![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Cand au venit prima data comunistii vedeta era Roller, nu exista istorie inainte de el. Acum cand au venit a doua oara, vedeta e Boia, sau cine stie care istoric american. Nimic din ceea ce ati invatat nu e adevarat, va spunem noi cum sta treaba. Romanii nu au fost niciodata buni de nimic, si in general s-au purtat urat cu toata lumea.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Stai linistit, ca urasc visceral neoistoricii euro-amerfloci. Nici o sansa sa pic in jocul lor murdar. De ce cred ce cred? Pai, ma stii cine sunt. Pentru mine, Biserica Nevazuta e formata in primul rand din cea nefacuta de om, anume Natura. Da, ai citit bine. Nu ai cum sa simti si sa intelegi ce am simtit si inteles eu de-a lungul anilor in fata diferitelor aspecte ale Creatiei, dar ca sa va fie clar, tie si tuturor colegilor: 1. Cred sincer ca popoarele care au ramas milenii in asa-zisa inapoiere tehno si asa-zisa inchinare samanica si/sau idolatra sunt/au fost mult mai echlibrate decat eurocentricul mandru de diferitele crestinisme, exportate prin deoptriva pumn si prajitura in toate zarile. Europeanul a fost initial un pagan relativ echilibrat, apoi un crestin mai mult sau mai putin fanatic, apoi un burghez lacom, crud si utilitarist, apoi un conunist mai mult sau mai putin imbecilizat de propaganda, apoi din pacate din nou capitalist, in stadiul final consumerist complet idiot si de o lacomie si lene insuportabile si insurmontabile. 2. Prefer oricand sa cred explicatii ale faptelor istorice si de viata, cate pot parea cinice, dar in realitate sunt doar realiste. Teama mea de minciuna si manipularea, ajunse la perfectiune in comunism si capitalismul imperialist, ma determina sa am doi piloni: o soteriologie bazata pe pelagianism si apocatastaza, si un scepticism naturalist sanatos. Mi-e greata deopotriva de hagiografiile trase la indigo, ca si de povestile capitaliste cu lucratorul care moare de foame cu zambetul pe buze muncind pana la epuizare, ca si de povestile comuniste cu intelepciunea supraumana aproape a lui Lenin, Stalin sau Mao, si cum poporul munceste tot zambaret si tot pana la epuizare, de data asta stahanovist, si de data asta spre profitul Statului (care tot o blestemata de corporatie este). Te intrebi de faza cu hagiografiile? Simplu, nu inghit povesti care motiveaza supunerea, evlavia-fatza-de-ce-este-autorizat doar si concedierea facultatii de a (ne) intreba "de ce?". Nu, Bizantul ortodox nu era cea mai bina societate a vremii sale, nici Roma catolica, nici statele Reformei, nici...Masele se aglutinau duminica la biserica/adunare, asa cum mai recent se aglutinau la sedinte de partid. 3. Pricepe ca eu resping orice institutionalizare. Poate nu gasesc cuvintele corecte, dar te prinzi tu. A iesi din rand e o proba de umanitate si autonomie a mintii. Indiferent daca cel sau cei ce deschid sirul tin sus crucea, semiluna, secera-si-ciocanul, echerul-si-compasul, curcubeul, etc. A fi stapan e crima si vanitate. A fi sclav e slabiciune/lasitate si prostie. Mirela, iertare pentru prea lungul offtopic. Iuliu, zic sa o continuam pe privat. Asa ca eu cred ca Raiul poate fi atins in chiar viata asta: o societate bazata pe comunitati mici, tehnologie de nivel medieval, moralitate la sange, valorizarea muncii fizice si a traiului modest, etc. O lume in care omul e in genunchi in fata tunetelor, a cutremurelor, faunei sau bolilor e o lume in care trufasa noastra specie isi are locul meritat: in smerenie. Pacat ca inchinatorii la copaci au fost aproape nimiciti prin eforturile combinate ale cruciadei din zona baltica si tarilor rusi. Ce usor se enerveaza oamenii pe acest forum, daca explici de ce te indoiesti de ce cred ei! Last edited by Vitiate; 19.06.2015 at 00:33:49. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
"Pur informativ"?
Asta chiar mi-a plăcut! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Arhidiaconul sirian Paul de Alep (1627-1669), care a călătorit în Moldova, ne oferă date importante în legătură cu războiul dintre domnitorul moldovean de origine aromână Vasile Lupu si cel muntean Matei Basarab. Despre Vasile Lupu aflăm că a fost sprijinit de cazacii lui Bogdan Hmelnitki (1595-1657), iar Matei Basarab de trupele lui Gheorghe Rákóczi I (1593-1648) si de sârbi, bulgari, greci, albanezi si turci. După ce a intrat în Muntenia unde a prădat si a jefuit o bună parte din tară, trupele lui Vasile Lupu si cele căzăcesti au fost nimicite de către ostile lui Matei Basarab si aliatii săi. Iată ce ne spune Paul de Alep despre aceste evenimente:
”În această zi am primit vestea că domnul <țării> Vasile și ginerele <său> cu oastea cazacilor au fost înfrânți și că o luaseră la fugă. Pe când ne aflam în siguranță și auzeam în fiecare zi că ei învinseseră în patru rânduri pe unguri și pe munteni, pe care îi măcelăriseră grozav, iată că dintr-o dată știrile au ajuns înfiorătoare; oamenii s-au întors în mănăstiri. Atunci au sosit pe rând oștile căzăcești învinse și fugărite; pe de altă parte a venit știrea că domnul și ginerele lui au dispărut; dar marți înainte de Rusalii[1], au sosit pe neașteptate și au intrat în curte într-o stare jalnică. Ei au înștiițat îndată pe Hmelnițki despre cele întâmplate. S-a confirmat atunci că știrea că învinseseră de patru ori pe unguri, armata // muntenească și pe sârbi[2] și că nimeni nu li s-a putut împotrivi pînă ce s-au apropiat cale de o zi de drum de Târgoviște, <orașul de> scaun al domnului Țării Românești. Matei Voievod a ieșit <din oraș> și a pornit împotriva lor cu o oaste mare, alcătuită din munteni, unguri, sârbi, greci albanezi, bulgari și turci[3]. Atunci seimenii lui Vasile “Grecul”[4] s-au năpustit asupra lor[5] și când au ajuns la cortul domnului l-au prădat și au împușcat pe Matei Voievod în picior[6] cu un glonț care a doborât calul pe care călărea. Însă el a rezistat până seara <când> și-a scos cizma plină de sânge. Îndată a încălecat pe alt cal pentru a continua lupta. ![]() Întreaga sa oștire se învoise să se închine și să se supună lui Vasile și cazacilor dar în clipa aceea Domnul nostru, care schimbă vremurile, a trimis tunete, fulgere, trăznete, ploaie și grindină mare ca pietrele, asupra oastei lui Vasile și a cazacilor, căci vântul le era potrivnic[7]. Însă moldovenii au trădat și ei și au fost învinși iar cazacii nu-și mai puteau slobozi puștile din cauza ploii mari. Atunci oastea munteană a descărcat asupra lor lovituri de tun și de puști și i-a atacat. Moldovenii au fost primii care au luat-o la fugă, urmați de cazaci care s-au întors învinși, pe când muntenii, urmărindu-i cu sabia la șold, i-au măcelărit cumplit. A fost // un ceas de jale. Muntenii n-au încetat să-i nimicească timp de trei zile, luând pe mulți în prinsoare. Cât despre cei care au scăpat cu fuga și au venit la Iași, aceștia și-au aruncat toate armele pentru a se ascunde. Domnul Vasile și ginerele său și câțiva oameni au scăpat apucând drumul Galaților, apoi acela al Moldovei, <mergând> pe căi neumblate, de teama urmăririi. Înfrângerea lor s-a întâmplat în după-amiaza <zilei> de marți, înaintea joii Înălțării[8]. Vestea a sosit la Iași în trei zile, deși din Moldova până în Țara Românească este o distanță de zece zile de marș. ![]() Intrarea domnului, după cum am spus mai înainte, a avut loc într-o marți cu opt zile înaintea Rusaliilor. Ostașii cazaci care au supraviețuit au rămas trei zile, apoi s-au întors în țara lor din cauza marii ridicări a prețurilor care a avut loc în zilele acelea, căci li se vindea o pâine mare, rotundă, cu un piastru. Timuș, fiul lui Hmelnițki, a rămas câtva timp acolo, apoi a plecat, pentru a se duce la tatăl său, căci se aștepta să-i trimită ajutoare. Dar nu i le-a trimis pentru că <tatăl său> era supărat pe el. Vasile <Lupu> a rămas singur, fără nimeni lângă el. În fiecare clipă se spunea că dușmanii săi veneau cu o armată ca să îl ia pe neașteptate într-o noapte; și a doua rătăcire era mai rea decât cea dintâi. <Și> el și noi eram într-o spaimă necurmată, tot timpul, noaptea și ziua. Cât despre doamna, fiul său, averea sa și toate bunurile sale[9], el trimisese să i le ducă prin Polonia și Camenița // și le așezase într-o cetate întărită de piatră care atârna de el, numită Suceava. El a strâns acolo băuturi și alimente multe, de teama unui fapt care de altfel s-a și întâmplat.” Un articol de Mihai Dragnea de pe http://www.istoria-romanilor.com/bat...6#nofollow/11/ |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tradiția fascinantă a Târgului de fete de pe Muntele Găina
![]() Târgul de fete de pe Muntele Găina i-a fascinat dintotdeauna pe călătorii străini. Povestea a acestui obicei, așa cum se desfășura la sfârșitul secolului XIX, a fost relatată în detaliu de scriitorul Jokai Mor, în romanul „Sărmanii Bogați". Autorul se arăta impresionat de tradiția din Apuseni, dar oferea și o explicație pentru ea. Jokai Mor, unul dintre marii scriitori ai Ungariei, a fost unul dintre călătorii străini care au rămas uimiți de obiceiurile comunităților din Munții Apuseni. Cea mai neobișnuită tradiție descrisă de autorul romanului „Sărmanii bogați” este Târgul de fete de pe Muntele Găina, organizat anual, în jurul sărbătorii de Sânziene. O mulțime impresionantă de oameni ajungeau la târg din toate satele moților, din părțile Hunedoarei, din Alba și împrejurimi. „În seara primei sâmbete după sărbătoarea nașterii Sfântului Ioan, la Sânziene, turtarii din Băița și din Câmpeni, cu caii lor încărcați cu turte de miere, cu sticluțe pline de mied, pornesc spre vârful muntelui Găina, unde își ridică corturi, iar în ziua următoare se adună populația veselă la târgul de fete ce se ține în acea zi pe vârful piscului”, scria Jokai Mor. Atracția principală a târgului erau fetele de măritat, aduse o dată cu zestrea oferită de părinții lor. „Mamele din regiunea munților își aduc și zestrea fetei, pe care o prezintă deodată cu fata. La gâtul fetelor atârnă taleri de aur și de argint înseilați. Celelalte podoabe, cum sunt de exemplu: năfrămile colorate, ștergăriile cu alesături de bumbac, de diferite culori, pernele, lăzile împestrițate, sunt încărcate pe spatele cailor mocănești și transportate la fața locului. Odată ajunși aici le descarcă pe fiecare și le așează sub cortul pe care și-l ridică fiecare, ca într-un adevărat târg”, arăta scriitorul Jokai Mor, în „Sărmanii Bogați”. Fetele și zestrea erau disputate de flăcăii care se opreau în fața corturilor. Cei care voiau să se însoare trebuiau să ajungă la tocmeală cu părinții fetelor, altfel erau nevoiți să plece mai departe. „Pe unele dintre fete le țin tare la preț, pe altele le vând cât ai bate din palme, la primul client care se prezintă. Perechea nouă urmată de cântece de fluier și cimpoiu pleacă până la primul călugăr care le dă binecuvântarea căsătoriei”, informa autorul. Târgul de fete era și un prilej pentru familiile de moți să se mândrească, în fața procesiunii, cu frumusețea fiicelor lor și cu podoabele și mărfurile aduse la târg. Autorul descrierii târgului de fete de la sfârșitul secolului trecut oferea și explicația evenimentului fascinant pentru acele vremuri. „Locuitorii munților, fiind toți păstori, stau atât de departe cu locuințele lor unul de altul, încât cel mai apropiat vecin are nevoie de jumătate de ceas până când ajunge la celălalt. Din această cauză fetele tinere nu au unde să se ducă și tineretul de aici nu se întâlnește decât o dată în an la târgul de fete ce se ține pe Muntele Găina. Femeile măritate se duc pe la înmormântări, însă fetelor nu le este permis nici aceasta”, scria Jokai Mor, în „Sărmanii Bogați”. Preoții nu erau lipsiți de la târgul de fete, la fel ca și negustorii de podoabe și cârciumarii. Inelele erau la mare căutare, chiar dacă erau cumpărate doar ca amintire și simbol al acestuie eveniment. Tradiția târguielii pentru fata de măritat s-a stins încet în următoarele decenii. Sărbătoarea continuă, în fiecare vară, pe Muntele Găina. articol preluat de pe: www.adevarul.ro |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Interesant, nu am știut aceasta istorie. Nici nu m-am întrebat de ce tradiția se numește, în continuare, "Târgul de fete".
|
|