![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Nu stiu cui apartine predica, n-am gasit si numele pe net.
"Despre închipuirea în icoane a lui Dumnezeu Tatăl Dragii mei prieteni, Astăzi este a treia zi în care prăznuim pe Stăpânul nostru mult Milostiv Atoate Creatorul, Atotțiitorul, și atoate Proniatorul, Dumnezeu în Sfânta Treime: Tatăl, Fiul și Dumnezeiescul Duh. Ne închinăm icoanei Sfintei Treimi, cu închinare de adorare, văzând închipuite în sfânta icoană cele trei Dumnezeiești Fețe, sau Ipostasuri ale Sfintei Treimi, întru o Dumnezeire. Foarte mult mă întristează, dragii mei prieteni, disputa mare care este chiar în sânul credincioșilor ortodocși, amenințând să se transforme într-o schismă, neînțelegerea unora din cei simpli, și neștiința unora din cei învățați. cu studii teologice, despre corecta reprezentare a lui Dumnezeu Tatăl în iconografie. Asta deoarece sunt unii mai slabi de minte și fără cunoștințe dogmatice care consideră că Dumnezeu Tatăl nu trebuie reprezentat ca Cel vechi de zile, adică, ca un Bătrân alături de Fiul și de Duhul Sfânt. Între acești înșelați și rătăciți face parte și părintele (îmi pare rău că trebuie să o spun) Matei Vulcănescu, care și în alte ocazii a hulit fără de rușine sfintele icoane, în răspunsul ce l-a făcut unui creștin pravoslavnic, pentru care și l-am mustrat atunci, pentru hula lui. Vă rog dragii mei, să aveți mare grijă, că între slujitorii bisericii sunt mulți lupi în piele de oi, și voi vă aruncați cu capul înainte să venerați pe oricine poartă haine negre, fără să cunoașteți ce zace în ei de fapt. Acest Iudă a îndrăznit să defăimeze icoana Sfintei Treimi care se află în Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim, zicând că este ”o spurcăciune”, nu mai bine ar fi zis despre el că este o spurcăciune și un gunoi necurat înaintea lui Dumnezeu- și că această icoană constituie, citez: ”idolatrie”. Dar oare, prăpăditul ăsta de popă este mai deștept sau mai sfânt decât toți patriarhii Ierusalimului care s-au perindat vreme de peste 200 de ani, de când se află această icoană în Biserica Sfântului Mormânt, și decât toți sfinții care au trăit și au slujit acolo, și din care nici unul nu a defăimat această SFÂNTĂ ȘI DUMNEZEIEASCĂ ICOANĂ? Dar pentru Biserica ortodoxă îndreptarul negreșelnic după care ne conducem este PIDALIONUL, adică LEGEA BISERICII. Deci, vom deschide Pidalionul, la al 7-lea Sobor ecumenic, și, în subsemnarea la Prolegomena acestui al 7-lea sobor ecumenic, pag. 326, scrie, referitor la aceasta: Se cuvine să însemnăm, că și Părintele cel fără de început se cuvine a se zugrăvi precum s-au arătat lui Daniil proorocului ca un Vechi de zile” Deci, se cuvine tuturor a ști, că zugrăvindu-l pe Dumnezeu Tatăl ca Cel vechi de zile, adică, ca pe un Bătrân, nu înfățișăm Ființa lui Dumnezeu, că aceasta cu neputință este a se închpui, ci Îl zugrăvim după asemănare, cum a fost El văzut de sf. prooroc Daniel, ca Cel vechi de zile. Și zice mai departe Sf. Nicodim Aghioritul, în această subînsemnare ce face: ”că de nu L-am zugrăvi pe El nicidecum, pentru ce să zugrăvim atât pe Tatăl, cât și pe Duhul Sfânt, în chip de Îngeri, de bărbați tineri, precum S-au arătat lui Avraam? ” Iar Duhul Sfânt se cade a se zugrăvi în chip de porumb, precum S-a arătat la botezul Mântuitorului iar pe cei care se împotrivesc acestora zise, sinodul acesta ecumenic al 7-lea, i-au dat anatemei, dimpreună cu ereticul Xenaias care rău cugeta acestea. Deci noi, cu credință și cu evlavie ne închinăm Sfintei Treimi reprezentată în icoane fie ca Dumnezeu Tatăl (Cel vechi de zile), Fiul și Sfântul Duh în chip de porumbel, fie reprezentat ca trei Bărbați tineri, sau trei Îngeri la stejarul Mamvri, așa cum s-a arătat Patriarhului Avraam, și hotărârile acestui Sfânt sobor le primim cu dragoste și le facem, ca pe cele ce sunt Dumnezeiești și Sfinte, și de la Duhul Sfânt rânduite nouă, în Biserica Ortodoxă a lui Hristos, Amin." |
|