![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Mirela,
Este normal ca cele zece porunci sa fie dezvoltate, pentru ca poporul lui Dumnezeu sa inteleaga mai bine care anume aspect din viata de toate zilele este pacat si ce nu. In functie de o epoca sau alta, aceasta intelegere poate diferi, fiindca fiecare epoca vine cu normele ei. Norme scrise sau, in majoritatea cazurilor, nescrise. Majoritatea punctelor citate se refera la modestie. Dar ce inseamna, mai exact, "immodest dressing" difera de la o epoca la alta. De la un spatiu geografic la altul. Ceea ce nu difera, ci ramane invariant este principiul: "immodest dressing" este un pacat. Au fost timpuri si spatii cand a-ti rade barba era "out of norm". Au fost timpuri si spatii cand a-ti lasa barba era "out of norm". Pe columna lui Traian ii deosebim usor pe stramosii nostri daci de stramosii nostri romani: unii au barba, ceilalti nu. Indreptarul de spovada citat a fost editat intr-o epoca in care a-ti rade barba era "out of norm", sub influenta rasariteana. Astazi traim mai mult sub influenta apuseana. Pantalonii sunt admisi astazi, portul lor nu mai e "pacat", intrucat nu mai sunt "immodest dressing". A fost o vreme, in spatiul actual al Romaniei, in care nu numai femeile, dar nici barbatii nu purtau pantaloni. Dumnealui boier Dinicu Golescu, in vizita la casele de nebuni din Viena unde vroia sa se inspire luand modelul, a fost rugat diplomatic sa-si dea jos caftanul, fiindca vestimentatia lui sui generis (pentru vienezi) ii agita pe cei internati acolo. Boierul a refuzat, la randul lui justificat: inlocuirea caftanului cu pantaloni si veston era in afara normelor boieresti. Nu mai departe de acum 150 de ani, Poetul National ia in tarbaca pe tinerii care vin de la Paris sa ne invete la gat cravatei cum se face nodul. Astazi, cravata e norma. Daca vrei sa provoci scandal in biserica, imbracandu-te imodest, astazi iti pui lavaliera sau jaboul. Sau camasa lunga si itarii. Ori caftanul boieresc. Principiul a ramas, aplicarea normelor difera. Iar principiul este: sa nu provoci scandal (= piatra de poticnire) in societate si, mai ales, la biserica. Acuma, sa revenim la post. Constatam o deosebire intre aplicarea normelor in privinta vestimentatiei si cea in privinta postului. In primul caz, avem ceva care este in afara competentelor Bisericii si care e guvernat de regulile vagi, nescrise, ale bunului simt comun. In cazul al doilea avem ceva care este in cadrul limitelor de competenta ale Bisericii si care e guvernat de reguli precise, scrise. Ceea ce nu trebuie sa mancati astazi este mentionat in calendarul dv. Ceea ce nu trebuie sa imbracati astazi nu este mentionat in calendarul dv.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 22.02.2015 at 14:58:16. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Zilele trecute a fost pe site un articol foarte frumos despre post. Nu-l mai gasesc. Era un fragment dintr-o carte a parintelui Paraianu (sper sa nu gresesc).
Ah, l-am gasit: http://www.crestinortodox.ro/post/pr...ui-147942.html Este cel mai frumos articol despre post. Am sa vad si cartea din care este citat. "In Biserica Ortodoxă postul este obligatoriu, adică nu e așa că dacă vrei, postești, dacă nu vrei, nu postești, ci toți credincioșii sunt îndatorați să postească. Bineînțeles că sunt și categorii de oameni care nu pot posti. Asta e altceva. Primesc dezlegare cei care nu pot posti, cei care sunt în vârstă, au ajuns la neputință și nu mai au de ce să-și veștejească trupul, pentru că e deja veștejit, oamenii bolnavi care nu suportă mâncăruri de post, copiii până la 7 ani. Sigur că sunt și oameni care nu pot posti chiar datori fiind să postească. Acum au apărut în societatea omenească niște activități, care atunci când s-au rânduit posturile nu existau și pe care nu le-au prevăzut cei ce au rânduit postul. Cei care au rânduit postul au avut în vedere mai mult activități din acestea din agricultură, de creștere a vitelor, de păstorire a oilor, activități care erau în vremea aceea, si chiar meserii, de pildă zidirea unei case. Toate acestea câte se făceau atunci le aveau în vedere, dar nu au avut în vedere de exemplu munca pe care o desfășoară oamenii în mediul toxic, acolo unde nu poți rezista cu mâncare puțină și cu mâncare slabă, pentru că înseamnă autodistrugere. Sigur că cei care trăim astăzi știm și de alte situații în care oamenii, realmente, nu pot să postească și nu sunt vinovați pentru că nu postesc, pentru că, în realitate, nu există posibilitatea pentru ei să postească. Chiar noi înșine, dacă am avea condițiile lor, nu am putea să postim. Și atunci, ce-i de făcut? Ne spune Talasie Libianul în Filocalie că a zis Domnul Hristos: Când vă vor prigoni într-o cetate să mergeți în cetatea cealaltă. Bineînțeles că Domnul Hristos a spus acest cuvânt literar. Adică, dacă sunt prigoniți Apostolii într-o cetate, să meargă în altă cetate și să încerce să propovăduiască acolo. Așa a făcut Sfântul Apostol Pavel care, dacă a fost izgonit din Listra, s-a dus și a propovăduit în Derbe, dacă a fost izgonit din Derbe, s-a dus și a propovăduit în Atena. Dar Talasie Libianul zice că lucrul acesta trebuie înțeles și simbolic, adică: dacă vă vor prigoni în cetatea postului, dacă nu puteți posti, refugiați-vă în cetatea rugăciunii, faceți mai multă rugăciune dacă puteți. Așa că, chiar dacă nu postește cineva, pentru că nu poate să postească, să nu-și facă probleme, să nu creadă că a căzut din dar, să nu creadă că l-a părăsit Dumnezeu, ci să facă ce poate face în condițiile lui. De exemplu, un om bolnav, care nu poate să postească, să se gândească mai mult să primească ca din mâinile lui Dumnezeu suferința pe care o are. Sau un om neputincios în a posti să-I mulțumească și să-I dea slavă lui Dumnezeu pentru neputința care a îngăduit-o Dumnezeu asupra lui. Și aceasta este tot un fel de slujire a lui Dumnezeu, pentru că slujirea lui Dumnezeu nu se face pe părți, pe zile, ci se face cu toată viața. Și atunci ce nu poți face, nu poți și ce poți face, faci în loc și de ce nu poți face." Postul nu este un pacat. Este prevazut in ortodoxie. Chiar azi s-a vorbit in biserica la noi despre post. La Apostol s-a spus ce cita si Mirela din Sf. Apostol Pavel ("cel ce mananca sa nu judece pe cel ce posteste si cel cel posteste sa nu judece pe cel ce mananca. Cine esti tu sa judeci sluga altuia?..." M-a adus efectivla lacrimi predica preotului nostru. Mi s-a parut cumva rece, automata. Da, spunea despre post anumite lucruri, adevarate. Dar trebuie spus mai cu grija. Ii spui unui om sa nu manance anumite lucruri cand poate el nici nu le vede decat din an in Pasti? Ca nu are, nu-si permite, sau nu are voie. Ii spusi unui cuplu de casatoriti ca trebuie sa tina post trupesc acum si etc. Corect. Dar unii poate nu au relatii de ani de zile din anumite cauze (boala, stres, necazuri, etc.). Ca sa nu ne mai distram, sa renuntam la aia si la aia. Cand unii vai si amar de viata lor. Oamenii astia exista! Postul nu consta numai in abstinenta. Sa cititi ce scrie parintele Paraianu. Da, stacheta este pus mult prea sus si la general Da, exista si oameni care trebuie sa se mai abtina si pentru care postul este util si bun si aduce echilibrul sanatos. Exact ce spune Yasmina mi se potriveste si mie. Inainte posteam atat cat puteam. Tot covrigi mancam si eu la serviciu si aveam borcanelul cu fasole, sau cartofi la mine. Intr-o vreme mi-era tare rusine, pe urma m-am mutat si acolo manacam toti la fel de post. Erau alte vremuri. Acum e tot mai greu. Din cauza de greutati, de viata asa cum este si pentru ca deja renunti la multe in mod obisnuit. Ehei...! Sa nu judecam pe nici unul cand nu stim ce este in viata lui.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Să mai fac o precizare: eu una sunt pentru tinerea posturilor, nu ma eschivez în vreun fel.
Dar nu sunt pentru condamnarea celor care nu tin postul, din prea putină vointă sau putintă. Însă aceste îndreptare de spovedanie caduce, cu cele 450+ puncte pe care cică ar trebui să le spovedesti, ar trebui date la maculatură. Să sperăm că PF Daniel se va ocupa serios si de problema aceasta si va scoate în curand un îndreptar de spovedanie adaptat vremurilor noastre. Doamne ajută! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Care să sune ceva de genul: "eu n-am păcătuit".
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Nu, alea sunt doar pentru ultra-ortodocsi.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Atunci "eu nu prea am păcătuit".
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Sunt de acord cu Mirela.
Dragos, ia si tu un indreptar de spovedanie a parintelui Cleopa si spune daca tu ai auzit vreodata de asa chestii ca se pot face si ce inseamna. Ca eu una n-am auzit de ele si la multe nici nu stiu ce inseamna efectiv (in limba romana). Nu stiu, poate or fi la tara. In schimb altele care se intampla in ziua de azi, mai pe la oras, nu sunt trecute. De fapt nu stiu daca sunt necesare indreptare de spovedanie. Mai degraba ar fi utile niste discutii cu preotii in care sa aflam ce anume este pacat si ce nu, ce avem de spovedit si ce nu. Si si mai bine ar fi sa intrebe preotul. Daca tot trebuie sa fie totul atat de pedant si sever, atunci sa se faca asa cum trebuie. Noi nu stim ce sa spunem. Si nu stiu de ce ti se pare atat de curios. Daca dupa lista un om n-a facut acele lucruri, inseamna ca a pacatuit mai putin, sau invers. Totusi nu suntem toti nici talhari si nici mai stiu eu ce. Nu toti bem sau fuma, nu toti facem adulter si etc. Si inca ceva: de ce sa nu ne intrebe la spovedanie si daca am facut ceea ce trebuie, fapte bune? Ce-ai facut cu aproapele tau:..... Si daca n-ai facut sa te traga la raspundere. Ca de fapt si asta este un pacat, dar nimeni nu-l spune.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#8
|
||||
|
||||
![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
cu vamile vazduhului ? Pentru ca aceea lista de pacate are in vedere toate pacatele prezente in vamile vazduhului, unde la fiecare vama vin dracii si cu legheonii lor si incep sa zica ce ai facut . Ai trecut de toate vamile, poti sa te duci in rai.Aceea lista de 464 de pacate reprezinta pacatele care vor fi analizate in vamile vazduhului. Stiu ca par multe, dar de abia aici si acum incepi sa intelegi ce spune Hristos: "Mai lesne este cămilei să treacă prin urechile acului, decât bogatului să intre în împărăția lui Dumnezeu" Bogatul nu inseamana neaparat omul cu bani.Bogatia inseamna acumulare de resurse( de orice fel de resurse). Daca resursele sunt banii => Bogat in resurse materiale. Daca resursele sunt placirile lumesti=>Bogat in pacate multe Daca resursele sunt pacate de moarte=>Bogat in pacate de moarte Daca resursele sunt mancarea=>Bogat in mancare(lacomia panteceului ) Daca resursele sunt imaginatia=>Bogat in erezii Dada resursele sunt placerile diavolului=> Bogat in lucrarile intunericului(omul demonizat) etc, etc, etc. Idee e ca astfel de clase de "bogatii" totalizeaza cele 464 de pacate. Acum intelegi de ce camila intra mai usor prin urechea acului ? De aceea trebuie studiat acel indreptar de spovedanie, pt ca din cele 464 sa poti sa le marturisesti si sa primesti canon.Numai dupa ce faci canonul si te impartasesti in urma unui astfel de indreptar de spovedanie poti spune ca esti pregatit sa incepi sa incerci drumul care trece prin urechile acului. Exemplu de canon care te va face sa treci prin urechile acului:Toate pacatele facute pana acum de la inceput vietii, nu le mai face niciodata. Iar asta inseamna razboi declarat diavolului. Scopul duhovnicului este sa te educe astfel incat la sfarsitul vietii sa fii capabil sa treci prin urechile acului. Pai marii duhovnici din Romania de ce il intorceau pe toate fetele pe cel care se spovedea, de stateau si 2 ore cu fiecare mirean ?Datorita acestei liste de 464 de pacate.Dar pacatele spovedite nu mai trebuiesc spuse din nou daca nu le-ai mai facut de la ultima spovedanie.Daca le-ai facut iarasi, trebuiesc din nou spovedite.Si tot asa.Viata crestinului este ca o scara pe care urca si coboara.Acum de cate ori o face, depinde de crestin. Last edited by oaie_cugetatoare; 24.02.2015 at 10:51:16. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Oaie, ia-o incet, ca gresesti. Si mai cu smerenie un pic.
Exista cateva pacate denumite/indicate in scripturi, restul difera de la indreptar la indreptar, sunt puse de oameni (monahi indeosebi) dupa severitatea si criteriile lor. Nu cred ca ele se afla acolo sus scrise. Si mai aminteste-ti ceva. Nu stiu noua asta ne spune mereu preotul. Voua nu? Dumnezeu la judecata te intreaba altfel. Nu dupa lista de pacate. Te intreaba ce-ai facut tu pentru "astia mai mici". Ca ce le faci lor, le faci lui Dumnezeu. E bine ca unii duhovnici aveau/au atat timp pentru fiecare spovedanie. Parca nu-mi vine sa cred, la miile de oameni. Dar in fine. Spuneam ca ar fi bine sa fie timp. Macar 1-2 ori in an. Nu tot timpul trebuie sa ne ducem la preot. Trebuie sa lasam si pe altii, sa avem timp si loc toti. Dar atunci cand ne ducem sa putem purta o discutie profunda. Fiindca preotul nu e acolo numai sa-i spui tu de cate ori te-ai certat cu Florica sau ai baut o cana cu lapte, ci ca sa te ajute, sa te vada cum esti si ce te framanta si sa te ajute, sa te si invete cum sa ai mai multa putere si sa nu te mai certi cu Florica si sa vada ce probleme ai cu adevarat. In spatele multor pacate se ascunde de fapt altceva - omul are probleme profunde si omul nu stie cum sa le rezolve. Si daca preotul te invata si pe tine, si pe Florica si pe Gigel cum sa fiti si cum sa va purtati, atunci da, nu mai faceti pacatul. Dar asa, tu nu-l mai faci, dar vine Gigel si iti da una, s-a dus si la tine cu invatatura de la preot.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Reformatorii de dinaintea Reformei | Theodor_de_Mopsuestia | Biserici Protestante | 106 | 12.10.2011 17:03:59 |
RUSINEA DE DINAINTEA SPOVEDANIEI. CUM SA O IN- | razvan_m | Despre Biserica Ortodoxa in general | 6 | 18.07.2010 00:26:11 |
Rusinea de dinaintea spovedaniei | marianamara72 | Intrebari utilizatori | 7 | 21.06.2010 23:08:21 |
Harti in saptamana dupa Rusalii | costel | Postul | 1 | 29.05.2010 15:35:30 |
URGENT: Ce inseamna harti? | cris13 | Impartasania (Taina Euharistiei) | 6 | 25.03.2009 13:41:02 |
|