![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Just. Iar eu adaug: nimic din frumoasele lucruri pe care le-ai enumerat nu sunt rodul rațiunii omenești, ci al harului care lucrează în rațiunea omului, transfigurînd-o, salvînd-o de ea însăși și de alte porniri omenești.
Rațiunea fără lucrarea Duhului Sfânt în ea este asemenea unui ogor părăsit: dă bălării și, printre ele, șerpi. De grădină, de câmp, de apă dulce....:) Dar șerpi. (Și totuși trebuie să spun până la capăt: unii dintre acești șerpi ai părții noastre raționale sunt cu adevărat mortali. Dealtfel putem enumera o mulțime de păcate zise "ale părții raționale", care se alătură păcatelor de la nivelul celorlalte componente ale sufletului omenesc - iuțimea și pofta. După cum, prin lucrarea ascetică și prin har, cele trei componente fundamentale ale sufletului - rațiunea, iuțimea și pofta, îl poartă pe om în fericitele rodiri ale virtuților.) Ferească Dumnezeu de rațiunea omenească neluminată, negerminată în tainițele inimii de Harul Duhului Sfânt! Aceasta nu rodește virtute și viață veșnică, ci patimi și moarte. * Revin cu o completare, anume o notă a Părintelui Stăniloae la Cuvântul XIX, Filocalia 10, Sfântul Isaac Sirul (în ediția pe care o dețin, nota e la pagina 98). Cunoștința sufletească, oricât ar fi de complicată, se mișcă în cele ale lumii sau chiar când vorbește de Dumnezeu se mișcă în definiții și subtilități construite DESPRE El (s.m.) DE LA DISTANȚĂ. Cunoștința duhovnicească este experiența nemijlocită a lui Dumnezeu. Cunoștința aceasta din experiență a lui Dumnezeu NU SE POATE IVI DECÂT ÎN SUFLETUL CURĂȚIT DE ORICE IDEI, CARE-L ȚIN PE OM ÎN CELE GÂNDITE DE EL, ÎN SEPARAȚIE DE DUMNEZEU. În acest sens am încercat să spun într-o postare de mai înainte că rațiunea noastră omenească este un zid pus de noi între noi și Dumnezeu. Să fiu iertat de îndrăzneala gândului și a formulării, fraților! Last edited by Ioan_Cezar; 25.04.2015 at 21:58:43. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Ratiunea este o virtute,dar nu atunci cand e lasata singura,cand se face din ea un idol .Ma bucur ca toti gravitam in jurul acestei idei .
O alta limitare a ratiunii este paradoxul. Acolo unde creierul uman spune 'stop' ,e o contradictie de idei ,acolo credinta poate merge zambitoare mai departe Cei care reusesc sa depaseasca paradoxurile nu sunt irationali,ci de fapt sunt intelepti . Cei care reusesc sa creada cele paradoxale , nu sunt ignoranti , ci arata prin aceasta ca ,corabia lor e condusa de credinta . |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Mai oameni buni. Daca oamenii nu foloseau ratiunea nu ne-ar fi lasat nimic scris.
Ideea este ca nu mai lucrezi cu concepte ca in cazul filozofiei ci te rogi, stai permanent de vorba cu Dumnezeu cel viu. In Biblie apare mereu conceptul de inima invartosata sau opusul - inima infranta si smerita. Cu cat te apropii de puritatea unui copil cu atat vei intelege mai multe lucruri. Sigur ca vorbim in teorie...ca in practica noua ne vine greu sa lucram si cu concepte cum fac filozofii. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Somnul ratiunii naste monstri, spune un celebru dicton. Ca sa vedem unde duce lipsa ratiunii ganditi-va putin la Statul Islamic. Aia iau copii de mici, ii spala pe creier si apoi ii folosesc.
Spalarea pe creier e o forma de suspendare a facultatii rationale. Sectele fac acelasi lucru. Predicatorii aia "harismatici" care striga pe la adunarile sectante folosesc spalarea la creier si manipularea la greu. Nici noi, ortodocsii nu suntem imuni. Exista si in spatiul nostru tentative de spalare la creier. Nu dau exemple ca e alta discutie. Dar ideea e ca ratiunea inseamna sa ai si nitel discernamant, adica oleaca de bun-simt al realitatii. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Doar câteva pasaje biblice, de îngăduiți, ca sprijin în dezbaterea noastră:
1) Gândurile muritorilor sunt șovăielnice și cugetările noastre sunt cu greșeală. Căci trupul cel putrezitor îngreunează sufletul și locuința cea pământească împovărează mintea cea plină de grijă. .... Cine a cunoscut voința Ta dacă Tu nu i-ai dat înțelepciune și dacă nu i-ai trimis de sus Duhul Tău cel Sfânt? (Rugăciunea lui Solomon pentru dobândirea înțelepciunii care e de folos tuturor oamenilor) 2) Înțelepciunea este duh iubitor de oameni... (Înțel. 1,6) 3) Eu pentru aceasta M-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie pentru adevăr; oricine este din adevăr ascultă glasul Meu. (Ioan 18, 37) 4) Simone, fiul lui Iona, Mă iubești tu mai mult decât aceștia? ... Simone, fiul lui Iona, mă iubești? ... Simone, fiul lui Iona, mă iubești? ... Doamne, Tu știi toate. Tu știi că Te iubesc. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Ratiunea care nu-L cauta pe Dumnezeu este desarta.
Ratiunea care se opreste la litera scripturii, care nu cauta la duhul ei, este desarta. -------- Avem nevoie de ratiunea care cauta sa identifice calitatile Lui Dumnezeu pentru a le contempla si slavi inlauntrul nostru. Astfel, aprindem din ce in ce mai tare focul iubirii. In sensul cel mai larg, avem nevoie de ratiune pentru a identifica virtutile care trebuie practicate si patimile care trebuie lasate. ------- Fara ratiune suntem inselati de simturi cu privire la ceea ce este bine si ceea ce este rau. Dragostea si ratiunea se informeaza reciproc, in adancul inimii se afla intr-o stransa relatie.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 26.04.2015 at 10:07:38. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Exista un pasaj biblic in Evanghelia dupa Ioan, in capitolul 9, pasajul referitor la orbul din nastere. Este unul dintre cele mai dezbatute pasaje, inclusiv dpdv al analizei rationale. Iisus intalneste un orb din nastere iar ucenicii pun o intrebare, care reflecta cumulat mai multe interpretari ale evreilor din acele timpuri: de ce este acest om orb? Multi evrei sustineau ca o asemenea stare se datoreaza fie unui pacat al parintilor fie din cauza unui pacat al acelui om. Numai ca acest om era orb din nastere, asa se nascuse, deci nu el pacatuise, afara doar de cazul in care evreii ar fi crezut, straniu ce-i drept, ca sufletul acelui om ar fi pacatuit undeva, candva.Intradevar pacatul aduce suferinta si moarte, el exista in noi toti, dar in cazul acestui om nu era vorba de anumit pacat particular, teribil, care atrasese o asemenea pedeapsa. Starea lui nu se datora nici unui pacat anume al parintilor lui, ale carui consecinte s-ar fi rasfrant asupra lui.Iisus arata ca starea acestui om, orb din nastere, nu se datora acestor cauze.Nu spune ca nu exista aceste posibilitati ci doar arata ca ele nu sunt aplicabile in cazul acelui om.
Iisus spune ca acel om s-a nascut asa ,,ca sa se arate in el lucrarile lui Dumnezeu". Foarte dur raspuns pt ratiunea si umanismul nostru. Dumnezeu, in atotputernicia Lui, a ingaduit ca acel om sa se nasca in acel mod intr-un scop precis, pentru o zi anume.Toti din jurul acelui om,mai ales fariseii ( daca ne uitam cu atentie la toata relatarea biblica a scenei) il judecasera probabil, toata viata pe acel om drept un pacatos lovit de Dumnezeu ( versetul 9.34). Nu numai ca indurase lipsa vederii dar traise si intr-un dispret public.Cat chin si dispret indurase acel om si probabil toti din jurul lui erau siguri de explicatia lor teologica, in special fariseii.Insa odata vindecat acest om nu se apuca nici de analize teologice si nici nu ii face reprosuri lui Dumnezeu pt tot timpul cat fusese orb, multi ar fi facut asta, fie si in sufletul lor. Orbul nostru din nastere stia un singur lucru: ,, eu una stiu: ca eram orb si acuma vad". Mai mult orbul nostru da martuire si despre neprihanirea Celui care l-a vindecat, constientizand ca o asemenea vindecare nu putea veni decst printr-un om al lui Dumnezeu. Tot rationamentul orbului este atat de clar si de simplu: ,,Eram orb si am fost vindecat si Cel ce m-a vindecat este trimis de Dumnezeu". Fara alte analize, intrebari, reprosuri sau speculatii. Dumnezeu asa l-a hotarat si cand a fost vindecat, fara alte intrebari, omul acela i-a dat slava lui Dumnezeu. Cati dintre noi oare nu am fi tabarat asupra Mantuitorului cu un puhoi de intrebari, nu omul acela. Ceea ce doresc sa spun este urmatorul lucru: exista o limita la care ratiunea se opreste si ea nu poate patrunde toate judecatile lui Dumnezeu, cateodata este mai cuminte sa te bucuria de ceea ce EL face, sa-i aduci multumire si sa lasi in seama Lui aspecte pe care, de cele mai multe ori, nu le vom putea purta cu mintea noastra. Last edited by Pelerin spre Rasarit; 26.04.2015 at 15:06:52. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Nimeni nu se poate mantui in afara Bisericii Dar daca faci parte din biserica si nu aduci roada in inima ,unul din afara bisericii ti-o poate lua inainte ,prin sufletul sau. In acest caz,apartenenta la Biserica nu te ajuta la nimic,chiar daca esti un sustinator infocat Caci Dumnezeu nu cauta la fatza oamenilor ci stie ce e in inima fiecaruia . |
|
|