P.S. În Numele Trandafirului, film care mi-a plăcut, era un inchizitor acolo, un fost inchizitor. Nu mi-a displăcut prea tare, de fapt mi-a plăcut mult. Unii inchizitori nu au fost așa răi, se pare.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 22.10.2014, 00:18:17
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Înțelegerea corectitudinii raționale a hristologiei nu ne face neapărat mai buni ortodocși și nici nu ne dă acces către o autostradă spre Împărăție. Tot pe cărarea îngustă și primejdioasă avem de urcat, unii lângă alții ținându-ne de mâini ca să nu cădem în prăpăstii, uneori purtându-i în cârcă pe cei neputincioși alteori fiind purtați noi înșine în cârcă de cei care ne iubesc .
Citeam undeva ca sunt 3 trepte:faptuirea ,contemplarea si ratiunea
Prima treapta ar fi faptuirea . Aici ar trebui sa ne intorcerm mereu,la fapte , caci intelegerea rationala corecta a lui Dumnezeu e data la putini oameni.Si chiar daca am intelege bine dogmele lui Dumnezeu , fara faptuire, tot nu ne ar ajuta la nimic .
O interpretare gresita se mai corecteaza, dar o apucatura rea, e mult mai greu de corectat.
Marii teologi au fost si mari traitori, si au stiut in primul rand sa isi invinga patima proprie, ca apoi sa poata vorbi in curatenie despre Dumnezeu
Reply With Quote
  #8  
Vechi 22.10.2014, 20:37:29
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iustin10 Vezi mesajul
Citeam undeva ca sunt 3 trepte:faptuirea ,contemplarea si ratiunea
Prima treapta ar fi faptuirea . Aici ar trebui sa ne intorcerm mereu,la fapte , caci intelegerea rationala corecta a lui Dumnezeu e data la putini oameni.Si chiar daca am intelege bine dogmele lui Dumnezeu , fara faptuire, tot nu ne ar ajuta la nimic .
O interpretare gresita se mai corecteaza, dar o apucatura rea, e mult mai greu de corectat.
Marii teologi au fost si mari traitori, si au stiut in primul rand sa isi invinga patima proprie, ca apoi sa poata vorbi in curatenie despre Dumnezeu

"In primul rand sa-si invinga patima proprie..."

Cum poti invinge ceva daca nu-i cunosti cauza profunda?

Daca nu se cunoaste cauza, recurenta patimii este inevitabila.

Doar cand se cunoaste cu claritate cauza si cand aceasta este neutralizata cu antidotul corespunzator avem cu adevarat despatimire. Curatenie.
__________________

Reply With Quote
  #9  
Vechi 22.10.2014, 21:08:56
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
"In primul rand sa-si invinga patima proprie..."

Cum poti invinge ceva daca nu-i cunosti cauza profunda?

Daca nu se cunoaste cauza, recurenta patimii este inevitabila.

Doar cand se cunoaste cu claritate cauza si cand aceasta este neutralizata cu antidotul corespunzator avem cu adevarat despatimire. Curatenie.
Și după ce ai făcut curățenie...?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #10  
Vechi 22.10.2014, 21:19:59
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
Și după ce ai făcut curățenie...?
Nu mai este nici un "dupa" si nici "inainte" - caci omul vechi moare.

Iar omul vesnic, in adancul sau, este fara miscare.

Desi stralucitor la aratare, limpede si linistit inlauntru.
__________________

Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare