![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Ne întoarcem în timp cu mai bine de 115 ani, pentru a povesti o întâmplare frumoasă, care arată de ce Dobrogea noastră este un pământ deosebit, un loc în care oamenii de etnii sau religii diferite pot trăi în pace și armonie. După ce România a câștigat Războiul de Independență, în tărâmul dintre Dunăre și Mare, statul a început să investească în construirea de biserici pentru românii creștini. Erau însă vremuri tulburi și ca și astăzi, adesea, nu se găseau bani destui pentru finalizarea proiectelor importante.
Unul dintre lăcașurile de cult începute de stat era Catedrala Ortodoxă (așa se numea în proiect) din Medgidia /Carasu, unul din marile orașe dobrogene și care era clădită pe ruinele unui fost castru roman. Lucrările fuseseră începute în 1890, dar s-au oprit la un moment dat, pentru că banii de la București nu mai veneau. La acea vreme, primarul urbei era un tătar, Kemal Agi Amet. Fără să stea prea mult pe gânduri și supărat că ai săi concetățeni creștini nu își au biserica promisă, musulmanul a plecat la București. A intrat în audiență la ministrul culturii, Take Ionescu și a început să îl certe într-o română aproximativă și plină de culoare, cuvintele sale rămânând consemnate în documentele vremii: “Domn menistră, la mine primar Medgidia este. Acolo ai ceput biserica pentru creștini, ai făcut temelia, ama para pusin (n.r.dar bani puțini) și nu putem merge mai departe. Treba dau ajutor ispraim a la Biserica”. Take Ionescu îi răspunde tătarului că nu există destule fonduri, dar acesta nu renunță, continuând în același stil: “La mine tatar musulman este, la tine urman (român) și cristian este. La mine vrei facem biserică Medgidia, la tine nu vrei? Rușine bre, aman, aman!” Ministrul nu poate face față acestui argument și în doar câteva zile ale acelui an 1898 se găsesc bani, (aprox 10.000 de lei – o avere la acea vreme) pentru terminarea bisericii de la Medgidia. Astăzi, știm acest lăcaș de cult sub numele de “Biserica Sfinții Apostol Petru și Pavel”, una dintre cele mai frumoase din Dobrogea. Primarul Kemal Agi Amet a rămas în memoria urbei ca un edil harnic și inimos, a cărui primă grijă a fost aceea de a-și ajuta cetățenii, fie ei români, turci sau tătari, fie ei creștini sau musulmani. În anul 2006, Kemal Agi Amet a fost declarat post-mortem cetățean de onoare al orașului, iar o stradă din localitate îi poartă numele… Cristian Cealera Surse bibliografie – Aurelia și Ștefan Lăpușan – „Monografia Medgidia Carasu” – Ed. Muntenia 1996; Mehmet Ali Ecrem – “ Opere alese” |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Pentru mine, care aveam patruzeci și trei de ani, anul 2001 a fost foarte greu, deoarece în luna noiembrie am fost diagnosticată cu „metropatie hemoragică, fibrom uterin”. Am urmat tratamentul prescris de medicul de la Spitalul Clinic de Urgență Militar Central din București și de la Policlinica Elias (C.M.D.T.A.), dar starea mea de sănătate se înrăutățea din zi în zi. Am făcut foarte multe ecografii la doamna doctor Tatomir Adina - Maria și de fiecare dată mi se spunea că nu este bine. Simțeam și eu același lucru și nu știam dacă voi mai trăi. Dar Bunul Dumnezeu, care lucrează prin sfinții Săi „doctori fără de arginți”, m-a tămăduit într-un mod miraculos.
După un an mi s-a produs o hemoragie care a durat optsprezece zile, nu mai puteam merge pe picioare, și atunci am intrat în panică. Am apelat la o salvare de la Policlinica Elias. Mi s-a spus că nu pot să-mi trimită salvarea pentru că atunci, în noiembrie 2002, sosise președintele Americii și trebuia să-i asigure securitate și asistență medicală. Am rugat-o pe verișoara mea, care lucra și ea la o policlinică, să vină cu un taxi pentru că mă simțeam foarte, foarte rău. Dar, spre bucuria mea, ea a venit însoțită de salvare, pentru că persoana la care trebuia să ajungă salvarea își rezolvase cazul. Am mers la Policlinica Elias cu salvarea și când am intrat în cabinet doctorița m-a certat, spunându-mi că se mira cum de mai trăiesc după atâta hemoragie. Am fost consultată și mi-a zis că trebuie urgent să fac operație pentru că dau în septicemie și mor. Mi-a făcut biletul de trimitere la Spitalul Elias, dar eu, știind că nu am posibilități financiare pentru a face această operație am întrebat-o ce consecințe are și dânsa mi-a spus că îmi va scoate totul, eliminând fibromul. Am mulțumit bunului Dumnezeu pentru tot, am luat biletul de trimitere și m-am îndreptat spre casă, gândindu-mă ce voi face. Seara, cu credință și nădejde în Bunul Dumnezeu și în Sfânta Fecioară Maria, m-am rugat din tot sufletul. „Doamne, știu că mă iubești, te rog să ai milă și de mine, păcătoasa, să-mi alini durerile și, dacă mai am treburi pe Pământ, te rog să mai îngădui să trăiesc, iar dacă nu, să mor făcând voia Ta!” Am adormit și la ora 3.00 noaptea m-am trezit cu o lumină puternică în cameră și cu un miros de bună mireasmă. Am constatat că hemoragia se oprise, semn că nu trebuia să mai fac această operație. Mai târziu am ajuns la Mănăstirea Curtea de Argeș, la Sfânta Muceniță Filofteia, cu o prietenă, la Sfântul Maslu și la plecare am luat Acatistul Sfinților doctori fără de arginți, Cosma și Damian și pe al Sfântului Ierarh Nectarie Taumaturgul. Am citit Acatistul Sfântului Nectarie și vineri am mers la Mănăstirea Radu Vodă, la moaștele sfântului, să mă rog. „Sfinte Nectarie, te rog să mijlocești la Bunul Dumnezeu, Iisus Hristos și Sfânta Fecioară Maria să fiu și eu ajutată în această suferință grea. Nu știu cine ești, dar te rog să faci și tu cu mine ce a făcut Dumnezeu cu tine”. Am fost miruită cu ulei din candela Sfântului Nectarie și am simțit o pace, o liniște și o bucurie deplină. Vineri seara mi-a apărut Sfântul Nectarie în vis. M-a mângâiat și mi-a spus: „Gheorghița, în această noapte te-am operat eu, a fost de față Măicuța Domnului, ți-am scos afară tot ce era mai rău (fibromul). Te rog să mergi la doctorița Maria Adina să-ți facă o ecografie și ai să vezi că nu mai ai nimic”. Am rămas foarte mirată pentru că într-adevăr, mă simțeam foarte bine. Am mers la Policlinica Elias și, urmând Sfântului Nectarie, am rugat-o pe dânsa (pe doctorița Maria Adina) să-mi facă o ecografie, dar nu i-am spus ce mi s-a întâmplat în vis. A început să-mi facă ecografia și să-mi spună că se bucură că m-am operat pentru că operația este cicatrizată și nu mai există acel fibrom. Nu mai am nimic. Am început să plâng și să-I mulțumesc Bunului Dumnezeu, Sfintei Fecioare și Sfântului Nectarie pentru tot ajutorul primit. Deși au trecut opt ani de când s-a petrecut acest miracol cu mine, încă mi se pare incredibil - pentru că nu mai am nimic! Bun este Dumnezeu și minunate sunt lucrurile Lui, prin sfinții Săi aleși. Slăvit să fie Domnul întru sfinții Săi! (Gheorghița Ozunu, București) (Sfântul Nectarie minuni în România, ediție îngrijită de Ciprian Voicilă, Editura Egumenița, 2010, pp. 140-142)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
La chilia „Sfântul Hrisostom” ce ține de Schitul „Sfântul Pantelimon” (Mănăstirea Cutlumuș) din Muntele Athos a trăit în urmă cu mai mulți ani părintele Daniel. Acesta, timp de 20 de ani, a fost bolnav și a avut dureri de cap și de spate, probleme cu rinichii și inima, probleme la picioare și, uneori, dureri în tot trupul. Deși a mers de multe ori la medici și a făcut numeroase radiografii, rezultatul a fost mereu același. Doctorii nu au putut găsi nici o explicație fizică pentru boala lui. Părintele Daniel a continuat să-și poarte suferințele bolilor, negăsind nici un medic sau om de știință care să-l poată ajuta.
Într-un an, pe 27 iulie, în timpul privegherii de Sfântul Pantelimon, părintele Daniel s-a rugat Sfântului Pantelimon cu lacrimi în ochi și s-a închinat zicând: „Sfinte al lui Dumnezeu și ocrotitorul Schitului nostru, tu care ești doctor și pentru dragostea lui Hristos ți-ai vărsat sângele, arată dragostea ta și mijlocește către Domnul Hristos să-mi dea tămăduire, ca astfel cu sănătate să pot slăvi și să cânt numele Său la priveghere”. Acestea zicându-le, părintele Daniel a ațipit din pricina oboselii. Atunci l-a văzut într-o vedenie pe Sfântul Pantelimon îngenunchind în fața tronului lui Dumnezeu și mijlocind pentru sănătatea lui Daniel. Părintele Daniel a auzit pe Domnul Hristos spunând Sfântului Pantelimon: „Frate al meu, Mare-Mucenice Pantelimon, crezi că ești mai milostiv decât Mine? Crezi ca iubești omenirea mai mult decât Mine? Din dragoste pentru Mine Ți-ai vărsat sângele, dar Eu nu Mi-am vărsat sângele și încă Îmi vărs sângele în fiecare zi pentru mântuirea sufletelor oamenilor? Să știi că este voia Mea atunci când se întâmplă de multe ori ca trupul să sufere, pentru ca sufletul să fie mântuit. Acesta este calea prin care voiesc ca mulți oameni să se mântuiască.” Când fratele Daniel a auzit acest lucru, s-a trezit și a slăvit numele lui Dumnezeu, a mulțumit Sfântului Pantelimon pentru mijlocirea sa, și îndată a simțit cum o povară mare a fost ridicată de la el și a înțeles că trebuie să îndurăm crucea și situația bolilor noastre cu răbdare, bucurie și mulțumire.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Editat . . .
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) Last edited by cristiboss56; 26.07.2015 at 22:55:31. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Aflăm deci că mișcarea ecumenistă (posibil și mișcarea americană New-Age) își are originile la Medgidia, inițiatorul fiind un tătar. Acest cetățean de origine incertă, mongolo-turco-turanică, trebuie văzut ca începătorul tuturor neregulilor care s-au abătut începînd cu Medgidia încoace, asupra noastră, a bieților creștini și nu numai. După cum aflăm, a fost, evident, vorba despre bani! Iartă-i, Doamne, păcatele acestui tătar! P.S. Să ierte Domnul și păcatele celui de-al doilea ecumenist (vedem cum un rău nu vine niciodată singur), ale lui Take Ionescu, Amin! Last edited by Ioan_Cezar; 27.07.2015 at 00:11:26. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Odată, povestește un fiu duhovnicesc al său, l-am dus pe un oarecare cunoscut de-al meu să se spovedească. Când a ieșit de la spovedanie, era deznădăjduit. – Nu voi mai veni aici, îmi spune.
– De ce? l-am întrebat. – lată, îmi răspunde, când i-am spus că merg cu femei, m-a întrebat câți ani am. I-am spus că am 25. Și a continuat: „Ai înțeles cum au trecut acești 25 de ani?”. Nu, i-am răspuns. „Ei, vor trece alți 25, și poate încă 25, fără să pricepi cum, și apoi vei muri. Și când te vei afla înaintea lui Hristos, te va întreba: Eu am venit și M-am răstignit pentru tine. Tu ce-ai făcut pentru Mine? Ai făcut trupul tău, care este Biserică a Sfântului Duh, mădulare ale desfrânării. Cunoscutul meu mi-a spus și altele din discuția lui cu Starețul și eu m-am mâhnit; desigur, nu pentru că nu a fost de acord cu pozițiile Părintelui Epifanie, ci pentru că, după gândul meu, de ce Starețul n-a tras cârligul undiței mai discret, ca să nu fugă deznădăjduit cunoscutul meu. A doua zi am mers și l-am aflat pe Părintele Epifanie și i-am făcut cunoscută problema: – Ascultă, fiule, mi-a spus, Sfânta Mărturisire este Taina pocăinței. Asta înseamnă că omul care vine la ea se consideră pe sine vrednic „de moarte” și că este gata să primească cu ușurință și asprimea, și mustrările duhovnicului său. Dacă cineva n-a conștientizat ce este Taina aceasta, ci crede că mărturisirea este să discute cu duhovnicul nedumeririle lui, sau să-și spună durerea ca să fie mângâiat sau că este un fel de întâlnire cu un oarecare psiholog, atunci lucrul nu e clar, deoarece n-a înțeles adevăratul scop și sensul Tainei. În orice caz, spune-i să vină să discutăm. L-am aflat în cele din urmă pe acest cunoscut al meu și când i-am făcut cunoscută discuția pe care am avut-o cu Starețul și i-am spus că mergem într-o zi să-l vedem, mi-a dat următorul răspuns, care a demonstrat înțelepciunea și poziția dreaptă a Starețului privitoare la tema sus-zisă: – Dar ce să mergem să spunem? Omul are dreptate. Dacă nu am drept scop să mă opresc de a merge cu femei, nu are sens o astfel de întâlnire. (Arhimandrit Epifanie Teodoropulos, Crâmpeie de viață, Editura Evanghelismos, București, 2003, pp. 121-122)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Vino în chilie, să o binecuvântezi pentru mine!, m-a chemat gheronda.
Eu, să binecuvântez chilia celui binecuvântat, m-am gândit! Necurățitul să sfințească pe cel curat! Am intrat în chilie încet, cu mare grijă. În chilia unui pustnic intri cu teamă, ca într-un loc de taină. Era murdar, neîngrijit. Dar acestea sunt lucruri fără importanță pentru „atletul lui Hristos”. Cum să găsești timp pentru un astfel de lucru? Mi-a adus apă și puțin rahat, semne ale dragostei lui. Într-adevăr, în pustia aceea înțelegi dragostea curată și sinceră. Întreaga inimă a monahului se regăsește pe tava aceea mică cu puțină apă și dulceață! El îți dăruiește totul. ‒ Ai venit din lume? ‒ Da. ‒ Cum e acolo? Aceasta e întrebarea obișnuită pe care o auzi la Athos. De această dată, totuși, este de mare importanță. Asta pentru că cel ce a întrebat a lăsat lumea ce se îndreaptă spre distrugere, acum cincizeci de ani, și nu s-a mai întors. Deci, pustnicul știe foarte bine ce înseamnă „lumea”. Este zidirea lui Dumnezeu, dar în același timp devine înșelătoria celui rău. Nu l-a înșelat diavolul pe Adam folosind lucrarea mâinilor Lui? Câți dintre noi nu pățesc la fel? ‒ Lumea, gheronda, s-a îndepărtat de Dumnezeu. Nu-și mai amintește de El, nici nu mai trăiește după poruncile Lui. Bisericile sunt goale, în schimb toate locurile diavolului sunt pline. Oamenii și-au părăsit duhovnicii și au umplut spitalele de boli mintale. Slujbele (serviciile) lor le aduc numai neliniște și toate grijile lor sunt lumești. Azi avem alegeri, mâine guvernul cade, poimâine mitinguri. Citesc doar ziare și sunt indiferenți față de Scriptură. Ore întregi urmăresc filme inspirate de diavol, care îi adorm, și nu învață din Viețile Sfinților... ‒ O, lumea aceasta nefericită, a răspuns pustnicul. E condusă de către diavol. Zilnic aduce lucruri și întâmplări ca să alunge amintirea lui Hristos din mintea oamenilor. Îi face să nu se mai uite la ei înșiși și să nu le mai pese de necurăția lor lăuntrică. Îi face mai interesați de alții de cât de ei înșiși. Aceasta este fuga de la Dumnezeu și teama despre care ai vorbit mai devreme. Adam a păcătuit, s-a ascuns, a fugit de la Dumnezeu și apoi au urmat toate suferințele. Același lucru îl fac și oamenii. Mă rog fierbinte pentru mântuirea întregii lumi. „Doamne Iisuse Hristoase, ai milă de mine și de lumea Ta”. Toată noaptea mă rog ca Dumnezeu să-Și arate mila Sa către lume. Aceasta este menirea noastră în aceste vremuri tulburi. Sorții cad asupra noastră să devenim mucenici. (Mitropolitul Ierothei Vlahos, O noapte în pustia Sfântului Munte ‒ Convorbire cu un pustnic despre Rugăciunea lui Iisus, traducere de Călin Cosma, Maxim Monahul și Radu Hagiu, Editura Predania, București, 2011, pp. 44-45)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Pe drumul ce duce de la Stavranikita la Karyes, la o mică distanță de locul de închinare din partea stângă a drumului, pornește o cărare care străbate o pădure de arbuști, urcă și coboară pe un teren neregulat și ajunge la o Colibă împrejmuită cu un gard de sârmă împletită. Lângă poartă se aflau o cutie cu o tăietură la fel cu cea poștală și o bucată de carton pe care scria: „Însemnați pe hârtie ce vreți să discutăm și băgați-o în cutie. Vă veți folosi mai mult de rugăciune decât de discuție.” În partea de sus a porții era prins capătul unei sârme lungi care ajungea până la ușa Colibei și de care era legat un clopoțel ce îl înștiința pe Stareț de sosirea unor închinători. În curtea spațioasă se aflau câțiva măslini și puțină viță-de-vie. În partea stângă a cărării era depozitată o stivă de lemne. Le așezase acolo ca să nu fie văzut când mergea de la chilie la atelier. Înainte de a ajunge la Colibă, pe partea dreaptă, sub un măslin se aflau o măsuță și două-trei scaune improvizate, arhondaricul lui de vară. În stânga era mormântul Părintelui Tihon, pe care Starețul sădise rozmarin ca să nu se calce peste el.
Trei-patru trepte conduceau pe un hol care se afla înaintea intrării, între casă și zidul unei terase. Holul era închis cu uși la ambele capete ca să oprească curentul. În stânga era o bucătărie primitivă: o scobitură în zidul terasei atât cât să încapă o cratiță, iar dedesubt un loc ca să aprindă focul. Exista un mic șopron înainte de intrarea în colibă. Închinătorul, trecând prin ușa de la intrare, ajungea într-un hol lat de un pas și lung de trei, care era luminat de o fereastră mică. Drept înainte se afla chilia Starețului, iar în stânga, bisericuța Cinstitei Cruci cu trei-patru icoane în catapeteasmă, o strană, un analog și nimic altceva. O simplitate impresionantă. Câțiva metri mai la vest de intrare era o altă ușă exterioară care ducea la atelierul lui și la arhondaric. Acesta era o chilie mică și săracă, având tavanul nu prea înalt, făcut din trestie și pământ, cu două paturi foarte înguste, foarte puțin despărțite între ele, încât abia putea să încapă un om. Micuța Colibă a Cinstitei Cruci nu avea posibilitatea de a găzdui mulți închinători. Pe lângă aceasta Starețul, vrând să-și respecte programul său isihast, găzduia cu discernământ, numai atunci când socotea că este nevoie. În epistola sa din 21 decembrie 1971, scria: „...Am toată bunăvoința să vă găzduiesc la săraca mea Colibă și să fiu al vostru nu jumătate, ci în întregime. Oricând voiți să veniți, să nu pregetați (căci de voi afla că pregetați, mă voi mâhni), numai că acum, iarna, la colibă pot găzdui numai unul. Din nefericire coliba mea nu este de acord cu inima mea.” În partea de răsărit a colibei era un bazin cu apă de ploaie, care venea de pe acoperiș pe uluce. Din aceasta bea și oferea și la închinători. Mai încolo se afla un alt bazin mai mare și descoperit, cu apă pentru irigat pe care nu o folosea niciodată, pentru că nu cultiva nimic în gradină. Viața Starețului la Coliba Cinstitei Cruci se desfășura în felul următor: Spre seară se odihnea două-trei ore și se deștepta aproape de miezul nopții. Tăcea, priveghea și se odihnea puțin dimineața, înainte de a se lumina de ziuă. Ziua, dacă nu avea vizitatori, făcea lucru de mână: iconițe și cruci ștanțate. În timpul ce îi mai rămânea citea, se ruga și răspundea la multele scrisori pe care le primea de la creștini, în care rugau să facă rugăciune pentru ei sau îi cereau sfatul în diferite probleme grele. Scria multe ore în timpul zilei, iar atunci când înnopta, continua să scrie la lumânare. Dar scrisorile se înmulțeau tot mai mult. Pentru aceasta, prin anul 1977 s-a hotărât să nu mai răspundă în afară de cazuri urgente și grele. A făcut cunoscut lucrul acesta unora, dar au aflat și alții. Despre aceasta Starețul explica: „Cum am pornit să fac cele ale călugăriei. Văd însă că aceasta mă depărtează de la scopul meu”. Dar cu toate acestea nu a încetat să se roage pentru cei care trimiteau scrisori. Starețul a redus corespondența ca să-i rămână mai mult timp pentru rugăciune, pe care o considera a fi cel mai mare prinos al monahului pentru lume. De altfel, viața lui simplificată neînchipuit de mult îi dădea posibilitatea să-și afierosească aproape tot timpul pentru cele duhovnicești și pentru toți cei care aveau nevoie de ajutor duhovnicesc. Dar, odată cu trecerea timpului, se înmulțeau tot mai mult închinătorii, care îi răpeau foarte mult timp cu problemele lor. Într-o epistolă scria: „Odată eram răcit și aveam febră. Pe de o parte închinătorii îmi ridicau temperatura, dar pe de altă parte nu mă lăsau să mor, pentru că nu-mi lăsau timp”. Din această pricină Starețul se afla în dilemă: Să rămână acolo sau să meargă din nou la Sinai sau în altă parte pentru liniște? Dar nu s-a grăbit, ci a făcut rugăciune, ca să nu facă „de capul lui”, și a văzut că voia lui Dumnezeu era să rămână acolo. „După cum se vede, aici voi înfrunta greutățile... Pentru aceasta voi împrejmui tot locul din jurul Colibei cu plasă de sârmă.” (fragment din epistola din 9 mai 1975). Pentru o vreme, două zile pe săptămână (miercurea și vinerea) se zăvora. Nu deschidea la nimeni, ci postea, se ruga și făcea lucrare duhovnicească fină în sine însuși. În partea de jos a Colibei, în pădure, lângă un izvoraș, își improvizase o colibă mică, acoperită cu tablă, în care se retrăgea uneori pentru mai multă liniște. Când se întorcea, lua însemnările închinătorilor și făcea pentru ei rugăciune din inimă. De obicei mergea la mănăstire (Stavronikita) la Sfânta Liturghie și se împărtășea. Însă uneori făcea și la bisericuța lui Sfânta Liturghie sau mergea la alte chilii pentru a se împărtăși. Aduna măsline și uneori, cu o presă primitivă și originală, inventată și făcută de el însuși, scotea puțin ulei pentru candelele bisericuței lui. Dădea măsline la pustnicii săraci și la călugării bătrâni din Kapsala. Îi vizita pentru a se folosi duhovnicește și îi ajuta cu tot ce putea. Nu făcea mâncare gătită decât foarte rar, atunci când găzduia pe cineva. Odată a găzduit un tânăr cunoscut lui și de aceea s-a hotărât să facă puțină mâncare gătită. A pisat puțină linte, a adăugat puțin orez, le-a pus într-o cratiță cu apă și a aprins focul cu câteva vreascuri uscate. Apoi s-au așezat puțin mai departe și au început să vorbească. Tânărul a crezut că Starețul a fost captivat de discuție și a uitat de mâncare, însă peste puțin timp ea a fost gata. Nu a fost nevoie nici măcar să amestece in ea, atât de simplă era mâncarea lui. Au făcut Vecernia cu Rugăciunea lui lisus, tânărul in bisericuță, iar Starețul în chilia lui, unde a citit și Canonul Maicii Domnului din Bogorodicină (Theotokarion). După aceea Starețul i-a dat tânărului să mănânce și a început să-l sfătuiască cu dragoste părintească. Deși mâncarea era fără ulei, era foarte gustoasă. O impresie deosebită a pricinuit tânărului umilința cu care Starețul a rostit rugăciunea mesei. S-a adunat în sine însuși ca și cum s-ar fi desprins de cele de pe pământ și s-ar fi înfățișat înaintea lui Hristos. După cină Starețul a ieșit să hrănească animalele sălbatice chemându-le pe fiecare pe nume. Pe la apusul soarelui au rostit timp de o oră în curtea chiliei Rugăciunea lui Iisus, iar după ce Starețul l-a dus pe tânăr la arhondaric, s-a retras în chilia lui. În această Colibă săracă din Kapsala se nevoia Starețul „în groapa cea mai de jos” (Psalmi 87, 6), dar cu petrecere înaltă, cu rugăciune neîncetată, singur cu Singurul Dumnezeu și hrănit cu harul Său. Cu totul lipsit de cele materiale și de comodități, dar bogat în virtuți și în harul dumnezeiesc. Se topea pe sine în nevoință și odihnea duhovnicește pe fiecare om. Suferea pentru durerea și păcatele oamenilor, dar în același timp le dăruia bucurie și mângâiere. Se lupta cu diavolii, vorbea cu Sfinții, avea familiaritate cu animalele sălbatice și ajuta duhovnicește pe oameni. Starețul, după ce a petrecut unsprezece ani de nevoință și de jertfire pentru aproapele la Coliba „Cinstitei Cruci”, s-a hotărât să se mute, dintr-un motiv duhovnicesc, la o altă chilie. La 27 februarie, ziua în care i s-a arătat Sfânta Eufimia, a aflat, la îndemnul bătrânului Ioachim, Coliba "Panaguda", care până atunci fusese casa în care stătea cel responsabil cu via Sfintei Manastiri Kutlumus. (Ieromonahul Isaac, Viața Cuviosului Paisie Aghioritul, Traducere de Ieroschim. Ștefan Nuțescu, Editura Evanghelismos, București, 2005, pp. 192-197, p. 261)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Minunea reînnoirii aluatului la Praznicul Înălțării Cinstitei Cruci la Mănăstirea Dionisiu
Aceasta este o minune care se săvârșește în fiecare an, de veacuri, dar pe care puțini o cunosc. În timpul sărbătoririi Înălțării Cinstitei Cruci, după doxologie, preotul ține în mâini Cinstita Cruce și iese prin ușa diaconească de miază-noapte, în urma paracliserilor care poartă lumânări aprinse. În anul 1959, la Mănăstirea Dionisiu din Sfantul Munte, după ce s-a rostit prima ectenie a slujbei tradiționale a Înălțării Cinstitei Cruci, care se săvârșește în mijlocul bisericii, când preotul se îndrepta spre partea cealaltă a analogului ca să rostească ectenia a doua, s-a apropiat de el brutarul mănăstirii, părintele Arsenie, ținând în mână un vas cu puțin aluat făcut din făină și apă, pe care l-a pus sub discul cu Cinstita Cruce. Văzând aceasta, unul din bătrânii cu care stăteam la strana dreaptă, s-a supărat și mi-a spus cu glas șoptit: â Părinte Lazăre, ce face nerodul acela? De ce încurcă slujba? â A uitat să pună aluatul la vremea potrivită și de aceea se silește acum să-l pună sub Cinstita Cruce. Trebuia să-l pună din timp, fără să deranjeze, dar și acum harul Cinstitei Cruci va lucra ca aluatul să devină maia (drojdie) nouă. Aceasta este o minune care se săvârșește în fiecare an, de veacuri, dar pe care puțini o cunosc. Aflând acestea, bătrânul care îl disprețuise pe părintele Arsenie, a rămas uimit și se minuna de lucrarea Cinstitei Cruci. Apoi i-au mai povestit despre această minune și alți monahi și mai ales prescurarul mănăstirii, monahul Sofronie, care i-a mărturisit că, atunci, când pentru prima dată a pus aluatul sub Cinstita Cruce, a fost cuprins de multă neîncredere si s-a îndoit că va creÈte Èi se va face maia nouă. âÎnsă, â o, străină minune! â părintele meu, i-a spus acela, spre deplina mea încredințare, în aceeași zi, după ce s-a terminat Dumnezeiasca Liturghie, am mers la prescurărie, unde pusesem aluatul, și descoperind cu multă neîncredere și îndoială vasul, am văzut că este plin și se revărsa și în afară. Atunci m-am minunat, mi-am făcut semnul crucii și am slăvit pe Domnul, Căruia I-am cerut iertare pentru necredința mea de mai înainte. Iar aceasta s-a făcut în mod deosebit pentru necredința mea, deoarece, așa cum mi-au spus monahii care știau ce se întâmplă de obicei, în prima zi crește numai foarte puțin. Apoi o frământă cu altă făină, iar a doua zi crește atât de mult, încât se revarsă din vas.â Am amintit această minune, deși multora le este cunoscută, pentru că dintotdeauna au existat oameni ca Toma necredinciosul, dar și pentru a afla despre ea și generațiile viitoare, a căror credință numai Dumnezeu știe cât de fierbinte va fi. (Monahul Lazăr Dionisiatul, Povestiri Dionisiate, traducere de ieroschim. Ștefan Nuțescu, Editura Evanghelismos, București, 2012, pp. 168-169)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#10
|
||||
|
||||
![]()
În 1945, sfintele moaște ale Sfintei au făcut minuni când a izbucnit incendiul în pădurile de la Sfânta Mănăstire Iviron. Vântul a suflat cu putere și focul în câteva ore a ajuns la granița care separă mănăstirile Ivirilor de Filotheou, Xiropotamu și Simonos Petras. Toți credeau că pădurile se vor distruge. Părinții simonopetriți au alergat repede la locul incendiului luând cu ei și sfintele moaște ale Sfintei Maria Magdalena. Nimeni nu putea să se apropie de incendiu deoarece exista frica de a fi înconjurat de focul năvalnic. În ciuda acestui fapt, minunea s‐a făcut. De cum s‐au apropiat frații cu sfintele moaște în fața focului, îndată s‐a tăiat drumul focului și până la locul în care preoții au săvârșit sfințirea și canonul paraclis al Sfintei Maria Magdalena, incendiul s‐a stins complet spre marea uimire a părinților care se adunaseră acolo și de la alte patru mănăstiri ca să ajute.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|