![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Ceea ce am dorit sa spun Ioan suna cam asa: in VT exista pasaje exprese in care Dumnezeu da indicatii clare si in detaliu despre cum sa fie facuta inchinarea si aici includ si reprezentarile heruvimilor.In NT nu exista o situatie paralela cu privire la icoane, in sensul ca ar un pasaj similar in care sa fie stipulat ceva de tipul ,,Eu Dumnezeu iti poruncesc...vei zugravi icoane...ele vor arata in urmatorul mod...vor fi pictate de catre....".Ceea ce spun nu este o concluzie polemica ci o constatare faptica. Avand in vedere acest aspect argumentarea merge pe alte coordonate: intrucat Dumnezeu permitea infatisarea heruvimilor....intrucat Hristos s-a intrupat...intrucat icoanele nu sunt idoli...
Neexistand un pasaj expres in NT se merge pe o interpretare pe comparatie: intrucat in VT era permis....si intrucat in NT este expres spus ca Mantuitorul s-a intrupat....atunci zugravirea de icoane...si rationamentul se desfasoara.Insa nici acest tip de argumentatie, strict in aceasta forma cu privire la icoane, nu se regaseste intr-un verset expres in NT pt ca in NT nu sunt descrise disputele de mai tarziu cu privire la icoane. Modul acesta de argumentare,luand o situatie din VT si interpretand-o in noul context NT, fara ca in NT sa existe un verset expres, este o metoda patristica de talcuire a VT in lumina NT.Aceasta argumentare patristica,daca doresti sa o analizezi in detaliu,trebuie sa treci de limitele NT si sa aduci in analiza Traditia.In acest punct discutia nu mai este una pe sistem ,,doar Scriptura" (adica postam versete si atat) ci este una cum talcuim VT in lumina evenimentelor din NT.Acest gen de discutii nu sunt niciodata doar pe versete ci pe talcuiri d versete ceea ce te duce dincolo de limitele fixate.Doar pe versete ar fi fost ceva de tipul: intrucat in VT Dumnezeu a permis infatisarea de heruvimi....intrucat in NT Dumnezeu a permis infatisarea in icoane (aici verset nu talcuire) rezulta ca.... Igor, din punctul meu de vedere, fixeaza discutia in cadrul strict scripturistic dar neexistand versete similare in NT atunci inevitabil construieste o argumentatie pe interpretare (nu strict pe aratare a unui verset din NT) a unor pasaje din VT, in cheie patristica.Este evident ca in acest caz se impunea un topic biblic si patristic si nu doar biblic.Aici este diferit cum privim lucrurile si voi argumenta la final.Cam asta spune acel pasaj. Last edited by Pelerin spre Rasarit; 25.02.2015 at 08:30:43. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Abuzul interpretativ este o chestiune care, pe mine unul, mă preocupă în mod special - ca psiholog. Atât în conflictele dintre oameni în general, cât și în fenomenele care țin de cross-culture, precum și în nebunia majoră - mereu avem de-a face cu problema interpretării. Persoana cunoaște interpretînd și interpretează cunoscînd...:) E important să stabilim repere clare, cadre și limite ferme și abia apoi să discutăm, fără a depăși granițele stabilite de comun acord. Altminteri nu mai poate fi vorba despre o dezbatere ci despre un balamuc colectiv, cu agresivitate și toate celelalte (disperări, blesteme, invocări etc.). În fine, ar mai putea fi vorba și despre o minimă onestitate, dar să nu cerem prea mult celor vădit împătimiți... |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Am văzut aseară că a-ți scris că sunteți de acord cu el. Foarte rău. Cu elucubrații calvine, eu nu sunt de acord. Am văzut că a-ți lăudat opiniile unor profesori de facultate, ce lăudau cu smerenie, spuneți dvs., (pardon cu ecumenism, ca să nu-l numesc și lingușire a apusului eretic). Foarte rău. Sunt opinii. Sunt defondate. Sincer. Nu li se recunosc niciun merit istoric. Ei nu au istorie. Au apărut de niciunde, din franco-latini ("romano-catolici") și merg spre nicăieri. Li se recunoaște un merit, în școlile lor speciale, că trebuie să le piardă cumva timpul, celor ce intră în ele cu scopul de-a le cerceta întunericul. Întuneric în care a mai băgat nasul, câte-un profesor de la noi, care apoi are pretenția că poate contrazice dogmele și istoria, invitând la "reconciliere", la "dialog". Cu ce? Cu dogmele? S-ar mânia sfinții, dacă n-ar fi sfinți. La cine vrea el poate vorbi, acel profesor bucureștean, cu înclinații vădit ecumeniste, din autosufiență autoafirmată, dar nu la mine, care vreau să învăț mereu. Am citit atât(!) de puțin din Sfinții Părinți, cum să citesc din eretici? Ce credit să le dau lor? Apusului? E întro tot mai mare spirală spre adâncul iadului. Revin. Nu-mi pasă de psihologie și nici de profile psihologice, cu tot respectul pentru psihologi. Am vrut și eu să dau la psihologie, dar aprofundând-o puțin din câteva tratate obiective și un dicționar de psihologie, am înțeles că e pierdere de timp. Psihologia e definiția laică, indirectă, a teologiei. Eu i-am spus clar: sola scriptura. Cât timp el scrie altceva, nu îl pot citi. E Calvin. Unul din mulții protestanți. Pentru mine, definiția prostestantismului e un soi de creștinism agnostic. Pentru că au demolat totul. Nu pot și nu vreau să urmăresc discuția, psihologic, sociologic, sau nimic, decât doar teologic. Sola Scriptura. Așa cum s-a lansat topicul. I-am spus: versetul și apoi: sunt de acord, nu sunt de acord pentru că. Scurt. Concis. Clar. Limpede. I-am pus condiția. I-am arătat termenii. Nu teorii calviniste. Inima lui. De ce simte în inima lui că în Sfintele Icoane nu e Dumnezeu, comparat cu cuvântul Bibliei. Nu vedeți ce scrie? Sola Scriptura, până la un punct... Apoi iese, intră, întrun coridor cu multe uși, și la fiecare ușă e... nimic. Și nimeni. Așa va fi iadul calvinilor. Cred... Nu nădăjduiesc. Scrie despre nimic. Calvinist doar, nu? Îi dau singurul precept, prin care poate respira teologic ca eretic. Sună paradox. Dar e real, ce scriu. Singurul precept: Sola Scriptura. Că dacă iese de aici, e demolat. Îl prăbușesc Sfinții Părinți. Nu vreau să intru în ei. În Filocalii, în compendii patritice. Îi dau singurul precept, prin care poate respira și se poate adresa Bisericii. Pentru că așa grăim aceași limbă, Biblia. Iar pe marginea Bibliei, comentariile inimii, pe care i-oi cunoaște Dumnezeu. Aș mai scrie. Iertare. Dar mă opresc. Nu mă mai așteptați. Prefer să vin și revin la aceleași idei reexprimate repetându-mă, cu Centesimus, decât să... pierd timpul, vorbind nimicuri întrun labirint calvin. Îl las pe Calvin singur în labirint. Că și l-a creat singur. L-a dorit, l-a construit, s-a băgat în el și nu mai poate ieși niciodată. La fel toți calviniștii. Și pelerin spre apus. Nu răsărit, ci apus, că e întunericul minții pe care îl dorește, ca întro spirală, spre abisul iadului, și lipsirii de Dumnezeu. Mult i s-a dat, mult i se va cere... În Ortodoxie se vorbește cu inima. Se scrie cu inima. Se plânge cu toată umanitatea, se bucură cu întreg Cerul, cu tot Universul. În Ortodoxie, deci în creștinism, se vorbește viu. Se ating cuvintele cu mâna. Cu viața. Viu. Cu curaj? De cine să ne temem? Doar de Dumnezeu, care ne iubește. Atâta vreme cât nu facem rău aproapelui, fizic, ca să nu devenim fanatici, suntem pe calea ce bună, și luptăm lupta cea bună. Evrei 12, 1: De aceea și noi, având împrejurul nostru atâta nor de mărturii, să lepădăm orice povară și păcatul ce grabnic ne împresoară și să alergăm cu stăruință în lupta care ne stă înainte. Evrei 12, 4: În lupta voastră cu păcatul, nu v-ați împotrivit încă până la sânge. II Timotei 4, 7: Lupta cea bună m-am luptat, călătoria am săvârșit, credința am păzit. Dar mai ales: Efeseni 6, 12: Căci lupta noastră nu este împotriva trupului și a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutății, Deci, la arme, frate Ioan. LA ARME ! Care arme? Efeseni, 6, 13: Pentru aceea, luați toate armele lui Dumnezeu, ca să puteți împotrivă în ziua cea rea, și, toate biruindu-le, să rămâneți în picioare. Efeseni 6, 14: Stați deci tari, având mijlocul vostru încins cu adevărul și îmbrăcându-vă cu platoșa dreptății, Efeseni 6, 15: Și încălțați picioarele voastre, gata fiind pentru Evanghelia păcii. Efeseni 6, 16: În toate luați pavăza credinței, cu care veți putea să stingeți toate săgețile cele arzătoare ale vicleanului. Efeseni 6, 17: Luați și coiful mântuirii și sabia Duhului, care este cuvântul lui Dumnezeu. Dar dacă sunteți atent, nu sunt arme de atac... și nu fac rău nici unui om... Și nu fac "rău" deloc... ![]() Doamne ajută.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia Last edited by Igor_Paslusnik; 25.02.2015 at 16:26:49. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Puțintică răbdare, ca să nu alunecăm în patimi. Ceea ce ne leagă pe noi doi este, evident, Ortodoxia. Amândoi suntem ortodocși iar asta înseamnă multe, nu mai reluăm acum amănuntele. Să vedem însă în ce situație ne găsim acum, în clipa asta, real. Eu înțeleg așa: 1) topicul are un subiect; are și un scop declarat, anume de a aduce argumente pro și contra, scripturistic, privind Sfintele Icoane. Frăția voastră a propus așa, un război pe tema Icoanelor! 2) Pelerinul respectă cadrul propus chiar de frăția voastră, utilizînd instrumentarul biblic; la fel și colegul adventist. Unde-i buba, până aici? 3) Dacă Pelerinul a început să exprime un punct de vedere, deocamdată nu a făcut decât să rezume chestiuni pe care, să fim serioși, nu le revendică nici calvinii, nici adventiștii, nici catolicii nici ortodocșii: sunt date recunoscute de orice creștin, date din istoria iudaismului și a creștinismului, date care se pretează foarte bine la o analiză istorico-critică. Oare ați citit textul scris de Pelerin? Ați citit introducerea lui? Eu cred că nu, nu ați citit, ci l-ați criticat per ansamblu, refuzînd lectura și respingînd persoana. Păi, nu prea e bine... Nu e util pentru un dialog. Sau război, mă rog... Întrucât războiul de cuvinte la care ați provocat pe răucredincioși nu e un monolog autist ci o dezbatere cu argumente. Biblice, așa cum ați propus. Deci nu e bine să o luați prea pătimaș, ignorînd replicile adversarului (eu l-aș fi numit partener de dialog dar, în fine, e război nu dialog, deh...), din moment ce singur și nesilit de nimeni ați intrat într-un război de cuvinte și idei. Fiți onest! Spre binele dezbaterii, întru Adevăr. Oare nu așa ați voit? 4) Eu m-aș bucura să ieșiți învingător din această luptă. Mai mult chiar, mă alătur cu tot ce pot, așa cum ați văzut că deja am făcut. Dar nu cred că războiul acesta e și al meu, din ce scrieți. Vă depărtați de la arta războiului, de la noblețe, de la dialog... Vă depărtați tot mai mult și eu nu mai pot ține pasul. Fiți onest! Vă rog iarăși... Dacă aveți argumente scripturistice, cum singur ați voit, atunci faceți bine și le aduceți. Asta-i tot. restul e zgomot, prea mult zgomot. 5) Rău faceți că ignorați psihologia. Pe cuvânt de frate, de-aia și vă comportați cum vă purtați, adică vădit pătimaș: că ignorați psihicul, ăsta banal de muritor, pe care l-a primit fiecare în dar de la Dumnezeu, dimpreună cu trupul. Credința nu se face peste sau în ciuda sănătății și frumuseții psihicului, frate. Nu vă faceți iluzia că nebunii pentru Hristos erau nebuni de balamuc. Recitiți pe Solomon! 6) Discuția despre Icoane va avea o soartă tristă, cred. În primul rând că se vrea din start doar scripturistică. Greșit mod de a pune problema! Nu e un bun început. Și nici măcar nu e Ortodox! Dacă nu ați fi căzut din capul locului victimă unui duh înșelător, care v-a sfătuit să vă concentrați exclusiv asupra Scripturii, ați fi sesizat că Biserica noastră are cu totul altă abordarea asupra Icoanelor. Nu una exclusiv biblică! Anume, Ortodoxia: a) vede în Biblie doar o mică parte din viața de credință a Bisericii. Sfânta Tradiție depășește cu mult Sfânta Scriptură. De aceea, dacă voiți să aveți succes în dezbaterea de față, ar trebui să reconsiderați aportul Sfintei Tradiții, fără de care sunteți în pom, mai ales în fața unor bibliști exersați cum sunt partenerii dvs. de dialog. b) orice iconar serios este format în tradiția iconarilor dinaintea lui. Or, această tradiție este una ascetică, isihastă. Oamenii aceia nu sunt formați să picteze păreri, să re-prezinte idei în culori, să dea o alternativă croimatică unor texte literare. NU! De mii de ori, nu! Iconarul este un creștin dreptmăritor a cărui viață este sfântă. El trăiește deja în lumea de dincolo de icoană. El este un om al liniștirii, un isihast, un om înduhovnicit. Nu un artist oarecare. El nu pictează despre ceva, el teologhisește dinlăuntrul Lumii Duhului. Așadar, dacă voiți să dezbateți icoanele, porniți de la cei care le realizează: creștinii trăitori în duh și adevăr. Mă tem că ați pierdut simțul situației și că spuneți doar ce vă vine, iar nu ceea ce s-ar cuveni dacă ținem cont de ansamblul datelor la care suntem conectați în prezent. Mă tem că revărsați un monolog cam autist iar discuția e deja în aer. Pe această cale eu nu voi merge mai departe. Mă iertați! |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Un exemplu de "contrare" strict pe versetele VT a fost adus si in acest topic: Dumnezeu interzice reprezentarea celor din ceruri, dar, totodata porunceste construirea cortului dupa un model aratat Sf.Pr.Moise. Insusi acest episod forteaza limitele VT. "Noul Testament in cel vechi se-ascunde", spunea Fer.Augustin. Exista o Traditie si la evrei: acolo ei au specificat si clarificat - asa cum erau ei luminati - Legea veche. Ideea ca VT isi are limitele sale, iar NT, "nelimitat" fiind in interpretare va sparge limitele VT si-l va interpreta si pe acesta in mod "nelimitat" este nociva pentru cunoasterea teologica. Sf.Traditie va ajuta la descoperirea NT in litera VT si le va armoniza (talmacii) pe cele doua impreuna.
__________________
"Pentru că mulți amăgitori au ieșit în lume, care nu mărturisesc că Iisus Hristos a venit în trup; unul ca acesta e amăgitorul și antihristul." 2 Ioan 1,7. "Cuvine-se cu adevarat sa te fericim pe tine Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru, ceea ce esti mai cinstita decat Heruvimii si mai marita fara de asemanare decat Serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu Cuvantul L-ai nascut, pe tine cea intru adevar Nascatoare de Dumnezeu te marim!" Last edited by Illuminatu; 25.02.2015 at 16:21:30. |
|