![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Doar protestantii talcuiesc Scriptura dupa intelegerea si masura lor. Eu ti-am mai spus ca ecumenismul are invatatura protestanta la baza. Aceasta invatatura este diferita de ortodoxie, iar orice invatatura straina duce la indepartarea din ce in ce mai mult de credinta. Citat:
In concluzie, invatatura este deja talcuita de Biserica, despre care si scrie in Biblie ca e "Stalp si temelie a adevarului." Biserica nu poate gresi in privinta invataturii. Deci tot ce trebuie sa facem noi nu e sa ne chinuim sa intelegem Biblia, ca prostestantii, ci sa ne insusim invatatura deja talcuita. Adica sa citim catehismul. Pentru asta trebuie sa avem smerenie, adica sa nu credem ca noi stim mai bine decat Biserica sau sfintii. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Si in plus m-ar interesa si reactia cui recomanda ceva care sa fie citit,ce a inteles,ce nelamuriri a avut . E totusi un forum ,si principalul sau rost e sa ne ajutam unii pe altii ,fiecare la nivelul la care suntem.Degeaba mi se recomanda nu stiu ce lectura greoaie care nici cel care o recomanda nu a inteleso ,sau a avut probleme. Nu zic aici despre catehism .catehismul il stiu si eu .Dar acolo sunt enunturi generale . Vroiam mai la concret anumiti scriitori pe aceasta tema . Citat:
. Citat:
Uite,de exemplu din dialogurile de aici ,cu Mihnea si inclusiv cu tine ,m-au ajutat sa vad continuitatea Cuvantului scripturii in Biserica prin Taine .Ulterior am cautat sa aprofundez acest subiect si in scrierile parintilor. Last edited by iustin10; 27.10.2014 at 00:27:19. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mie, de un imens folos imi este Lantul de Aur (=Catena Aurea). Este o opera de compilatie a Sf Toma din Aquino pe care el a facut-o pentru uzul lui propriu, ca instrument de lucru, fiindca simtea ca se pierde printre atatea interpretari ale Sfintilor Parinti si invatatilor de pana la el.
Inzestrat de Dumnezeu cu o forta fizica herculeana, aceasta era depasita, totusi, de o minte avand o memorie si o capabilitate de prelucrare a datelor care ieseau din comun si nu au fost nicicand depasite. Deci, daca Doctor Angelicus a simtit ca se pierde in interpretarile Bibliei, sa nu ne rusinam ca si noi patim la fel. Fiindca o carte obisnuita este asemenea unei baltoace: intri in ea, si pe urma imediat iesi prin cealalta parte de unde ai intrat. Ai, in privinta asta, o singura posibilitate. O lucrare de geniu, precum "Luceafarul" lui Eminescu, de exemplu, este asemenea unei mari. Intri in ea si te simti acoperit cu totul de ea. Pe urma, dupa mult timp, cand simti ca ar fi cazul sa iesi la un liman te intrebi pe unde anume, existand mai multe posibilitati de iesire. Iar o carte supranaturala este asemenea unui ocean. In care, odata intrat, nici nu mai iesi, nici nu mai vrei sa o faci. Adica, pe de o parte, o viata nu iti ajunge. Iar, pe de alta parte, realizezi ca ACEASTA este o viata implinita. Cercetati, asadar, pe net dupa cuvintele cheie "Catena Aurea". Si veti gasi intrarea intr-un ocean. Din pacate, opera se limiteaza la Evanghelii. Cum spuneam, pentru toata Biblia o viata nu ajunge. Nici chiar o viata ca a Doctorului Angelic.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 27.10.2014 at 01:06:28. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Sfanta Traditie e ceea ce Mantuitorul a propovaduit iar Apostolii au transmis mai departe. O sa intelegi mai bine din urmaotrul citat din Sfantul Vasile cel Mare: "Unele dintre dogmele si propovaduirile pastrate de Biserica le avem din invatatura scrisa, pe altele insa le-am primit din Traditia apostolica transmisa in taina. Amandoua aceste categorii au aceeasi autoritate pentru evlavie. Nimeni nu va spune cuvant impotriva acestora, pentru ca nimeni nu cunoaste cat de cat asezamintele bisericesti. Daca am incerca sa inlaturam obiceiurile nescrise, ca neavand mare importanta, nu ne-am da seama ca am pagubi Evanghelia in partile ei principale; mai mult, am restrange propovaduirea la numele ei gol. De pilda (ca sa pome*nesc lucrul cel dintai si foarte obstesc), cine a invatat prin scris, ca cei care nadajduiesc in numele Domnului nostru Iisus Hristos, sa se insemne cu semnul crucii? Ce scriere ne-a invatat sa ne intoarcem spre Rasarit atunci cand ne rugam? Ce sfant ne-a lasat in scris cuvintele de chemare a Sfan*tului Duh pentru prefacerea painii Euharistiei si a Paharului binecuvantarii? Nu ne multumim cu cele pe care le mentioneaza Apostolul sau Evanghelia, ci spunem unele lucruri inainte, altele pe urma, ca avand mare putere pentru taina si pe care le luam din invatatura nescrisa. Noi binecuvantam apa Botezului si untdelemnul Ungerii, inca si pe cel ce se bo*teaza. Din ce scrieri? Nu din Traditia tacuta si tainica? Ce cuvant scris ne-a invatat ungerea insasi cu untdelemn? Iar cufundarea omului de trei ori, de unde este? Celelalte cate sunt in legatura cu Botezul, lepadarea de satana si de ingerii lui, din ce scriere sunt? Nu sunt oare din aceasta invatatura nepublicata si secreta pe care Parintii nostri au pastrat-o sub ta*cere, fara iscodire, ca unii care invatasera bine acel lucru: pastrarea in tacere a maretiei sfinte a Tainelor" (Sf. Vasile cel Mare, Despre Sfantul Duh, Migne P. G. XXXII, col. 188-189, cit. Invatatura de credinta or*todoxa, Bucuresti, 1952, p. 34) |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Spre exemplu, cultul Sfintei Cruci este in urma unei revelatii particulare. Putem spune ca Apostolii au cunoscut importanta si semnificatia Crucii, dar nici pe departe cultul ei nu a avut in Biserica Primara ponderea pe care o are acum. Si nu ar fi avut aceasta pondere daca Dumnezeu nu ar fi indicat-o oamenilor, prin revelatie particulara ulterioara, care face parte din Sfanta Traditie. Ar fi irespirabila atmosfera dintr-o "Biserica-muzeu", in care Traditia ar fi osificata. Traditia este vie, termenul are legatura cu comertul. Transmitem ceea ce am primit. Din Traditie (Predanie) fac parte nu numai hotararile dogmatice ale Bisericii, ci si tot felul de detalii, precum faptul ca Sf Fecioara a nascut fara dureri, ca Domnul nostru a primit 120 de lovituri de bici, ca avea barba si plete, ca parintii Sfintei Fecioare se numeau Ioachim si Ana si tot felul de alte lucruri pe care nu le gasim in Evangheliile Canonice (desi pe unele le gasim in Apocrife, care contin o parte de adevar). Tot din Traditie mai fac parte si lucruri intamplate DUPA perioada apostolica, precum descoperirea miraculoasa a Sfintei Cruci de catre Sf Elena si inca multe, multe altele. "Ceea ce a fost crezut tot timpul, de catre toti, din tot locul" suna o definitie a Sf Augustin.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 27.10.2014 at 09:30:56. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citez: " Asemenea atitudini fata de dezvoltarea Revelatiei le au unii indirect, practicand si justificand inovatiile doctrinare, iar altii direct, eliminind Traditia cres*tina, spre a-si legitima si justifica propriile lor invataturi prin revelatii particulare. Mentinerea "Revelatiei deschise" este, astfel, neortodoxa; ea introduce instabilitatea revelationala, prin modificarea si transformarea sa calita*tiva si cantitativa, determina indepartarea de invatatura Mantuitorului si schimbarea acestei invataturi. Real si obiectiv, nu mai intervine nimic revelational, dupa Hristos, in cuprinsul Revelatiei di*vine; subiectiv insa intervin persoane nelegitimate prin inspi*ratie divina in acest cuprins si apar inovatii fara nici o valoare doctrinara, pe care mersul inainte al religiei crestine le elimina, dovada pozitia ferma a Ortodoxiei si nerecunoasterea lor ecumenica." "O prima eroare, care se face frecvent, este confuzia intre dezvol*tarea doctrinara a Revelatiei divine pana la Hristos si dezvoltarea doctrinara a Revelatiei divine de dupa Hristos, adica dezvoltarea dogmatica. Dezvoltarea dogmatica se deosebeste structural de cealalta, deoarece ea nu mai aduce adevaruri noi, nu mareste fondul revelat supranatural; ea este numai o dezvoltare for*mala de explicare, de lamurire si de insusire a Revelatiei supranaturale, nu o innoire a acesteia, sau o transformare. " |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Revelația scrisă și orală face parte din întreaga istorie a omenirii. E de neconceput ca Dumnezeu să nu comunice cu făptura lui cea mai iubită, omul, pe care avea să o și preia în Persoana Sa prin întruparea Fiului.
* Revelația s-a păstrat și s-a transmis neîncetat, atingînd deplinătatea în Iisus Hristos. Scriptura și Tradiția sunt diferite DOAR în ceea ce privește modalitatea de fixare, păstrare și transmitere. E o chestiune care ține de ...mecanismele memoriei (personale și colective). Așa cum memoria omului e de multe feluri (semantică, imagistică, senzorială, implicită, explicită, declarativă, procedurală, evenimențială, episodică etc.), conținuturile ei fiind codate în chipuri diferite - așa și conținutul Revelației este unul și același dar este codat în moduri diferite. Anumite conținuturi sunt codate în cuvinte, altele pur și simplu în melodie și gesturi corporale etc. Nu ar trebui să ne împiedicăm de asta, ci, dimpotrivă, să ne minunăm cât de bogată și diversă este păstrarea și transmiterea energiei Dumnezeiești către noi, oamenii, așa încât noi să nu rătăcim ci să rămânem în contact cu El, în periplul nostru odiseic către Acasă. * Tocmai pe temeiul înțelegerii semnificației Revelației noi găsim și rostul scrierilor care alcătuiesc VT. Prin acesta ni se înfățișează istoria Revelației de la Adam la Hristos și asta face ca noi să cunoaștem cuvântul lui Dumnezeu dintotdeauna către om, încă de la facerea omului. Nu putem minimaliza VT și nicidecum nu putem spune, ca unii, că VT e doar pentru evreii din vechime... Nu doar NT ci și VT este lămuritor și normativ pentru credință și purtare (2 Tim 3,16), precum și pentru reînsuflețirea noastră prin cuvântul insuflat de Duhul Sfânt, prin energia necreată pe care el o transmite. De aceea, lectura VT și tâlcuirea lui cuvenită aduce har asupra noastră. A-l minimaliza și nega înseamnă a ne priva singuri de medicamentul Doctorului nostru, a ne autocondamna la temnița bolii. Cu toate acestea, prețuim și folosim mai mult NT deoarece el cuprinde descoperirea dumnezeiască făcută de Însuși Fiul lui Dumnezeu, direct și personal, cu toate mijloacele noastre de exprimare omenești (verbal, emoțional, gestual etc.) - pe scurt cu întreaga ființă. Față de această deplinătate, privită prin erminia ei, legea veche a fost numită umbra, nu însuși chipul lucrurilor (Evrei 10,1). Dar umbra aceasta ținea cumva locul lui Hristos până la Întruparea Lui, deci nu poate fi minimalizată ori negată, deși a fost plinită prin Însuși Cuvântul Întrupat. NT a fost tăinuit în cel vechi, ca un prunc care creștea într-un pântec, ca un stejar care foșnea neauzit în sămânța lui... Noul Testament a fost ascuns în cel Vechi, care s-a deschis și s-a împlinit în cel Nou. * Cuvântul tradiție tocmai aceasta înseamnă: predare sau transmitere, așa încât nu poate fi acceptat modul în care unii așază Tradiția sub valoarea Scripturii. E unul și același conținut Dumnezeiesc, revelat pe altă cale, în alt limbaj - anume cel viu al conduitelor personale, al modului concret de a fi, de a trăi firesc, omenesc, creștinește adică. * Nu doar Hristos nu a lăsat nimic scris dar nici cei mai mulți dintre apostoli. Doar doi dintre apostoli (Matei și Ioan) ne-au lăsat Evanghelia, ceilalți autori sfinți (Marcu și Luca) fiind deja ucenici ai apostolilor, deci purtători ai adevărului dumnezeiesc prin mijlocirea Tradiției. * Tradiția însăși are două aspecte: statornic și dinamic. În aspectul statornic al Tradiției, Biserica recunoaște fondul Revelației prin Apostoli, începînd la Cincizecime și ținînd până la moartea ultimului Apostol, dar fiind fixată și în scris de Biserică până în epoca Sinoadelor ecumenice. Aspectul dinamic al Tradiției se referă la procesul viu prin care Biserica, preluînd Tradiția apostolică și rămînînd neabătut în ea, o dezvoltă continuu după nevoile ei lăuntrice, organice de creștere, dar și după nevoile exterioare, ca răspuns la problemele fiecărei epoci pe care o împărtășesc oamenii. Din sâmburele Tradiției apostolice crește mereu stejarul Ortodoxiei. Nu trebuie să ne speriem că Tradiția are și un aspect dinamic, precum nu ne speriem că dintr-un copil se dezvoltă un bărbat desăvârșit. Iar dacă a fost însămânțat grâu, în nici un caz nu poate rodi din bob de grâu neghină (e și neghină, dar aceasta e adusă de vânturi, iar nu de grâu)... Așadar dezvoltarea Tradiției, în mod organic, este inevitabilă, firească și de înțeles. Biserica nu aduce inovații, nu se abate de la izvorul dumnezeiesc al Sfintei Tradiții Apostolice, ci doar o adaptează în forme și modalități noi, în comunicarea neîncetată dintre Dumnezeu și om, de-a lungul veacurilor. Astfel stejarul Adevărului Dumnezeiesc se îmbogățește tot mai mult, tot mai nuanțat, spre slava lui Dumnezeu și pentru mântuirea și desăvârșirea noastră. Last edited by Ioan_Cezar; 27.10.2014 at 12:33:43. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Înțelegerea acestor procese vii din Ființa Bisericii poate fi considerată o problemă de ... genetică.
Putem exprima în mod analogic, ca o mare metaforă, nașterea și dezvoltarea Bisericii așa cum în genetică vorbim despre nașterea și dezvoltarea unui organism viu, corporal. Dar aceasta nu înseamnă deloc că Biserica învață despre Ea însăși de la știința geneticii, deși unele concepte din genetică pot servi ca mijloc auxiliar de exprimare, ca analogie. Nu e necesar dar poate fi folositor, ținînd cont de obișnuințele minții noastre de oameni ai acestor timpuri. Cel puțin pentru unii dintre noi e o modalitate accesorie, mereu însă auxiliară, neesențială. Dimpotrivă, genetica e inspirată din Revelația dumnezeiască, din viața spirituală a Bisericii. Poate nu întâmplător primii geneticieni din epoca pe care o considerăm științifică au fost monahi și preoți. Similar, medicina a învățat de la Doctor, iar nu Biserica a învățat de la doctori. * Genetica și genealogiile sfinte au fost modelul după care, în secole, s-a dezvoltat știința lumii. Din păcate, atunci când omul a preluat în arealul său de lucru duhul descoperirilor, a căzut în autoadmirația de sine și, nebăgînd de seamă că Dumnezeu "îi sufla" adevărurile cunoașterii, a ajuns la așa încântare de sine încât s-a trezit că Îl contestă pe Însuși Învățătorul omenirii, puindu-se pe sine, creatura, pe post de Creator. În acest sens, genetica de azi își revendică drepturi pe care nu le poate deține. Mână în mână cu alte științe, de pildă cu fizica cuantică, nu face decât să dubleze Adevărul Revelat cu o umbră căzută și sterilă, făcînd ca atât civilizația cât și cultura să devină stranii și alienante, când s-ar fi cuvenit ca ele să devină mângâiere și accesoriu pentru omul hărăzit la fericire și veșnicie. Genetica e bună doar în măsura în care, păstrîndu-și smerenia, se va dovedi lucrătoare în calitate de slujnică a Teologiei și Bisericii. Deocamdată se ține, ca și alte discipline științifice și filosofice, la obrăznicătură, spre abramburirea omului iar nu spre luminarea lui. Nu prin ea în sine, ci prin modul pervers în care duhurile străine de Biserică îi deturnează lucrarea, re-semnificînd-o întunecat, întru deșertăciune. Last edited by Ioan_Cezar; 28.10.2014 at 12:31:15. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Last edited by Theodore_of_Mopsuestia; 27.10.2014 at 13:28:59. |
|