Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Alte Religii
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 24.12.2016, 15:38:03
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
catehismul ortodox nu e unul, ci sunt mai multe! Uite, ca exemplu: eu am acasă trei (3) cărți numite (sau care constituie la propriu) "catehism ortodox". Una e românească și cred că pe aceea o ai și tu - o carte mare, cu copertă roșie, din carton gros. Alta e franțuzească (ortodoxă), alta e grecească. Ei bine, în ciuda unor înțelesuri comune, află că între cele 3 cărți de catehism sunt diferențe semnificative, pe alocuri. N-aș zice că se contrazic, neapărat, însă accentele și nuanțele din fiecare fac ca impactul asupra cititorului să aducă unele diferențe de înțelegere și trăire considerabile.
Verifică și tu și vei constata că așa este. Deci nu îmi mai vorbi de un catehism ortodox, că sunt multe. Mai multe de 3, cât am eu acum la îndemână...
Catehismul este o lucrare in care se explica pe scurt si pe intelesul tuturor invatatura de credinta. Chiar si cineva care nu stie aproape nimic despre ortodoxie si vrea sa se converteasca este rugat sa citeasca mai intai catehismul si sa inteleaga invatatura ortoodxa, ca apoi sa o marturiseasca. Intotdeauna, inainte de a se boteza, oamenii care doreau sa intre in Biserica trebuiau sa studieze invatatura. Chiar si primii crestini au auzit de la Apostoli explicata invatatura de credinta, inainte de botez.
Inainte nu erau catehisme, am citit ca aceasta idee a fost preluata de la catolici acum ceva timp. Dar invatatura ortodoxa este aceeasi in orice tara si in orice parte a globului. Este aceeasi pana la virgula si prepozitii. Mai mult, este aceeasi invatatura de la intemeierea Bisericii. Catehismele ar trebui sa redea aceeasi invatatura, desi am citit ca ar fi facut in Franta cineva un fel de catehism care are invataturi conforme cu ecumenismul. Am citit mai multe catehisme de pe net, singura diferenta era ca unele erau mai succinte, altele mai detaliate.
Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Dar ce încerc eu de ani buni să îți semnalez (e drept că nici pe departe atât de bine ca Pelerinul, Mihailc, Delia etc.) este că învățătura catehismului nu se termină cu lectura, ci abia începe! Tu te oprești mereu acolo unde eu abia încep cu adevărat.... Firește, în acest caz, că nu ne înțelegem. De aici numeroase dispute și supărări reciproce, din păcate...
Asta e si principala problema. Citeam acum ceva timp ca principala preocupare in protestantism este talcuirea Sfintei Scripturi, gasirea de noi sensuri ale pasajelor. Toti incearca sa interpeteze invatatura, sa filozofeze pe aceasta tema. Chiar am citit articole care spuneau ca, in unele cazuri, au ajuns sa fie o multime de interpretari si ca e nevoie sa aiba un punct de reper, luand ca exemplu Biserica Ortodoxa si catolicii, care au talcuirea sfintilor. Adica au ajuns la concluzia ca e bine sa fie o singura talcuire, a unor oameni mai intelepti si mai apropiati de sfintenie.
In credinta cea dreapta, ortodoxa, invatatura e deja talcuita, nu e nevoie de framantarea protestantilor. Si nici nu de dorit ca cineva sa interpreteze cum vrea invatatura. Chiar scrie in catehism, credinciosii pot citi Sfanta Scriptura, dar nu o pot talcui dupa cum vor. Noi avem deja invatatura, nu e doar buna, e infailibila, fara greseala. Noi doar ne-o insusim, o studiem si o credem, nu ne apucam sa filozofam. Mai mult, toti sfintii si toti teologii au scris aceeasi invatatura, chiar daca cu alte cuvine, nimeni nu a schimbat sau adaugat ceva. Cine a venit cu ceva schimbat a fost considerat eretic. Nu te-ai intrebat vreodata de ce oare cineva care doar schimba un singur cuvant era atat de pedepsit si alungat din Biserica, in timp ce altii, poate cu pacate mari, erau iertati? Desigur, si acel eretic era iertat daca revenea la invatatura ortodoxa.
Asadar, in ortodoxie avem deja invatatura, nu trebuie sa o construim noi. In protestantism este talcuire, interpretare, reinterpretare, filozofare, etc. Observi acum diferenta si unde e problema?
Noi nu invatatura trebuie sa ne straduim sa o interpretam si talcuim, ci stradania noastra trebuie sa fie la ortopraxie, adica rugaciune, fapte bune, despatimire, etc. Asta e contributia noastra, nu interpretarea invataturii. E suficient pentru cineva sa stie doar Crezul si sa fie inaintat duhovniceste. Pentru ca nu avem oricum prea multa credinta, nici macar cat un bob de mustar.
Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Oare catehismul e dat pentru a vorbi noi permanent în citate din el? Așa vezi tu o viață de comuniune creștină? Eu spun un citat din catehism, tu spui alt citat, apoi amândoi, cu încântare zicem, în cor, pe un al treilea!...:)
Viata crestina nu consta in filozofare si talcuirea invataturii. Invatatura e aceeasi pentru toti, nu o inventam noi sau o rastalamcim, e o mare greseala sa facem asta. O studiem pe cea care este, nu inventam noi talcuiri si sensuri noi. De aceea eu si altii doar redam care este invatatura, nu care e parerea noastra. Eu cred toata invatatura Bisericii, e si parerea mea, nu e nevoie sa am o alta parere. La inceput studiam si eu Sfanta Scriptura, aveam pareri, pana cand mi-am dat seama ca toata invatatura Bisericii este corecta si adevarata, absolut toata. O sa vezi ca toti sfintii, teologii sau credinciosii citeaza din Sfanta Scriptura, din sfinti, din catehism, din alte surse. Observi care e diferenta intre intelegerea ortosdoxa si cea protestranta?
Asadar, viata crestina consta in rugaciune (rugaciunea pentru cineva este cel mai mare bine pentru acela, cum spunea Par. Cleopa), milostenie, despatimire, ajutorarea celorlalti, participarea la slujbe, postit, spovedit, impartasit, chiar si propovaduirea invataturii celor apropiati. Desigur, si studierea invataturii (a acelei existente, nu talcuite de noi) face parte din aceste lucruri. Asadar, cand avem o nelamurire, ne intrebam ce spune invatatura Bisericii, ce spune un sfant, nu ce spunem noi sau un coleg. E parte din smereni sa credem ca sfintii si Biserica sunt mai stiutori decat noi.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 24.12.2016, 18:07:33
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
E parte din smerenie sa credem ca sfintii si Biserica sunt mai stiutori decat noi.
Desigur. E și chestie de logică elementară, de bun simț.
Dar nu despre asta vorbesc eu, ci despre alte lucruri. Cum ar fi, de pildă, ce înțelegem noi din ce scrie un sfânt. Sau Biserica, precum spui.
Ce înțelegem de la "știutori"? Când ei ne explică, ne descriu, ne oferă un text - crezi că înțelegem la fel?
Poți găsi doi oameni care să înțeleagă la fel, absolut la fel, învățătura oferită de Apostolul Ioan, de exemplu? Sau de Sfântul Siluan?
Altfel spus, când citim unul și același text (poftim, 1 Ioan), crezi că dobândim amândoi aceeași învățătură? Chit că textul e unul!
Crezi că e vreo diferență între text și întâlnirea cititorului/cititorilor cu textul?
Oare învățătura depinde doar de autor? Nu oare și de cititor?
Nu cumva la întâlnirea cu textul cititorul devine coautor? Fie și dacă e un text de catehism elementar...
Și, neștiind cum să se apropie de text sau neputînd face asta, oare nu se întâmplă că el poate pica pe lângă mesajul autorului? De unde necesitatea instruirii, care e o cerință pentru toți creștinii, nu doar pentru unii.
Asta vreau să îți tot comunic...

De ce crezi că teologii dau atâta importanță exegezei și hermeneuticii?
Dacă ar fi așa simplu cum spui tu, dacă învățătura trece mecanic și fără vreo fisură de la text la mintea și inima omului, ce tot se frământă ei?
Și mă refer aici la teologii ortodocși, mai întâi.

P.S. Revin cu o completare. Care mă și amuză.
Să zicem cu tu vrei să mă ajuți iar eu accept asta. Zici așa: măi Cezar, tu ești prost (de acord!) față de Cleopa, care era om înduhovnicit (foarte de acord!). Nu are rost să te canonești singur cu Scriptura sau cu scrierile sfinților, ia mai bine și citește pe Cleopa, că el sigur scrie drept și tâlcuiește pre limba proștilor. (O.K.!)
Și astfel, fiind de acord să îți urmez sfatul, citesc pe Cleopa. (Ca chestie, acum, uite că l-am citit vreun an, are cuviosul un text compilat din Sfinții Părinți; dar nu sunt sigur că am înțeles ce și cum trebuia...) Desigur, cu binecuvântarea duhovnicului! și cu rugăciune și cu toate cele - ca să fim încheiați la toți nasturii.
Acuma tu ce crezi: când ne-om întâlni noi doi și om începe să punem cap la cap ce a înțeles/învățat fiecare prin intermediul lui Cleopa, va ieși cumva copie la indigo? Chiar crezi că vom avea măcar vreun punct în care să fim întru totul de acord între noi?...
Eu cred că nici asupra cuvântului "măr" noi doi nu putem fi în deplin acord. Învățătura mea despre măr diferă sigur de învățătura ta, în ciuda lecturilor din același catehism. Dacă nu crezi, încearcă să te convingi!....:)

Last edited by ioan67; 24.12.2016 at 18:25:47.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.12.2016, 17:28:24
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Frati barbati, in loc sa-l lamuriti pe bietul baiet in deriva, va bateti intre voi .. :)
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.12.2016, 00:49:18
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Nu ne batem. Ne completăm....:)
Cu strunjire, desigur.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 26.12.2016, 21:14:31
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Poți găsi doi oameni care să înțeleagă la fel, absolut la fel, învățătura oferită de Apostolul Ioan, de exemplu? Sau de Sfântul Siluan?
Altfel spus, când citim unul și același text (poftim, 1 Ioan), crezi că dobândim amândoi aceeași învățătură? Chit că textul e unul!
Crezi că e vreo diferență între text și întâlnirea cititorului/cititorilor cu textul?
Oare învățătura depinde doar de autor? Nu oare și de cititor?
Invatatura Bisericii este concentrata in Crez si prezentata ceva mai detaliat in catehism. E deja talcuita, nu mai e nevoie sa o talcuim. Invatatura revelata este revelata de Dumnezeu si nu depinde in niciun caz de oameni. Insusirea ei si intelegerea ei de fiecare este ceva diferit de revelarea ei, dar este facuta sa poata fi inteleasa de oricine. Scrierile sfintilor sunt altceva, nu sunt intotdeauna catehisme. Dar tot ce citim o facem in consens cu invatatura Bisericii, care devine si a noastra dandu-ne seama ca e cea adevarata. Revelatia s-a incheiat odata cu Iisus si Sfintii Apostoli pentru ca, pur si simplu, s-a dat tot ceea ce trebuiau oamenii sa stie ca sa se mantuiasca (chiar amanuntit). Minunile, revelatii, iluminarea si alte lucrari ale Duhului Sfant nu sunt acelasi lucru cu revelarea invataturii. Invatatura este aceeasi pentru toti, diferenta e ca unii aleg sa creada ce vor ei. De exemplu un ateu va crede tot ce vrea el, desi o citeste. Dar daca are o inima buna si are fapte bune e luminat de catre harul chemator sa inteleaga si sa devina credincios. Luminarea aceasta depinde de faptele prealabile ale acelui om (adica de meritele lui), asa cum arata si Sfantul Serafim de Sarov. Daca nu ar fi asa atunci ar fi alesi la intamplare, aceasta e invatatura calvina. De aceea se numesc cei alesi, pentur ca toti oamenii sunt chemati la mantuire.
In crestinism adevarul este absolut, nu relativ. Adica nu depinde de perceptia oamenilor si nu se modifica. In religiile orientale adevarul e relativ. Este povestea cu elefantul, fiecare vede altceva, in functie de perceptia lui: https://en.wikipedia.org/wiki/Blind_men_and_an_elephant Pentru ca in aceste religii (hinduism, budism) realitatea este doar o iluzie si fiecare o percepe diferit. Acest relativism sta si la baza new age (curentul fiind inspirat de religiile orientale) si, partial, in ecumenism.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 27.12.2016, 00:11:59
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Invatatura Bisericii este concentrata in Crez
Așa cred și eu.
Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
si prezentata ceva mai detaliat in catehism.
Hîm... Sunt tot felul de catehisme, Cătălin...

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
E deja talcuita, nu mai e nevoie sa o talcuim.
E tâlcuită în anumite contexte și între anumite limite - cât să fie de folos comunităților din epoca respectivă. Dar cu fiecare epocă istorică apar noi tâlcuiri (care nu schimbă substanța, mesajul evanghelic), pe măsura credincioșilor respectivi. Sunt tot felul de nuanțe care fac diferența și care îmbogățesc învățătura.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Invatatura revelata este revelata de Dumnezeu si nu depinde in niciun caz de oameni.
Depinde, în mare măsură. Dacă ar fi vorbit pomilor, ar fi fost altă învățătură. Dacă ne-ar fi vorbit nouă azi, iarăși ar fi fost unele diferențe. Domnul a avut mereu grijă căror oameni li se adresa. Discursul Lui este mereu circustanțial, adaptat auditoriului. Te rog nu minimaliza Arta Oratorului acelor vremuri! Nu așa le-a vorbit oamenilor înainte de plinirea vremii, ci altfel (vezi proorocii). Deci a ținut cont mereu de oamenii concreți, în carne și oase, între care Se afla.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Dar tot ce citim o facem in consens cu invatatura Bisericii
Așa e de dorit, da. Sunt de acord.
Doar că înțelegem foarte diferit. Suntem co-autori la învățătură, n-ai ce-i face, asta e destinul oricărui act de comunicare, orală sau scrisă.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
In crestinism adevarul este absolut, nu relativ. Adica nu depinde de perceptia oamenilor si nu se modifica.
Cătălin, noi nu știm ce a spus Hristos, noi știm doar ce credem că a spus El.
Formularea din Crez, de pildă, nu e totuna cu Logosul. Formularea e doar un stimul, o provocare la o serie de acte ale credinței și încorporării Cuvântului.
Între Logos și înțelegerea noastră intervine mai întâi credința fiecăruia. Ca să nu mai spun de alte variabile și constrângeri...
Reply With Quote
  #7  
Vechi 27.12.2016, 00:52:59
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Aș vrea să dau un exemplu, Cătălin, ca să mă fac mai bine înțeles. Te rog să urmărești modul în care gândesc atunci când contest ideea ta referitoare la absolutul învățăturii și la excluderea participării credinciosului la ea ca, pur și simplu, co-autor.

Domnul ne deschide o poartă de acces la Învățătură prin cuvintele Evanghelistului Ioan, astfel:

Iubiților, să ne iubim unul pe altul, pentru că dragostea este de la Dumnezeu și oricine iubește este născut din Dumnezeu și cunoaște pe Dumnezeu.
Cel ce nu iubește n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire.
(1 Ioan, 4 - 7,8)
http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=36&cap=4

Ei bine, Cătălin, spune te rog: care este Învățătura? O poți formula, cumva? Poate cineva să spună "aceasta e învățătura din aceste cuvinte și nu alta"? Se poate găsi o modalitate unică de a exprima această învățătură?
Textul e unul și același. Dar care este Învățătura din text?

Ei bine, eu pot să presupun că în aceste cuvinte există o învățătură, un "ceva" unic, inalterabil, nemodificabil. Un mesaj, o energie, zi-i cum vrei. Ceva absolut care nu depinde de mine sau de tine sau de oricare alt muritor.
Dar care să fie acest tainic înțeles, parte din mesajul Logosului către noi? Poți preciza?

De aceea, eu cred și susțin că acest text ne oferă doar o provocare, o stimulare la poarta minții și inimii noastre și tot ce putem face mai bun este ca prin rugăciune, viață curată, studiu și apelul la conștiința sobornicească a Bisericii să ajungem la oarece cunoaștere a Învățăturii, a Logosului. Dar nu o cunoaștere formală, ca atunci când stabilim oarece adevăr prin efortul nostru intelectual obișnuit, ci o cunoaștere participativă la Cuvânt, în care ne contopim și ne transformăm prin energia Duhului Sfânt și prin voința și iubirea noastră.
Altfel spus, Învățătura ia viață în fiecare credincios pe măsură ce ne contopim cu Hristos, prin modul nostru de a fi în Biserică. Altminteri este literă moartă sau text pe care îl găsim formulat cumva în cărțile sfinte dar suntem străini de miezul lui și doar îl re-prezentăm prin cuvinte aiurite ale minților noastre neluminate.

Deci nouă nu ni se oferă vreo învățătură, oricât ar părea de straniu. Ni se oferă texte scrise și predici orale, iar Învățătura e rodul care se naște din unirea noastră cu Hristos prin Duhul Sfânt. Deci omul e co-autor cu Dumnezeu la/întru Învățătură.
Doar dacă omul nuntește cu Domnul se naște, ca un prunc, și Învățătura. Altminteri nu e decât, să mă ierți, onanie: visarea că am participat la iubire, când de fapt am fost singuri, cu un text în față, pe marginea căruia am fantazat vrute și nevrute...

Învățătura se înalță din adâncurile pocăinței. Nu e dată ca atare, în mod obiectiv!
E o descoperire uimitoare, printr-un anumit fel de participare, iar nu o receptare a unui "obiect" al cunoașterii.
Nu există independent de nuntirea sufletului cu Logosul, ci doar prin aceasta, ca urmare a stârnirii și mlădierii sufletului de slovele textului. De aceea, sufletele grosolane și împietrite nu au parte de nici o Învățătură, chiar de-ar citi Scriptura neîncetat.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 28.12.2016, 17:29:40
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Așa cred și eu.
Putem sa pornim de aici, Crezul nu a fost alcatuit dintr-o invatatura conceputa atunci, toate afirmatiile sunt din invatatura revelata, din Sfanta Scriptura. La fel, Crezul nu a mai fost schimbat de atunci, este acelasi si azi.
Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Hîm... Sunt tot felul de catehisme, Cătălin...
E vorba de invatatura de credinta, catehismele au aparut in ultimul timp. Daca vrei putem folosi cuvantul dogma. In toate Bisericile Ortodoxe, in toate tarile, este aceeasi invatatura ortodoxa, pana in cele mai mici amanunte, pana la ultimul cuvant. Asta si inseamna "ortodoxia", dreapta credinta.
Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
E tâlcuită în anumite contexte și între anumite limite - cât să fie de folos comunităților din epoca respectivă. Dar cu fiecare epocă istorică apar noi tâlcuiri (care nu schimbă substanța, mesajul evanghelic), pe măsura credincioșilor respectivi. Sunt tot felul de nuanțe care fac diferența și care îmbogățesc învățătura.
Toata invatatura ortodoxa este din Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie. Sfanta Traditie este ceea ce a predicat Iisus si a fost transmis apoi de Sfintii Apostoli. Nu exista nicio invatatura in plus. Odata cu aparitia ereziilor a fost explicata si clarificata, pentru a arata adevarul fata de erezia respectiva. Acesta explicare s-a cam incheiat odata cu invatatura despre harul necreat, a Sfantului Grigorie Palama. Nu inseamna ca acea invatatura a fost creata atunci, ci doar a fost explicata invatatura din Sfanta Scriptura, de la Schimbarea la fata. Nu inseamna ca nu mai pot fi si alte explicari, in functile de ereziile care vor mai aparea.
Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Depinde, în mare măsură. Dacă ar fi vorbit pomilor, ar fi fost altă învățătură.
Cred ca intelegem putin diferit termenii. Nici pomii nu ar fi putut avea vreo contributie. Revelatia contine invataturile pe care Domnul le-a dat oamenilor, pentru mantuire. Contibutia oamenilor a fost doar sa le noteze, cum a facut Moise. Contributia fiecaruia este sa si le insuseasca si sa le creada, iar apoi sa puna si in practica (adica rugaciune, milostenie, impartasit, etc.).
La fel, ce contributie sau influenta ar putea avea un om la faptul ca un tigru are patru picioare? E un adevar, care nu depinde de ceea ce crede fiecare, adica nu e relativ.
Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Doar că înțelegem foarte diferit. Suntem co-autori la învățătură, n-ai ce-i face, asta e destinul oricărui act de comunicare, orală sau scrisă.
Cum am explicat mai sus, nu avem nicio contributie, invatatura este data, comunicata, nu este o filozofie conceputa de ratiunea omului. Asta e si diferenta intre filozofie si revelatie, prima fiind o serie de presupuneri si conceptii gandire de cineva sau de fiecare. Revelatia este ceva dat, primit.
Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Cătălin, noi nu știm ce a spus Hristos, noi știm doar ce credem că a spus El.
Formularea din Crez, de pildă, nu e totuna cu Logosul. Formularea e doar un stimul, o provocare la o serie de acte ale credinței și încorporării Cuvântului.
Între Logos și înțelegerea noastră intervine mai întâi credința fiecăruia. Ca să nu mai spun de alte variabile și constrângeri...
Stim ceea ce s-a pastrat in Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie, care sunt suficiente pentru mantuire. Alte adevaruri nu au fost adaugate dupa aceea. Dar eu stiu de unde e ceea ce spui. Unii scriitori modernisti incearca sa propovaduiasca o reinterpretare a invataturii, o adaptare, sa o faca laxa. Pentru ca vor sa o adapteze la invataturile ecumeniste, ca sa se poata sa fie acceptati si protestantii sau catolicii, sa fie toti la fel, in vederea unei uniri ipotetice.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 29.12.2016, 01:37:28
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Pentru mine este o imposibilitate să cunosc Mesajul Domnului.
Ceea ce pot cunoaște este doar ceea ce a rezultat din întâlnirea Logosului cu oamenii credincioși. Rodul acestei întâlniri, când Iubirea Domnului pentru oameni a nuntit cu iubirea oamenilor pentru Dumnezeu, este un mod de viață tainic, sugerat printr-un text numit Scriptură și prin alte mijloace de comunicare.
Scriptura nu este Mesajul Domnului, ci, în calitatea ei de reper tainic poate conduce pe om la întâlnirea și contopirea cu Logosul.
Deci nu există nici o Învățătură distinctă de omul credincios. Ea se înfiripă ca produs al iubirii dintre Dumnezeu și omul credincios, pornind de la texte sau alte limbaje pe care tu le numești, pripit cred eu, învățătură.
Dacă vrei să dai acestui stimul (Scriptura ori Crezul) numele de învățătură, eu sunt de acord. Dar rămân la opinia că vezi doar suprafața lucrurilor, caz în care e posibil să-ți scape tocmai Învățătura. Aceasta este de fapt viața sfântă, ca și dogmele - cărora tu le numești doar învelișul formal și înțelesul imediat, psihologic.
Miezul dogmelor și al Învățăturii este iubirea dintre Dumnezeu și omul credincios, așa cum e trăită ea în unimea tainică.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 30.12.2016, 20:29:00
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Pentru mine este o imposibilitate să cunosc Mesajul Domnului.
Ceea ce pot cunoaște este doar ceea ce a rezultat din întâlnirea Logosului cu oamenii credincioși. Rodul acestei întâlniri, când Iubirea Domnului pentru oameni a nuntit cu iubirea oamenilor pentru Dumnezeu, este un mod de viață tainic, sugerat printr-un text numit Scriptură și prin alte mijloace de comunicare.
Scriptura nu este Mesajul Domnului, ci, în calitatea ei de reper tainic poate conduce pe om la întâlnirea și contopirea cu Logosul.
Deci nu există nici o Învățătură distinctă de omul credincios. Ea se înfiripă ca produs al iubirii dintre Dumnezeu și omul credincios, pornind de la texte sau alte limbaje pe care tu le numești, pripit cred eu, învățătură.
Dacă vrei să dai acestui stimul (Scriptura ori Crezul) numele de învățătură, eu sunt de acord. Dar rămân la opinia că vezi doar suprafața lucrurilor, caz în care e posibil să-ți scape tocmai Învățătura. Aceasta este de fapt viața sfântă, ca și dogmele - cărora tu le numești doar învelișul formal și înțelesul imediat, psihologic.
Miezul dogmelor și al Învățăturii este iubirea dintre Dumnezeu și omul credincios, așa cum e trăită ea în unimea tainică.
Din felul in care explici invatatura, in mesajul precedent, cred ca e si o problema de definire a termenilor. Tot ceea ce scrii tu receptarea invataturii de catre cel credincios. Asa cum ti-am mai spus, nu despre asta e vorba, nu despre asta am scris eu. Tu spui despre timpul (timpurile) de dupa revelarea invataturii. E ca la o lectie de istorie, elevul nu are influenta asupra invataturii despre Mihai Viteazu, nu e coautor. De exemplu in pasajul din Crez, Iisus a fost rastignit in zilele lui Pontiu Pilat, ce influenta are un credincios asupra faptului ca rastignirea a fost in timpul lui Pontiu Pilat? Doar ca o afle si sa o creada.
Sunt trei cai de a afla informatii pentru cineva: sa le citeasca undeva, sa le alfe de la o alta persoana sau prin revelare. Invatatura revelata sunt informatii pe care Le-a dezvaluit Domnul oamenilor. Cele zece porunci le-a primit Moise pe niste table, nu le-a gandit Moise. Ceea ce spui tu tine mai mult de filozofie, adica de cearea de invataturi bazate pe rationamentul uman. Or invatatura revelata e exct invers, invatatura de la Dumnezeu, nu din mintea omului. Pentur ca omul dupa cadere pierduse calea si nu mai stia ce e bine si rau si care e adevarul. Ajunsese sa se inchine la zei facuti de mana lui, asta era gandirea lui. Invatatura revelata este direct de la Dumnezeu, mintea omului o poate doar schimba sau accepta.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare