![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Dacă vroiam să fiu preot, aș fi fost preot din timpul facultății, cum e și canonic, puteam să mă căsătoresc încă din seminar, alegeam una din cele vreo 2-3 cărora le era drag de mine, o amăgeam, mă căstoream cu ea, fără s-o iubesc prea mult, numai să alerg după preoție. Și ajungem preot și eram "vedetă", în parohie. Sfinții nu sunt "vedete"? Nu oare trebuie să dăm o măsură cât mai bună, repet, cât mai bună pentru mântuirea noastră și a aproapelui nostru, care-i orice om? Și să-i avem exemple pe Sfinți, pe Domnul Hristos, "vedeta", și să-i urmăm? Nu suntem vedete dacă vrem asta? Și facem asta? Pentru unii vedete, pentru alții nebuni, dar eu o numesc starea de normalitate. Singura normalitate, unica și adevărata normalitate, este viața în Hristos, cu luptă pentru o măsură cât mai plăcută lui Hristos. Că spune Domnul: "Eu n-am venit să mi se slujească, ci am venit ca să slujesc". Deci acea măsură care-o dă fiecare este... "vedetism"? Nu. Și-atunci ce facem? De ce ne adunăm aici pe forum? Dacă unii cred că ne adunăm aici ca să ne etalăm ceea ce practic nu-i al nostru, ci al Domnului, aceia sunt în înșelare demonică, în mândrie, în neputință, nemulțumire. Și între preoți există o invidie a unora pe alții, nerostită, că un preot e mai bun ca altul. În loc să învețe de la el, să-și înmulțească râvna și lucrarea, ori devine indiferent, ori motivează aiurea măsura lui cea puțină, ori direct luptă împotriva celuilalt preot. Astea-s înșelări. Deci starea de normalitate, măsura, nu sunt vedetisme. Când am citit în seminar (eram a 10-a) Tratatul Sfântului Ioan Gură de Aur, "Despre Preoție", îl am în raft, la capul meu, și acum, la jumate de metru de mine, deci am încremenit de frică și emoție, mi se făcea părul găină pe tot corpul, la fiecare magină, de aceea am și ales facultatea de teologie didactică, nu pastorală, fiindcă nu vroiam să mă fac preot (am făcut pastorala, când am fost cu fosta mea prietenă, vroiam preoție, dar ea n-a vrut să tragem la același jug) deci îmi este frică de preoție, efectiv, îmi este frică de rugăciune, când ești conștient că faci cel mai mare lucru de pe pământ, să fi creștin, o vai și să fi preot, o vai, să te rogi Domnului, adică să vorbești cu Creatorul, să-ți îmbunătățești măsura prin rugăciune, și o vai să slujești pe alții care au nevoie de tine, ca preot, acestea sunt adevărate taine, din Universul infinit al Domnului. Deci când am văzut cum a fugit Sfântul Ioan de preoție, 7 ani în pustie și cum s-a îmbolnăvit, abea s-a însănătoșit și înainte de asta, fiindcă i-a fost plătit de Sfântă mama sa Antuza, școală înaltă și bună în vremea aceea, din banii tatălui lui, (școală care azi e gratuită, facultatea în orice domeniu, cum să nu alegi teologia? măcar ca și cultură generală) și fiindă erau puțini creștini, păgânismul încă înflorea atunci și nu se găseau candidați atât de buni ca el, chiar dacă Sfântul Ioan a fugit de preoție, totuși au venit să-l caute și din ascultare și multa lor râvnă și insistență, l-au amăgit practic, l-au înșelat că-l vor face diacon și l-au hirotonit preot, iar de acolo apoi, văzând măsura, râvna și dorința lui, poporul l-a ales, episcop al Constantinopolului. Iar de acolo lupta lui cu împărăteasa însăși, și alte biruințe ale lui, se cunosc. De aceea eu știu că nu doar că nu sunt vrednic, dar nu sunt oare atât de mulți alții, mult mai vrednici ca mine? Toți sunt mai vrednici ca mine! Nu mă fățărnicesc, așa este. Ce frumos slujesc și se jertfesc 99% dintre preoți. Mai eu lipsesc... fix eu, precis...(ironie) Sfântul Vasile cel Mare, la fel, el la 29 de ani, nici nu era măcar creștin, nu era botezat. Se botează la 29 de ani, și după botez, pleacă direct în pustie, apoi la 1 an după, la 30 de ani, scrie Regulile monahale, după care se va ghida Biserica timp de 1600 de ani și se ghidează și astăzi. Apoi pornește și deschide vasiliadele, pentru prima dată pe pământ, deschide un spital, un orfelinat, un azil de bătrâni, o cantină socială și un adăpost pentru orice nevoiaș. Apoi după alt puțin timp, scrie Molitfele împotriva diavolului, exorcizările. Ce-ar fi fost să-l întrebe unii și alții, frații și colegii de la studii, că și el avea studii înalte, a fost coleg cu viitorul împărat Iulian Apostatul, deci la 29 de ani, după Sfântul Botez când pleca în pustie, să-i spună: "Măi frate Vasile, ești proaspăt botezat, nu crezi că ești prea mândru, să mergi în pustie? Ești vedetă? Stai liniștit, coboară cu picioarele pe pământ." sau "Ce? Ai pornit să dechizi vasiliadele? Revino-ți. Te lupți cu morile de vânt. Crezi că tu schimbi lumea? Măi băiatule... vino-ți în fire." sau "Ai scris blesteme împotriva diavolului? Deci gata, tu chiar ești deplasat, ești dus de acasă, ești psihopat, ești patologic. Ai 31 de ani și tu scrii blesteme împotriva diavolului? Ești bolnav mintal." etc. Deci repet, n-am cerut nimănui nimic, nici diaconie, preoție, nimic. Și nici de-acum înainte nu voi cere nimănui nimic, ba din contră, vreau să fug dacă cineva se gândește să mă hirotonească ceva. Nu sunt nici citeț, mă străduiesc să fiu un simplu creștin, mirean. Și eșuez lamentabil. De toată jena și de tot râsul sunt. Abea mă rog câte ceva. Și eu să vreau ce? Nu vreau preoție, nu vreau și nu pot fi "vedetă", nu vreau să învăț pe ceilalți, scriu doar ce se știe, ce știm preabine, pentru a fi de folos, dar mă opresc și din asta, că oameni nu vor, iar dacă nu vor să primească, nu-i obligă nimeni să-i mântuiască, să le dea Împărăția cu forța. Tocmai, fiindcă nu vreau să îndop pe nimeni cu apă, și cu nimic, au atâta belșug de învățătură și binecuvântare, eu nu mai vreau să aduc nimic nou. Dacă ce este deja, nu este dorit, urmat, trăit, dăruit, ce să mai fac eu, atunci? Nu cred că sunt potrivit pentru "rolul" de preot, că repet, abea poate voi fi potrivit pentru rolul de creștin. Ce taină, ce minunat este să fi creștin. Deci când noi știm ce prigoană, ce secerare este în Biserică, ce multă cădere, ce balaur imens se vede la orizont că vine, ce înșelare, ce abis de iad, cum n-a fost nici în timpul comunismului, cum spune Scriptura, la sfârșitul veacurilor, Biserica va fi prigonită cum n-a fost și cum nu va mai fi." Fiecare set de prigoană este cum n-a fost și nu va mai fi, tot mai crunt, dar totuși creștinii cei drepți, ortodocși, Biserica, Sfânta Liturghie, a ținut pământul. Pentru cei ce vor să se pocăiască, ține Dumnezeu pământul, pentru "nebunii" din mănăstiri, din pustiuri sau din sfințitele apartamente, ale iubitorilor de Aghismă, Anaforă, Tămâie, Mir, Lacrimi, Icoane, Noul Testament, Biblia, Cărțile Sfinților, pentru aceia ține Dumnezeu pământul. Și tu vi și vorbești de vedetisme. Nu-i bine. Nu-i voie. Avem nevoie (nu eu, vai mie) de cât mai multe "vedete", cât mai mari, cât mai mulți atleți ai lui Hristos, cât mai antrenați, de oamenii iubirii, ai dojanei, ai mărturisirii, ai iertării, ai soluțiilor, să le pese, să acționeze, ai ascezei, asceți, oameni ai răstignirii, ai dăruirii, ai rugăciunii, smereniei, discernământului. Așa să fie creștinii. Toți! Sau cât mai mulți. Așa să se molipsească unii de la alții. Așa să înflorească în Hristos ! Matei 5 : 13. Voi sunteți sarea pământului; dacă sarea se va strica, cu ce se va săra? De nimic nu mai e bună decât să fie aruncată afară și călcată în picioare de oameni. 14. Voi sunteți lumina lumii; nu poate o cetate aflată pe vârf de munte să se ascundă. 15. Nici nu aprind făclie și o pun sub obroc, ci în sfeșnic, și luminează tuturor celor din casă. 16. Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, așa încât să vadă faptele voastre cele bune și să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri. Iertați-mă.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
|
|