![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Last edited by Capy; 26.12.2016 at 00:47:13. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
În general, când doi oameni (sau două grupări distincte de oameni) se află într-o dispută pe o temă, așa cum este aceasta de pe topic, e foarte folositor:
a) să existe bunăvoință pentru interlocutor - dialogul constructiv e îmbibat de iubire sau nu mai e deloc constructiv; b) să existe un dram de smerenie, măcar, sau pur și simplu de onestitate - împietrirea orgolioasă duce la dialogul surzilor c) SĂ SE LĂMUREASCĂ FOARTE CLAR TERMENII DE BAZĂ. În privința termenilor, eu văd limpede că nu toată lumea înțelege aceleași lucruri prin: persoană, ipostas, fire. A cunoaște acești termeni NU înseamnă doar a-i defini ca la școală, școlărește. De fapt, termenii de Persoană și persoană nici nu pot fi definiți. Fenomenele ființiale, persoana - nu pot fi definite, nu pot fi cuprinse din minimul motiv că ele ne cuprind pe noi, iar nu noi pe ele. A cunoaște acești termeni presupune un travaliu foarte serios și complex, trecînd prin: 1) operarea cu ei în diverse situații problematice (operare, nu simplă listare de etichete verbale!) 2) accesarea lor prin experiență duhovnicească. Aici pe topicul ăsta mai mult se listează formule verbale și se compară texte. Operațiile mintale de enumerare și comparație, însă, vă rog să mă iertați dar sunt cu totul elementare în cunoaștere și ridică o nouă problemă serioasă și spinoasă: nivelul de dezvoltare a inteligenței și, mai greu încă, starea a ceea ce numim cu termenul de "cultură". E rușinos să operăm atât de precar cu lucruri care țin de dogmatica sistematică, de zone foarte complexe ale cunoașterii și cugetării (divino-)umane. Așadar, propun să o luăm cu răbdare de la temeiuri, de la conceptele de bază. Altminteri chiar devenim țațe proaste, româno-balcanice. Cu toții. Nu e rușinos să fixăm bine fundamentele - orice profesionist tocmai așa începe. Acesta chiar este "un început bun". P.S. Excelentă metafora cu fierul și focul. Sărumâna, Delia și ... jos pălăria!...:) P.P.S. Capy, dincolo de valoarea textelor pe care le-ai postat, ai face bine să îți ții concomitent sub observație și propriul comportament. Acesta nu se ridică la nivelul textelor citate, nici pe departe. Cel puțin, pentru început, lasă deoparte formulările de țață iritată. Silește-te puțin, dacă poți, să te manifești ca persoană, nu ca individ grețos, ok? Nu te-a chemat nimeni să demonstrezi nimic. Nu avem nevoie de bravada ta seacă. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
-domnu profesor daca eu interpretez gresit ,ma smeresc si recunosc ca am gresit,daca tu interpretezi gresit acest text te rog sa recunosti,fara alte explicatii si adaugiri
""Însă nu spunem că dumnezeirea Sa a pătimit pe Cruce, ci afirmația ortodoxă este aceea, că în Hristos a pătimit firea Sa umană, neînțelegând prin aceasta că au pătimit toate persoanele umane ci aceea, că Hristos a suferit în umanitatea Sa deplin asumată." eu asta inteleg :""Însă nu spunem că dumnezeirea Sa a pătimit pe Cruce, ci afirmația ortodoxă este aceea, că în Hristos a pătimit firea Sa umană, neînțelegând prin aceasta că au pătimit toate persoanele umane ci intelegand ca, că Hristos a suferit în umanitatea Sa deplin asumată."" -tu ce intelegi,cum intelegi textul ? -simplu fara alte comentarii -sa zica si altcineva -nu are rost sa discutam altceva daca nu intelegem un text,sau interpretam cum vrem cuvintele -mergem pe textul din Sfantul Ioan Damaschin,nu pe interpretarea noastra,nu pe ce ne debiteaza mintea |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Orice text este un stimul care pune în mișcare mintea cititorului. În funcție de starea minții cititorului, textul va căpăta un înțeles sau un altul, va fi oglindit în mod subiectiv, personal de fiecare cititor, va fi modelat cu mijloacele personale. Așadar, în lectură orice text este prelucrat, procesat personal/subiectiv - altfel spus e interpretat. În activitatea de lectură se petrece o întâlnire (o comunicare) între "obiect" sau stimul (textul) și subiect. Înțelesul unui text, prin urmare, depide atât de text cât și de persoana care lecturează. Întâlnirea cu textul este mereu o relație. Cititorul se manifestă dinamic, interpretînd. Textul e unul, interpretările sunt nenumărate. Dovada o avem chiar aici pe topic. Aceleași fraze, aceleași texte, aceiași autori - dar ce diferențe între înțelegerile noastre! Deși ne-am format, cumva, în două tabere opuse, nici între noi cei din același grup nu avem interpretări identice. Ba chiar, lucru cu totul firesc, nici măcar fiecare nu are exact aceleași interpretări mereu, de-a lungul timpului, ci apar uneori nuanțe mai fine sau mai accentuate. Altminteri nici nu ar fi posibil ca vreun om să își schimbe vreodată un înțeles momentan! Ar încremeni într-o interpretare, în ciuda schimbării neîncetate a tot ce este în el sau în jurul lui. Ar muri. Apropos de persoană, tocmai asta se neglijează masiv, ca și în cazul credinței: persoana și credința nu sunt obiecte fixe, nu sunt blocuri de granit, nu sunt bări de oțel. Ci sunt procese ale devenirii, sunt fluxuri tainice cu caracter procesual. A încremeni într-o ipostază anume înseamnă a muri sau, altfel zis, a nu trăi personal. Persoana este un proces de devenire. O devenire întru Ființă. Care e infinită, de necuprins cu mintea. Doamne ajută! Last edited by Ioan_Cezar; 13.03.2015 at 00:51:12. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sf. Ioan Damaschin: "Însă nu spunem că dumnezeirea Sa a pătimit pe Cruce, ci afirmația ortodoxă este aceea, că în Hristos a pătimit firea Sa umană, neînțelegând prin aceasta că au pătimit toate persoanele umane ci aceea, că Hristos a suferit în umanitatea Sa deplin asumată." Last edited by Capy; 13.03.2015 at 02:52:46. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ce întemeiere are aprecierea "vei fi domnia ta vreun psiholog care vrei să sucești mințile oamenilor"? Nu ți-e puțină rușine, suflete, când afirmi asemenea lucruri despre semenul tău? Și nu te temi că vei suferi, mai târziu, din pricina acestor afirmații care nu exprimă decât așezarea dubioasă a minții tale? Ce avantaj îți aduce să răspândești în jurul tău miasmele ostilității? Nu ai descoperit încă răul, poate ireparabil, pe care ți-l faci? Să te lumineze Bunul Dumnezeu și să nu îți mai faci rău cu propriile mijloace! Trece vremea, se schimbă multe opinii pe topic și o ții tot așa: te războiești, cu încrâncenare și dispreț, cu oameni care nu au nimic cu tine afară de dezacordul asupra interpretării unui text. Nu poți cu nici un chip să accepți că suntem oameni diferiți cu intepretări diferite, în ciuda unor puncte comune. Forțezi agresiv o unitate de opinie cu poziția ta, ne dictezi cum să gândim și când să ne oprim. Acu vreo două zile ai decretat că topicul s-a închis, că discuția s-a terminat! Nu sesizezi cât de caraghios e micuțul tău comportament de șef? de copil tiran? Nu sesizezi infantilismul de doi bani al măștii dominante sub care te ascunzi pentru a-ți sufoca libertatea devenirii ca persoană? Pentru că vorbim pe topic despre persoane, te întreb din nou, așa cum face o persoană către alte persoane: 1) Cine ești? Ce scop urmărești prin deschiderea și susținerea acestui topic? Precizează clar, ca să știm și noi dacă mai voim să te însoțim - așa e cinstit, așa procedează un om cu caracter nobil sau măcar minimal sănătos pe plan moral. Cine ești, așadar, și ce voiești cu acest topic? 2) De ce ai voit să păcălești pe colegii de forum și ai intrat sub un nou nume? Nu îți dai seama că mai mulți dintre noi te-am identificat deja după stilul personal în care scrii? Nu te rușinezi de situația în care te-ai pus? 3) De ce nu răspunzi la întrebarea dacă ești femeie sau bărbat? Ți s-a sugerat discret invitația de a îți preciza identitatea de gen (am făcut-o eu mai întâi, apoi un alt coleg), după cum ți s-a spus și direct. În ce mă privește, îți doresc sănătate! Last edited by Ioan_Cezar; 13.03.2015 at 08:59:50. |
#7
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Cu această ocazie sesisez și eu, din agresivitatea comentariului anterior, caracterul nobil al domniei tale. Asta este deja o amenințare la persoană. Ar trebui, totuși, să-ți vezi lungul nasului și să vorbești în dreptul tău, fără a mai recurge la diversiuni ieftine vorbind ca din partea tuturora, chiar dacă ai fost declarat de oarecine, unul din "stâlpii forumului". Pe viitor va trebui să-ți facă și o icoană. Last edited by Capy; 13.03.2015 at 17:21:39. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cezar, te rog, nu face jocul nimanui, si cu atat mai putin al acestui pesonaj care... "are mintea odihnita"! Din toata popologhia lui de pana acum nu pot spune decat ceea ce-am spus de la inceput. Un preot ca sa fie preot, trebuie sa fie "uns". Un inginer, ca sa fie inginer, trebuie sa aiba un atestat, la fel si medicii sau stiu eu mai cine. Un om, ca sa vorbeasca despre astfel de lucruri, trebuie sa fie in har. Ori, de la primul mesaj, ar trebui sa nu ai nici cea mai mica tangenta cu biserica sa nu pricepi cu cine ai de-aface. Dincolo se perceptie si de judecare a aproapelui, mahnirea mea a fost pentru ceea ce stiam ca o sa urmeze si... s-a si intamplat: un complexat de viata a reusit performanta sa tulbure in Postul Mare, pe parcursul a peste 30 de pagini intr-un timp record, sufletele multor credinciosi care, multi dintre ei nu si-au mai putut face canonul sau pravila pe care o fagaduise parintelui-duhovnic, sau lui Dumnezeu. De ce ne lasam antrenati in "jocul" altora? Poate din vanitate, poate din dorinta sincera de indreptare, poate din dorinta sincera de a NE indrepta, strambandu-ne d-abinelea. Daca n-ar fi fost luat in seama, am fi fost cu totii mult mai castigati si ferice de cei care au stat departe de acest topic. Orice ar spune ceilalti, el este in stare sa se catere pe clopotnita si sa strige la lume cat de "patruns" de adevar, este. De la Sfantul Serafim de Sarov, in mod special, dar si din alte surse (Filocalia, vol VI, Sf Simeon, noul teolog) eu am inteles un lucru care mi se pare de capatii. Scopul vietii fiecaruia dintre noi este mantuirea prin Har. Nadejdea mantuirii o avem abia atunci cand simtim asupra noastra harul lui Dumnezeu, care nu ne predispune la mandrie ci la smerenie. Considerand aceasta o "tinta", ea poate fi atinsa mergand pe jos (riscand sa n-o atingem pana la sfarsitul vietii), cu bicicleta, cu autobuzul, cu trenul sau cu avionul. (Iertati-ma, toate sunt metafore, nu le luati de bune!) Se intampla sa mergi toata viata la biserica, dar sa nu te rupi de rautate, sau mandrie sau cine stie ce alte patimi, si sa nu poti primi harul, desi in mod practic tu crezi ca il ai din moment ce primesti Sfintele Taine. Dar harul nu poate fi confundat. Nu exista om care sa-l aiba si sa nu fie constient ca il are. E mai dificil cu cei ce n-au avut aceasta sansa niciodata si deci nu au ce diferenta sa faca, pentru ca pierderea harului este mai grea decat orice lucru lumesc, si nu este deznadejde mai mare decat aceea prin care intelegi ca Dumnezeu nu te mai cerceteaza in niciun fel si... te-a parasit dintr-un motiv foarte bine intemeiat. Fara nicio legatura cu topicul, facandu-mi obisnuita pravila, m-am oprit la momentul in care in Paraclisul Maicii Domnului scrie: "Cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu toti cunoscandu-te pe tine, preacurata stapana, si stiind ca Cel nascut dintru tine este Dumnezeu Cuvantul, il propavaduim in doua firi, fiecare cu vointa ei si de sine statatoare, mai presus de cuvant si de legile firii." Iar mai apoi: "Infricosatu-sa tot auzul de nespusa lui Dumnezeu pogorare, cum Cel Preainalt de bunavoie S-a pogorat din pantecele Fecioarei, facandu-Se om." Ei, cum sa ajunga la inima mea aceste cuvinte daca Mantuitorul n-ar fi fost persoana si om ca si mine, pacatosul? Ce sa ma smereasca mai mult decat "puterea exemplului" pe care o vad in jertfa Lui. Ce jertfa ar mai fi fost, daca n-ar fi fost ca si mine? Adica, dupa parerea bietului ratacit filozof si teozof, care nu raspunde decat unde crede ca are "egal", daca ar fi simtit si ar fi fost "altfel" si nu persoana ca si mine, ce pretentii poate avea de la noi, muritorii simpli? Adica de ce am putea si noi ca El, nu? Asta vrea sa ne induca filozoful nostru cel patruns peste noapte de duhul inteleptirii. Dar nu el e de vina, ci noi, care ii dam importanta. Asa ca, nu da curs pornirii tale personale, chiar daca te-a jignit. Si el si tu si eu, suntem oameni, supusi ispitelor de orice natura. Important este sa nu ne lasam tulburatiati de ofensa personala, ca nu asta ne ajuta, ci sa nu cadem prada celor ce se cred destepti si pe care-i simtim de departe!!!
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
-scrie doar ca "Nascatoare de Dumnezeu" , Dumnezeu Cuvantul , 2 firi, om (dupa fire) dar nu zice de persoana omeneasca cum interpretati voi. "Formularea "este Acela care in zilele de pe urma a devenit o fiinta umana" este iarasi impotriva invataturii Sinodului IV Ecumenic, pentru ca ipostasul Fiului nu a devenit o fiinta umana ci si-a impropriat firea umana. In Simbolul Niceo Constantinopolitan se spune ca Fiul S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om , S-a inomenit adica a luat firea umana.[/b]" [preot Matei Vulcanescu- doctor in teologie] Last edited by cristirg; 14.03.2015 at 01:06:46. |
|