![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#181
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#182
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#183
|
|||
|
|||
![]()
@Sophia
O remarca totusi ,care mi-a venit citind despre carticica cu 300 de fapte bune,opusa indrumarului de spovedanie. Spovedanie nu ne prea vine sa o facem, caci nu ne recunoastem pacatele si ne e rusine cu ele. De aceea e bine sa le auzim spuse de cineva,ca ne mai trezeste. Dar faptele bune avem tendinta sa le spunem ,sa nu le ascundem ,uitand ca in primul rand trebuie sa le vada Dumnezeu,si nu le facem pentru lauda proprie De aceea la pacate trebuie sa fim ajutati sa le spunem, la fapte bune trebuie sa fim ajutati sa le ascundem Caci omul are tendinta de a se lauda si de a recunoaste greu ca a gresit,in ambele cazuri actionand mandria. Dar idea despre faptele bune ,mi se pare foarte interesanta,de alcatuit un sumar al lor ,dar mai mult in scop didactic ,nu in scop de dogma. Orotodxia s-a axat mai mult pe virtuti,nu pe faptele concrete ,caci virtutile nasc fapte Daca am incerca sa alcatuim acel sumar de fapte bune am incepe fiecare indemn cu "Este bine sa....faci cutare lucru" .Deci ar fi un fel de porunca ,similara cu formularea pacatelor "Este rau sa...." Ori faptele bune se fac izvorate din iubire, si din har . Doar la pacate se are in vedere incalcarea unei porunci . Faptele bune nu sunt neaparat respectarea unei porunci. Nu se zice nicaeri cum sa ai mila . Ci se zice doar ca mila ta trebuie sa fie infinita. Asa ca mai practic e sa cultivi iubirea ,ca virtute suprema,si diferitele virtuti ce izvorasc din aceasta ,decat sa dai zeci de indrumari concrete ,despre care fapte sunt bune. Dar ar fi foarte util sa vedem ce se intelege prin acest mult trambitate fapte bune. Doar sa le insiri, repede pe toate ,si sa le bifezi ,nu cred ca e sufficient .Ar trebui exemple concrete de fapte in care sa se vada nebunia iubirii ,faptul ca ea e infinita si nu poate fi masurata si invinsa de micimea omeneasca. Sugestiv si nebunesc mi se pare exemplul vaduvei :Daca dai 10% din salariu la biserica e o fapta buna ,mai ales daca ai salariu mare,caci altii vor fi ajutati. Dar e cam banala .Daca dai 100% insa din pensia ta de 1 million, chiar daca e poate mai putin decat in primul caz,e o fapta nebuneasca ,de iubire si incredere totala in Dumnezeu. Astfel de fapte ar trebui cautate in primul rand,ca sa se intrevada in ele calitatea faptei,iar nu o anumita regula ,cum ar fi in exemplu de mai sus : da bani la biserica |
#184
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cum poți scrie asemenea lucruri? Tu chiar nu pricepi nimic din Învățătura Bisericii? |
#185
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu stiam ca legea cea noua ne elibereaza de acestea. Cat despre remarcile acide si neargumeentate cred ca trebuie sa incep sa ma obisnuiesc. Tu da-mi argumentele tale si lasa-ma sa imi dau singur seama si sa ma judec singur daca gresesc. Ai incredere,ca daca ai dreptate o sa fiu primul meu judecator Last edited by iustin10; 28.09.2014 at 01:26:24. |
#186
|
|||
|
|||
![]()
Ce reprezinta Scriptura pentru Traditia bisericii ?
E clar ca Scriptura e argumentul ultim si in cazul scrierilor parintilor si ultima inspiratie in cazul aparitiei slujbelor liturgice. De asemenea se mai spune ca Scriptura a izvorat din Traditie ,ceea ce formal e adevarat, caci revelatia s-a fixat in scris prin oameni. Dar poate Cuvantul lui Dumnezeu sa izvorasca din oameni? Ei doar pot fi martorii acelui cuvant,receptorii lui ,dar Cuvantul in sine are intaietate , caci poate veni numai de la Dumnezeu , dupa continutul sau. Nici un om nu ar putea adauga sau scoate ceva din Cuvant ,fara ca acesta sa apara strident, ca si o cusatura grosolana. De asemenea se mai spune ca singura interpretare a Scripturii este doar la Parintii Bisericii. Sunt aceste interpetari suficient de complete? Acopera ele toate versetele? Acopera ele toata gama de intrebari care si le pune cineva? De regula ,din ce am mai citit ,interpretarea consta in evidentierea unui inteles ascuns ,care la prima vedere nu e evident. Dar unori exista nevoia si de a pune in relief chiar intelesul acela prim si evident ,in porunci cu mesaj simplu si evident , cum ar fi :nu judeca,ca sa nu fii judecat .Unde gasim un comentariu sau o integrare a acestei porunci evidente, in invatatura ortodoxa? Sau m-as multumi macar cu o plasare indirecta a ei,in domeniul moralei,sau in telologia virtutilor. Cred ca stiti ca razboiul meu este cu complicatia cu abstractizare ,de aceea as vrea sa gasesc undeva suflul simplu si plin de viata al Scripturii in invatatura ortodoxa. |
#187
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In invatatura ortodoxa Iisus a venit ca sa aduca harul, adica Sfintele Taine. Invatatura protestanta (si neo) nu intelege asa. Harul ne lumineaza si ne da si intelegerea. Sfanta Traditie este ceea ce au transmis Iisus si Apostolii. O parte s-a scris in Evanghelii. Invatatura rezumata se gaseste in catehisme. Nu exista lucruri ascunse sau greu de inteles. Pana al urma raman aceleasi zece porunci, care trebuie lucrate de noi impreuna cu harul primit. Iar rugaciunea este hrana sufletului, smerenia este poarta prin care se primesc toate. |
#188
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Dar la apostoli e clar ca infiintarea Bisericii nu au facut-o in scris ,ci in primul rand practic, si ca au transmis invataura lor mai departe . Apoi mai este si ce s-a transmis prin practica , sau scris (sinoade sau scrieri) sau oral de urmasii apostolilor ,de parintii Biserici . Totusi exista o diferenta de stil intre Scriptura si restul scrierilor .Mult mai usor patrunde in inima direct cuvantul Mantuitorului decat un citat abstract despre natura lui Dumnezeu din teologia sf Ioan Damaschin.Este altceva. Ambele fac parte din Traditie ,dar de pe alta pozitie. E drept ca ce a ramas canonic din scrieri ,cum ar fi sinoadele ,nu sunt chiar asa complicate ca si scrierile sf parinti ,care nu sunt canonice sunt doar explicative,luminatoare ca sa zic asa. Ce m-ar fi interest ,care este rolul indeobste al Scripturii in Traditie,nu simpla, ei includere in traditie. Apreciez aici prima ta idee, ca toate conlucreaza la daruirea tainelor si harului .Intradevar ,privita asa , Biserica apare ca o continuare a Evangheliei |
#189
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Doar protestantii talcuiesc Scriptura dupa intelegerea si masura lor. Eu ti-am mai spus ca ecumenismul are invatatura protestanta la baza. Aceasta invatatura este diferita de ortodoxie, iar orice invatatura straina duce la indepartarea din ce in ce mai mult de credinta. Citat:
In concluzie, invatatura este deja talcuita de Biserica, despre care si scrie in Biblie ca e "Stalp si temelie a adevarului." Biserica nu poate gresi in privinta invataturii. Deci tot ce trebuie sa facem noi nu e sa ne chinuim sa intelegem Biblia, ca prostestantii, ci sa ne insusim invatatura deja talcuita. Adica sa citim catehismul. Pentru asta trebuie sa avem smerenie, adica sa nu credem ca noi stim mai bine decat Biserica sau sfintii. |
#190
|
|||
|
|||
![]()
In mod paradoxal in tot Noul Testament exista o singura scena in care Iisus scrie ceva.Si atunci a scris cu degetul pe pamant, nu se spune ce anume dar nu era nevoie intrucat in contextul acelei scene gestul sau reprezenta implinirea unei profetii din Ieremia.
|
|