![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Domnul Dumnezeu, Preamilostivul, sa va binecuvanteze; Domnul sa va ajute, Domnul sa va pazeasca de tot raul, Domnul sa va umple de bucurie duhovniceasca; Domnul, ca un bun si iubitor de oameni, sa va ierte de pacate si in Rai cu dreptii sa va primeasca! Binecuvanteaza Doamne pe robii tai acestia si rugaciunea lor, si dragostea lor, si credinta lor si bucuria lor, si smerenia lor, si rabdarea lor. Binecuvanteaza Doamne si osteneala lor si casuta lor, si painea lor, si copii lor si viata lor si bun sfarsit le daruieste, iar dincolo un coltisor de Rai le daruieste, ca binecuvantat esti in veci. Amin! Drum bun, mergeti sanatosi. Sa ne intalnim la usa Raiului!"
Last edited by Pelerin spre Rasarit; 18.11.2015 at 22:38:07. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Last edited by Pelerin spre Rasarit; 19.01.2016 at 20:58:10. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
..........Imi cer iertare pentru cadere.
Last edited by ahilpterodactil; 21.01.2016 at 03:42:23. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Cele trei perioade ale vietii duhovnicesti Conferinta Părintelui Zaharia Zaharou, de la Manastirea Essex, UK, din octombrie 2015, de la Iasi Viata duhovnicească este asemeni unei sfere, spunea adeseori Părintele Sofronie. Întocmai cum fiecare punct de pe suprafata sferei ne pune în contact cu întreaga sferă, la fel si fiecare virtute pe care o lucrăm ne face părtasi plinătătii harului de viată dătător al lui Dumnezeu. Fiecare întâlnire a noastră cu Dumnezeu, fiecare atingere a Lui de inima noastră, ne dăruieste în acelasi timp curătire, luminare si îndumnezeire, iar aceste daruri le putem primi în chip deplin chiar de la începutul vietii noastre întru El. Părintele Sofronie spune că unii oameni primesc harul cel dintâi în măsura desăvârsită a sfintilor, chiar înainte ca ei să înceapă a se lupta cu firea lor căzută si cu patimile. Staretul numeste acest har, harul pascal, pentru că în lumina lui ni se descoperă un anumit chip de vietuire în care gustăm din roadele fiecărei virtuti dumnezeiesti. În general, atunci când vorbea despre viata duhovnicească, Părintele Sofronie se ferea să formuleze scheme, sau să alcătuiască sisteme, cunoscând din cercare faptul că experientele duhovnicesti nu pot fi îngrădite în hotarele înguste ale logicii omenesti, iar fiecare om îsi are propria-i cale către Dumnezeu, potrivit năzuintei lui spre desăvârsire. Totusi, uneori si Părintele Sofronie recurgea la anumite imagini si modele, pentru a-si ilustra mai bine ideile în legătură cu anumite teme duhovnicesti. Astfel, observând că unele fenomene se repetă în viata oamenilor de-a lungul veacurilor, el împărtea viata duhovnicească în trei etape sau perioade distincte. Prima etapă este cercetarea Duhului Sfânt, atunci când omul încheie un legământ cu Dumnezeu. Cea de-a doua, o îndelungată si grea nevointă, după ce Domnul si-a retras harul de la noi, iar ultima este redobândirea pentru totdeauna a harului mântuirii. Staretul spunea adeseori că această călătorie duhovnicească în trei etape, a fost preînchipuită în Vechiul Testament, în viata poporului lui Dumnezeu, Israel. Întâia oara Dumnezeu i-a cercetat pe evrei atunci când le-a dăruit harul trecerii prin Marea Rosie, după iesirea din Egipt. Au urmat apoi patruzeci de ani de încercări si suferinte în pustie, când Domnul Si-a retras harul de la ei. În cele din urmă harul s-a reîntors, iar ei au mostenit pământul făgăduintei. Părintele Sofronie deosebea aceste trei perioade, mai ales pentru a atrage atentia asupra celei de-a doua. El sublinia nevoia întelegerii corecte a acestei perioade, precum si a unei dispozitii sufletesti corespunzătoare, fără de care nu vom putea trai în chip întelept si folositor retragerea harului dumnezeiesc. Staretul voia să ne insufle să căutam mereu noi căi de a preschimba această vreme de cercare într-un adevărat eveniment duhovnicesc, să o privim ca pe darul lui Dumnezeu către noi, iar nu ca pe un lucru ce provoacă deznădejde, si astfel să ne păzim de nimicitoarea ispita a akediei. Într-adevăr omul trăieste retragerea harului ca pe o moarte duhovnicească, un adevărat vid ontologic. Ori de câte ori vorbea despre aceasta, preocuparea principală a Părintelui, era cum să preschimbăm această moarte, această stare de uscăciune duhovnicească, în viata cea fără de stricăciune a lui Dumnezeu. Staretul sublinia faptul că omul duhovnicesc, omul desăvârsit a parcurs toate aceste trei perioade până la capăt. Recâstigând harul mântuirii în cea de a treia perioadă, el poate să-i ajute acum pe semenii lui de-a lungul aceluiasi drum al nevointelor. El a dobândit întelegerea duhovnicească, si, după cuvântul Sfântului Apostol Pavel, nu poate fi judecat de nimeni, pentru că este călăuzit de Duhul lui Dumnezeu. După cum spune Părintele Sofronie, cel ce a izbutit să-si descopere principiul ipostatic, omul devenit persoană, este în stare să judece drept orice experientă sau trăire a vietii duhovnicesti, cunoscând taina căii mântuirii pentru fiecare persoană în parte. Last edited by delia31; 23.01.2016 at 18:43:07. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Cele trei perioade ale vietii duhovnicesti
Conferinta Părintelui Zaharia Zaharou, de la Manastirea Essex, UK, din octombrie 2015, de la Iasi partea 2 Astfel, călătoria fiecărui crestin spre desăvârsire, spre dobândirea asemănării cu Dumnezeu, începe cu cercetarea harului celui dintâi. Cu totii am trăit harul primei perioade, fie ca prunci în Sfântul Botez, fie mai târziu, în chip constient ca monahi, sau la tunderea în monahism, ori ca preoti la hirotonie, sau pur si simplu în actul pocăintei noastre, atunci când ne-am întors în sânul Bisericii. Însă cu totii am pierdut acest har minunat trăind în desertăciunea lumii acesteia. Dar, cum ajungem să trăim această primă atingere a lui Dumnezeu de inima noastră, întâia perioada a harului? În negrăita Sa bunătate si milostivire, Dumnezeu caută neîncetat spre om, luându-l ca tinta săgetilor Lui, si cercetându-l în fiecare dimineata (Iov 7, 18), precum spune dreptul Iov. Domnul Îsi atinteste privirea asupra făpturii Sale să vadă de nu cumva află în sufletul ei o urmă de bunăvointă, o mică deschizătură, pândind clipa în care omul se întoarce către El cu putină întelegere si smerenie, ca să intre si să se sălăsluiască în inima lui. Neobosit îl asteaptă Dumnezeu pe om, bătând la usa inimii lui: Iată, stau la ușă și bat; de va auzi cineva glasul Meu și va deschide ușa, voi intra la el și voi cina cu el și el cu Mine(Apoc. 3, 20). Astfel, de îndată ce omul dă dovadă de putină smerenie si recunostintă, Domnul pătrunde în sufletul lui cercetându-l din belsug cu harul Său, reînnoindu-i viata si renăscându-l duhovniceste. Potrivit Părintelui Sofronie, un chip de a înmuia inima si de a o umple de recunostintă si smerenie fată de Domnul, astfel încât ea să fie în stare a primi într-însa harul Dumnezeiesc, este să cugetăm la gândul lui Dumnezeu pentru om. Citim în Sfânta Scriptură că Dumnezeu l-a conceput pe om mai înainte de întemeierea lumii si l-a rânduit spre viată vesnică, ceea ce înseamnă că omul a fost încă de la început în sfatul cel mai înainte de veci al lui Dumnezeu, în cugetul Făcătorului său. Însusi chipul chemării sale întru fiintă îi vădeste măretia. Dumnezeu l-a plăsmuit după chipul si după asemănarea Sa, într-un mod direct si personal, spre deosebire de restul creatiei care a luat nastere numai prin cuvântul Lui. Domnul Dumnezeu a luat tărână din pământ, cu propriile Sale mâini, si L-a zidit pe om suflând în fata lui suflare de viată. Părintele Sofronie spunea adeseori că, într-un fel, Dumnezeu S-a repetat pe Sine Însusi în actul zidirii omului, si a sădit în firea acestuia putinta de a primi plinătatea vietii dumnezeiesti: El n-a creat nimic mai prejos de Sine Însusi (Părintele Sofronie, Vom vedea pe Dumnezeu precum este). Vedem, asadar, din întreaga lucrare mântuitoare a lui Dumnezeu că omul este cu adevărat mare în cugetul Ziditorului si în harul mântuirii Sale, iar chemarea lui este plina de măretie. Iar când omul a căzut din această cinste, spune Sfântul Apostol Pavel, Dumnezeu nu l-a părăsit si a continuat sa-l cerceteze în multe rânduri si în multe chipuri în toate zilele vietii lui. Într-adevăr, Dumnezeu îl vânează pe om, căutând orice prilej ca să-l miluiască si să-l mântuiască. Tinta căutării Sale este inima adâncă a omului, iar chemarea lui este darul bunăvoirii Sale, pe care Scriptura îl numeste dragostea cea dintâi (Apocalipsa 2, 4). De fapt, Dumnezeu ne cheamă neîncetat. Dacă veti auzi astăzi glasul Lui, nu vă învârtosati inimile voastre si iesiti în întâmpinarea lui. Harul chemării celei dintâi lucrează multe schimbări în inima omului, si îi descoperă chipul vietii celei dumnezeiesti. Last edited by delia31; 23.01.2016 at 18:41:39. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Doamne ajuta!
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Siluan Athonitul
– cugetări duhovnicești ![]() „Sufletul meu tânjește după Domnul și cu lacrimi îl caut. Cum aș putea să nu te caut? Tu m-ai găsit mai întâi și mi-ai dat desfătarea Sfântului Tău Duh, și sufletul meu Te-a iubit. Tu vezi, Doamne, întristarea mea și lacrimile… Dacă nu m-ai fi atras cu iubirea Ta, nu Te-aș căuta așa cum Te caut. Dar Duhul Tău mi-a dat să Te cunosc și sufletul meu se bucură că Tu ești Dumnezeu și Domnul meu și până la lacrimi tânjesc după Tine.” „Sufletul meu tânjește după Dumnezeu și Îl caută cu lacrimi.” Sufletul trăiește mult pe pământ și iubește frumusețea pământului; iubește cerul și soarele, iubește grădinile frumoase, marea și râurile, pădurile și câmpiile; iubește sufletului și muzica și toate aceste lucruri pământești desfătează sufletul. Dar când cunoaște pe Domnul nostru Iisus Hristos, atunci nu mai vrea să vadă nimic pământesc.” „Tu zici: „Cutare e un criminal și e bine să ardă în focul iadului”. Dar te întreb: „Dacă Dumnezeu ți-ar da un loc bun în rai și de acolo ai vedea arzând în foc pe cel căruia i-ai dorit chinurile iadului, nu-ți va fi milă de el, oricine ar fi, chiar dacă e un dușman al Bisericii?” Sau vei avea și tu o inimă de fier? Dar în rai nu e nevoie de fier. Acolo e nevoie de smerenie și de iubirea lui Hristos, care are milă de toți.” „Mă rog Ție, Milostive Doamne, dă tuturor noroadelor pământului să Te cunoască prin Duhul Sfânt.” „…iubirea lui Dumnezeu e raiul desfătărilor în care trăia înainte de cădere părintele nostru Adam.” „Când pacea lui Hristos vine în suflet, atunci el este bucuros să șadă ca Iov pe gunoi și să-i vadă pe ceilalți în slavă; atunci sufletul se bucuros că e mai rău decât toți.” „Tu zici: „Viața mea e amară”. Dar eu îți voi spune sau degrabă Domnul Însuși îți spune: „Smerește-te și vei vedea că nenoricirile tale se vor preface în odihnă așa încât te vei minuna și vei spune: <>“.” „Sufletul celui smerit e ca marea: dacă arunci o piatră în mare, ea tulbură pentru un minut fața apelor, după care se scufundă în adâncuri. Așa se cufundă întristările în inima celui smerit, căci puterea Domnului e cu el. Unde locuiești tu, suflet smerit? Cine viază întru tine? Și cu ce te-aș putea asemăna? Tu arzi limpede ca soarele, dar nu te mistui și încălzești pe toți cu căldura ta. Al tău este pământul celor blânzi, după cuvântul Domnului. Tu ești asemnea unei grădini în floare în mijlocul căreia e o preafrumoasă casă în care îi place Domnului să locuiască. Pe tine te iubesc cerul și pământul.” „Omul mândru se teme de reproșuri, dar cel smerit nicidecum. Cine a dobândit smerenia lui Hristos dorește totdeauna să i se facă reproșuri, primește cu bucruie ocările și se întristează când este lăudat. Dar acesta nu este decât primul început al smereniei. Când sufletul cunoaște prin Duhul Sfânt cât de blând și smerit e Domnul, atunci se vede pe sine însuși mai rău decât toți păcătoșii și se bucură să stea în gunoaie și zdrențe ca Iov și să vadă pe oameni în Duhul Sfânt strălucitori și asemenea lui Hristos.” ![]() „Dacă vom iubi pe vrăjmași, atunci mândria nu va avea loc în suflet, căci în iubirea lui Hristos nu este ridicare deasupra. Mândria mistuie ca un foc tot ce-i bun, dar smerenia lui Hristos e de nedescris și dulce. Dacă oamenii ar ști aceasta, tot pământul ar învăța această știință.” „Sunt multe feluri de smerenie. Unul e ascultător și se învinuiește pe sine însuși întru toate; și aceasta e smerenie. Un altul se căiește pentru păcatele sale și se socotește nemernic înaintea lui Dumnezeu; și aceasta e smerenie. Dar alta e smerenia celui ce a cunoscut pe Domnul prin Duhul Sfânt; cunoașterea și gustul celui ce a cunoscut pe Domnul prin Duhul Sfânt sunt altele. Când prin Duhul Sfânt sufletul vede cât de blând și smerit e Domnul, atunci se smerește pe sine până la capăt. Și această smerenie e cu totul deosebită și nu o poate descrie. Dacă oamenii ar cunoaște prin Duhul Sfânt ce fel de Domn avem, s-ar schimba cu toții: bogații ar disprețui bogățiile lor, savanții știința lor, ocârmuitorii slava și puterea lor, și toți s-ar smeri și ar trăi în mare pace și iubire, și mare bucurie ar fi pe pământ.”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Viata Sfantului Simeon cel Nebun dupa Hristos | Nestiut | Generalitati | 4 | 10.04.2014 19:58:59 |
Mihai Viteazul - o viata inchinata lui Hristos | mirelat | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 23 | 25.09.2013 03:44:16 |
Dogmatica Patristica Ortodoxa | myself00 | Generalitati | 7 | 10.09.2012 19:23:37 |
Despre trupurile inviate in patristica | Mihnea Dragomir | Sfinti Parinti (Patrologie) | 99 | 29.05.2012 14:09:59 |
Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos Calea, Adevarul si Viata | tatolivia | Intrebari utilizatori | 0 | 09.10.2011 15:10:56 |
|