![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Mi-e greu să pricep de ce trebuie obligatoriu ca un creștin ortodox să adopte o atitudine extremă față de părintele Arsenie Boca. Între devoțiunea idolatră și împotrivirea turbată, nu-i de găsit nicio cale de mijloc pe unde să vă strecurați evlavia la adăpost de orice alunecare în apele tulburi ale pasionalității oarbe pro sau contra?
Se vede cu ochiul liber că fenomenul Arsenie Boca atrage o masificare pietistă deviată de la buna rânduială a închinării pravoslavnice. Dar masa asta pietistă exista deja cu mult timp înainte ca Prislopul să devină un fel de Mecca românească, așteptând doar să-i aprindă cineva fitilul ca să explodeze la nivel național. Pe de altă parte mă uit cine sunt lătrătorii de servici la popularitatea părintelui Arsenie Boca și găsesc aceleași figuri sumbre ale obscurantismului ortodoxist care propagă preponderent pe internet minciuni, spaime, talibanisme nevrozate și puritanisme ideologice sectare. Din lac în puț... Istericii anti-Boca folosesc drept argument vizual irefutabil al "ecumenismului" părintelui Arsenie soborul de sfinți pictat la Drăgănescu din care face parte "ereticul" Francisc de Assisi, cel mai popular sfânt postschismatic din sinaxarul apusean. Vai, ce blasfemie, cine a mai văzut așa obrăznicie într-o biserică ortodoxă? Voila că găsim câte ceva și la case mai mari.... Mai sus avem o icoană de analog, Teotokos din secolul XV, autor marele iconar Nikolaos Tsafouris, artist bisericesc reprezentativ al școlii cretane, subcurent iconografic de elită al bizantinismului târziu. Icoana a fost recuperată dintr-o biserică parohială ortodoxă din insula Creta. Mai sus avem o Adormire a Maicii Domnului, piesă de pe iconostasul altei biserici ortodoxe, tot din secolul XV zugrăvită tot de un mare reprezentant al școlii din Creta, Andrei Ritzos. Nu sunt singurele reprezentări ale lui Francisc de Assisi în biserici ortodoxe, există un inventar al celorlalte din spațiul elen într-o carte scrisă de profesorul Kostas Yfantis de la Universitatea Aristotel din Salonic, dedicată prezenței unor sfinți catolici în evlavia ortodoxă greacă.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 23.06.2015 at 19:32:34. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Referitor la a doua icoana, ne puteti spune cine este pruncul pe care il tinein brate Hristos ? Este cumva tot El ?
Last edited by GMihai; 23.06.2015 at 20:19:51. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Sufletul prunc al Maicii Domnului.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Mihail C, multumim frumos pentru icoane, nu le stiam.
Insa pe mine ce ma sminteste mai mult nu e atat faptul ca l-a pictat pe Francisc de Assisi, ci stilul in care a pictat. Trupurile acelea aerate, transparente, tipul acesta ezoteric de pictura care nu seamana deloc cu icoana ortodoxa care stim ca se intemeiaza pe Intruparea Domnului. Fundamentul icoanei este Intruparea. Or la Draganescu nu mi se pare deloc ca pictura reda misterul Intruparii, ci mai degraba ceva ascuns, ezoteric. In unele imagini ale Mantuitorului pictate de Arsenie Boca trupul parca nici nu are contur. E ceva ciudat in acel stil. Macar icoanele prezentate de tine si care apartin scolii Cretane respecta stilul ortodox. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Oricât ai fi de văzător cu duhul, dacă vezi altceva decât vede Biserica dintotdeauna, duhul tău nu privește în direcția corectă.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 23.06.2015 at 21:54:10. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Mulțumesc, MihailC.
E foarte interesant. Câteva nedumeriri: Mai sunt situații în care sufletul unui sfânt să fie reprezentat în acastă manieră ? Am impresia că este un fel de anti-tip al icoanelor Maicii Domnului cu Pruncul. Doi: deși sfinții, în icoană, nu au aureolă, observ că atât sufletul Maicii Domnului, cât și trupul ei neînsuflețit sunt aureolate. Trei: interesant că, în icoana Adormirii, nu apare doar Sf. Francis, ci și Sf. Dominic. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Daca nu ma insel, insula Creta a fost o perioada sub stapanire venetiana. S-ar putea ca venetienii sa fi stapanit insula chiar in timpul cand s-au pictat acele icoane, deci influenta catolicismului a avut o oarecare pondere. Cred ca asa se explica acele imagini, dar ele nu sunt corecte, fiindca eu personal pot sa cred ca unii dintre catolici s-au mantuit, dar nu este canonic corect sa reprezinti in icoane sfinti din afara Bisericii.
E o parere personala. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Intr-adevar, am verificat acum. Creta a fost intre anii 1211-1669, sub stapanire venetiana catolica. Si astfel se confirma ipoteza mea.
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Francisc și Dominic nu sunt în icoana Adormirii ci îi sunt complementari. Orice sfânt poate fi zugrăvit în felul acela contemplând din flancuri evenimentul teologic în semnificația lui eshatologică, veșnică. Lucrarea lui Ritzos este mai elaborată decât marea majoritate a reprezentărilor "Adormirii" din motive întemeiate, dar deja ar fi prea mult să intru în detalii. E alegerea iconarului dacă-i împodobește pe toți cu aureole, sau vrea să scoată în evidență latria tuturor față de Hristos și hyperdulia cu care este cinstită Maica Domnului inclusiv de sfinți și îngeri de toate rangurile. Ambele opțiuni sunt corecte. Mai sunt ipostazieri asemănătoare, dar izolate și cu semnul întrebării aplicat nevăzut pe ele. Cum e cea din imaginea de mai jos: ![]() Ai observat bine, dar nu e atât un anti-tip cât o nuanță hristologică de mare subtilitate care răspunde la întrebarea: de s-a făcut Dumnezeu om? Pentru ca să-l facă pe om dumnezeu prin har. Sau cu alte cuvinte: Maica Domnului i-a dăruit lui Hristos omenitatea născându-L în timp și purtându-L în brațe pe Însuși Creatorul ei, iar Hristos îi dăruiește dumnezeirea născând-o în veșnicie și purtând-o în brațe pe însăși Maica Lui.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 24.06.2015 at 05:33:13. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Am gasit asta despre influenta catolicismului in Creta in acel timp.
During the Venetian occupation which lasted until 1669, the ecclesiastical situation in Crete changed once more. The Venetians sent away the Orthodox prelates of the island, re-organised the church according to the Latin model and sought to convert the orthodox Cretan people to Roman Catholicism. http://christiansincrete.org/history/ |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Parintele Arsenie Boca | Carmen FUNIERU | Biserica Ortodoxa Romana | 141 | 20.01.2014 17:22:05 |
| PR. ARSENIE BOCA | cristina83 | Mari Duhovnici si predicile lor | 70 | 17.01.2013 15:14:43 |
| 7 intamplari cu Arsenie Boca | florisca | Generalitati | 13 | 31.08.2010 21:40:31 |
|
|