![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dar hai sa vedem impreuna unde este [COLOR=Red]duhul parerii de sine[/COLOR] in aceasta carte, dupa cum spuneai parca tot dumitale si in alt topic despre Kempis. Uite, am postat capitolul intai si urmeaza mai jos capitolul doi. Cand ajungem la paginile care sunt periculoase si inselatoare, ma opresc. De acord? Capitolul II [COLOR=Red]SA NU AVEM DESPRE NOI ĪNSINE PARERI ĪNALTE[/COLOR] 1. Dorinta de a cunoaste e fireasca la tot omul; dar la ce-ar folosi stiinta de carte fara frica lui Dumnezeu? Fara īndoiala, mai cīstigat e taranul slujind lui Dumnezeu cu smerenie, decīt filosoful semet care, lasīndu-si propriul suflet īn paragina, se īncumeta sa iscodeasca mersul stelelor. Omul care se cunoaste pe sine īnsusi temeinic stie bine sa se umileasca: pe el n-au cum sa-l īncīnte laudele oamenilor. La ce mi-ar folosi īnaintea lui Dumnezeu, care ma va judeca dupa faptele mele, sa am cunostinta de toate cīte sīnt pe lume, daca inima mea ar fi lipsita de dragoste? 2. Sileste-te sa-ti īnfrīnezi nazuinta nesabuita de a cunoaste, caci multa risipire si multa amagire stau cuibarite īn aceasta. Celor cu stiinta de carte le place mereu sa se afle īn vazul lumii si sa treaca īn vazul oamenilor drept īntelepti. Multe sīnt īnsa lucrurile a caror cunoastere nu aduce cīstig sufletului, sau īi priesc doar prea putin; mare nesabuinta, prin urmare, este sa-ti irosesti vremea cu lucruri ce nu sīnt de folos mīntuirii. Nu vorba multa satura sufletul omului; īn schimb viata cinstita si dreapta daruieste pace cugetului, dupa cum o constiinta curata da o mare īncredere īn Dumnezeu. 3. Cu cīt vei sti mai mult si cu cīt vei cunoaste mai bine, cu atīt mai aspru vei fi judecat, daca viata pe care o duci nu va fi la īnaltime. Fereste-te asadar de a te umfla īn pene pentru destoinicia sau stiinta ta de carte, ci, mai degraba, teme-te pentru tot ceea ce ti-a fost dat sa cunosti. Iar daca ti se pare cumva ca stii sumedenie de lucruri, nu uita ca mai multe si mai nenumarate sīnt cele despre care nu ai habar. Nu te fali asadar cu nimic ci, mai curīnd, marturiseste-ti marginirea. Cum ai putea sa te socotesti mai presus decīt altul, cīnd īn jurul tau se gasesc atītia mai īnvatati si mai priceputi īn cunoasterea legii decīt tine? De vrei cu adevarat sa stii si sa deprinzi un lucru de folos, īnvata-te sa treci nebagat īn seama si socotit drept bun de nimic! 4. Cea mai īnalta si mai folositoare īnvatatura este adevarata cunoastere si dispretuire de sine. Mare īntelepciune si desavīrsire este sa te socotesti pe tine īnsuti bun de nimic, iar pe ceilalti sa-i vezi īntotdeauna mai buni si mai vrednici ca tine. Chiar daca ai vedea pe altul gresind pe fata, ori cazīnd īn pacat, nu te grabi sa te socotesti pe tine īnsuti mai bun, deoarece nu poti sti cīt timp ai sa poti fi īn stare sa tii tu īnsuti calea dreapta. Slabi sīntem cu totii din fire; īnsa mai slab si mai subred decīt tine nu socoti pe nimeni.
__________________
Sć nu abaži inima mea spre cuvinte de vicleŗug, ca sć-mi dezvinovćžesc pćcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultaži Noul Testament ortodox online. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citește aici: http://www.crestinortodox.ro/forumac...ead.php?t=4629 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Urmeaza capitolul trei si inca astept sa ne arati cu degetul pasajele cele periculoase si daunatoare sufletului. Cand ma vei convinge, atunci nu voi mai posta. Din contra, il voi ruga pe administrator sa stearga intregul topic, pentru a nu sminti lumea cu asa carte... :) Pana si Parintele Galeriu a spus ca, inca de cand era tanar acasa la parintii lui, a crescut in credinta citind Urmarea lui Hristos. Si uite ca nu s-a ratacit de la ortodoxie! Bafta. Capitolul III ĪNVATATURA ADEVARULUI 1. Ferice de cel luminat nemijlocit de īnvatatura adevarului īnsusi, nu de tīlcul īntrezarit al unor chipuri si vorbe trecatoare. Parerile si simturile omenesti īnseala īntr-adevar adeseori, vederea lor e scurta. Ce rost poate avea sa iscodesti cu mintea, pīna īn pīnzele albe, lucruri ascunse ori īnvaluite īn negura tainei, de vreme ce la ceasul judecatii nimeni nu-ti va cere vreodata socoteala de necunoasterea lor? Mare nesabuinta e sa tii mortis la cercetarea si iscodirea fara rost a unor lucruri nefolositoare, ba chiar pagubitoare, lasīnd deoparte tocmai pe cele mai trebuincioase si mai folositoare. Ca, ochi avīnd, sa nu vedem. 2. De ce ne-ar pasa atīt de mult de deosebirea filosofica dintre fire si speta? Cel caruia Cuvīntul etern īi vorbeste se poate lipsi de felurimea si sumedenia parerilor omenesti. Toate īsi trag obīrsia dintr-un singur Cuvīnt, toate se rostesc īntr-un glas; e īnsusi izvorul si īnceputul care pe noi, acum, ne cheama ca sa ne vorbeasca. Fara El nimeni nu poate dobīndi īntelegere, fara El nu-i cu putinta o judecata dreapta. Cel pentru care toate sīnt una, pe toate la un rost aducīnd, si una vazīnd īntru toate, acela poate fi statornic īn sufletul sau, īntemeiat cu totul pe pacea lui Dumnezeu. O, Dumnezeule, adevarul meu, fa sa fiu una cu tine, īntru iubire fara sfīrsit! Searbada e citirea, searbada ascultarea din carti: tu singur esti tot ce-mi doresc si tot ceea ce vreau. Īnvatatii sa pastreze tacerea, amuteasca gura fapturii īnaintea fetei tale: vorbeste-mi, Doamne, tu singur. 3. Cu cīt mai adunat īntru sine va fi cineva - cu cīt mai limpezite cugetul si inima lui - cu atīt mai usor īi va fi sa priceapa lucruri mai multe, mai īnalte si mai nepatrunse, caci, pentru el, lumina īntelegerii vine de sus. O minte limpede, curata si statornica nu se risipeste īn mijlocul īndatoririlor zilnice - oricīt de multe ar fi chemata sa faca, caci pe toate le savīrseste cu gīndul la Dumnezeu, straduindu-se sa scuture, din launtrul sau, toata cautarea de sine. Ce anume te stīnjeneste si-ti aduce mai multe necazuri pe cap, daca nu tocmai pofta neīnfrīnata a inimii, lasata īn voia ei? Omul drept si evlavios īsi lamureste mai īntīi pe dinauntru rostul faptelor sale, abia apoi trece la ceea ce are de savīrsit si savīrseste pe din afara; si nu se lasa mīnat īncotro l-ar īmbia imboldurile stricate ale firii ci, el īnsusi stapīn, le tine pe toate cu tarie sub cīrma si īndrumarea dreptei judecati. Care lupta este mai apriga decīt a aceluia care vrea sa se biruiasca pe sine? Īntr-adevar, aceasta s-ar cuveni sa fie grija noastra dintīi: sa ne biruim pe noi īnsine, zi de zi sa sporim īn putere, pas cu pas si ceas cu ceas, īnaintīnd pe calea binelui. 4. Orice desavīrsire īn aceasta viata īsi are partea ei de nedesavīrsire si nu-i cunoastere sau cugetare īnalta nescutita de taine si umbre. Cunoasterea smerita de sine e o cale mai sigura spre Dumnezeu decīt iscodirea adīncurilor stiintei. Nu ca stiinta sau cunoasterea oricarui lucru ca atare nu ar fi buna īn sine, rīnduita si vruta chiar de Dumnezeu; dar pentru ca mai de pret e constiinta curata si o viata cinstita. Si tocmai fiindca numerosi sīnt cei ce se silesc sa adune cunostinte, mai curīnd decīt sa duca o viata dreapta si sfīnta, atīt de des vedem cum atītia ajung sa rataceasca drumul si sa aduca la urma rod putin sau deloc. 5. O, atīta silinta de si-ar da - pentru a plivi si stīrpi viciile si a rasadi īn sufletele lor virtutea -, cīta stradanie irosesc fara oprire īn dezbateri, n-ar fi atītea rele si atīta smintire īn rīndul credinciosilor, si nici atīta delasare īn manastiri. Caci de un lucru putem fi siguri: īn ziua judecatii nu vom fi īntrebati ce carti am citit, ci ce fel de fapte am savīrsit, nimeni nu va cerceta cīt de iscusiti am fost īn vorbire, ci cīt de crestineste ne-am trait zilele pe pamīnt. Spune-mi, unde s-au dus toti cei care, pīna nu de mult, erau socotiti drept mari īnvatatori si domni, cei care, pīna mai ieri, pe cīnd traiau īnca, se bucurau de o faima īnfloritoare pentru stiinta lor de carte? Scaunele lor sīnt goale si au fost date altora, si ma īntreb daca cineva īsi mai aminteste de ei. Cīt timp au fost īn viata, treceau drept barbati de vaza dar iata, nimeni, acum, nu-i mai pomeneste. 6. O, cīt de repede se stinge si amuteste toata slava lumii! Ce bine ar fi fost daca viata le-ar fi fost pe potriva stiintei de carte! Atunci, cu adevarat, citirile si īnvatatura lor ar fi avut un rost. Si cīti īn aceasta viata nu se pierd, cu toata stiinta lor zadarnica de carte, pentru ca prea putin se sinchisesc de slujirea lui Dumnezeu! Si tocmai pentru ca īn loc sa se smereasca pe sine le place mai curīnd sa treaca drept oameni de vaza, īn fumurile gīndului lor se mistuie pīna ce pier. Cu adevarat mare e cel ce are īn suflet dragoste mare. Cu adevarat mare este cel care se socoteste pe sine mic si toata fala si slava lumii o socoteste fara pret. Sabuit cu adevarat este acela care toate bunatatile pamīntului le socoteste gunoi, ca sa cīstige pe Hristos (Fil 3, 8). Si īnvatat cu adevarat e cel care se leapada de vointa sa, spre a putea face numai voia lui Dumnezeu.
__________________
Sć nu abaži inima mea spre cuvinte de vicleŗug, ca sć-mi dezvinovćžesc pćcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultaži Noul Testament ortodox online. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
poi e simplu,
![]() ![]() ![]() "Caci daca bobul de grau, cazand pe pamant, nu va putrezi, el se va insingura, iar daca va putrezi atunci multa roada va aduce" ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Maestre Vsovi,
Citeaza-mi din carte te rog, pentru a sustine cele ce comentezi mai sus. Eu am vazut ca autorul axeaza toata cartea pe Hristos, care nu este departe in ceruri, ci prezent in inima omului... Chestiunile "moral-religioase" sunt prezente in multe scrieri ortodoxe si nu-i cum altfel, nu? Si de unde tot o scoateti voi ca el se crede singurul sfant de pe Pamant de la ora aia?... Sau ca nu face ceea ce povatuieste... Nu vreau impresii si comentarii vagi, ci sa-mi aratati concret unde greseste Kempis, cu ghilimele. Cheers.
__________________
Sć nu abaži inima mea spre cuvinte de vicleŗug, ca sć-mi dezvinovćžesc pćcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultaži Noul Testament ortodox online. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Problema e ca el scrie dupa mintea si impresiile lui. Nu oricine īndeamna la urmarea lui Hristos o face corect. Si dracii te īndeamna sa posesti, sa faci nevointe etc. Noi NU trebuie sa urmam pe Hristos ci sa facem voia Lui. 'Urmarea' lui Hristos e o idee omeneasca, o imagine lacrimogena si falsa. Hristosul de care vorbeste Kempis e la fel de fals cu Isusul de care vorbesc protestantii. Orice lucru are o natura adevarata si o suma de aparente false, iar catolicii si protestantii s-au īmpotomolit la aceste aparente, din pricina ca ei nu stiu ca cheia vietii duvovnicesti sanatoase e smerenia si ascultarea. |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afiŗare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect īnceput de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Urmarea lui Hristos | NiCcoleta | Din Noul Testament | 23 | 07.07.2017 17:07:28 |
Tu eu si Hristos | dumitrucelmare2000 | Nunta | 6 | 21.01.2012 20:57:29 |
lucrarea lui Toma de Kempis: Urmarea lui Hristos | NiCcoleta | Despre Biserica Ortodoxa in general | 10 | 23.06.2010 01:05:14 |
Despre iubirea pentru Hristos-D, in si cu Hristos! | alecsandru | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 3 | 05.11.2009 02:45:24 |
Hristos la 33 de ani | andreicozia | Din Noul Testament | 2 | 20.09.2009 22:51:43 |
|