![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
:)) Hai că e tare de tot asta cu Pr. Pruteanu vrea să dea o înțelegere mai moderată.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sa luam un exemplu, se da ca argument canonul 80 Trulan, care ar spune ca daca nu s-ar impartasi cineva trei duminici la rand sa fie afurisit. Nicidecum nu scrie asa ceva in acel canon, scrie ca daca lipseste cineva de la Liturghie trei saptamani, nu daca nu se impartaseste. http://manastirea-saharna.md/fisiere...ne_V-VI_ec.pdf Din nou, acelasi argument circular, presupun ca ei se impartaseau in fieacre duminica, desi asta incercau sa demonstreze. Totusi, aceeasi interpretare o gasim si la primul canonist, deci de acolo a pornit eroarea si arata clar ca acesta s-a inselat, in acel canon nu e vorba de asa ceva. Un alt exemplu, scrie ca Sfantul Ioan Gura de Aur ar fi spus "preoții au nevoie de aceeași pregătire pentru împărtășire ca și mirenii, căci în această privință nu este nici o deosebire între ei." referinta este cartea Sfantului Nicodim. Dar Sfantul Ioan nu a spus asa ceva, da chiar Sfantul Nicodim ce spune, ca si preotii si mirenii se impartasesc din aceleasi Taine. Deci nimic despre aceeasi pregatire, doar ca toti ne impartasim cu Trupul si Sangele Domnului. Aici e lucrarea Sfantului NIcodim: https://saraca.orthodoxphotos.com/bi...mpartasire.htm Si la aceasta carte putem observa ceva foarte interesant, la autori e trecut si Neofit Kavsokalivitul, de care am mai scris, care a fost criticat chiar de un sfant colivar pentru invatatura gresita. Se pare ca lucrarea este scrisa de acest calugar, care a inceput si cearta colivarilor, el era un invatat si putea sa scrie o astfel de lucrare. Sfantul Nicodim probabil doar a completat ceva sau doar a editat acea lucrare. Sunt si argumente complet eronate, cred ca am mai vorbit despre acest argument dat acolo in trecut. E vorba de canonul cu cel ce s-a intinat in somn, care trebuie sa nu se impartaseasca o zi. Parintele spune ca acesta e un argument ca se impartaseau des, chiar zilnic. Cand, de fapt, e vorba ca in acea zi sa nu se impartaseasca, daca trebuie sa se impartaseasca atunci. De exmplu, daca cineva s-a hotarat sa se spovedeasca in ziua urmatoare si in acea noapte are acea problema nu se poate impartasi in ziua urmatoare, trebuie sa o faca a treia zi. Acest canon se aplica si azi. Dar cele mai problematice sunt invataturile gresite din acel articol, probabil preluate de la cei ce au scris despre impartasirea deasa. De exemplu, ca impartasania iarta si pacatele sau ca e un medicament nu doar pentru cei curati. Mai spune ca un credicnios nu trebuie sa se spovedeasca pentru pacatele usoare, doar cand face un pacat greu, pentru ca se iarta prin rugaciune pacatele. Acestea sunt conceptii protestante. Cineva din Republica Moldova, care facea studii teologice spunea ca parintele Pruteanu neaga necesitatea botezului, s-a contrazis cu domnia sa pe tema asta. O alta conceptie protestanta. In articolul parintelui Pruteanu gasim, in schimb, explicatii mai detaliate despre aparitita modei acesteia la catolici, de care amintea diac. Ica. Parintele spune ca si catolcii se impartaseau la fel ca noi, pana in sec. XVIII. Atunci a aparut moda impartasirii dese, datorita conceptiilor preluate de la protestanti. Cel mai probabil Neofit Kavsokalivitul a preluat aceste conceptii de la catolici, dupa aceea fiind insusite si de Sfantul Nicodim. De asemenea, impartasirea la fiecare Liturghie scrie parintele Pruteanu ca apare la catolici in preajma Conciliului Vatican II, adica atunci cand apare si al ortodocsi, clar preluata tot de la catolici. Asadar, toate argumentele sunt gresite, se incearca impunerea unor conceptii false. Sa ne tinem de invatatura Bisericii, pentru ca este singura infailibila, nici macar un sfant nu poate fi infailibil. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nu spune că păcatele ușoare nu trebuie spovedite, ci că păcatele ușoare nu te rup de Biserică și deci nu te opresc de la împărtășire. Biserica nu interzice împărtășirea deasă.
În concluzie Sf. Nicodim și alți sfinți au greșit, iar tu ai dreptate. :)) Ideiea împărtășirii dese este luată de la catolici, în schimb ideea împărtășirii la 40 de zile este ortodoxă. :)) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De asemenea, parintele Pruteanu spune de impartasirea zilnica, nu cea la o saptamana, cum spui tu (in care nu ar aparea prea multe probleme cu spovedania inainte,d aor la cea zilnica e o problema): "Ca o concluzie referitor la cele două probleme care apar atunci când se vorbește despre deasa împărtășire ( adică spo*vedanie și post), putem spune că nu greșește cu nimic cel care vrea să se împărtășească o dată sau de două ori pe săptămână sau chiar zilnic, ba, dimpotrivă, mult bine duhovnicesc își face." Citat:
Ce scrie de fapt in carte aceea atribuita Sfantului Nicodim? Ca impartasirea de doua sau trei ori pe an e buna (cum se practica la greci), dar ca impartasirea mai deasa e si mai buna. Deci nu cum spune parintele Pruteanu si cei ce sustin impartasirea deasa, ca e o gresala cea rara. Am spus cartea atribuita sfantului pentru ca acum am citit ce scrie acolo, in incheiere. Lucrarea fost scrisa de fapt de calugarul Neofit Kavsokalivitul, asa cum banuiam, la Brasov, in 1772. Manuscrisul se afla la Biblioteca Academiei Romane. Scrie apoi asa: "Lucrarea s-a tipărit îndată în Veneția în două ediții, în anii 1777 și 1783, fără însă a se indica numele autorului, din care pricină ea a fost atribuită unor mari cărturari ai vremii: Sf. Macarie, mitropolitul Corintului și Sf. Nicodim Aghioritul." Abia a doua editie se presupune ca a fost imbunatatita de Sfantul Nicodim. Asa cum se arata in articolul dat de mine Neofit Kavsokalivitul avea mai multe erori de invatatura, inclusiv legate de impartasanie. |
#5
|
|||||||
|
|||||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Și reține: Biserica nu a creat o regulă care să specifice cât de des se poate împărtăși un credincios, singurul care poate stabili acest lucru este duhovnicul. Citat:
Pardon, o parte a Bisericii. Eu asta înțeleg. Și nu am spus că ar fi o greșeală. |
#6
|
||||||
|
||||||
![]()
Corect, nu sunt opritoare la impartasanie, dar trebuie spovedite. Cele opritoare la impartasanie sunt asa si dupa ce sunt spovedite, o perioada de timp. Asta e una din interpretarile eronate facute de cei ce propovaduiesc impartasirea deasa, Exact asta spun si Biserica si sfintii, dar partizanii desei impartasiri interpreteaza cum vor ei, ca se se potriveasca la ce sustin ei. Ei sustin ca asta ar inseamna ca te poti impartasi si fara sa te spovedesti, daca nu ai pacate grele. De asta am si scris ca parintele Pruteanu interpreteaza gresit ce spune Sfantul Nicolae Cabasila despre asta (de fapt nu domnia sa, ca a luat de la ce spun altii). Niciunde nu scrie asa ceva, aceste invataturi sunt luate de la catolici, ei sustin asta. Chiar in Didahia, deci in primul secol, scrie ca inainte sa impartasire sa sa-si marturiseasca pacatele.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Ai o intelegere gresita a duhovnicului, eu am citit si de un preot (de prin zona Sibiului, cred), care ii impartasea si pe cei din alte culte. La fel cum se intampla si in strainatate la unele parohii. Daca duhovnicul iti spune o prostie tu trebuie sa crezi orbeste? Trebuie sa asculti de Biserica, nu de oricine. Nu scrie in Sfanta Scriptura ca daca cineva se impartaseste nevrednic, adica in stare de necuratie, are probleme? Ia uita-te cine propvaduieste impartasirea deasa, eu vad ca majoritatea ori au conceptii ecumeniste, ori sunt nepomenitori, au ajuns ca stilistii. Ai vazut ce sustine Mitropolitul Serafim Joanta, chiar si printre cei mai ecumenisti credinciosi nu vom gasi prea multi sa aiba astfel de conceptii. La fel parintele de la manastirea din Anglia, ce ortodox mirean ar crede ca au primit eterodocsii darul vorbirii in limbi? Ca sa nu mai spun de nepomenitori, care au ajuns sa spuna ca ceilalti sunt eretici, la fel ca stilistii. Citat:
Spune intreaga BO Romana, nu o parte. Eu am citat ce spune domnia sa, nu ceea ce crezi tu, pentru ca tu sustii si propovaduiesti ce spune parintele Pruteanu. |
#7
|
|||||||||||
|
|||||||||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Priceput? Citat:
Citat:
Detașează-te de ideea că noi am fi buricul pământului, că nu suntem. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Da știu, curația apare fix după 40 zile, înainte de 40 de zile este imposibil să fie invers. :))
Sf. Ioan Gură de Aur tocmai asta spune că vrednicia nu ține de timpuri, perioade sau soroace. Pentru că făcea ascultare! Dar la fiecare Liturghie mergea pregătit pentru a se împărtăși. O fi întâmplătoare această înțelegere? Da, ascultarea aduce mult folos. Și nu se putea împărtăși fără binecuvântare. Serios? Faptul că unii au ajuns la concluzia asta și alții la cealaltă, nu înseamnă că una din variante este greșită. Fiecare alege ceea i se potrivește mai bine sau, mai exact, ceea ce consideră duhovnicul că i se potrivește. Concluzia ta este în totală contradicție cu practica Sf. Ioan de Kronstadt. Am dat doar un exemplu. Împărtășirea des automat implică spovedanie sistematică, oricum mai des decât termenul de 40 de zile. Spre exemplu spovedania la 3 săptămâni este de ori mai mult decât cei care se împărtășesșc la 40 zile și văd spovedania ca pe un act juridic. Citat:
Greu de tot măi Cătă! Eu te întreb de mere, tu îmi răspunzi de pere. Preotul care slujește zilnic crezi că se spovedește zilnic și ține post permanent? |
#10
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Asta tinea de ideea ca Sfantul Ioan Gura de Aur ar fi spus ca si preotii trebuie sa aiba aceeasi pregatire ca mirenii. Dar acest singur argument am aratat ca e fals, nu exista. Nu stiu ce post trebuie sa tina preotii. La fel cum nu stii daca toti se impartasesc, vedem in canonul apostolic ca pot sa nu se impartaseasca. In multe biserici sunt cate trei preoti, stim ca unul sigur trebuie sa se imparatseasca. Daca dai tu ce canoane au preotii o sa putem discuta pe baza lor. |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Lumina sfanta de la Ierusalim | mihai_1991 | Intamplari adevarate | 195 | 05.05.2011 23:34:45 |
Lumina de la Ierusalim | Baciu Ciprian | Intrebari utilizatori | 0 | 03.04.2010 16:04:00 |
Sfanta Lumina de la Ierusalim | ileana61 | Despre Biserica Ortodoxa in general | 40 | 17.01.2009 17:56:11 |
|